چند گزارش‌ درباره‌ی حمله خشونت‌بار نیروهای امنیتی به گردهمایی معلمان

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

🔴آخرین خبرها از وضعیت بازداشت شدگان معلم در تهران روز پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت🔴

نیروهاى امنیتى با یورش به معترضین تعدادی از معلمان را با زد و خورد و خشونت بازدداشت کرده اند. در این حمله تعدادی از معلمان خصوصا زنان معلم به شدت زخمی شدند.

محمد حبیبى ، رسول بداقی، على زولفى ، على پیروز، محمد حسن پوره، محمد تقى فلاحى، اسماعیل گرامی و دو معلم شهرستانى از جمله کسانى هستند که بازداشت شده اند.

طبق آخرین اطلاع از آمار بازداشتی ها بیش از ۱۵ نفر از معلمان در تجمع مقابل سازمان برنامه و بودجه دستگیر و به پلیس امنیت کلانتری ۱۵خرداد منتقل شدند.

آقایان محمد تقی فلاحی (دبیر کل کانون صنفی معلمان تهران)، رسول بداقی (بازرس کانون صنفی معلمان تهران)، رحمان عابدینی (عضو هیئت مدیره کانون البرز) ، اسماعیل گرامی، حسین غلامی، و خانم عالیه اقدام دوست از بازداشت شدگان ۲۰ اردیبهشت در تجمع معلمان در مقابل سازمان برنامه و بودجه با #دست_بند و #پابند به دادسرای اوین منتقل شدند.

متاسفانه هنوز از محل نگهداری #محمد_حبیبی (عضو هیئت مدیره کانون تهران) که با خشونت دستگیر شده بود خبری در دست نیست.
برگرفته از: کانال صنفی معلمان؛
@kasenfi

🔴حمله و دستگیری معلمان عدالتخواه🔴

تجمع معلمان مقابل سازمان برنامه و بودجه تهران که ساعاتی قبل برگزار شده بود، با حمله نیروهای امنیتی و ضرب و شتم و دستگیری همراه بود. این تجمع به فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان بوده است. معلمان علاوه بر اعلام شعارها و پلاکاردهای با مضمون بهبود وضعیت معلمان آزاد و حق التدریس، وظیفه دولت را دسترسی به آموزش رایگان برای همگان دانستند.

بنابرگزارش معلمان عدالتخواه، نیروهای امنیتی با حمله به تجمع معلمان را ضرب و شتم کرده و محمد حبیبی معلمی که به تازگی از زندان آزاد شده بود، در بین بازداشت شدگان است. نیروهای امنیتی به زنان نیز حمله کرده و یکی از معلمان زن از ناحیه چشم آسیب دیده است. هنوز از تعداد بازداشت شدگان خبری در دست نیست.

عناوین مطالبات معلمان زیر پرچم تشکل‌های مستقل‌شان چنین بود:

*تشکل یابی مستقل و آزاد حق ماست
*آموزش رایگان، باکیفیت و عادلانه
*بیمه‌ی کار آمد حق فرهنگیان شاغل و بازنشسته است.
*جای معلم زندان نیست.
*حقوق و دستمزد بالای خط فقر حق معلمان بازنشسته و شاغل است.
*قانون مدیریت خدمات کشوری را برای شدندنشستگان و شاغلین اجرا کنید.
*پولی سازی و خصوصی سازی آموزش را متوقف کنید.
*با هر نوع تبعیض و بی عدالتی مخالف هستیم.
*هر نوع خشونت در مدارس را محکوم می‌کنیم.
*پرداخت به موقع حق الزحمه اضافه کار وظیفه دولت است.
*ما ساختار رفع هر گونه تبعیض(جنسیتی،قومیتی،مذهبی و طبقاتی) از نظام آموشی ایران هستیم.
*ما خواستار امنیت شغلی برای نیروهای حق التدریس آزاد و شاغل در مدارس خصوصی هستیم.
*نیروهای آزاد و حق التدریس باید بیمه درمانی و تامین اجتماعی کارآمد داشته باشند.

