کشور ما به قضات مستقل نیاز دارد

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

ماجرای اخراج سال گذشته یک استاد دانشگاه آزاد اراک را که به یاد دارید.
استادی که در محیط علمی و کلاس درس با دانشجویان بر سر مساله حجاب و مسایل دینی دیگر مباحثه کرده بود و سرانجام به حکم علی اکبر ولایتی رییس خود خودخواه و مدعی، از تمامی سمت های اموزشی دانشگاه اخراج و در دادگاه بدوی به یکسال حبس تعزیری محکوم شد.

حالا دادگاه تجدیدنظر با استفاده از تفسیر مضیق قوانین جزایی (در برابر تفسیر موسع قوانین توسط دادگاه بدوی) با دلایل متقن این استاد دلسوز و بیگناه را تبرئه و اعلام کرده است که نمی‌شود در محیط‌های علمی مانع بحث و گفتگو شد.

قاضی همچنین در باره این نظر استاد دانشگاه که گفته بود “حجاب یک مقوله وارداتی در تشیع بوده است” نوشته که طرح مباحث تاریخی هیچ منافاتی با مقدسات ندارد و توهین محسوب نشده و پوشش اسلامی لزوما مانع جلوگیری از نگاه هرزه و تجاوز نمی‌شود و این بخش از اظهارات نویسنده هم توهین به مقدسات نیست، بلکه یک دیدگاه روانشناسی در جوامع علمی است.

قاضی باسواد تجدیدنظر همچنین در حکم خود اورده است که نام بردن از پیامبر با نام کوچک توهین محسوب نمیشود، بلکه مذموم بوده و فقط میتواند باعث نکوهش فرد مسلمان شود.

در انتها هم با رای قاطع اتهامات منتسب به متهم را رد و او را تبرئه کرده است تا ولایتی و ولایتی‌ها بدانند که «هنوز در برلین قاضی هست».

تیتر برگرفته از یک واقعیت تاریخی است.در قرن هجدهم فردریک پادشاه وقت آلمان در رقابت با لویی چهاردهم پادشاه وقت فرانسه و بنیانگذار کاخ ورسای دستور داد قصری زیبا بسازند اما با یک مشکل مواجه شد. خانه آسیابانی در مسیر ساخت قصر بود و آسیابان حاضر به همکاری نبود. فردریک به سراغ او رفت و گفت بفروش.
آسیابان پاسخ داد؛ «نه انقدر پولدارم که که به آن نیاز نداشته باشم و نه انقدر فقیر که به آن نیاز داشته باشم، پس نمیفروشم»

فردریک گفت میدانی با کی طرف هستی، دستور میدهم تا اینجا را از تو بگیرند.

آسیابان خندید و گفت نمیتوانی چون «هنوز در بر لین قاضی هس».

پادشاه به یاد نصایح ولتر مشاور خود افتاد که گفته بود هرچه را خواستی ابزار خود کن اما دستگاه عدالت را مستقل بگذار تا مردم به انجا پناه ببرند وای از ان روزی که مردم از سیستم قضایی نا امید شوند ان وقت است که مردم به بیگانه پناه خواهند برد.

حال رای این قاضی شریف می‌تواند آیینه‌ای باشد برای خیلی از مقامات تندرو و حتی قضاتی که هنوز در بند تفکرات ابتدایی خود هستند.

امروز کشور ما شدیدا به این قضات شریف ، مستقل و باسواد نیازمند است، آنهایی که در برابر تضییع حق الناس ایستادگی کنند و از طرفی خود را نماینده حق الله هم ندانند. اینجاست که می‌شود امیدوار شد.

به قلم وکیل محمدعلی شهابی

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.