مبارزی بی باک، علی اصغر حاج سید جوادی در گذشت

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

علی اصغر حاج سیدجوادی، اندیشمندی مبارز از میان ما رفت. مردی از دیار آزادیخواهان ایران و نویسنده و روزنامه نگاری که در شرایط اختناق سالهای چهل و پنجاه، جوانان پرشوری که در جستجوی حقیقت های جنگهای استعمار نوین و امپریالیست ها بودند را، با تحقیقات خود درس عدالت‌خواهی می داد. دشمن استبداد، پس با دستگاه پادشاهی که قانون اساسی را رعایت نمی‌کرد و علیه مصدق کوتاه کرده و او  را به زندان انداخته بود در مصاف بود.

در سال های و ماه‌های آخر قبل از انقلاب به علت اعتراضاتش زیر ضرب ساواک بود، اما به مبارزه ادامه می داد. در شرایط جنگی و خشونت‌بار انقلاب در برابر خشونت و کشتار مبارزان مقالاتی نوشت که اگرچه لازمه زمان و شرایط بود، اما امروز به راحتی می تواند قابل انتقاد و بهانه ای برای حمله به او توسط عوامل سابق و لاحق استبداد باشند. اگر خمینی را برای مدتی کوتاه تایید کرد نه عاشق او بود و نه همفکرش. او سپس دمی از اقدام علیه خمینی و جمهوری اسلامی آرام ننشست تا بلکه جبران خطا کند. مطلبی را که دیروز در فیسبوک در مورد درگذشتش نوشتم عده ای انتقاد کردند و عده ای  ناروا و ناسزا گفتند برخی اعتراضات را از حد ادب و معمول گذراندند. غیر از این هم اگر می بود باید شک میکردیم.

زیرا او تا آخر عمر علیه استبداد پادشاهی و استبداد دینی و خمینی اعوان انصارش استوار ایستاد. بر خلاف ادعا های افراد معرض تا جاییکه من شناختم هیچ اعتقاد مذهبی نداشت که شیفته دین و مذهب شده باشد. دراندیشه یک سوسیال دمکرات خوش فکر ولاییک بود.

بلافاصله بعد از انقلاب همینکه صدای پای فاشیسم را شنید علیه آخوند و حکومت اسلامی قیام کرد. جانش در مخاطره جدی بود به سختی خاک میهن را ترک کرد. اما همیشه مهر میهن و مردم در سرش بود. لحظه ای از راه مبارزه علیه رژیم جمهوری اسلامی عدول نکرد. آتش وجودش روشنگر مردمان حقیقت جو و راستی خواه بود. لهیب قلمش تا آخرین نفس های نحیفش پایدار ماند. در سال های گذشته من شاهد زندگی سخت و تنگدستی او و خانواده اش بودم. کیان خانم، همسر خوبش، بسیار سختی کشید تا فرزندان خود را سر و سامان داد.  از صمیم قلب به کیان خانم عزیز فرزندانش تسلیت می گویم.
٢۶ ژوئن ٢٠١٨ پاریس

فرهنگ قاسمی

مطالب مرتبط با این موضوع :

یک پاسخ

  1. علی اصغر حاج سید جوادی را من می شناختم و بارها او را دیده بودم. او در آزادی خواهی و آن چجه را باور داشت بسیار یکدنده بود و حاظر نبود چیز خلاف آنرا بشنود. او در مورد آنچه را آزادی میدانست بسیار متعصب بود. من بارها به او گفتم که اگر چه استبداد شاهی و سلطنت را نه من قبول دارم و نه ازش دفاع می کنم اما راه این پنبود که شما ها دونسل پیش از نسل من جلو پای ما گذاشتید. به او گفتم که حاجی و او حرف مرا قطع کرد و گفت که اصلا و ابدا از مذهب بریده و ایکاش می توانست این نامی را که نحس شده از خودش بزداید اما با این سن و سال بسیار دیر شده. ادامه دادم که جناب کسی که صدای پای فاشیسم شنیده بودید. بله اما چظور شما و امثال شما ندیدید این طوفان سهمگین را که می آمد! و او البته سرسخت می گفت دیدیم و گفتیم اما جو آنچنان بود… به او گفتم جناب علی اصغر شما خودتان این جو را به وجود آوردید! چرا صدای «صدای شما را شنیدم » شاه را نشنیدید؟ و او البته با صداقتی عجیب سرسختانه از کارهایش دفاع می کرد. آما جناب فرهنگ قاسمی تمامی کسانی فحاشی کرده اند هم یا خودشان و یا پدران و مادرانشان در این فاجعه ی بی همتا دست داشته اند و حالا دهان به ناسزا گشاد کرده اند. چه آنهایی که شاه پرستند و چه آنهایی که حالا به این نتیجه رسیده اند که این اسلام بوده که هم شاه را و هم ملا را و هم مردمک ایران را بیمار کرده بوده است. در هر حال آدمی بود به نهایت شریف و انسان. من با بسیاری از آنچه می گفت مخالف بودم اما امروز غمی سنگین دارم. و در اینجا یادآور شوم که اگر چه با آمدن این نظام ضد بشری اسلام ضد بشر ما هزینه و تاوانی بس سنگین پرداختیم و هموز نیز خواهیم پرداخت. اما تخریب این دین ناپاک و ناپاکی و ساختمان اهریمنی این دین توسط خود این پتیارگان برقدرت کاریست به نهایت بزرگتر از آن و این هزینه. من امروز از خیابان مولوی تا لاله زار را پیاده امدم. از توهینهایی که به اسلام و حکومت اسلامی و قرآن و معصومین و مقدسین می شد که گاها صریح و گاها در لفافه بود بسیار لذت بردم. این تخریب را اگر آمریکا و اسراییل با تمام قدرتشان انجام میدادند هرگز چنین نتیجه ای عمیق و همیشگی به بار نمی نشاند. در ضمن دستتان درد نکند و ادامه بدهید. به نظرم باید در سایتتان تقاضا کنید که هر کس آمد آنرا به دیگران بشناساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.