همچنین بخشی از این تجمع به شعار برای آزادی فعالان صنفی و مستقل اختصاص داشت. چندی پیش بود که محمد حبیبی به صورت مشروط از زندان آزاد شد. اسماعیل عبدی این روزها وضعیت جسمانی خوبی در زندان ندارد و در حال اعتصاب غذاست و محمود بهشتی لنگرودی امروز در بند است. معلمان در این تجمع خواستار آزادی این فعالان صنفی شدند
برگرفته از کانال کانون مدافعان حقوق کارگر؛
@Kanoonmodafean

🔴 ضرب و جرح و بازداشت معلمان در پی برگزاری یک تجمع صنفی 🔴

جعفر ابراهیمی در گفتگو با جامعه نو : “معلمان بازداشتی را تنها نخواهیم گذاشت”

« همه چیز آرام بود تا اینکه لباس شخصی‌ها وارد شدند. نه پلیس حساسیتی به خرج داد و نه شعاری خارج از قاعده و برنامه داده شد. یک‌دفعه ریختند، زدند و بردند..» تهران، تبریز، شهرضا، کردستان، کرمانشاه، شیراز و شهرهای مختلف کشور امروز شاهد حضور صدها معلمی بود که در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و شرایط نامطلوب آموزشی تجمع مسالمت آمیز صنفی کردند. با این حال این تجمعات در تهران به بازداشت و ضرب و شتم تعدادی از معلمان کشیده شد.
تجمع صنفی و مسالمت آمیز معلمان سراسر کشور که صبح امروز ۲۰ اردیبهشت ماه ، در اعتراض به کمبود بودجه‌های آموزشی ، دستمزدهای پایین‌تر از خط فقر ، دفاع از حق تحصیل تمام کودکان و مطالبات دیگر با فراخوان شورای هماهنگی کانون‌های صنفی معلمان در سراسر کشور برگزار شده بود، با حمله نیروهای لباس شخصی در تهران به ضرب و شتم و بازداشت گروهی از فعالان صنفی منجر شد. این درحالیست که برخی از فعالان صنفی در گفتگو با جامعه نو، از موضع‌گیری کانون صنفی معلمان و شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان کشور در حمایت از حق برگزاری تجمع صنفی مسالمت آمیز خبر می‌دهند. آنها می‌گویند ؛ “معلمان بازداشتی را تنها نخواهیم گذاشت. و دولت نیز باید در خصوص برخوردهای صورت گرفته پاسخگو باشد.”

معلمان ، در حالی هفته معلم امسال را سپری کردند که همچنان مشکلات صنفی بسیاری حل نشده و بی پاسخ باقی مانده است. بی توجهی به زندگی و معیشت معلمان بازنشسته و شاغل و نامناسب بودن کیفیت آموزش در مدارس از جمله مواردی است که به گفته فعالان صنفی این حوزه، نشان از آن دارد که آموزش‌ وپرورش در اولویت نهادهای حاکمیتی و مسئولان دولتی نیست. آنها در اعتراض به وضعیت معیشتی، ضدیت با خصوصی سازی آموزش، برخوردهای امنیتی و قضایی با فعالان صنفی، و دفاع از حق تحصیل تمام کودکان که از جمله مطالباتی عمومی و در جهت خیر همگانی است، تجمعات صنفی بسیاری را در سالهای اخیر برگزار کرده‌اند. در ادامه این تجمعات، شورای هماهنگی کانون صنفی معلمان در فراخوانی از معلمان و بازنشستگان فرهنگی سراسر کشور دعوت کرد تا در هفته معلم در اعتراض به وضعیت نامناسب دستمزد ، کمبود بودجه و فضای آموزشی حاکم بر نظام آموزش و پرورش تجمعات صنفی و مسالمت آمیز برگزار کنند. مقدمات این فراخوان به پیش از شروع سال جدید برمیگردد . معلمان اعلام کرده بودند که «اگر تا پایان فروردین، دولت و مجلس به خواسته‌های به حق آموزشی عمل نکند، در اردیبهشت ماه و هفته معلم تجمع اعتراضی برپا می‌کنیم.» حالا خبر می‌رسد این تجمعات در تهران به برخورد و بازداشت جمعی از فعالان صنفی کشیده شده است.

