تاریخچه جبهه ملی ایران ، ازانقلاب تا پلنوم

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

علی شجاع

قسمت اول مردم سپاس گزار

مقدمه :

بعد از خرداد ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۳جبهه ملی عملا غیر فعال بود و هر نوع  فعالیت سیاسی منحصر به دیدارهای خصوصی چند نفری و شنیدن اخبار روز و تفسیر وقایع بود .

تشکیلاتی برای هماهنگ کردن اعضا وجود نداشت، ولی بودند افرادی که در هرشرایط آمادگی شرکت در حرکت سیاسی داشتند . عده ای هم با داشتن اعتقاد به اهداف خود و داشتن سوابق عضویت در جبهه ملی معتقد به صبر وانتظار بودند تا با به وجود آمدن  موقعیت به فعالیت مجدد اقدام کنند. به قول مرحوم مویدزاده :” مقامات مسئول جبهه ملی بعد از خرداد ۱۳۶۰ به ایشان ماموریت دادند تا در ایجاد ارتباط بین اعضا کوشش کند و در دوران فترت اعضا به مطالعه و خودسازی مشغول باشند . ”

در سال ۱۳۶۴تا حدودی جو سیاسی کشور اجازه عمل به نیروهای سیاسی می داد. در این شرایط دفتر جمعیت دفاع از آزادی و حاکمیت ملت توسط همکاران دولت موقت مرحوم مهدی بازرگان و افراد خوشنام با تفاهم وشعار “عدالت اجتماعی و حاکمیت مردم” فعالیت خود را آغاز کرد.همچنین در نشست های خصوصی نیروهای ملی ،فکر تجدید فعالیت جبهه ملی به وجود آمد.

در تماس هایی که با اعضای شورای سال های قبل از ۱۳۶۰ به عمل آمد بعد از چند جلسه امکان تشکیل جلسه شورا یرای از سرگیری فعالیت جبهه ملی به وجود نیامد . لذا علاقمندان به فعالیت با ابتکار مرحومان علی اردلان و حسین شاه حسینی وسایر دوستان شروع به فعالیت کردند. ولی چون جبهه ملی زیر حکم ارتداد بود ، استفاده از نام جبهه ملی امکان نداشت.  لذا تصمیم گرفتند به مناسبت های تاریخی و انتقادهای سیاسی اعلامیه  صادر و ذیل اعلامیه ها ، امضای افراد شناخته شده جبهه ملی درج شود .

به این ترتیب دوستانی که علاقه به فعالیت داشتند ابتدا با گذاشتن امضا در اطلاعیه ها وبعد در تجمع های ماهیانه، عملا به فعالیت پرداختند . به این ترتیب به نام گروه حسن نیت حدود دوسال فعالیت علنی داشتند . با دستگیری و زندانی شدن مرحومان علی اردلان، حسین شاه حسینی ، مهندس موحد و توکل ،گروه حسن نیت عملا ادامه فعالیت امکان نداشت .خوشبختانه در طول این مدت فعالیت تعاونی  به نتیجه رسیده بود وبه مناسبت های مختلف با حضور تعداد قابل توجهی تجمع و دیدار می کردند .

در سال ۱۳۷۳ امکان فعالیت علنی برای جبهه ملی فراهم شد . در سال ۱۳۷۷ با گذشت سه سال انتظار این بود که در طول این مدت با توجه به شناختی که اعضای جبهه ملی از یکدیگر داشتند فراخوان و دعوت عمومی  ملاک انتخاب باشد . ولی متاسفانه در طول آن سه سال انتخاب افراد به صورت گزینشی و سلیقه ای صورت می گرفت و اگر عده ای هم به صورت داوطلبانه وارد تشکیلات شدند این ترتیب عضویت اعضا را در چهارچوب اساسنامه نمی دانستند ولذا با استفاده از اساسنامه جبهه ملی تقاضای برگزاری پلنوم را مطرح کردند.

حرکت ذکر شده بخشی از تاریخ جبهه ملی می باشد و توقع این بود که مسئولین ، لطف و توجه بیشتری به آن وقایع می کردند .در حالی که درمجموعه نشریات جبهه ملی که به صورت کتاب چاپ شد هیچ اشاره ای به آن نشد . حقیقت این که چون بعضی مسئولین مسلط بر تشکیلات نقشی در آن وقایع نداشتند علاقه ای هم به یادآوری آنها نشان  ندادند.

مطالبی که در یادداشت های بعدی ملاحظه خواهید کرد در سال های گذشته نوشته شده  و در آن زمان نشرآن را با توصیه بعضی از دوستان صلاح ندانستم. ولی امروز که مشاهده می کنم همان وقایع پیش آمده اقدام به نشر آن را ضروری دانستم .زیرا این سوال بین دوستان تکرار می شود که با وجود جبهه ملی پنجم ، جبهه ملی ششم چرا؟

می گویم آزموده را آزمودن خطا است . گرچه چاره کار برای انتخاب اعضای شورا برگزاری پلنوم است ولی چهار سال تعویق پلنوم گذشته وشکل اجرا و بهره برداری از آن بر خلاف خواست و درخواست کنندگان ، تجربه ای است که اقدام کنندگان تاسیس جبهه ملی ششم راه رفته رادوباره طی نکنند .

مردم سپاس گزار

چند روز مانده به ۱۴ اسفند  ١٣۵٧ همه جا صحبت از سالگرد وفات زنده یاد دکتر مصدق بود. روز موعود مردم قدر شناس بعد از ٢۵ سال چه آنهایی که دوران نخست وزیری ایشان را دیده بودند یا نسلی که حماسه مبارزات و خدمات آن بزرگ مرد تاریخ معاصر ایران را شنیده بودند ، از تهران و شهرستان ها  برای تجدید عهد و سپاس به احمدآباد محل سکونت سابق و مزار موقت او می رفتند[۱] .

به علت کثرت وسائط نقلیه، عبور از زیر گذر جاده کرج- قزوین  و جاده نظرآباد به احمدآباد امکان حرکت  وجود نداشت و این مسافت طولانی را جمعیت به حالت پیاده طی می کردند و بین راه با شربت و شیرینی تهیه شده توسط مردم پذیرایی می شدند.

امیدها زنده شده بود .رفتن بر مزار بنیان گذار نهضت ملی ایران،  آیا نوید تداوم نهضت بود؟

با باز شدن جو سیاسی کشور اکثر نیروهای سیاسی اعم از راست یا چپ با انتشار اعلامیه و نشریات و تظاهرات حضور خودشان را اعلام می کردند. جبهه ملی ایران هم  به علت جو خفقان و دستگیری سران آن و ممنوعیت فعالیت،  در حال صبر و انتظار به سر می برد و در ۱۵ سال گذشته فعالیتی نداشت.

باپیروزی حرکت انقلابی مردم  و تغییر حکومت ، به همت اعضا و رهبران سابق جبهه ملی ساختمانی در خیابان کارگر جنوبی به عنوان باشگاه اجاره شد و مرکزیتی برای تجمع علاقه مندان و حضور اعضا به وجود آمد.

به تدریج اعضای سابق و فعالین گذشته برای حضور و ثبت نام به باشگاه آمدند. با تجدید اساسنامه و اعلام اهداف جبهه ملی در روزنامه ارگان و برگزاری جلسات سخنرانی  و استقبال مراجعه کنندگان ، سازمان های فرعی و صنفی تشکیل شد. روزنامه جبهه ملی با تیراژ قابل توجهی منتشر و دست به دست و گاه نایاب می شد  .

به تدریج  مواضع جبهه ملی با حاکمیت فاصله پیدا می کرد. وزرا و کارگزاران از اعضای جبهه ملی که در دولت موقت با آقای بازرگان همکاری داشتند ، تدریجا مستعفی یا کنار گذاشته شدند. در سال ۱۳۶۰ با مطرح شدن لایحه قصاص از طرف حاکمیت ، جبهه ملی در مقابل این لایحه موضع انتقادی و اصلاحی گرفت .طبق تصمیم هیات اجرائی جبهه ملی و با تصویب شورا قرار شد میتینگی به مناسبت اعلام مواضع و نظریات جبهه ملی در میدان فردوسی برقرار شود .در پی اعلام  محل میتینگ در روز موعود به تدریج  مردم در میدان فردوسی و اطراف آن تجمع کردند. قرار بود بعد از چند سخنرانی،  قطعنامه مراسم قرائت شود.

میدان فردوسی و خیابان های منتهی به میدان مملو از جمعیت بود و مقدمات برای شروع مراسم آماده بود که ناگهان عده ای با سلاح سرد و شعارهای ضد ملی به میان جمعیت آمدند و باعث به هم خوردن نظم جمعیت شدند .تعداد قابل توجهی از شرکت کنندگان که به صورت خانوادگی آمده بودند، ناچار در آن شرایط محل را به تدریج  ترک کردند .تظاھرات تا مقابل دانشگاه تهران ادامه داشت.در اخبار ساعت ٢  رادیو،آیت الله خمینی طی سخنانی ملیون را به عنوان مخالفت با لایه قصاص مرتد اعلان نمودند. اعلام این نظر مخالفین حاضر در صحنه را جری تر کرد و باعث خشونت بیشتر آنها شد. روز بعد محل باشگاه مورد هجوم و تسخیر قرار گرفت و کلیه اموال تاراج و مدارک و اسناد موجود نابود شد .عده ای از رھبران جبهه ملی بازداشت و عده ای مخفی و گروهی ترک وطن نمودند.،چون نتیجه اتهام ارتداد مشخص بود.

از آن به بعد اعضای جبهه  از طریق سازمانی با هم نداشتند ولی دیدارهایی چند نفره در منازل و پارک ها انجام می شد .آقایان محمد علی بهنیا و اعتصامی فر و من که مسئولین سازمان کارگران بودیم چندین بار به چیت سازی تهران، کشتارگاه و دخانیات برای ملآقات و ارتباط دوستان کارگر رفتیم ولی استقبالی نشد. با محدودیت فعالیت ، اغلب چند نفر طبق قرار قبلی در محلی تجمع می کردیم که صرفا جنبه شنیدن اخبار و تجدید دیدار داشت.

در اواسط سال ١٣۶۵ بهنیا به من اطلاع داد جلسه ای از دوستان تشکیل شده و من و تو هم دعوت شده ایم . بعد از حضور در جلسه مشخص شد حاضرین اعضای سازمان های مختلف جبهه ملی هستند . اعضائ جلسه آقایان: حسن طالبی ، حسین گلزار، جمال درودی،  مهندس مرتض بدیعی، محمد ملک خانی، عباسقلی شهسواری، محمد علی بهنیا، توکل امیر ابراهیمی و من بودیم و مطلع شدیم جلسه دیگری به نام سازمان فرھنگیان با دعوت از چند نفر از اعضای سایر سازمان ها تشکیل شده است.

رابط ما با مرکزیتی که از چگونگی آن اطلاعی نداشتیم آقای مهدی موئیدزاده بود. به طوری که بعدها ایشان اظهار کرد بعد از خروج آقای کریم سنجابی و زندانی شدن تعدادی از رهبران در آن شرایط ، از طرف هیات اجرائی به ایشان ماموریت داده شد که سعی در حفظ رابطه بین اعضا نماید..

در یکی از جلسات اطلاع دادند که آقای حسن طالبی قرنطینه شده و حضورشان در جلسات صلاح نیست. چون علت آن با توضیحاتی که آقای طالبی به ما داده بود چندان مهم نبود و از طرفی شخصیت مطلع و صاحب نظری چون ایشان نقش مهمی در جلسات ما داشت ، ما به همکاری با ایشان ادامه دادیم . شاید به این علت و یا به دلیل ارتباط و همکاری ما هیات حسن نیت بود که سبب شد ارتباط ما با آقای مویدزاده قطع شود.

ولی جلسات ما به طور مرتب تشکیل می شد و اطلاعی از وجود مرکزیت یا شورا نداشتیم. در هم ان ایام سازمان سیاسی جدیدی به نام “جمعیت دفاع از آزادی و حاکمیت  مردم” تشکیل شده بود  ما اطلاع داشتیم چند نفر از رھبران و اعضای جبهه ملی ، منجمله آقای علی اردلان عضو شورای جبهه ملی در تاسیس آن مشارکت داشتند. ما از ایشان دعوت کردیم تا در یکی از جلسات ما شرکت و در مورد جمعیت دفاع و همکاری با جمعیت توضیحاتی برای اطلاع ما بدهند.

ایشان دعوت را قبول و در یکی از جلسات ما حاضر شدند و اظهار نمودند : من بعد از زندان در سوم شهریور ۱۳۶۰ به مدت ۳۰ ماه تا ٢٨ اسفند ١٣۶٢ که آزاد شدم امیدی به سالم بودن بعد از آزادی نداشتم . اما با وجود همه سختی ها حاضر نبودم یک ساعت خانه نشین شوم . متاسفانه اکثر دوستان آمادگی فعالیت سیاسی نداشتند. بعد از جلسه دهم  اسفند ۱۳۶۴ که با شرکت تعدادی از اعضای شورا تشکیل شد به کلی از آنها ناامید شدم .من و چند نفر از دوستانی که در دولت موقت آقای مهندس بازرگان هم کار بودیم به امید حرکتی به نفع مردم جمعیت را تشکیل دادیم و پس از تنظیم منشور و اساسنامه، روز ٢۶ اسفند ١٣۶۴ در مصاحبه مطبوعاتی با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی موجودیت جمعیت را اعلام کردیم و از آن زمان به طور علنی و رسمی به فعالیت پرداخته ایم.

حضور آقای علی اردلان در جلسه ما باعث شد این ارتباط برای سالهای بعد تداوم داشته باشد و در حرکتی که بعدهابه نام گروه حسن نیت معروف شد مشارکت کنیم.

آقای علی اردلان ھرگز از اعتلای نام جبهه ملی و مطرح بودن آن غافل نبودند .حاصل زحمات ایشان تجمع بیشتر دوستان و صدور اطلاعیه به مناسبت ها مختلف بود. ذیل این اطلاعیه ها را عده ای به طور داوطلبانه امضا و منتشر کردند  .

پس از انتشار اولین اطلاعیه به مناسبت  ۳۰ تیربا دعوت از امضا کنندگان ذیل اطلاعیه ، اولین جلسه عمومی و نشست های بعدی شروع و تا خردادسال ١٣۶٧ که پایان فعالیت گروه حسن نیت بود ادامه داشت. گفتگو ها و بحث های انجام شده و تصمیمات گرفته شده در طول فعالیت به شرح صورت جلسات و در صفحات بعد به نظر خواهد رسید.

