جلسه اضطراری شورای امنیت درباره اعتراضات مردم ایران

جلسه اضطراری شورای امنیت درباره اعتراضات مردم ایران

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

جلسه اضطراری شورای امنیت درباره اعتراضات مردم ایران

درپی درخواست آمریکا شورای امنیت سازمان ملل متحد فردا جمعه پنجم ژانویه برای بررسی و موضع‌گیری درباره اعتراضات خیابانی در ایران و نحوه برخود دولت با این اعتراضات جلسه‌ای اضطراری تشکیل خواهد داد.

مطالب زیر را بخوانید:

این جلسه طبق درخواست آمریکا ساعت سه بعدازظهر به وقت محلی شرق آمریکا برگزار می‌شود. نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد اوایل هفته جاری گفته بود کشورش به دنبال برگزاری جلسه‌ای در شورای امنیت به منظور حمایت از معترضان ایرانی خواهد بود. خانم هیلی روز سه‌شنبه گفت “وقتی مردم ایران فریاد آزادی خواهی سرمی‌دهند همه آنها که آزادی را دوست دارند باید کنار آنها بایستند.” خانم هیلی درعین حال گفته بود به دنبال طرح این موضوع در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواهد بود.

برای موافقت با خواسته یکی از اعضای شورای امنیت جهت افزودن جلسه‌ای به برنامه این شورا دست کم ۹ عضو از ۱۵ عضو این شورا باید با برگزاری آن موافقت کنند ولی کسی حق وتو ندارد. خبرگزاری روسی ریا به نقل از سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه از مخالفت این کشور با برگزاری این جلسه خبر داده است. براین اساس آقای ریابکوف گفته است مسائل داخلی ایران هیچ ارتباطی با نقش شورای امنیت سازمان ملل متحد ندارد و از آمریکا خواسته است در مسائل داخلی ایران دخالت نکند.

هیات قزاقستان در سازمان ملل متحد که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد از برگزاری این جلسه خبرداده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز جمعه پنجم ژانویه برای بررسی و موضع‌گیری درباره اعتراضات خیابانی در ایران و نحوه برخود دولت با این اعتراضات جلسه‌ای اضطراری تشکیل خواهد داد.

گزارش شده که این جلسه طبق درخواست آمریکا از سازمان ملل برگزار می‌شود. دولت آمریکا نسبت به محدودیت آزادی بیان و تجمع در ایران و برخورد خشونت آمیز با معترضان ابراز نگرانی کرده و خواستار موضعگیری سازمان ملل در این زمینه شده بود.

پیش از این دبیرکل سازمان ملل و شماری از کشورهای جهان نسبت به وضعیت حقوق بشر و نحوه برخورد با معترضان ابراز نگرانی کرده بودند.

طرح قطعنامه حمایت از اعتراضات در سنای آمریکا
به گزارش بی‌بی‌سی روز پنجشنبه سناتور باب کورکر رییس جمهوری خواه کمیته روابط خارجی سنا به همراه با عضو ارشد دموکرات این کمیته سناتور باب کاردن قطعنامه‌ای را در سنای آمریکا طرح کردند که به دنبال حمایت از معترضان در ایران است.

بر اساس متن این طرح نویسندگان از دولت ایران می‌خواهند حق آزادی بیان، مذهب، مطبوعات، و برگزاری اجتماعات شهروندان خود را به رسمیت بشناسد. این طرح همچنین قرار است که نقض گسترده حقوق بشر توسط حکومت ایران را محکوم کند. بر اساس این طرح به حکومت ایران هشدار داده می‌شود که از اقدامات تنبیهی یا خشونت علیه معترضان در تظاهرات مسالمت آمیز استفاده نکنند. این طرح همچنین از رییس جمهوری، وزیر امورخارجه و سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد می‌خواهند جلسه‌ای اضطراری در شورای امنیت برای بررسی اعتراضات ایران برگزار کنند و نقض گسترده و سازماندهی شده حقوق بشر توسط دولت ایران را در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد مطرح کنند.

این طرح از دولت ایران می‌خواهد با ورود گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد موافقت کند و با او همکاری کند. همچنین از رییس جمهوری و وزیرامورخارجه آمریکا می‌خواهند جامعه بین‌الملل را متقاعد کنند تا نقض حقوق بشر را در در دستور مذاکرات رسمی یا غیررسمی خود با ایران یا درباره ایران قرار دهند. روز گذشته کمیسر حقوق بشر سازمان ملل از ایران خواست تا برای جلوگیری از خشونت‌های بیشتر، نیروهای امنیتی را مهار کند و به حق آزادی بیان معترضان و تجمع مسالمت‌آمیز احترام بگذارد.

جلسه اضطراری شورای امنیت درباره اعتراضات اخیر در ایران

جلسه اضطراری شورای امنیت درباره اعتراضات مردم ایران

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.