جعفر ابراهیمی، بازرس شورای هماهنگی تشکل های صنفی ایران که از شرکت کنندگان حاضر در این تجمع بود با اشاره به مسالمت آمیز بودن فضای تجمع صنفی و همکاری پلیس با معلمان ، در خصوص برخوردهای صورت گرفته میگوید: در این تجمع شعارهای چون ” معیشت، منزلت، حق مسلم ماست” ، ” بودجه عادلانه حق مسلم ماست”، ” تشکل – تجمع، حق مسلم ماست” و همچنین “بطحائی ، نوبخت ، استعفا ، استعفا” در اعتراض به افزایش پلکانی حقوق و دستمزدهای پایین سر داده شد. هیچ شعاری خارج از شعارهایی که شورای هماهنگی مقرر کرده بود و در حقوق صنفی معلمان را مدنظر داشت، سر داده نشد. ضمن اینکه اغلب تجمع کنندگان کاورهای یک دست شورای هماهنگی را به تن کرده بودند.

او ادامه می‌دهد: پس از شروع تجمع، پلیس از معلمان خواست که وارد خیابان روبروی ساختمان برنامه بودجه نشوند و آنها هم در محوطه پارک ماندند. با این حال و با وجود اینکه تعامل بین پلیس و معلمان خوب بود، چند نیروی لباس شخصی وارد تجمع شدند و برخی از معلمان را هدف قرار داده و به یک باره حمله کردند که این حمله با مقاومت سایر معلمان مواجه شد.

به گفته این فعال صنفی ، با حمله نیروهای لباس شخصی، پلیس هم به تجمع ورود کرد. ابراهیمی در توضیح جزییات برخورد با فعالان صنفی معلمان می‌گوید: یگان ویژه برخورد خاصی با معلمان نداشت اما نیروهای امنیتی تعداد زیادی از معلمان به خصوص معلمان زن را مورد ضرب و شتم قرار دادند و پلک یک معلم زن دچار جراحت شدید شد. « تعداد معلمان زن خیلی بیشتر از معلمان مرد بود و متاسفانه برخوردهای خشونت باری آنها صورت گرفت. ضمن اینکه هنوز از اینکه آیا در میان معلمان زن هم بازداشتی وجود داشته یا خیر، اطلاعی در دست نیست.

به گفته ابراهیمی، در پی حمله نیروهای لباس شخصی به تجمع صنفی و مسالمت آمیز معلمان در تهران، تاکنون بازداشت حداقل ۶ معلم و فعال صنفی تایید شده است که در میان آنها نام محمد فلاحی ( دبیر کانون صنفی معلمان تهران) ، محمد حبیبی (عضو کانون صنفی معلمان تهران) ، رسول بداقی (بازرس کانون صنفی معلمان تهران)، محمد حسن پوره، گرامی و چند تن دیگر به چشم میخورد. برخی از منابع تایید نشده هم آمار بازداشتی‌ها را بیش از این تعداد اعلام می‌کنند.

دفاع از حق تحصیل تمام کودکان ، کیفی سازی آموزش، مدارس استاندارد، مطالبه دستمزد عادلانه و مطالبات عمومی که از قضا در روزهای اخیر در صحبت های تمام مسولین از صدر تا ذیل تکرار شد از جمله شعارهایی بود که روی پلاکاردهای معلمان معترض دیده می‌شد.

ابراهیمی میگوید: چرا وقتی این حرفها به عنوان مطالبه صنفی معلمان در یک تجمع صنفی مسالمت آمیز مطرح می شود با آن برخورد می شود.در هفته ای که همه مسولین حرف از تکریم مقام معلم می‌زنند ، این برخورد تناقض آمیز چه معنایی میتواند داشته باشد!

ابراهیمی میگوید: اکثر معلمان حاضر در این تجمع از این حمله نیروهای لباس شخصی دچار بهت و حیرت شده بودند که چرا باید با یک تجمع مسالمت آمیز چنین برخوردی شود.

اکثر معلمان حاضر در این تجمع از این حمله نیروهای لباس شخصی دچار بهت و حیرت شده بودند که چرا باید با یک تجمع مسالمت آمیز چنین برخوردی شود.
برگرفته از کانال کانون مدافعان حقوق کارگر؛
@Kanoonmodafean

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.