صورت جلسات گروه حسن نیت

جلسه اول -دوشنبه ١٢ خرداد  ١٣۶۵

ساعت ۶ بعد از ظهر جلسه تشکیل شد .درباره علت تشکیل جلسه توضیح داده شد که در اثر مذاکرات زیادی که بین دوستان جبهه و علاقه مندان به فعالیت به عمل آمده همگی موافق به انجام کار قانونی و علنی هستند و چون متاسفانه از نشست های متعدد با (شورا) نتیجه ای گرفته نشد ، اینک خواستار اخذ تصمیم و انجام کار مناسب می باشیم. درباره مذاکرات و تصمیمات آخرین جلسه شورای مورخ ٢۵ اسفند ۶۴ از کسانی که در آن جلسه بودند و اینک در این جلسه حضور دارند  توضیح خواسته شد .گزارش شد که این نشست ها به عنوان معارفه یا مذاکرات مقدماتی تلقی گردید و مطالب به طور حاشیه ای مطرح شد و بدون نتیجه و تعیین تکلیف و وقت بعدی جلسه خاتمه یافت و ضرورتی برای تشکیل مجدد آن ندیدند و قرار شد در صورت لزوم برای تشکیل جلسه بعدی اطلاع داده شود  .

گفته شد بهتر است در انتظار تشکیل آن جلسه نباشند و همین عده که اکنون آماده و مهیا برای فعالیت هستند به کار بپردازند .در صورتی که همکاران دیگر جبهه حاضر به فعالیت و انجام کار شدند از همکاری و تشریک مساعی آنان استقبال شود. گفته شد: چون اثر اتهام غیروارد ارتداد به جبهه در اذهان عده ای از معترضین وجود دارد ممکن است درباره فعالیت علنی مزاحمتی ایجاد گردد. لذا بدون عنوان نام جبهه ملی ولی با نام یک عده شناخته شده فعالیت شود. مطمئنا همان تاثیر را خواهد داشت و در بازکردن فضا و جو و رفع اختناق موثر است و جهت حفظ موجودیت جبهه ملی ضرورت دارد  .

گفته شد: ضمنا بایستی در رفع محضور و فعالیت علنی جبهه هم  بررسی و اقدام شود.

گفته شد: در شرایط موجود بعضی از همفکران حاضر به فعالیت نیستند و اعتقاد به فعالیت علنی به دلائل مختلف ندارند .در این صورت این اشخاص نبایستی مانع فعالیت و کار دیگران شوند و به انتقاد بپردازند .بایستی مجال بدهند آنانکه آمادگی دارند در راستای اهداف جبهه ملی فعالیت کنند و اهداف جبهه ملی را ترویج دهند و مردم را آشنا سازند و خاطرات و خدمات جبهه را در نظر مردم بیدار سازند.

گفته شد: در گذشته جبهه سازنده نبوده و نگذاشته اند افراد جوان و خون تازه وارد جبهه شود. بدیهی است فعالیت به موقع،  یکی از موجبات جلب اشخاص می شود.

گفته شد: موضع گیری در مقابل هم  ( چه اشخاص و یا هر یک از ارکان جبهه به هیچ وجه مصلحت نیست) و جدا بایستی از آن احتراز و حتی المقدور همکاری همگان جلب شود. پس از مذاکرات مشروح بالا به شرح زیر جمع بندی و نتیجه گیری شد.

۱-فعالیت این جمع ادامه یابد ، بدون عنوان و رسمیت ولی در راستای اهداف جبهه ملی باشد.

۲-مقرر شد: هر یک از آقایان اعضای شورا یا فعالین که آماده برای همکاری باشند از آنان دعوت به عمل آید .

۳-در صورت نیاز و اخذ تصمیم برای صدور نشریه با امضای داوطلبانه اشخاص مبادرت گردد.

۴-از هر یک از آقایان اعضای جبهه خواسته می شود که بیانیه( نشریه) را در صورت تمایل امضاکنند .

۵-مقرر شد: اولین بیانیه برای ۳۰ تیر ماه تهیه شود و به نحو مذکور به امضا برسد.

۶-مقرر شد: که جهت رفع محضور فعالیت های علنی جبهه  ، بررسی به عمل آید و نتیجه بعدا اعلام گردد .

تصمیمات بالا به اتفاق آراء مورد تایید و تصویب گردید.

حاضرین جلسه آقایان : حسن لباسچی، هرمزان فرهنگ ، حسین شاه حسینی،  داوران، مهندس موحد،  ابراهیم عینکچی، محمد توسلی، تیمسار مجللی،  ناصرموسوی ، حاج مانیان، علی اردلان، توکل امیر ابراهیمی ، حسن طالبی، علی شجاع ، مرتضی بدیعی، جمال درودی، حسین گلزار ، محمدعلی بهنیا ومحمد ملک خانی

جلسه  دوم – چهارشنبه۴/۴/۱۳۶۵

جلسه تشکیل و صورت جلسه قبلی خوانده شد و  پس از مذاکرات به تصویب  رسید و مقرر گردید به صورت برنامه کاری جلسات تلقی گردد  .

بیانیه روز ٣٠ تیر طبق تصمیم جلسه قبلی تنظیم و قرائت و پس از بحث و مذاکره تصویب شد. مقرر گردید برای امضا رسانیدن افراد جبهه ملی همه کوشش به عمل آورند و سعی شود به امضا کسانی که مورد بحث نباشند و حتی المقدور زیر سوال قرار نگیرند برسد.

جلسه ساعت ٨ رسمیت و تا ساعت ۵/۱۰ ادامه داشت

حاضرین در جلسه : حسن لباسچی، حسین شاه حسینی، دکتر داوران، توکل امیر ابراهیمی، تیمسار مجللی، ناصر موسوی، مانیان ، ابراهیم عینکچی، محمد توسلی، هرمزان فرهنگ، مهندس نظام الدین موحد،حسن طالبی، حسین گلزار ، جمال درودی، مرتضی بدیعی، محمد ملک خانی، عباسقلی شهسواری، محمدعلی بهنیا و علی شجاع.

جلسه بعد به روز ۲۵/۴/۶۵ موکول شد.

جلسه – ۲۵/۴/۱۳۶۵

ساعت ۸صبح چهارشنبه ۲۵/۴/۶۵  جلسه تشکیل شد.درباره بیانیه قرار شد پس از اضافه کردن دو سه نام هر چه زودتر چاپ و منتشر شود. در مورد مسائل دیگر که در جلسه بعد مذاکره شود وجلسات هم فعلا مرتب با همان کسانی که قبلا بودند تشکیل شود ولی درباره ازدیاد افراد مطالعه و پیشنهاد گردد.

جلسه چهار شنبه- ۱/۵/۱۳۶۵

درباره پخش اعلامیه که دو سه روز است منتشر شده صحبت شد، تقریبا همه راضی بودند. برخوردهایی با اشخاص ذکر شده درباره بیانیه ۲۸ مرداد انجام شد و عقاید مختلف ابراز شد. اخذ تصمیم به جلسه بعد و اصلاح و تکمیل متن نهایی این بیانیه موکول گردید .در مورد دعوت از دکترغنی زاده صحبت شد؛ موکول به بعد گردید. قرار شد آقایان ورجاوند و شهیدی دعوت شوند.  برای جمع آوری پول بیانیه، قرار شد کوشش شود تا هفته دیگر پرداخت گردد. درباره گردهم آئی امضا کنندگان مذاکره شود و مقرر گردید که ۱۵ مرداد اجتماعی بشود.

جلسه- ٨/۵/۶۵

درباره جلسات پیشنهاد شد که ثابت نباشد و به طور گردان برگزار شود. شاه حسینی گفت بهتر است ثابت باشد که متمرکز شود . قرار شد آقای لباسچی جلسات را اداره کند( طبق پیشنهاد آقای اردلان ) درباره ضیافت روز ١۵ مرداد گفتند به علت نبودن عده ای از دوستان بهتر است به بعد موکول شود. عجله لزومی ندارد. درباره اعلامیه ٢٨ مرداد صحبت شد و مطالب زیر مطرح گردید. قرار شد تهیه شود  وآقای اردلان  و لباسچی و ورجاوند و فرھنگ انجام دهند . رئوس مطالب گفته شد که در آن گنجانده شود. راجع به دریافت وجوه مخارج بیانیه مبلغی پرداخت شد و مقرر گردید هر نفر ۲۰۰ تومان و از دیگران که بخواهند بیشتر کمک کنند استفاده شود.

 اولین جلسه عمومی- ۱۷ /۵/۱۳۶۵

ساعت ۵ در منزل آقای شاه حسینی طبق قرار قبلی با خود ایشان ۱۷ نفر بودیم . مطالب کلی گفته شد آقایان به طور کلی موافق با فعالیت قانونی بودند و خواستند در باره چگونگی آن مذاکره شود. آقای لباسچی که در همراهی با مواضع بعضی دوستان خود موافق  انجام  این کار نبود ، اعلام کرد با جمع بندی جدیدی  که کرده است  درنظر قبلی خود تجدید نظر کرده است ولی تعیین تکلیف نهایی را  موکول به ملآقات دوستان خود کرد. ایشان همچنین مایل بود بدون تعیین وقت بعدی جلسه خاتمه یابد. ولی اصرار داشت که جلسه بعدی انجام شود. مقرر گردید روز ٧ مهر آقایان درمنزل درودی حاضر و نیز غائبین هم  حضور به هم رسانند تا درباره نحوه عمل مذاکره شود.

حاضرین: علی شجاع، توسلی،  توکل امیر ابرهیمی، مهندس موحد،  حسین گلزار، حسین نایب حسینی،حسن طالبی،  لباسچی، عینکچی،  شاه حسینی، اردلان،  حاج یگانه، میر محمد صادقی، غنی زاده، سرافراز، درودی،  محمد علی بهنیا،  محمد ملک خانی  .

جلسه عمومی – ۷ مهر ماه ۱۳۶۵

ابتدا در مورد اخبار مذاکره شد و جریان روز اوضاع مطرح گردید، آنگاه در مورد تشکیل شورای جبهه ملی که قرار است در این ماه تشکیل نشود مذاکره گردید.

پیشنهاد شد در مورد تشکیلات و جمع کردن افراد جبهه ملی اقدام گردد. و ضمن آن اقدامی شود که ملی گرا بودن با مذهبی بودن مخالفتی ندارد. در مورد تشکیلات توضیح داده شد که نیازی به سازمان جدید و تشکیلات جدیدی نیست ، بلکه اصل را باید با هم  بودن دانست و به دنبال این بود. در حالی که در رفع ارتداد از جبهه ملی باید کوشش کرد. در پایان پیشنهاد شد جلسه  به عنوان  حسن نیت تلقی شده و معرفی شود تا بتواند در گردهم آوری اعضای جبهه ملی توفیق یابد و راه حل عملی برای تشکیلات جبهه پیدا کند .قرار شد برای جلسه آینده افراد نظریات خود را در صورت امکان کتبی ارائه دهند  .

حاضرین در جلسه توکل امیر ابراهیمی،  مهندس بدیعی،  بهنیا،  درودی،  شجاع، علی اردلان، حسین شاه حسینی، عسگری راد،  عینکچی،  لباسچی، مهندس موحد، ملک خانی،نایب حسینی، یگانه و حسن طالبی

غایبین: توسلی و سرافراز (مسافرت) ، دکتر غنی زاده ، میر محمد صادقی و  گلزار

ضمنا در این جلسه موافقت شد هیاتی انتخاب شوند تا برنامه کاری موقت برای گروه تنظیم و به اطلاع جلسه عمومی برسانند تا در صورت تصویب مبنای عملکرد در جلسات بعدی باشد.

جلسه عمومی – ۱۵ آبان  ١٣۶۵

گزارشی در مورد بازتاب تشکیل جمعیت دفاع از آزادی و حاکمیت مردم در اروپا و آمریکا و اثر فوق العاده خوبی که انتشار اعلامیه ٣٠ تیر در اروپا و آمریکا داشته به اطلاع حاضران در جلسه رسید.

گزارش کمیته منتخب مطرح و دو ماده آن حذف و با ملاحظاتی تصویب گردید.

به دنبال تصویب گزارش کمیته منتخب تصویب گردید ۵ نفر از بین گروه انتخاب گردد که با اعضای شورای جبهه ملی عضو گروه در اجرای مفاد بند۴ و۵و۶ پیشنهادی کمیته همکاری نمایند. و آقایان مهندس موحد، جمال درودی و محمد علی بهنیا،  علی شجاع، توکل امیر ابراهیمی برای این منظور انتخاب شدند.

تصویب گردید اعلامیه ای با امضا داوطلبان برای ۱۹ آبان سالروز اعدام دکتر فاطمی صادر شود.

همچنین تصویب شد به اطلاع گروه رسانیده شود که اعضای جبهه ملی در خارج از کشور درخواست نموده اند تا یک نسخه از آخرین اساسنامه جبهه ملی برای آنان ارسال شود تا وضع خود را با آن تطبیق دهند که تفاوتی به وجود نیاید.

حاضرین در جلسه آقایان:

حسین گلزار، حسین شاه حسینی،  علی شجاع، جمال درودی،  محمد حسن یگانه،  حسین نایب حسینی،  محمد ملک خانی، حسن لباسچی، مرتضی بدیعی، علی اردلان،  میرشمس شهشهانی،  هرمزان فرهنگ، محمد علی بهنیا، محمود مانیان،  توکل امیر ابراهیمی،‌ابراهیم عینکچی،  نظام الدین موحد    .

پیشنهاد کمیسیون منتخب درباره برنامه موقت (در جلسه عمومی)  حسن نیت

مصوب در  گروه حسن نیت-۱۵/٨/۱۳۶۵

۱-نام گروه حسن نیت می باشد.

۲-کلیه فعالیت های گروه در جهت اهداف جبهه ملی خواهد بود.

۳-اطلاعیه و بیانیه ها فعلا با امضا افراد منتشر می شود.

۴-کمیسیون پیشنهاد می نماید برای اداره فعالیت های گروه از اعضای شورای جبهه ملی که بیانیه سی ام تیر را امضا کرده اند دعوت به عمل آید.

۵-کمیسیون پیشنهاد می نماید کمیته اداره کننده با دیگر اعضای شورای جبهه ملی تماس گرفته از آنان بخواهدکه در صورت تمایل به فعالیت به گروه حسن نیت ملحق شوند .

۶- کوشش در جهت جذب و جلب افراد جبهه ملی که فعلا در این گروه نیستند.

