زلزله استان کرمانشاه باعث مرگ بیش از ۵۰۰ نفر شده است

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

روز یکشنبه ۲۱  آبان‌ماه در ساعت ۲۱:۴۸ دقیقه زمین‌لرزه‌ای شدید با قدرت ۷.۳ ریشتر در استان کرمانشاه در غرب ایران و مرز این کشور با عراق به وقوع پیوست که منجر به کشته شدن بیش ۵۰۰ نفر و مجروح شدن بیش از ۷۰۰۰ نفر در مناطق زلزله‌زده شده است.

یه‌گزارش «آمدنیوز» با گذشت ساعاتی از وقوع زمین‌لرزه شدید در استان کرمانشاه، بر اساس آخرین اخبار منتشر شده و اطلاعات بدست آمده، شمار قربانیان زمین لرزه کرمانشاه از ۴۰ نفر به ۳۲۸ نفر رسیده است و تعداد قربانیان این زمین‌لرزه در حال افزایش است.

شهرهای دیگر این استان و از جمله قصرشیرین و اسلام‌آباد غرب نیز از دیگر نقاطی بوده‌اند که در اثر این زمین‌لرزه بیشترین میزان تلفات و ویرانی را داشته‌اند. شماری از بناهای باستانی این استان نیز در اثر زلزله آسیب دیده‌اند.

گفته می‌شود آمار خسارات و کشته‌ها به خصوص در سرپل ذهاب در استان کرمانشاه بالا باشد. نماینده سرپل ذهاب گفته است که بعضی از بیماران و پرسنل تنها بیمارستان شهر زیر آوار مدفون شده‌اند.

ساعاتی پس از وقوع این «زمین‌لرزه فرهاد تجری نماینده سرپل ذهاب به خبرنگار ایلنا گفت: «سرپل ذهاب یک بیمارستان دارد که آن هم در این حادثه تخریب شده است. بیماران و پرسنل این بیمارستان در زیر آوار ساختمان مدفون شده و امکان ارائه خدمات از جانب این مرکز وجود ندارد.»

وی افزود: «به دلیل نبود امکانات و همچنین امکانات پایین در جاده‌های این منطقه امکان امدادرسانی به سختی وجود دارد و به همین خاطر مردم در حال امدادرسانی هستند.»

این زمین لرزه در استان ها و شهرهای دیگری نظیر تهران، تبریز، لرستان، همدان، شیراز، ایلام، اصفهان، زنجان، قزوین، اردبیل،اراک و تعدادی از دیگر شهرهای استان مرکزی ایران نیز احساس شده است.

گفتنی است بخش عمده‌ای اخبار و گزارشات شهری است و از تلفات انسانی در روستاها گزارش زیادی منتشر نشده است.این‌درحالیست‌که روستاها در معرض بیشترین آسیب‌ها بوده‌اند.

بازتاب بین‌المللی

خبر زلزله استان کرمانشاه برخلاف رسانه های داخلی در خبرگزاری‌های جهانی بازتاب بین‌المللی گسترده‌ای داشته است.

خبرگزاری رویترز ،کانون زلزله ۳۲ کیلومتری حلبچه، حدود ۱۰۳ کیلومتری جنوب شرق سلیمانیه اقلیم کردستان، گزارش کرده است. در آخرین گزارش خود تعداد تلفات این زلزله را ۳۲۸ نفر اعلام کرده است.

مرکز مطالعات زمین شناسی آمریکا نیز اعلام کرد مرکز زلزله که ساعات دیروقت شب به وقت محلی روی داد در جنوب شهر حلبچه بوده است.

سازمان زمین شناسی آمریکا روز یکشنبه ۲۱ آبان از وقوع زمین لرزه قدرتمندی با شدت ۷ و سه دهم در مقیاس ریشتر در شمال عراق و غرب ایران خبر داد وعمق آن را ۳۳.۹ کیلومتری از سطح زمین اعلام کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار گزارشی درباره زلزله استان کرمانشاه افزوده است که بیش از نیمی از قربانیان زلزله مربوط به شهر سر پل‌ ذهاب یوده و تنها بیمارستان این شهر نیز در اثر زلزله ویران شده است.

سازمان مدیریت بهران اعلام کرده است که در راستای امداد رسانی به مناطق زلزله زده ۲۲ هزار دستگاه چادر امدادی ۹ هزار تخته موکت ۵۲ هزار تخته پتو ۱۷ هزار کیلو برنج و ۲۲ هزار کیلو نان پوششی به مناطق زلزله زده ارسال شده است.

در صورتی که پیام ها و اطلاع رسانی های مردمی از مناطق زلزله حاکی از نبود تجهیزات پزشکی،آمبولانس،جرثقیل و ابزار آوار برداری و حتی آب آشامیدنی است.

لازم به ذکر است ؛آب و برق مناطق زلزله زده قطع شده و خطوط اینترنتی و مخابراطی نیز از زمان وقوع زلزله در اکثر نقاط قطع و یا دچار اخلال بوده است و مدارس استان کرمانشاه و ایلام فردا (سه‌شنبه ۲۳ آبان) تعطیل اعلام شده است.

منبع: آمدنیوز

زلزله استان کرمانشاه باعث مرگ بیش از ۵۰۰ نفر شده است

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.