ورود غیرقانونی سپاه پاسداران به خیابان‌های تهران با عنوان «گشت شهری»

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

گزارش اختصاصی رنگین‌کمان

به تازگی محمدرضا یزدی، فرمانده سپاه تهران بزرگ به راه افتادن گشت شهری این نهاد نظامی خبر داده و گفته است سپاه و بسیج ۲۳ آسیب اجتماعی را شناسایی کرده‌اند و برای این منظور سپاه تهران بزرگ با همکاری پلیس گشت شهری تشکیل داده است.

این در حالی‌ست که سخنگوی وزارت کشور گفته است مطابق قوانین ایران و مصوبات شورای اجتماعی کشور، نیروی انتظامی متولی برخورد با ناامنی های اجتماعی است و از سپاه پاسداران برای این کار کمکی درخواست نشده است.

با این حال سخنان فرمانده سپاه تهران نشان می‌دهد که این نهاد نظامی، علاوه بر تسلط اقتصادی خود در ایران، قصد دارد حضور مستقیم خود را در حوزه‌های دیگر از جمله مقابله با آسیب‌های اجتماعی افزایش دهد، بدون آنکه بخواهد مصوبه‌ای از نهاد خاصی از جمله شورای عالی امنیت ملی داشته باشد.

به گفته محمدرضا یزدی، قرار است که سپاه پاسداران با راه‌اندازی گشت‌ در سطح پایتخت با آسیب‌های اجتماعی از جمله تکدی‌گری، اعتیاد و سرقت مبارز کند که تا پیش از این در حیطه نهادهای دیگری همچون بهزیستی و نیروی انتظامی بوده است.

بر اساس اساسنامه سپاه پاسدارن «همکاری با نیروی انتظامی در مواقع لزوم در جهت برقراری نظم وامنیت و حاکمیت» جزء وظایف این نهاد است با این حال مشخص نیست چرا بدون اینکه از سپاه پاسداران در این موضوع درخواست کمک شود، این نهاد نظامی-امنیتی تصمیم به راه‌اندازی «گشت سهری» گرفته است.

از زمان اعلام فرمانده سپاه تهران از طرح «گشت شهری» در تهران، بعضی از شهروندان ایرانی این اقدام را یادآور گشت‌های کمیته‌های انقلاب اسلامی و و ایست بازرسی‌ها و گشت‌های ثارالله سپاه در دهه ۱۳۶۰ دانسته‌اند.

این گشت ها پس از تاسیس نیروی انتظامی که از ادغام کمیته های انقلاب، شهربانی و ژاندارمری تشکیل شد، برچیده شد هرچند در موارد متعدد، ایست بازرسی نیروی های بسیج ادامه یافت و گشت های ارشاد نیروی انتظامی که ماموریت آن درباره پوشش شهروندان است در قالب های جدید ادامه پیدا کرد.

ورود غیرقانونی سپاه پاسداران به خیابان‌های تهران با عنوان «گشت شهری»

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.