۷-کمیسیون پیشنهاد می نماید که در مرحله بعدی فعالیت های این گروه بر مبنای الگوی گروه های ١۶ گانه صنفی صورت گیرد.

۸-هرگونه فعالیت های افراد در این گروه داوطلبانه خواهدبود.

۹-کمیسیون پیشنهاد می نماید جلسات گروه حسن نیت حداقل ماهی یک بار تشکیل گردد و کمیته اداره کنندگان گزارش اقدامات خود را به اطلاع گروه برسانند.

۱۰- کمیسیون منتخب  پایان کار خود را به اطلاع می رساند.

جلسه  عمومی  – ۱۳/٩/۱۳۶۵

حاضرین در جلسه  آقایان: علی اردلان، توکل امیر ابراهیمیی، مهندس مرتضی بدیعی،  محمد توسلی، جمال درودی، حسین شاه حسینی،  علی شجاع، ابراهیم عینکچی، هرمزان فرهنگ، حسین گلزار، گودرزی،  حسن لباسچی، محمد ملک خانی، مهندس نظام الدین موحد،  حسین نایب حسینی،  محمد حسین یگانه.

دعوت شده آقایان: ادیب برومند،  دکتر حسین موسویان( نمایندگان جناح  مخالف فعالیت های اخیر)

۱-ابتدا سه گزارش ملاقات با اعضا شورا خوانده شد.

۲-مذاکرات مفصل در مورد کارهائی که این گروه باید انجام دهد و نامی که برای آن تعیین نمودیم انجام شد.

۳-آقای دکتر موسویان در مورد تشکیل شورا و اینکه جبهه ملی با یک حالت قهرمانانه دست از فعالیت کشیده است و بنابر این نباید بدون توجه و برنامه کاری انجام داد. ایشان تاکیدکردند که همه ما معتقدیم که جبهه ملی باید کار  وفعالیت داشته باشد. اما باید دقت داشت که نوعی نشود که کارکردن ما بدتر از کارنکردنمان باشد.

۴-آقای ادیب به اطلاع حاضرین رساند که به زودی شورای جبهه ملی را  تشکیل خواهد داد.

۵-در صحبت اعضا، لزوم توسعه تشکیلات ، خودسازی، تشکیل کادرهای تعلیماتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت . دکتر موسویان گفت باید در مورد مسائل روز توسط جبهه ملی در خارج موضع گیری شود . زیرا در داخل مملکت در موقعیتی که نمایندگان مجلس مجبورند سوالاتی را که از دولت کرده اند پس بگیرند. نباید به دنبال کار سیاسی رفت که فردا جبهه ملی به بیراهه کشیده شود و نام آن از بین برود .

۶-گفته شد چه کسی درباره جوان هایی که از راه جبهه ملی منحرف شده و از بین  ما رفته اند مسئول است. ما باید خود را مسئول بدانیم چون نتوانستیم آنها را نگاه داریم.

۷- در مورد لزوم تمرکز و اطاعت از مرکزیت مذاکره و اعلام شد که انضباط باید کاملا رعایت شود.

۸-تاکید شد که باید در صحنه باشیم و نباید کاری کنیم که به فراموشی سپرده شویم و در این راستا تشکیلات و ارتباطات و تحلیل های سیاسی همه باید مورد توجه مرکزیت قرار گیرد.

گزارشات کمیسیون تعیین شده برای ملاقات با آقایان اعضای شورا جبهه ملی که در جلسه ۱۳/۹/۶۵ قرائت شد.

گزارش ٢/٩/۱۳۶۵-ملاقات با آقای دکتر مسعود حجازی

.آقای دکتر خودشان درب را به رویمان باز کردند پس از مقدمات و احوالپرسی آقای مهندس موحد دلیل ملاقات و ماموریت ما را بیان کرد . این که گروهی به نام حسن نیت از سوی عده ای از اعضای جبهه ملی تشکیل شده و  از شما به عنوان عضو شورای مرکزی می خواهند که درموردمشارکت و فعالیت خودتان در شرایط فعلی نظرتان را اعلام کنید.

مجموعه حرفهای ایشان بر دو محور بود. یک این که ایشان ضمانت ملکی یکی از دوستان را بالغ بر سه میلیون تومان بوده پس از گذاشتن مهلت قانونی تبدیل به معرفی خود در هر ماه نموده و جواز کسب یکی دیگر از دوستان نیز تضمین ایشان است و علاقه ای ندارند در جریانی وارد شوند که از کم و کیف ماهیت آن اطلاعی ندارند  و همچنین درصورت شدت عمل در بازجویی حتی اگر ملزم به سوگند خوردن باشند چیزی برای گفتن ندارند  .

دوم اینکه معتقد بودند که حاکمیت به شدت ضعیف شده و فشار  نارسائی های اجتماعی و اقتصادی و مسائل جهانی در تضعیف رژیم به طور مستمر قابل توجه است لذا ماهیت رژیم ایجاب می کند هر قدر پایگاه های سیاسی خود را از دست می دهد، برای بقای خود شدت نشان دهد. رژیم  بخصوص در مقابل گروه  های متشکل خاصه جبهه ملی دارد که اصالت آن ثابت شده حساسیت دارد و همچنین معتقدند که گروه هایی مثل نهضت آزادی و شخص بازرگان فقط به خاطر شخص امام خمینی آن هم  در محدوده تعیین شده حق اظهار نظر و مخالفت دارند و جبهه ملی در چنین شرایطی صحیح نیست فعالیت علنی و چشمگیری انجام دهد . چون بعد از سال ١٣۶١ تقریبا وضع اکثر اعضا و نحوه ارتباطات جبهه را در اثر تحقیق مداوم و پیگیری می کنند ولی تا زمانی که حرکت های جبهه ملی تهدید کننده نیست فعلا کاری نخواهند داشت. ولی این دلیل نمی شود که ارتباط و ملاقات ها قطع شود ولی نه به صورت تشکیلات کاملا سیاسی.

آقای دکتر گفتند در حرکت های سیاسی ، زمان نقش مهمی دارد. یک فرد یا گروه سیاسی باید زمان را تشخیص دهد و به موقع حرکت خود را شروع کند .

آقای درودی اظهار کردند ما فعالیت های خودمان را بعد از سال ۱۳۶۱ در بدترین شرایط حتی در پارک ها و داخل اتومبیل ادامه داده ایم ، ولی بیشتر از این نمی توان افراد حوزه ها را  سرگرم کرد . ما آمده ایم از شما دعوت کنیم همراه بقیه آقایان اعضای شورا تشریف بیاورید و بگویید چه باید بکنیم.

آقای دکتر همان توضیحات قبلی را در مورد معذوریت خودشان با بیان دیگری فرمودند.

من هم  به عرض ایشان رساندم که گویا سوء تفاهم شده، اولا هیچ کس تصمیم نگرفته که فعالیت علنی جبهه ملی را اعلام کند و اصولا چنین بحثی هم پیش نیامده است. ما به همت بعضی از دوستان به دنبال اعلامیه ۳۰ تیر  به عنوان بزرگداشت این روز دور هم  جمع شدیم. قرار شد دوستان پیشنهاداتی بدهند. در مورد این که چه باید بکنیم و پس از چند جلسه اعضای گروه ما مامور شدند به تک تک آقایان اعضای شورا مراجعه و ایشان را دعوت کنند و آقایان بگویند که ما چه باید بکنیم ، ولی متاسفانه عده ای از دوستان این عمل ما را که جز حسن نیت نیست ، محکوم می کنند. ما نمی گوییم شما راسا فعالیت سیاسی خودتان را شروع کنید ، بلکه نظرتان را در مورد حرکت ما بفرمائید ضمنا از راهنمایی و همکاری  دریغ نفرمائید.

در آخرین دقایق آقای مهندس موحد ضمن تشکر از پذیرفتن گروه توسط آقای دکتر، آمدن گروه و حرکت کل گروه حسن نیت را صرفا  به امید یافتن تفاهم و تحرک در شورا دانسته ، اضافه کردند که موقعیت شما را درک می کنم.

یک بار دیگر من خواهش کردم آقای دکتر نظر خودشان را در مورد گروه حسن نیت بگویند. چون متاسفانه عده ای از دوستان ممکن است در مورد گروه حرفهایی خلاف واقع بگویند که متاسفانه گفته اند که این یک حرکت انحرافی است .ایشان گفتند من تک تک آقایان را می شناسم به خصوص آقای امیرابراهیمی را از سال ۱۳۲۷ و در حسن نیت این حرکت و گروه جای شک نیست.

۲-گزارش ۵/٩/۱۳۶۵

ساعت ۵۰/۱۰ صبح موفق به دیدن آقای غضنفری شدیم. آقای امیرتوکل ابراهیمی هنوز نیامده بودند .آقای درودی هم  به علت تاخیر آقای غضنفری رفتند تا به قرار بعدی ما برسند. حدود ساعت ١١ آقای ابراهیمی هم آمدند و به اتفاق آقای بهنیا سه نفری گفتگو را شروع کردیم.

در مورد چگونه به وجود آمدن گروه حسن نیت و نتیجه مذاکرات و انتخاب خودمان ا برای ملاقات با اعضای شورای مرکزی به اطلاع ایشان رساندیم. ایشان  مسئله کنگره سال ۱۳۴۱ را که بعضی برخوردها و اختلافاتی با آقای بازرگان و جبهه ملی در آن رخ داد  را تعریف کردند و نهایتا این طور نتیجه گیری کردند که حرکت گروه حسن نیت در ارتباط با جمعیت دفاع از آزادی و بالاخره نهضت آزادی است و کنترل کننده این جریان آقای بازرگان هستند .مدتی بحث ما طول کشید تا ایشان قانع شدند که گروه حسن نیت هیچ ارتباطی با جمعیت نهضت آزادی و جمعیت دفاع از آزادی ندارد و وجود بعضی از اعضای هیات موسس جمعیت در گروه مسئله جداگانه ای است.  کما اینکه  از اعضای فعال جبهه هم  در این گروه هستند. ایشان حرکت گروه حسن نیت را یک حرکت انحرافی دانسته و معتقدند در طول سال های گذشته چندین بار چنین جریان هایی پیش آمده و ما اگر معتقد به اصالت و جبهه ملیو رهبری دکتر مصدق باشیم ، باید تابع تشکیلات باشیم این عمل کار شما خلاف اصول تشکیلاتی بوده است  .

اظهار شد: شما صحبت از کدام تشکیلات می کنید؟ اگر واقعا انضباط و تشکیلات وجود داشت ما امروز خدمت شما بودیم؟

حال هم  نیامده ایم برای شما تعیین تکلیف کنیم، فقط تقاضا داریم شما هم  مثل چند نفر دیگر از اعضای شورای مرکزی دعوت ما را بپذیرید .به خصوص شما که عضو هیات اجرائی هستید تشریف بیاورید و بحث کنید و تصمیم بگیرید که چه باید کرد  .

ایشان فرمودند من نظریات خودم را گفتم و امکان ندارد من در آن جمع حضور پیدا کنم . شما حرف های مرا اطلاع دهید. گفته شد شما که یک رجل سیاسی با چهل سال سابقه مبارزه هستید امیدواریم با عرض معذرت شهامت دفاع از عقاید خودتان را در جمع داشته باشید. اگر نظر شما و آنهایی که هم فکر شما هستند برای گروه منطقی بود دلیل ندارد که پذیرفته نشود. پس از مدتی بحث ایشان قبول کردند که گروه هیچ وابستگی به جمعیت دفاع از آزادی ندارد. فرمودند اگر این طور است گروه در چهار چوب همین تشکیلات فعالیت کند و در بهبود نقایص و کمبودهای آن کوشش کند.

۳-گزارش ملاقات با آقای دکتر حسین موسویان ۶/٩/۱۳۶۵

ساعت ۵/۴ بعد از ظهر در اول خیابان امیریه در محل مطب دکتر موسویان به دیدن ایشان رفتم و مانند سایر مراجعین به نوبت در اطاق انتظار نشستم. نوبت که به من رسید طبق معمول پس از احوالپرسی، سئوال چه خبر از من شد و من خلاصه ای از هدف دوستان جمع شده در گروه حسن نیت را به ایشان گفتم . ایشان ضمن تایید حرکت ، اعتقاد داشتند جبهه ملی در اوج قدرت ناچار به محدود کردن فعالیت است و در  انتظار موقعیتی است که مجددا با قدرت فعال شود .در شرایط فعلی چنین امکانی با توجه به عملکرد حاکمیت وجود ندارد  و هر نوع حرکت منکوب خواهد شد .احساس کردم ایشان عقیده و علاقه ای به همکاری ندارند لذا خواهش کردم در جلسه عمومی ما شرکت کنند و همین مطالب و نظریات خودشان را در جمع بگویند . قرار شد در جلسه ۱۳/٩/۶۵ شرکت کنند . در خاتمه دو جلد کتاب خاطرات و تالمات دکتر مصدق را به عنوان یاد بود تقدیم کردم و با توجه به موقعیت مطب و در انتظار بودن مراجعین ، مطب را ترک نمودم.

جلسه عمومی حسن نیت –۴/۱۰/۱۳۶۵

جلسه عمومی حسن نیت  ساعت ۱۶:۳۰ روز۴دی ۱۳۶۵ تشکیل شد  .

حاضرین آقایان: درودی، بهنیا، گلزار،ملک خانی، گودرزی، شجاع، اردلان، توسلی، عینکچی، مانیان، شاه حسینی

گزارش آقای شاه حسینی

۱-روز سه شنبه ٢۵ آذر هشت نفر اعضای شورا بودیم آقایان: ادیب برومند،  حسن شهیدی، شاه حسینی،مهندس خلیلی،ورجاوند، لباسچی،موسویان . نتیجه آنکه با فعالیت موافق نیستند و مقرر شد که آقایان شهیدی و ادیب برومند مطالعه کنند و اعضای شورا را مجددا دعوت بکند تا اخذ تصمیم گردد.

ضمنا آقای شاه حسینی موضوع دعوت از مسولان جمعیت دفاع از آزادی را برای برگزاری روز ۱۹ آذر به وزارت کشور گزارش دادند . همچنین درباره مسئله موضع جمعیت روی فعالیت اعضای جبهه که زیر پوشش جمعیت به فعالیت پرداخته اند ولی بودن جمعیت را متوجه اعضای جبهه می دانند.

درباره انجام وظایف بدون نام جبهه ولی با اهداف مذاکره شد.قرار شد از میان اعضای جبهه به جمع آوری اعضا… بپردازیم و اتکای به اینکه باید کار کرد  .

پیشنهاد شد در باره  چگونگی نحوه کار و جمع آوری دوستان معتقد و گروه ها برای فعالیت بحث و گفت وگو شود.

پیشنهاد شد برای شرکت در سالگرد جهان پهلوان تختی، امضا کنندگان اعلامیه جمع شوند.

قرار شد: آقای شاه حسینی ترتیب بدهند. آقایان ملک خانی و گلزار همکاری کنند. آقایان امیر ابراهیمی و شجاع قرار شد  به عنوان  دبیر جمعیت به اشخاص خبر بدهند.

جلسه بعد ۵ شنبه ١١ دی ماه منزل آقای گلزار حاضر شوند.

جلسه عمومی حسن نیت١/۱۰/۱۳۶۵

حاضرین: گلزار، مجللی، ملک خانی، درودی،  شجاع، ورجاوند، شاه حسینی، بهنیا، عسگری، مهندس بدیعی،  عینکچی،  امیرابراهیمی، توسلی،  مهندس موحد، ادیب برومند،  علی اردلان و شهشهانی  .

به دو نفر آقایان مهمان دعوت شده ( ادیب برومند،  دکتر ورجاوند) اعضای شورای جبهه ملی شرح و توضیح لازم داده شد که منظور از این جلسات ارتباط بیشتر با آقایان است. گزارش از سیر مذاکرات راجع به جلسات گذشته داده شد.

پیشنهاد شد: مذاکراتی به وسیله نامه با سایر اعضای شورا انجام شود.

پیشنهاد شد: متن نوشته شده برای یاد بود سالگرد تختی خوانده شود  . پس از مذاکراتی جلسه خاتمه یافت .

جلسه عمومی حسن نیت -دوشنبه ۶/١١/۱۳۶۵

با حضور آقایان: اردلان،  دکتر داوران،  مهندس موحد،شجاع،  دروّدی، ملک خانی،  گلزار، شاه حسینی،  طالبی، نایب حسینی، مجللی، دکتر لباسچی، دکتر مصلح پور، بهنیا، توسلی، عینکچی  .

۱-گزارش مراسم شرکت در سالگرد وفات جهان پهلوان تختی در ابن بابویه و چگونگی توزیع اعلامیه مربوطه توسط آقای شاه حسینی به عمل آمد.

۲-آقای دکتر داوران گفت: اوضاع کشور با نابسامانی های اخیر توسط عراقی ها و از بین رفتن مردم و شهرها بحرانی است ، باید متناسب وضع روز و با توجه به کارهای اساسی مملکت و برای رفع نابسامانی ها فکری بشود،  نسبت به وقایع و روزهای تاریخی گذشته فعلا مطلبی نیست و مطرح نیست،  ۵ نفر انتخاب شوند که کارها را انجام دهند. لازم نیست همه ما در همه ی جلسات حضور داشته باشیم،  کارها تقسیم شود و برای جمع آوری دوستان  تلاش گردد و مسئولیت کار هر شخص معین باشد.

۳- آقای گلزار: باید کارکرد . فعالیت ها درهمه ی زمینه هارا معین کنیم .به دلیل این که برنامه نداریم وقتمان تلف می شود.

۴-آقای لباسچی: قبلا بایستی تعیین شود چه کارهایی می خواهیم بکنیم آن وقت تشکیلات و برنامه تعیین کنیم . چون جز کارهایی که تا به حال کرده ایم کار دیگری نمی شود انجام داد.

۵-ملک خانی: چند نفر تعیین شوند که مسئولیت کارهارا بپذیرند.

۶-اردلان: هیات حسن نیت که قبلا تعیین شده است کار خود را کرده و به آقایان شورا مراجعه نموده بیش از این نتیجه نگرفته اند . فعلا اهم  وظایف، جمع آوری رفقا و تبادل نظر با آنهاست که ببینیم چه باید کرد؟

۷-آقای طالبی گفت برای ٢٢ بهمن باید اعلامیه داد و وضع قبل از آن و علل پیدایش انقلاب را تشریح کرد.

۸-آقای اردلان گفت باید ببینیم انقلاب به هدف های خود رسیده یا اساسا منحرف شده است؟

۹-آقای بهنیا: جبهه ملی اروپا اعلامیه ای منتشر کرده باید ببینیم ما چه پیامی می توانیم به آنها بدهیم و ضمنا هر کار و زحمتی باشد  ، من با جان و دل انجام می دهم.

۱۰-آقای لباسچی گفت: ما فعلا قصد دادن پیام به آنها را نداریم. باید ببینیم چه اقدامی میسر است که بتوانیم انجام دهیم.

١١- آقای طالبی: ما باید در اعلامیه  خود هدف های انقلاب را تشریح کنیم آن وقت معلوم می شود که آیا ما به هدف های انقلاب خود رسیده ایم یا نه؟

۱۲-آقای مهندس موحد گفت: سه ماه است اعضای حسن نیت با اعضای شورا تماس گرفته اند لکن آنها ترس دارند و حاضر به کار نیستند ما باید خودمان کار کنیم. دادن اعلامیه برای تاریخ و مناسبت های گذشته لازم است لکن برای مسائل حاد روز هم بایستی اظهار نظر بشود.

۱۳-سرانجام پس از بحث و گفتگوهای بسیار برای ادامه امور و تصمیم گیری ،از طرف دوستان قرار شد با آقایان ادیب برومند و دکتر ورجاوند مسائل روز و هم چنین مسائل گذشته را بررسی و اقدام لازم به عمل آورند.

جلسه عمومی – دوشنبه ۲۰/۱۱/۱۳۶۵

منزل آقای گلزار با حضور آقایان: اردلان، نایب حسینی،  طالبی، شجاع، دروّدی، بهنیا، ملک خانی،  شاه حسینی، گلزار،  لباسچی، توسلی،  دکتر مصلح پور، عسگری راد،  یگانه، عینکچی، غنی زاده  .

آقای لباسچی در گزارش کار شش نفر آقایان منتخبین جلسه گذشته گفتند: با آقایان دکتر ورجاوند و ادیب برومند صحبت کرده اند. آقایان اظهار داشته اند امروز نمی توان به نام جبهه ملی هیچ گونه کار علنی انجام داد. ولی اگر آقایان دوستان اصرار به انجام کاری دارند می توانند به جمعیت دفاع از آزادی و حاکمیت ملت مراجعه نمایند . ضمنا آقای دکتر ورجاوند گفتند بنده این اعلامیه را امضا نمی کنم. آقای ادیب هم به همچنین  .

آقای اردلان: از ابتدا  نظریه آقایان معلوم بود که به این صورت است و تمایلی به انجام کار ندارند. البته ما هم  کار فوق العاده ای نمی خواهیم بکنیم. ولی باید در صحنه باشیم و به قدر توان و امکان خود کار کنیم  .

آقای گلزار: ما نباید بگذاریم نام جبهه ملی از بین برود و ضایع شود .جبهه بین مردم آبرو و احترام دارد و توده مردم و ملیون به آن علاقه دارند.

آقای شجاع: فعلا شورای جبهه ملی وجود ندارد،هیچ گونه تشکیلاتی هم  ندارد. ولی اعضای حسن نیت که قبلا انتخاب شده بودند می توانند کار کنند. ولی هر بار ما کار را بی جهت به عهده شورائی که وجود ندارد محول می کنیم و از آنها انتظار کار داریم .در حالی که آنها علاقه ای نشان نمی دهند و این درست نیست که ما هر بار منتظر آنها و نظریاتشان باشیم.

آقای مانیان: ما دنبال نام نیستیم ،همه عقاید ما را می دانند ولی اگر خود ما کار کنیم بالقوه همه ما را می شناسند  .

آقای طالبی: بنده ۴٠ سال عمر و زندگانی خود را در کارهای ملی و اجتماعی گذاشته ام و الان نمی توانم در خانه بنشینم ، خیلی متاسفم که اعضای شورا این طور جواب می دهند .

آقای بهنیا: من از ٢٨ مرداد به این طرف از رهبران جبهه ملی گله مندم هیچ کدام اقدام موثری نکردند و حتی یک کتاب هم ننوشتند که مردم را راهنمایی کنند و مردم همیشه  از آنها جلوتر بوده اند.

آقای شاه حسینی: هر کس آزاد است که هرکجا می خواهد برود لازم به اجازه کسی نیست و اساسا این موضوع مطرح نیست .ما عده ای هستیم از افراد جبهه ملی که به اهداف آن اعتقاد داریم. عده ای از اعضای شورا که باقیمانده اند اعتقاد دارند نمی شود کار کرد. و عده ای هم مثل خود ما اعتقاد داریم که می شود کار کرد و می شود متناسب با جو موجود و در قالب همین اصول و اهداف کار انجام داد.

دسته بندی هم نمی خواهیم بکینم. عده ای می خواهندکه فضای سیاسی باز شود و از موضع امن داخل گردند .آن وقت بیایند و خود را عرضه کنند در واقع پی فرصت مناسب می گردند. ولی ما نباید بگذاریم چراغ جبهه ملی خاموش شود .حداقل کاری کنیم که سوسو بزند و آیندگان از ما گله نکنند و متناسب با جریانات روز و با رعایت اهداف خود کار کنیم .این مطالب باید در تاریخ کار ما ضبط شود تا معلوم شود هر یک چکاره ایم؟

آقای غنی زاده، من همیشه در روزنامه خود از مصدق و راه او نوشته ام . ولی رفقا باید از لحاظ دادن مقاله و امور مالی نشریه افتخارات ملی را کمک کنند.

آقای اردلان، ما نباید یکدیگر را بکوبیم و تخطئه  کنیم . متاسفانه این روش را توده ای ها در جامعه ما رواج دادند که بین گروه های مبارز اختلاف ایجاد کنند و کارشان به وحدت و نتیجه نرسد. بهترین کار این است که ما فعلا دوستان رفقای همفکر سابق را جمع آوری کنیم. زیرا آنها را می شناسیم و می دانیم تا کی با ما می توانند حرکت کنند  .

آقای دکتر مصلح پور: ما باید به فکر آینده باشیم .با مرحوم دکتر چمران و عده ای از دوستان در آمریکا که بودیم به نام جبهه ملی فعالیت می کردیم. متاسفانه اختلاف نظر نگذاشته  تاکنون به نتیجه برسیم.

سرمایه مصدق صداقت و فداکاری او بود. سرمایه ما هم همانست.اگر با هم کار کنیم افراد ناجور و نامناسب خود به خود حذف می شوند.

سرانجام پس از بحث و گفتگوهای بسیار ٧ نفر آقایان: اردلان، لباسچی، شاه حسینی،  دروّدی، شجاع،  ملک خانی و طالبی انتخاب شدند تا اداره امور جمعیت را به عهده داشته و با تشکیل جلسات بیشتر خود و بررسی مسائل روزمره با توجه به امکانات اقدام لازم به عمل آورند.

در پایان چون آقای لباسچی از قبول کار و مسئولیت خود داری می نمود، شاه حسینی خطاب به ایشان گفتند:

بگذارید این چراغ روشن بماند و از کار امتناع نکنید و رفقا هم همگی  آن را تایید کردند  .

جلسه هیات منتخب حسن نیت-۲۳/۱۱/۱۳۶۵

۵شنبه ۲۳/۱۱/۶۵ ساعت ۱۰:۳۰ الی١٢:٣٠   مسئول جلسه: آقای لباسچی-  منشی جلسه: آقای ملک خانی

دستور جلسه: برای چه نشسته ایم و چکار می خواهیم بکنیم.

آقای اردلان: هدف از این نشست رسیدن به اھداف جبهه ملی یعنی انجام همان فعالیت جبهه ملی می باشد یعنی منظور از جمع شدن همان جمع آوری دوستان سابق چه در شورا و چه در خارج و نیز کسانی که با طرز تفکر ما موافق هستند به هم ارتباط دهیم که احتمالا بهتر است در قالبندی افراد در چهارچوب گروه های شانزده گانه باشد  .

آقای لباسچی: عطف به صحبت های قبلی آقای شاه حسینی اعلامیه باید بر پایه اعلامیه چاپی ٢٢ بهمن سال گذشته و مدنظر گرفتن دید جهانی جبهه ملی می باشد.

آقای طالبی: برای شروع کار باید چند اصل را پذیرفته و بر مبنای این اصول در پی شروع به فعالیت و توسعه آن باشیم و بی دلیل دنبال افراد نباید رفت. اولین اصل می بایستی بر پایه سه اصل اعلامیه آقای دکتر سنجابی باشد یعنی:  تحلیل جامع و مشروحی بر مبنای اصل اول اعلامیه معروف آقای دکتر سنجابی تهیه و چاپ شود که منظور از تحلیل دفاع از اعلامیه مزبور می باشد . زیرا برای شناخت بهتر مردم از دکتر سنجابی و رفع سوء تعبیر از ایشان لازم است یک بحث تفصیلی تهیه شود تا هر فرد تازه وارد چه قدیمی و چه جدید  این اصل را خوانده و تایید کند چرا که تایید آن مشخص کننده پذیرش اصول جبهه ملی می باشد.

آقای اردلان: متاسفانه بعضی افراد تشکیلات از اصول خود منحرف هستند و در این باره صحبت فراوان شده و برای جلوگیری از این انحراف میثاق نامه ای تهیه شده که بر مبنای آن اصول ما مشخص است.

آقای شجاع: برای حداکثر استفاده از وقت لطفا برنامه ریزی نمایید و با تعیین هدف برای دستیابی به آن کوشش شود   .

آقای دروّدی: هدف ایجاد تحرک در جبهه ملی می باشد. نتیجه این است که درهشت ماه فعالیت گذشته گزارشی تهیه شود و اینکه بعد ازهشت ماه این جمع امروز ما به نام یک هسته ای از کل تشکیلات جبهه ملی می باشد .ارائه چنین گزارشی برای سران تشکیلات برای آتیه بسیار مهم خواهد بود  .

آقای لباسچی: چنین برنامه هایی برای ضبط در بایگانی و گزارش های آتی خواھد بود. اجازه فرمائید شروع بحث اصلی ما بر خواندن “میثاق” نامه باشد  .

آقای اردلان: “میثاق “نامه را با صدای بلند قرائت می فرمایند.

آقای شجاع: تصحیح میثاق نامه به طور جدی تر و دقیق تر و صحیح انجام شود تا مبادا مورد سوء تعبیر شود .

آقایان دروّدی، لباسچی، و شجاع: در میثاق هرگز راجع به رد قانون اساسی به صورت مکتوب صحبت و ذکری نشود .

آقای دروّدی: شعار ما در بدو انقلاب آزادی و استقلال بود ، ولی جمهوری اسلامی بعدا به آن اضافه شد.

آقای طالبی : انگیزه حرکت جبهه ملی بر مبنای سه اصل دکتر سنجابی بود. کسانی که با سه اصل موافق باشند بیایند و درغیر این صورت نیایند.

آقای اردلان: سه اصل از طرف کلیه احزاب ملی چون حزب ایران و … پذیرفته شده بود.این سه اصل باید توجیه شود .اگر قبول داریم  به عنوان  اعتقادی و اصولی پذیرفته شود.

آقای شاه حسینی: متعاقب برگزاری جلسه ای در حضور آقایان عبدالرحمن برومند،  بختیار، فروهر،  شاه حسینی، سنجابی ومانیان،  آقای دکتر سنجابی مامور شدند با اختیار به پاریس بروند، یعنی هر تصمیمی که آقای دکتر سنجابی می گرفتند مورد تایید خواهد بود. در آن زمان آقای فروهر سخنگو بود. قبل از صدور اعلامیه های دکتر سنجابی مراتب را تلفنی به ما در ایران اطلاع دادند و بعد از دریافت تائیدیه از طرف گروه مزبور ( که در بایگانی جمعیت مضبوط می باشد)، آقای دکتر سنجابی اقدام به چاپ آن کردند که قبل از صدور آن ایشان به اتفاق آقای فروهر دستگیر و زندانی شدند. بعد از آزادی از زندان همگی رفتند به منزل مرحوم آیت ﷲ طالقانی و آقای طالقانی گفتند در زمان حال این اعلامیه بهترین روش قابل قبول است زیرا عامل انسجام تمام گروه ها می توانست باشد و عامل رهبری جبهه ملی در میان گروه ها بود چه این عامل موجب جلب اعتماد نیز برای امام بود  .

آقای لباسچی: بنده به جای آقای دکتر سنجابی به عنوان نماینده جبهه ملی برای شرکت در جلسه کنگره سوسیالیست های جهانی که در کانادا بود و همزمان با شروع انقلاب بر پا شده بود به کانادا رفتم.

آقای طالبی: مراتب فوق به صورت مصاحبه باید در اختیار تشکیلات گزارده شود. بخصوص نحوه تهیه اعلامیه سه ماده ای که  به عنوان  یکی از اصول محوری یعنی  به عنوان  اصول اصلی پذیرفته شود.

آقای شاه حسینی: شاه در کتاب پاسخ به تاریخ به این سه مسئله یعنی اصل دکتر سنجابی اشاره کرده، مبنی بر اینکه پس از دریافت گزارش از نماینده خود یعنی دکتراعتبار که شخصیت محترمی می باشد و مورد اعتماد شاه نیز بود ،گفته بود صدور این اعلامیه راه را برای بازگشت شاه بسته بود.

آقای اردلان: ادامه قرائت میثاق نامه ( اصل دوم میثاق با تائید تمامی افراد مورد قبول واقع شد.)

همیشه بر بررسی قانون تکیه کنید و از آن یعنی قانون حداکثر استفاده را بکنید. قانون بهتر است از بی قانونی .متاسفانه عامل تشتت و تفرقه میان مردم عدم پایبندی به قانون است. پس از قانون روگردان نباشید .استفاده از قانون می تواند تاکتیک باشد.

آقای لباسچی: زیاد بر روی لغت قانون اتکا نکنید که متاسفانه عامل تشتت بین روشنفکران است.

آقای دروّدی: تائید قانون با اجرای قانون متفاوت است. پس اسم قانون گفته نشود و از کنار آن بگذریم.

آقای اردلان: استناد به قانون فی نفسه  با اجرای قانون ارتباط ندارد یعنی از نکات مثبت آن به نفع خودتان استفاده کنید .مثل استناد به حاکمیت ملی که در قانون اساسی به آن اشاره شد و عملا در تقابل با ولایت فقیه است  .

آقای طالبی: مثل استناد به آزادی فعالیت احزاب که در قانون اساسی به آن اشاره شده است.

آقای لباسچی: چگونگی رسیدن به اھداف فوق بحث شود. (میثاق نامه را می خواند) و با اکثریت آرا قسمت دیگر تصویب شد  .

آقای اردلان: دوستان باید هر یک تعدادی از دوستان خود را جمع کنند و در مورد میثاق نامه مفصلا بحث کنند  .

آقای طالبی: به مناسبت ١۴ اسفند یا ٢٩ اسفند مستقیم یا غیر مستقیم باید اشاره شود و اعلامیه ای تدوین شود .به هر جهت برای اسفند ماه باید اعلامیه صادر شود.

آقای شاه حسینی: برای رفتن به مزار دکتر مصدق برنامه ریزی شود.

برای ٢٩ اسفند حتما باید بر روی آن تکیه شود .زیرا حرکت ۲۹ اسفند یک حرکت جهانی بخصوص برای دنیای سوم بود .باید یک اعلامیه بسیار خوب و مستدل تهیه و ارائه شود و کلیه حرکت ها در آن منعکس شود .در آن اشاره ای به تاریخ جبهه ملی نیز بشود. ولی در جمع همه موافقیم که در ١۴ اسفند به مزار مصدق برویم  .

آقای دروّدی: بهتر است  برای ١۴ اسفند نیز اعلامیه چاپ شود  .

آقای طالبی و ملک خانی: بهتر است در اعلامیه ٢٩ اسفند  اشاره ای به واقعه ١۴ اسفند بشود  .

آقای اردلان: ۱۴ اسفند عملا مربوط به مصدق است که در تمام اعلامیه های قبلی همیشه نام مصدق در سطور مختلف ذکر شده است.

نتیجه: همگی موافقت کردند که فقط برای ۲۹ اسفند اعلامیه چاپ شود  .

آقای لباسچی: انتخاب کمیته برای تدارک اعلامیه۲۹ اسفند را پیشنهاد می کنم  .

آقای اردلان: اعلامیه باید مشروح و مفصل و مستدل باشد.

آقای شاه حسینی: با رعایت جو موجود و امکان چاپ بهتر است رعایت همه مسائل بشود و اعلامیه نیز زیاد بالا وبلند نباشد  .

آقای ملک خانی: اعلامیه خلاصه باشد که از حوصله خواندن و به ذهن سپردن مردم خارج نباشد.

آقای دروّدی :اعلامیه مابین ۱۵ و ٢٠ اسفند چاپ و پخش شود به نحوی که قبل از شب عید به شهرستانها برده شده و یا رسانیده شود. ( تائید هم ه حاضرین در جلسه)

آقای اردلان و لباسچی و طالبی: اعلامیه توسط صاحبان قلم و بر روی نکاتی که این گروه رئوس آن را اعلام می نمایند نوشته شود نه مسائل دلخواه خودشان مثل: مسائل واقعه ٢٩ اسفند، کانال سوئز، درباره حزب توده  .

آقای لباسچی: لطفا به جای کلمه میثاق کلمه منشور مد نظر گرفته شود.

آقای لباسچی: ٢٩ اسفند و حرکت آن روی چنین مواردی بود:

-تاثیر نهضت ملی  درجهان سوم

-سیاست خارجی بی طرفی و موازنه نفتی ( اشاره شدن به نفت و شیلات)

-لغو قرار داد بانک شاهشناهی

-توطئه های داخلی،کارشکنی های حزب توده

دستور جلسه آتی: نحوه ارتباطات با دوستان و گزارش راجع به اعلامیه ۲۹ اسفند

جلسه آتی : روز پنج شنبه۳۰/۱۱/۶۵  ساعت ۸:۳۰ الی ۱۰:۳۰

جلسه هیات منتخب حسن نیت پنج شنبه ۳۰/١١/۱۳۶۵

(جلسه با حضور شش نفر از اعضا تشکیل شد) غایب آقای لباسچی   از ساعت ۹:۳۰ لغایت ۱۱:۳۰ برگزار شد.

دستور جلسه: نحوه ارتباطات با دیگران و اعلامیه ۲۹ اسفند

آقای ملک خانی: راجع به کلمه ” جمهوری” و این که چه تعریفی برای جمهوری می توان در نظام حقوقی بیان کرد بحث شود تا برای آتیه جبهه ملی تشکیلات و احتمالا حرکات بعدی ملت ایران مورد استفاده قرار گیرد  .

آقای طالبی: چون دستور جلسه بحث در مورد ۲۹ اسفند است بهتر است نوشته خود را بخوانم  ، بخصوص که اعلامیه آماده شده قبلی نیز توسط آقای لباسچی آورده نشده است.

اعلامیه خوانده شد  .

آقای شاه حسینی: تصحیح کلمه علما به روحانیون، تغییر چپ و راست به شرق و غرب را پیشنهاد کردند . ایشان همچنین اعتقاد داشتند در باره جنبه ضد امپریالیستی مصدق و ملی شدن صنعت نفت کم صحبت شده است.

آقای طالبی: نام دکتر فاطمی به عنوان پیشنهاد کننده ملی شدن صنعت نفت را در اعلامیه اضافه خواهم کرد  .

آقای ملک خانی: بهتر است این اعلامیه الهام دهنده بخصوص برا ی نسل جوان باشد.

آقای طالبی: اعلامیه ٢٩ اسفند الهام دهنده  برای کلیه طبقات خواھد بود.

آقای شاه حسینی: به آقای برومند و دیگر دوستان بفرمائید برای ۱۴ اسفند از صبح تا ظهر سر مزار مصدق خواهیم بود  .

آقای ملک خانی: برای آماده کردن اعلامیه به صورت ماشین شده حاضرم.

آقای شجاع: قرار بود هریک از آقایان رئوس و نقطه نظرات خود را نوشته و در این جلسه ارائه دهند نه اینکه آقای طالبی به تنهایی تحریر نمایند.

آقای دروّدی: دستگاه حاکم کنونی در مبارزه خود نام مدرس و رضاخان را خیلی به کار می برند و از نام دکتر مصدق و دکتر فاطمی اسمی نمی آورد .در اعلامیه ،واقعه ٩ اسفند  و نام روحانیون درباری را ذکر کنید .ذکر کنید که عامل شکستن سکون سیاسی بعد از جنگ دوم جهانی بخصوص در کشورهای جهان سوم مصدق بود که برای مثال عبدالناصر را به دنبال خود داشت.

آقای اردلان: بیشتر روی ملی شدن صنعت نفت باید تکیه و بحث کرد.

آقای طالبی: تحلیل سه ماده ای دکتر سنجابی و صدور جزوه جامع درباره صنعت نفت از ابتدا تا انتها باید قید شود . که منتج به دو سال به قدرت رسیدن  و دوره زمامداری مصدق شد  .

آقای اردلان: حزب ایران در ٧ دی ماه ۱۳۵۷در منزل بختیار سه ماده دکتر سنجابی را در پلنوم خود به اتفاق آراء تائید کرد ، ولی بختیار و عبدالرحمن برومند معتقد بودند که ما نباید دنباله رو روحانیون و مردم باشیم . ولی ماگفتیم که باید در انقلاب شرکت کنیم. معذالک بختیار با اعلامیه سه ماده ای مخالفت می کرد و از این رو موضع خودش را  مشخص کرد. وقتی قاسمی که رییس هیات اجرائی بود آن را در جلسه ۴ دی ماه  ١٣۵٧  در منزل ما را خواند،  بختیار سکوت کرد و در آنجا مخالفت خود را با روحانیون علنا اعلام کرد  .

آقای طالبی: بعد از ٢٩ اسفند فرصت کافی برای تهیه اعلامیه خواهیم داشت.

آقای ملک خانی: ھر نوع تصمیم قطعی این هیات منتخب باید به تائید جلسه عمومی هیات حسن نیت برسد.

آقای طالبی: ما باید دفاع از جبهه ملی را شروع کنیم و موضع روشن خود را اعلام کنیم.

آقای اردلان: بدیهی است نقطه نظرات این هیات به اطلاع گروه سی تیر[۲] رسانیده خواهد شد.آقای طالبی دفاع از منشور می کنند که هدف ایجاد گسترش فکری بقیه اعضا می باشد اما بدانیم که معمولا یک عده قصد دارند که با تصمیمات مخالفت کنند.

آقای طالبی: فقط دفاع از دکتر سنجابی نباشد و لزومی ندارد ایشان مورد سئوال قرار گیرند. زیرا چون ایشان به عنوان نماینده تام الاختیار از طرف جبهه ملی انتخاب شدند پس منظور جبهه ملی است. متاسفانه بعضی عادت دارند که استخوان لای زخم بگذارند که در کارهای سیاسی بسیار بسیار غاط است.

آقای شجاع: پیشنهاد می شود که اعلامیه حداکثر از هشت صفحه بیشتر نشود و مذاکراتی در مورد شرکت مصدق در شورای امنیت، قرارداد ننگین ١٩٣٣ که عامل ایجاد توطئه بود ، قرضه ملی که طبق دو نوشته گذشته از روزنامه منچستر گاردین بسیار مهم بود در اعلامیه منعکس شود.

آقای دروّدی: همچنین محاصره اقتصادی که مصدق با آن روبرو بود که حتی یک قطره نفت هم  نفروخت و با برنامه ریزی صحیح اقتصاد بدون نفت را موفق انجام داد در اعلامیه ذکر شود.

آقای اردلان: در دوران حکومت مصدق با اقتصادی بدون نفت و اتکاء به آن رونق اقتصادی داشتیم.

آقای شجاع: از نطق معروف و مهم دکتر مصدق و ارتباط آن با وثوق الدوله در مورد قرارداد ۱۹۱۹ نیز نام برده شود  .

آقای اردلان: هر دو نفر از آقایان با دو نفر از دوستان هم فکر خود رابطه برقرار نمایند تا نتیجه در جلسه ١١ اسفند مورد بحث قرار گیرد و انضباط در کارها پیدا شود.

آقای طالبی: برای تماس با روشنفکران بهتر است آنها را به ما معرفی کنید که ترس آقای دکتر مصلح پور ریخته شود .بهتر است افراد را گروهی جمع کنند و بعد از تشکیل یک گروه یک جلسه تشکیل شود و مثلا همان شخص معرف رابط با تشکیلات باشد.

آقای اردلان: در مرحله اول دنبال دوستان سابق برویم و اول آنها را جمع کنیم.

آقای ملک خانی: پس از اصلاح منشور و نیز کلمه جمهوری با دوستان خود تماس گرفته و راجع به منشور صحبت شود و خط مشی خود را اعلام کنیم.

آقای طالبی: در اوایل انقلاب شعار: استقلال، آزادی، و حکومت اسلامی بود ولی این ما و فشار مردم و احزاب و دیگر گروه های سیاسی بود که حکومت به جمهوری اسلامی تبدیل شد.

آقای اردلان: دلیل انتخاب جمهوری اسلامی به خاطر تضاد با حکومت جمهوری سوسیالیستی و کمونیستی بود که یک سس با مزه اسلامی بر لغت جمهوری اضافه شد.

آقای دروّدی: حاکمیت ملی همان  جمهوری ملی است  .

جمع بندی: به دوستان گفته شد که هر یک با دوستان خود صحبت کنند و نتیجه را به هیات اعلام کنند تا هیات منتخب روی این افراد مطالعه کرده و بعد از اطمینان تصمیم گیری کنند.

دستور جلسه آتی: قرائت و تصویب اعلامیه٢٩  اسفند  ( چهارشنبه ۶/۱۲/۶۵ساعت ۲)

جلسه هیات منتخب-۶/۱۲/۱۳۶۵

جلسه هیات منتخب حسن نیت با حضور شش نفر از هفت  نفر تشکیل شد. چهارشنبه ۶/۱۲/۶۵ از ساعت ۸:۳۰ الی  ۱۱:۳۰ غائب : آقای لباسچی

موضوع جلسه: بررسی اعلامیه ۲۹ اسفند

آقای شجاع: بهتر است اعلامیه دست نوشته آقای طالبی را با اعلامیه مشابه که نزد آقای برومند است تلفیق نمائیم  .

آقای اردلان: چون نوشته آقای طالبی مورد قبول واقع شده بهتر است همین نوشته مورد قبول باشد.

آقای طالبی: اعلامیه ٢٩ اسفند را قرائت می نمایند  .

آقای دروّدی: نام وزیر امور خارجه شوروی به نام خودش یعنی کافتارادزه تغییر یابد و از نام طبری خودداری شود بخصوص در کنار نام مصدق  .

آقای ملک خانی: بهتر است نام حزب توده به جای نام توده ای در اعلامیه ذکر شود . همچنین نظامیان وابسته به ملت ایران به افسران شریف وطن دوست و منابع زیر زمینی به منابع حیاتی تغییر داده شود. به موقعیت ایدن وزیر امور خارجه انگلستان و آیزنهاور و رئیس جمهور آمریکاو این که مصدق الهام بخش نهضت ها در خاورمیانه و کشورهای تحت سلطه بوده است  اشاره شود.

آقای اردلان: برای بررسی نهایی یک کمیسیون سه نفره تشکیل و تا قبل از ١١ اسفند اظهار نظر قطعی بنمائید  .

آقای شاه حسینی: بهتر است هر کسی که اظهار نظر دارد بیاورد به کمیسیون سه نفره بدهد.

آقای اردلان: صورت جلسه برای جلسه آتی حاضر شود  .

آقای شاه حسینی: بهترین راه دادن نشریه توسط دوستان است یعنی به هر کس در توان او ماهیانه ۱۰۰۰ یا ۱۵۰۰ برگ طی مدت ١۵ روز برسانیم که باعث حفظ آنها می شود و در آتیه نزدیک یا بعدی از تجمع آنها استفاده شود.

آقای ملک خانی: بهتر است اعلامیه الهام دهنده باشد و از مردم تقاضای واکنش بنمائیم.

آقای اردلان: مصدق احتیاج به شناساندن ندارد بلکه باید نمودی از تجمع و تشکل خود را به اطلاع مردم برسانیم  .

آقای شجاع: روش آقای شاه حسینی انسجام تشکیلات به وجود می آورد. بهتر است دوستان را در تشکیلات جمع کنیم  .

آقای اردلان: روش دادن اعلامیه و حوزه زیاد مغایر یکدیگر نیست.

آقای طالبی: بهتر است علاوه بر تجمع و دادن خبر، حوزه هائی داشته باشیم که مرکز اخبار و تحلیل ها باشند که به آنها خبر بدهیم و از آنها خبر بگیریم.

آقای اردلان: بی اعتنا به رفقا نباشیم بلکه سعی در جمع کردن آنها بکنیم . یعنی حتما ارتباط برقرار باشد  .

آقای ملک خانی: هر دو راه را ادامه دهیم ، هم حوزه و هم  اعلامیه

آقای اردلان: نحوه عمل بدین طریق باشد که ھر دو نفر با چند نفر در تماس باشند و به فکر انسجام باشند  .

آقای ملک خانی: بهتر است یک گروه مرکزی برای نظارت بر کار جمعی به وجود آید.

آقای طالبی: افراد شناخته شده به گروه منتخب معرفی شده تا ارتباط سیستم برقرار شود.

آقای شجاع: گروه هیات حسن نیت محتملا گروه موسس خواهد بود.

آقای اردلان: نام بخصوصی  برای هیات و گروه مثل موسس و امثالهم برده نشود  .

آقای طالبی: آیا گروه امضا کنندگان اعلامیه ها اعتقاد دارند که به کار خود شکلی بدهند چه بسا بعدا فرد بهتری بیاید و کلا منکر انتصابات افراد گروه باشد. پس بهتر است اعتقاد ما بر مبنای منشور باشد.

آقای شجاع: قبل از اینکه مشکلی به وجود آید  بهتر است راه حل پیدا شود  .

آقای اردلان: اگر افراد قدیمی موافق بودند بیایند امضا کنند .اگر نخواستند نیایند و همین اندازه که آمده اند باید ممنون باشیم .روش و نحوه عمل را ما تصمیم می گیریم ، باید راه حل دور هم جمع شدن و از هم دعوت کردن را پیدا کنیم. بهتر است برویم دنبال اشخاص، یعنی افرادی که می شناسیم.

آقای ملک خانی: بهتر است سعی کنیم تعداد اسامی امضا کننده را با تحقیق و تماس بیشتر کنیم تا مورد ایراد بعضی آقایان نباشد .

آقای اردلان: ما کار خودمان را می کنیم و آنها را خوب می شناسیم گرچه برای همه آنها احترام قائل هستیم  .

آقای اردلان: از جهت کار اجتماعی ، کسانی که حتی نام خود را نمی گویند حق ندارند نام جبهه ملی را با خود یدک بکشند .کارها که نباید پنهانی و مخفی باشد . هدف  ما کار پنهانی یا جاسوسی نیست بلکه هدف روشنگری است  .

آقای دروّد ی: بهتر است هیات حسن نیت به چند گروه تبدیل شود و هر گروه مسئولیت تعلیمات عده ای را بپذیرد   .

آقای طالبی: فرض کنیم هم ان دوستان دارند مثل ما کار می کنند . همان دوستان در زمان بعد از ٢۵ خرداد سال ١٣۶٠ دو حوزه تشکیل دادند که یکی دست من و دیگری دست آقای دروّدی بود که آقای موید زاده رابط دو حوزه  بودند .اگر هدف مشترک است بعد از صدور منشور باید مانیفست صادر کنند و وضع خود را به عنوان اعضای جبهه ملی اعلام کنند .کسانی که منشور را قبول دارند جبهه ملی هستند در غیر این صورت غیر آنست. جنگ اول بهتر از صلح آخر. چه بسا کسانی هستند که منشور را قبول ندارند فعالیت خودشان را بکنند  .

آقای ملک خانی: هیات حسن نیت باید در عمل حسن نیت خود را ادامه دهد .

آقای اردلان: کسانی که علاقه به همکاری و فعالیت ندارند نیایند بهتر است.

آقای ملک خانی:ضروری است  به دوستان شورا که با ما همکاری ندارند برای اظهار نظر بر روی منشور و جلب اعتماد بیشتر آنها اقدام کنیم.

آقای امیر ابراهیمی ابتدا مروری بر شروع فعالیت خود بعد از خلاصی از زندان و تشکیل حوزه نمودند و در ادامه اظهار نمودند متعاقب فعالیت قبلی و بی خاصیت شدن، به دنبال چه باید کرد به اینجا رسیدم. نتیجه اینکه منشور را به اطلاع آنها یعنی وارثین برسانیم .هدف توسعه تشکیلات است و افرادیکه اصالت خود را ثابت کرده اند باید حفظ شان کرد  .

آقای طالبی: زحمات وارثین قابل تقدیر است ولی حالا موضع گیری آنها علیه ما است. ما نه معارض و نه معاند با آنهاهستیم. منشور را برای افرادی که مستقل ھستند و آماده کارند ولی کار نمی کنند ارائه می دهیم .ما حق داریم  به عنوان  اعضای جبهه ملی  گرد هم باشیم .منشور را به امضای فردفرد آقایان می رسانیم و نزد آقای اردلان برای بایگانی می سپاریم .تشکیلات خود را گسترش می دهیم و وضعیت مالی خود را ادامه می دهیم  .

آقای اردلان: طی دوره قرنطینه من بعد از آزادی از زندان  هیچ کس از اعضای جبهه ملی برای دیدن من نیامدند. در صورتی که تعداد قابل توجهی از دوستان از آقای مهندس بازرگان گرفته تا دیگران بدون ترس و واهمه آمدند[۳] .

به هر حال نظر من اینست که:

۱-برای ٢٩ اسفند اعلامیه چاپ شود

۲-تصویب شود

۳-ارتباط با رفقا و توسعه گروه هیات حسن نیت

آقای طالبی: منشور حتما به امضای گروه حسن نیت باید برسد. در چهارچوب جبهه ملی کار میکنیم و راه برخورد ما با شما فرق می کند  .

آقای ملک خانی: منشور باید در جلسه ١١ اسفند توجیه شود  .

آقای اردلان: ایجاد شرکت تعاونی را اطلاع دادند.[۴].

در جلسه بعد، بعد از امضای منشور توسط گروه منتخب، از بقیه اعضای گروه حسن نیت امضا گرفته شود. سپس بعد از تائید منشور فکر گسترش تشکیلات باشیم. یعنی هم گی افراد جبهه ملی ھستیم.  از شش ماه پیش آقای امیر ابراهیمی روی اساسنامه شرکت تعاونی یا قرض الحسنه کار کرده اند که امیدواریم وسیله خوبی برای کمک به اعضا بخصوص در موارد اضطراری باشد.

آقای امیر ابراهیمی: نام شرکت، شرکت تعاونی اعتبار ملی باشد .

گزارش هیات منتخب حسن نیت به جلسه عمومی    ۱۱/۱۲/۶۵

به منظور روشن نمودن اذهان دوستان و هم فکران در هیات حسن نیت از نتیجه سه نشست هیات منتخب در مورد اینکه بدانیم برای چه نشسته ایم و چکار می خواهیم بکنیم . خلاصه گزارش به شرح زیر به اطلاع رسانیده می شود:  الف،- اولین جلسه هیات منتخب  با حضور تمامی اعضای هیات در تاریخ ۲۳/۱۱/۶۵ از ساعت ۱۰:۳۰ الی ۱۲:۳۰ تشکیل و در مورد اینکه برای چه نشسته ایم و چکار می خواهیم بکنیم ؟ بحث شد .ھدف از نشست این بود که راه و روش را بدست آوریم تا به اھداف جبهه ملی یعنی همان اهداف جبهه ملی دست یابیم . یعنی اینکه دوستان سابق خود را چه در شورای و چه در خارج که مورد تائید ما می باشند و هم واره با طرز تفکر ما موافق ھستند تماس حاصل نموده و به یکدیگر ارتباط دھیم که احتمالا ممکن است یکی از روش های تماس با چنین دوستان در چهار چوب گروه های شانزده گانه جبهه ملی باشد .بعد از مذاکره در مورد ایجاد و شروع حرکت در چنین چهار چوبی به روش دیگر دست یافتیم . بدین معنی که برای کسب تائیدیه از دوستان خود همواره باید بر مبنای اصولی مشخص که احتمالا می تواند محور جذب همفکران باشد همان اهداف جبهه ملی با در نظر گرفتن سه اصل اعلامیه آقای دکتر سنجابی در پاریس قبل از تحقق انقلاب بوده حرکت اصلی شروع می شود. و به منظور روشن شدن اذهان بعضی از دوستان کههمواره آشنایی دقیق از توجیه سه اصل مذکور را ندارند موافقت شد درباره سه اصل به صورت مکتوب شرح و توضیحات را تهیه و به کمیسیون ارائه گردد. از این رو جهت دستیابی به هدفی مشخص موافقت شد که نتیجه کار که بعد از ھشت ماه از نشست های متعدد هیات حسن نیت می گذرد و این هیات منتخب با اختیار کافی از طرف دوستان برگزیده شده اند ” منشور”جدیدی که در اصل همان”میثاق” صادره از طرف همفکران بوده تصحیح نموده و به صورتی که طی نوشته جداگانه ای اعلام می گردد محور جذب و بحث، با دوستان و همفکران مورد مذاکره قرار می گیرد .اما نظر به اینکه جدا از تهیه و تصحیح “میثاق” یا “منشور” در اسفند ماه هیات در رویاروئی با دو واقعه مهم و جالب یعنی روز   ١۴ اسفند مصادف با روز وفات زنده یاد دکتر مصدق و روز ۲۹ اسفند مصادف با روز ملی شدن صنعت نفت می باشد، هم گی موافقت کردند که برای دفعه یا جلسه آتی اعلامیه ۲۹ اسفند حاضر و مورد بحث و نقد قرار گرفته و برای گزارش تقدیم حضور دوستان محترم گردد  .

گزارش هیات منتخب به جلسه عمومی حسن نیت

دومین جلسه در تاریخ۳۰/۱۱/۶۵ با حضور ۶ نفر از ۷ نفر اعضا برگزارگردید.( غایب آقای لباسچی).

در این جلسه بر روی موضوع نحوه ارتباطات با دیگران و اعلامیه ۲۹ اسفند  مفصلا بحث شد .

بعضی معتقد بودند که برای ١۴ اسفند هم  اعلامیه ای صادر گردد ولی بعد از این که فاصله زمانی بین این دو واقعه از یک طرف و فرصت کافی داشتن برای اعلامیه مشروح و جامع باید در مد نظر گرفته شود همگی موافقت کردند که هر چه زودتر اعلامیه ای برای ۲۹ اسفند آماده به نحوی که حداکثر طی مدت پانزدهم  الی بیستم اسفند ماه جاری آماده توزیع گردد. به نحوی که تا قبل از فرا رسیدن نوروز بدست دوستان در شهرستانها برسد. از این رو متن دست نوشته ای که توسط یکی از دوستان محترم حاضر در جلسه تهیه شده بود قرائت گردید و دوستان نقطه نظرات اصلاحی خود را ابراز داشته و اصلاحات لازم به عمل آمد و موافقت گردید که برای جلسه آتی دست نوشته اعلامیه به صورت کامل به هیات منتخب ارائه گردد  .

و اما در مورد برقراری ارتباط با دوستان موافقت گردید که هر یک از دوستان و اعضای محترم هیات حسن نیت با یک یا دو نفر از دوستان سابق که مورد آشنایی خود آن شخص می باشد تماس برقرار نموده و او را به هیات معرفی نماید .هیات یا احتمالا با دادن ماموریت به تنی چند از اعضای خود آنها را مسئول مطالعه و پیگیری تماس با چنین افراد تازه واردی خواهد نمود یا اینکه کلا هیاتی را انتخاب و چنین اموری را زیر نظر این هیات حل و فصل خواهد نمود. به ھر حالت دست یابی به روش مشخص به مطالعه و ارائه نظریات جدیدی به جلسه آتی موکول گردید. جلسه در ساعت ۱۱:۳۰ خاتمه یافت

 سومین جلسه هیات منتخب – ۶/۱۲/۶۵ 

سومین جلسه هیات منتخب در تاریخ چهارشنبه ۶/۱۲/۶۵ در ساعت ۸:۳۰ صبح با حضور شش نفر اعضا برگزار گردید . دستور جلسه  مطالعه نهایی اعلامیه ۲۹ اسفند بود. اعلامیه مجددا خوانده و آخرین اصلاحات لازم در جلسه برای اضافه کردن یا جایگزین کردن در اعلامیه مذکور انچام شد.همچنین موافقت شد تا یک روز بعد از جلسه امروز یعنی ۱۱/۱۲/۶۵ هر نوع نقطه نظر اصلاحی به کمیسیون یا سه نفر از اعضای هیات منتخب ارائه شود. به نحوی که تا بعد از جلسه ، اعلامیه نهایی به صورت اصلاح شده به جلسه هیات محترم حسن نیت ارائه گردد. برای توزیع بهتر اعلامیه موافقت شد که از ھر یک از دوستان خواسته شود که تقبل بنماید حدودا بیشتر از یک هزار برگ تکثیر یا توزیع را به فراخور آشنایی و آگاهی از نشانی دوستان به عهده  بگیرند.

مسئله دیگری که در این جلسه مورد بحث دوستان قرار گرفت موضوع بررسی ارتباط با دوستان سابق و محترمی است که همواره  در گروه تعلیمات مشغول فعالیت بوده ولی به دلایل ناشناخته علاقمند به پیوستن به این جمع نمی باشند انجام شود.

آنچه که مورد تائید همه حاضرین در جلسه قرار گرفت این بود که با احساس احترام قلبی نسبت به فرد فرد دوستان صمیمی خود که همواره چه در گروه و چه در شورا و چه در کادررهبری صمیمانه  به مسئولیت سنگینی که در انجام وظیفه محوله به عهده دارند هیات حسن نیت روش توسعه کار خود را ادامه داده و بدون هیچ گونه تعارضی با چنین دوستان عزیزی فعالیت نموده و امیدوار باشند تا شرایطی به وجود آید و یا به وجود آورده شود که دوستان مزبور بدون هیچ گونه دغدغه خاطری به صورت علنی به ما ملحق شده وبا اتحاد و صمیمت بیشتری فعالیت های خود را به مرز شکوفایی نزدیکتر کنیم. ضمنا در پایان جلسه خبر خوشایندی مبنی بر ایجاد شرکت تعاونی که هر یک از اعضا و دوستان سهم و سهامی را خریداری خواهند کرد در شرف تشکیل می باشد تا بلکه منبع خیری برای بهره وری مالی و اقتصادی به هر یک از دوستان گردد.    جلسه در ساعت ۱۱:۳۰خاتمه یافت

جلسه هیات منتخب –  ۱۵/۱/۶۶

جلسه هیات منتخب با حضور پنج نفر از هفت نفر تشکیل شد

۱-گزارش جلسه قبل قرائت شد.

۲-راجع به نحوه جلب دوستان قدیم در هیات حسن نیت بحث شد.

۳-چنانچه تعداد از حد نصاب بیشتر شد با برنامه ریزی ممکن است هیات حسن نیت به دو گروه و یا بیشتر تقسیم شود که نحوه انجام و اداره آن به موقع مطالعه و اتخاذ تصمیم خواهد شد.

۴-تاکید شد که در شرایط کنونی هدف فقط جلب و تشکل افراد قدیم می باشد یعنی اینکه افراد جدید مورد نظر نمی باشند.

۵-چنانچه فردی توسط هیات منتخب تائید و تصویب شد به هیات حسن نیت در جلسه عمومی معرفی خواهد شد . چنانچه تعداد  از پنجاه نفر بیشتر شد به گروه های مختلف تقسیم خواهند شد.

۶- در چنین صورتی یعنی به امید اینکه افراد متشکل از پنجاه نفر بیشتر باشد،  متعاقبا سعی خواهد شد تا شاید به مرز ٣٠٠ نفر برسد. سپس از میان اعضای گروه یک هیات سیاسی انتخاب و تشکیل خواهد شد تا هر جلسه که تحلیل سیاسی جدید تهیه و  به عنوان  کمک فکری به گروه های فرعی خواهد داد .

۷-سعی خواهد شد بر مبنای هدف،تا پایان سال تعداداعضا به ۲۰۰ نفر برسد و در چنین صورتی پیش بینی می شود هر یک ماه، یک نشریه تهیه و ارائه گردد.

۸-با توجه به فرا رسیدن فصل بهار و تابستان برای تجمع افراد با برپایی گروه های پیک نیکی مثل کارهای انجام شده در گذشته ، اقدام شود . این کار  موجبات جلب افراد بیشتر را فراهم می سازد.

۹-به طور خلاصه برنامه امسال جلب افراد می باشد.

۱۰-در پاسخ به فرض سئوال که اگر تعداد به ۲۰۰ برسد چه اقدامی خواهد شد، بیش بینی گردید در چنین صورتی با انتخاب افراد در جلسات فرعی، برای هر ارگان یا وزارتخانه دولتی برنامه کار تهیه و  در آرشیو نگهداری خواهد شد.

١١- توصیه شد که در جلسه عمومی ۱۷ /١/۶۶ هیات حسن نیت ، مفهوم کلمه جمهوری مبنی بر اینکه هیات،  نظام جمهوری یعنی حکومت غیر سلطنتی را انتخاب کرده تشریح شود . با این روش از انحرافات جلوگیری خواهد شد.

١٢- توصیه شد که در جلسه ۱۷/١/۶۶ متن میثاق خوانده ولی از تکثیر آن جلوگیری شود و نوع قبلی توزیع شده جمع آوری گردد.

١٣- برای تشکل مرتب افراد و جلوگیری از غیبت آنها، پنج یا شش نفر از میان اعضای هیات حسن نیت انتخاب و آنها مامور خواهند شد ساعت و روز برگزاری هرجلسه را به کلیه اعضا اطلاع دهند.

۱۴- راجع به تائید پذیرش افراد جدید مطالعه انجام شد و از میان چهار نفر فعلا دو نفر مورد تائید قرار گرفته و در جلسه ۱۷/١/۶۶ اسامی آنها اعلام خواهند شد.

١۵- دستور جلسه برای هیات حسن نیت به شرح زیر اعلام شد:

-اخبار

– گزارش اعلامیه ٢٩ اسفند که در ١۵٠٠ نسخه چاپ وھزینه آن بالغ بر ٠٠٠/۱۲۸  شد.

– مسائل مالی

– نحوه برقراری ارتباط با اعضای قدیمی و معرفی به هیات هفت نفری.

– تفهیم میثاق برای افراد

– دعوت برای شرکت اعضای قدیمی در هیات حسن نیت

– تاریخ جلسه بعدی  هیات هفت نفری برای دوشنبه ۴٢/١/۶۶ راس ساعت ٣ بعدازظهر اعلام گردید.

جلسه هیات هفت نفری منتخب حسن نیت   –   ۲۴/١/۶۶

جلسه با حضور شش نفر از اعضا راس ساعت ١۴ تشکیل شد  .

۱-دستور جلسه قرائت شد.

۲-نامه ای که از خارج رسیده بود قرائت شد. بر مبنای نامه از دوستان خواسته شد که به منظور صرفه جوئی از خرید روزنامه از خارج  خودداری شود. موافقت شد که فقط تعداد دو یا سه نسخه از هر شماره از خارج خواسته شود و پس از تکثیر در داخل و میان دوستان توزیع گردد.

۳-با توجه به توصیه فوق قرار شد فهرست اسامی قبلی و نشانه های مربوط به ارتباطات حذف و فقط سه نفر که برخوردار از صندوق پستی و مشخصات شرکتی می باشند آنها را تهیه و برای دوستان ارسال کنند.

۴- راجع به جذب دوستان جدید  توصیه شد که افراد جدیدی که معرفی می شوند حتما از اعضای سابق باشند و جذب آنها حتما منوط به تائید تفاهم  نامه باشد و اجازه ورود آنها باید منوط به تائید هیات هفت نفری است.

۵-از میان اعضای هیات هفت نفری و حسن نیت ،تعداد هفت نفر انتخاب شدند که  به عنوان  رابط اصلی برای برقراری ارتباط مابین افراد عمل خواهندکرد.

۶-راجع به اعمال نظم و انضباط ما بین اعضا قرار شد که آئین نامه انضباطی حضور و غیاب تهیه و تدوین و پس از تائید هیات هفت نفر به گروه حسن نیت ابلاغ و تقاضای رعایت و اجرای آن بشود.

دستور جلسه آتی روز دوشنبه۳۱/۱/۶۶ برگزار خواهد شد . دستور جلسه  درباره چه باید کرد و برنامه گروه در آینده خواهد بود.  علاوه بر آن از دوستان نیز خواسته شود که راجع به تعهدات مالی توجهی به عمل آورند.

ضمنا اگر هیات هفت نفری موافقت کردند مسائلی از قبیل ادغام وزارت کشاورزی در جهاد سازندگی، تورم،بودجه سالیانه، را به عهده  تنی چند از دوستان بگذارند تا درباره آنها مطالعه و همچنین نقطه نظرات خود را در باره نفت و گاز اعلام نمایند.

جلسه هیات هفت نفری هیات حسن نیت –  ۳۱/۱/۱۳۶۶

جلسه با حضور شش نفر از اعضا تشکیل گردید و راجع به موضوعات ذیل بحث و تبادل نظرشد

۱-هر فرد جدیدی که معرفی می شود و توسط هیات تائید می گردد حتما می بایستی قبل از ورود تفاهم نامه را مطالعه و پس از تائید آن در جلسات عمومی  هیات حسن نیت شرکت نماید.

۲-با توجه به بازتاب اعلامیه ۲۹ اسفند هیات حسن نیت در سطح جامعه گزارش می شود قشر وسیعی از مطالعه کنندگان که از طبقات مختلف اجتماع هستند انتظار دارند که هیات حسن نیت مواضع قطعی خود را در قبال مسائل اساسی کشور از جمله جنگ، اقتصاد، تورم ،بودجه، نفت، … برای ملت اعلام دارد.

۳- به منظور گسترش فعالیت گروه حسن نیت و تعمیم اهداف خود توصیه شد که اعضای جلسات به گروه های متفاوت ۵ ، ۶ و یا ١٠ نفری انتخاب و هر یک در موضوعات مورد علاقه اقدام به مطالعه و تحقیق و ارائه نظریات به صورت کتبی بنمایند تا از چنین نوشتارهایی در اعلامیه ها و نیز بولتن های خبری بعدا استفاده شود.

۴-پیشنهاد شد که هر چند گاه هیات حسن نیت اقدام به صدور اعلامیه ای بنماید و از حالت رکود و جمود خارج شود و در میان مردم پایگاه مستحکمی بنا نماید .بعد از اینکه مسئله مورد بحث قرا گرفت موافقت گردید که به موازات جذب اعضای سابق و نیز در نظر گرفتن مسائل روز کشور در آتیه ملموس ، در سه ماه آتی اعلامیه جاذب و فراگیری صادر و پخش شود.

بدیهی است در یک چنین اعلامیه ای سعی خواهد شد اصول و اهداف اولیه هیات حسن نیت که همان اصول اهداف جبهه ملی می باشد ذکر گردد تا خط مشی هیات همواره در مد نظر مردم قرار بگیرد.

۵-اعلامیه یا اعلامیه هایی که صادر خواهد شد بر مبنای مواضع هیات وبا توجه به اهمیت موضوع و ازجمله در باره این که هدف از جنگ چیست و.. تهیه شود.

۶-این بار هم همانند گذشته سعی خواهد شد اعلامیه با ذکر اسامی امضا کنندگان توزیع و پخش گردد.

دستور جلسه عمومی هیات حسن نیت:

– تقسیم اعضا به گروه های چندگانه برای مطالعه و تحقیق مسائل مبتلا به اجتماعی و در خواست دادن گزارش.

-اتخاذ موضع در مورد مسائل روز برای صدور اعلامیه

-معرفی افراد جدید تائید شده به هیات حسن نیت.

جلسه عمومی هیات حسن نیت   –    ۱۴/۲/۱۳۶۶

جلسه با حضور بیست و دو نفر تشکیل و راجع به موضوعات ذیل بحث و نقد شد:

اخبار: گزارش مصاحبه های هلمز رئیس سابق سیا و سفیر کبیر سابق آمریکا در ایران که از طریق رادیو آمریکا انجام شده بود،  نتیجه مسافرت آقای نایب حسینی به اروپا

خلاثه کتاب: ایران، سراب قدرت  بازگو شد و سفارش مطالعه آن نیز به همگان  به عمل آمد  .

مالی: کلیه حاضرین تعهد پرداخت حداقل مبلغ ۰۰۰/٢  را کردند و پرداخت نمودند  .

تشکیلات: درباره رعایت انضباط در جلسات و پرداخت شهریه و نیز حتی المقدور کمک مالی ت.صیه و تاکید شد  .

پیشنهاد: روزنامه جبهه ملیون تکثیر و در اختیار اعضا قرار گیرد. یک نفر  به عنوان  روابط عمومی که با افراد و جلسات دیگر ارتباط برقرار کند.

توصیه کتاب: سقوط امپراطوری ( از محمود عنایت)

غایبین : آقایان شجاع،  عسگری راد، امیر ابراهیمی، بهنیا،اردلان،بیات،فردعظیمی، مبشری، ورجاوند،  احمد اخوان آذری،  دکتر صابری،  غنی زاده  .

دستور جلسه آتی برای : ۲۱/۲/۶۶چه چیز بعدا در دستور اقدام و عمل قرار گیرد.

دهمین جلسه هیات منتخب – ۲۱/۲/۱۳۶۶

۱-اسامی تائید شدگان: از طرف آقای گلزار و آقای افشارکهن، آقایان علی اسماعیلی، امینی، علی کیانی، معرفی شدند . ( که می بایستی تفاهم نامه را تائید کنند.)

۲-اسامی تعداد چند نفر توسط آقای صمد ملکی اعلام شد. تا به شرح زیر بعد از مطالعه پاسخ مقتضی داده شود:

-آقایان کامفر ،آقای فرهاد اعرابی،آقای مهندس شیوا و آقای تورج مدیری

۳-آقای مهندس موحد  می بایستی با آقای طهامی صحبت کرده و نتیجه را اعلام نمایند.

۴-آقای عباس درگاهی از طرف آقای لباسچی معرفی شده اند که می بایستی راجع به تفاهم نامه با ایشان صحبت شود و نتیجه بعدا اعلام شود.

۵-آقای مظلومی مورد تائید قرار گرفته بودند که می بایستی به جلسه معرفی و تشریف بیاورند.

۶- آقای اردلان به علت گرفتاری تلفنی از آمدن در جلسه عذرخواهی کردند.

۷-آقایان ابراهیم پاشاپور و رمضانی معرفی و مطرح شدند.

۸-قرار شد با آقایان شهشهانی، دکتر داوران و امیر ابراهیمی مذاکره شده و تقاضا شود در جلسات به طور مرتب حاضر شوند.

۹-در جلسات آتی فهرستی از تمامی اعضا تهیه و حضور و غیاب آنها اعلام شود.

۱۰- پیشنهاد شد که افراد گروه از انجام کار زیاد در جمعیت دفاع و آزادی کاسته و در چهارچوب گروه حسن نیت تلاش بیشتر نمایند.

١١- قرار شد در هر جلسه گروه که سه هفته یک بار برقرار می شود هر بار یک نفر تحلیلی دقیق ارائه و برای بایگانی ضبط و ثبت شود که البته بر حسب داوطلبی افراد سوژه انتخاب خواهندکرد.

١٢- در جلسه بعد افراد طبقه بندی شوند یعنی افراد جلسه ای با افراد غیر جلسه ای مشخص شوند.

دوازدهمین جلسه هیات هفت نفری منتخب –     ۴/٣/۱۳۶۶

١-افراد تائید شده :-آقایان حسینی اعرابی ( از شاخه کرج) که توصیه شده توسط آقای شاه حسینی مورد مطالعه قرار گرفته و از نقطه نظر ایشان استفاده گردد. ٢- افشار کهن ٣- عباس درگاهی ۴- پاشاپور  ۵- رمضانی  ۶-علی اسماعیلی٧ -امینی   ٨-علی کیانی ٩ – مظلومی

۲- راجع به صدور اعلامیه موافقت شده که در جلسه هیات حسن نیت که قرار است در١١/٣/۶۶برقرار شود از کلیه شرکت کنندگان خواسته شود نظر خود را اعلام نمایند.

٣-درمورد اعلامیه بحث شد که راجع به صدور اعلامیه قاطع و منطقی در وهله اول از سایر اعضای شورای جبهه ملی خواسته شود که اقدام به همکاری آن بکنند در غیر این صورت هیات حسن نیت همانند اعلامیه های قبلی خود راجع به بحث آزادی یا مطالبات آزادی خواهانه بیانیه و یا اعلامیه صادر نماید.

۴- در جلسه ١١ خرداد پایان دوره ماموریت سه ماهه هیات ٧ نفره منتخب اعلام و کسب تکلیف شود تا برای جلسه بعدی تصمیم قطعی اتخاذ گردد که یا همین اعضا ابقا گردند یا افراد جدیدی برگزیده شوند.

۵- برای صدور بیانیه و یا اعلامیه می توان از موضوعات مهمی چون ادغام وزارتخانه های کشاورزی و جهاد … استفاده کرد.

۶- اعلامیه آقای درودی راجع به آزادی خوانده و اصلاحات مقدماتی به عمل آمده تا در جلسه عمومی ١١ خرداد به اطلاع شرکت کنندگان رسانیده شود.

۷- بحث مالی در جلسه ١١ خرداد حتما باید به بحث گذاشته شود.

۸-جلسات عمومی  و آتی هیات حسن نیت به شرح زیر برنامه ریزی شد:

-اخبار

-ارائه تحلیلی محدود درباره اوضاع کنونی توسط آقای لباسچی.

-ارائه بحث تحلیلی درباره تحولات جهانی بخصوص شوروی و رسالت ملیون در مقابل این مسائل.

-ارائه نتیجه کتاب ایران: سراب قدرت توسط آقای طالبی

-ارائه بیانیه تهیه شده توسط آقای دروّدی درباره آزادی

-راجع به افراد مندرج در ذیل همچنان مطالعات و تحقیقات ادامه دارد:

آقایان: کامفر،مهندس شیوا و تورج مدیری

۱۰- کتاب به عنوان تجدید دوباره با تاریخ برای مطالعه  اعضای هیات حسن نیت پیشنهاد شد.

١١- قرار شد که در جلسه عمومی اعلام شود کسانی که از جلسات آتی سه جلسه بدون ذکر علت وغیر موجه پی در پی غایب باشند ،از دعوت آنها برای جلسات بعدی خودداری خواهد شد.

جلسه هیات منتخب    –    ۲۸/٣/۱۳۶۶

جلسه با حضور تمامی اعضا تشکیل و به موضوعات مندرج در ذیل توجه و بحث و تبادل نظر شد:

۱-در جلسات آتی عمومی هیات حتما باید فهرست حضور و غیاب قرائت و اسامی غایبین اعلام گردد.

۲-چنانچه فردی بیش از سه جلسه پی در پی غایب با شد برای جلسات بعدی از او دعوتی به عمل نخواهد آمد.

۳-قرار شد خلاصه تفسیری  کتاب ایران: سراب قدرت مجددا به صورت دست نویس حاضر تا برای نشریه درون تشکیلاتی که در آتیه اقدام به تهیه آن خواهد شد آماده گردد.

۴-با توجه به بحث گذشته، قرار شد از دفعات آینده بنا به صلاحدید هیات منتخب هر بار یک نفر از گروه حسن نیت راجع به مسائل روز تحلیل مبسوط تهیه و ارائه دهد. تحلیل ها به صورت مکتوب در نشریه درون تشکیلاتی به طور مرتب چاپ  و در اختیار افراد وابسته به هیات حسن نیت قرار گیرد .

۵-به منظور تهیه نقطه نظرات اصلاحی و ارشادی از نحوه کار کلیه وزارتخانه ها ف کلیه اعضای هیات حسن نیت به گروه های چند نفری تقسیم و هر گروه عملکرد دولت در ارگان های ذیربط را مورد مطالعه قرار دهد تا در اعلامیه یا بیانیه های آتی  از آنها استفاده شود.

۶-چاپ  نشریه درون تشکیلاتی در حدود ۵۰ نسخه خواھد بود که حاوی اطلاعات بحث شده در ھر جلسه می باشد. (پیشنهاد شد)

۷-ترتیب اعمال دستور جلسات به طور مرتب به شرح زیر پیشنهاد و مقرر گردید:

-اخبار

-تحلیل روز

-بحث درباره مطالعات تحقیقی مثلا درباره سلطنت

-اتخاذ موضع در مورد موارد مسائلی که مجمع عمومی پیشنهاد داد مثل خلاصه کتاب یا صدور بیانیه.

توضیح: ردیف های٣ و۴ به تناوب می تواند در جلسات باشد یا نباشد.

-پیشنهاد شد تا قبل از تشکیل جلسه ١١ خرداد ضن بر قراری تماس با کلیه اعضا از آنها خواسته شود تا اسامی کلیه دوستان و افرادی که مورد شناسایی آنها در تشکیلاتی مرکزی بوده تهیه و ارائه دهند تا بلکه بدین وسیله تجمع کلیه افراد برای آینده برنامه ریزی شود. ( تصویب شد)

۹-پیشنهاد شد اساسنامه شرکت تعاونی اعتبار در جلسه ١١ خرداد برای اطلاع عموم قرائت و تائید کتبی از همه خواسته شود.

١٠- دستور جلسه: برای صدور اعلامیه در مورد موضوعاتی مانند جنگ و تبعات آن، گرانی، تورم… بحث و تبادل نظر بشود.

١١- اسامی افراد مندرج در ذیل که تائید شد، می بایستی در جلسه آتی عمومی اعلام شود:

آقایان مظلومی،  علی اسماعیلی،امینی،علی کیانی، افشار کهن، درگاهی، ابراھیم پاشاپور،  رمضانی  .

***

بعد از جلسه ۲۸/٣/۶۶ به علت مراقبت  وکنترل مقامات تشکیل جلسه عمومی امکان نداشت و فقط عده ای از اعضا هر ۱۵ روز یک بار در منزل آقای حسن طالبی جلسه داشتند.

در این جلسات ضمن مباحث گوناگون از افراد و شخصیت های ملی برای مصاحبه و ضبط خاطرات دعوت می شد. در خرداد ماه سال ١٣۶٧ در اواخر جنگ ایران و عراق بیانیه ای منتشر شد که در آن دولت را از جنگ بی حاصل و خطرات ناشی از تداوم آن بر حذر می داشت که منجر به دستگیری تعدادی از امضا کنندگان شد .

از جمله دستگیر شدگان از اعضای گروه حسن نیت آقایان: علی اردلان، حسین شاه حسینی، توکل امیر ابراهیمی، دکتر داوران و  مهندس نظام الدین موحد بودند  .

ضمن بازجوئی ها علت برپایی جلساتی  که  به عنوان حسن نیت خوانده می شد را جستجو می کردند و به دنبال انگیزه خاص تشکیل آن بودند و سعی داشتند که علت خارجی برای آن بیابند یا حداقل برچسب براندازی،  ضد انقلاب،  مخالف قانون، منافق، و امثال آن که متداول و معمول است بر این عده الصاق کنند .آخر کار چیزی نیافتند و اتهام مطرح بودن را عنوان کردند.

بدیهی است با اوضاعی که پیش آمد و جوی که ایجاد گردیده بود عملا فعالیت گروه حسن نیت به پایان رسید.

آنچه از فعالیت گروه حسن نیت به جای مانده این دفتر و دوازده اعلامیه و بیانیه است که به پیوست تقدیم  می شود .

با پایان فعالیت هیات حسن نیت و ادامه فعالیت تعاونی توکل، سعی در حفظ اعضا و جلب دوستان دیگر به عضویت تعاونی شد. اعضای هیات منتخب همچنان به جلسات خود و مصاحبه با رجال ملی و ثبت آن ادامه دادند.

در سال ۱۳۷۳ جبهه ملی با استفاده از جو نسبتا آزاد به وجود آمده فعالیت جدیدی را به صورت علنی و با دعوت از افراد شروع کرد . این اقدام اخیر دعوت از اعضا که به صورت گزینشی انجام گرفت از آن جا که بر خلاف مفاد اساسنامه جبهه ملی بود  باعث اعتراض و نارضایتی اعضای سابق جبهه شد. این اعتراضات بعد از سه سال منتج به درخواست اجرای پلنوم شد، که شرح آن را در بخش دوم این یادداشت ها ملاحظه خواهید فرمود .

فهرست بیانیه ها و اعلامیه های گروه حسن نیت

۱-۲۳/۴/۱۳۶۵- یادبود ۳۰ تیر ١٣٣١

۲-۹/۷/۱۳۶۵-سالگرد شهادت دکتر حسین فاطمی

۳-۷/۱۰/۱۳۶۵-شهادت جهان پهلوان تختی

۴-۱۴/۱۲/۱۳۶۵- سالگرد در گذشت دکتر محمد مصدق

۵-۲۹/۱۲/۱۳۶۵- روز ملی شدن صنعت نفت در ایران

۶-۱۳/۳/۱۳۶۶-خطاب به ریگان رئیس جمهور آمریکا در پاسخ نطق ایشان

۷- ۳۰/۴/۱۳۶۶-یاد بود قیام ۳۰ تیر ١٣٣١

۸-۲۸/۵/۱۳۶۶-به مناسبت کودتای خائنانه ۲۸ مرداد سال  ١٣۳۲

۹- شهریور  ۱۳۶۶ پاسخ به مقاله روزنامه رسالت

۱۰- دی مه ۱۳۶۶ آزاد یانتخابات؟

۱۱- آیا انقلاب مسئول است؟

۱۲- اردیبهشت ۱۳۶۷-  ملت را به کجا می برید؟

۱۳- خرداد ۱۳۶۷ بیانیه آزادگان را آزاد کنید

[۱]– دکتر مصدق وصیت کرده بودند که بعد از فوت درابن بابویه در کنار شهدای ۳۰تیر ۱۳۳۱ دفن شود ولی حکومت وقت هرگز اجازه برآورده شدن این خواسته را نداد. حتی اجازه رفتن و دیدن مزار ایشان  در احمدآباد نیز ممنوع بوده وهست .

[۲]– منظور از گروه ۳۰ تیر همان گروه حسن نیت است.

[۳]– متاسفانه ترس و احتیاط بعضی آقایان که علاقه به حفظ مقام تشکیلاتی خود داشتند در حدی بود که رفقای آزاد شده از زندان را قرنطینه می کردند تا بهانه ای برای عدم ملاقات باشد.

[۴]– یکی از ابتکارات مرحوم علی اردلان جمع شدن دوستان بود تا بدین وسیله ارتباط ها حفظ شود . با تاسیس تعاونی مصرف در اوایل طبق معمول مخالفت ها شروع شد . ولی با استقبالی که از طرف کلیه نیروهای ملی از آن به عمل آمد مورد استقبال جوانان هم قرار گرفت وتا زمان تعطیل اجباری ۳۰۰ عضو داشت .

مطالب مرتبط با این موضوع :

یک پاسخ

  1. چرا سامان پنجم و ششم موازی فعالیت می کنند؟!
    با این تفرقه چگونه می خواهید با حزب ا… و شاه ا… مبارزه کنید؟!
    ما مردم پشت دکتر موسویان هستیم برای وادار کردن خامنه ای به آشتی ملی و پذیرش پیشنهادات سه گانه ایشان ولی آیا گوش بدهکاری هست و یا باید انقلابی خونین تر از ۵۷ به وقوع بپیوندد؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.