نابودی ۹۰ درصد ذخیره های جانوری ایران

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

به گزارش رسانه های ایران مدیرکل دفتر مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفته است از زمان تاسیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران، بیش از 90 درصد کل اندوخته های جانوری ایران از جمله گوزنها و مارالها نابوده شده اند.

محمد درویش، مدیرکل دفتر مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، عصر سه شنبه 3 مهر 96 در نشستی با عنوان ‘خانه سیاه است؟’ در دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به این آمار افزود: بر اساس آخرین آمارها کمتر از 110 هزار راس جانداران ارزشمند در کشور باقی مانده اند.

او گفته است این آمار در سال 1350، سال تاسیس سازمان حفاظت محیط زیست یک میلیون و 300 هزار راس بوده است.

درویش افزوده است: امروز شاهد این هستیم که در عمل چیزی از کشف رود، تجن، هریررود، بینالود و دشت عظیم و ارزشمند توس باقی نمانده و روزگار اترک و قبیشان هم به مراتب بدتر است.

او میگوید: امروز خلیج گرگان در سواحل جنوب شرقی مازندران تبدیل به یک چشمه بزرگ تولید گرد و خاک شده، “قبیشان” یک و نیم کیلومتر عقب نشینی کرده و عمق متوسط مرداب انزلی به نیم متر کاهش یافته است.

وی گفت: در شرایط کنونی دل گاوخونی، خون است و مردم در پریشان پریشان حالند و بخت ایران یعنی بختگان در بدترین وضعیت ممکن به سر می برد و شادگان دیگر شاد نیست.

مدیرکل دفتر مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ظرف پنج سال گذشته 58 میلیون درخت را در ایران از دست داده ایم که 18 میلیون آنها از بلوطهای زاگرس بود.

وی ادامه داد: رکورد نشست زمین هم در طول پنج سال اخیر دوبار توسط ایرانیان شکسته شده است. یک بار آن در جنوب غرب تهران با 36 سانتیمتر در سال و دیگری در فاصله دشت فسا تا جهرم با 54 سانتیمتر در سال اتفاق افتاده که 40 برابر شرایط بحرانی است.

درویش گفت: همه این آمارها نشان می دهند ما شاید آخرین نسلی باشیم که هنوز بتوانیم در کنار برخی از مواهب طبیعی ارزشمندمان عکس یادگاری بگیریم. بطور مثال همین الان دیگر امکان لمس بزرگترین پهنه آب شیرین ایران یعنی دریاچه پریشان وجود ندارد.

وی افزود: سرزمینی چون ایران که فضایی برای پرندگانش وجود ندارد یعنی حاصلخیزی خاکش به شدت دچار افت می شود و مجبور است به کودها و سموم شیمیایی برای مبارزه با آفات روی بیاورد.
مدیرکل دفتر مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: با این همه، نقاط امیدوار کننده ای هم وجود دارد که نمونه آن کاری است که مردم دیزباد بالا در خراسان رضوی انجام دادند و هنوز بهترین گردو و گیلاس بدون استفاده از کود و سموم شیمیایی در این روستا تولید می شود.

وی گفت: مردم این روستا به گرازها شلیک نمی کنند و اتفاقا از گرازها برای شخم زمینهایشان استفاده می کنند و کسی زباله را بی ارزش نمی داند. در این روستا مردم پول گذاشته اند و یگان حفاظت از منابع طبیعی شکل داده اند. شورای روستای این آبادبوم ارزشمند وطن اجازه نمی دهد خانه ای ساخته شود مگر اینکه بخشی از آن خانه آشیانه پرندگان باشد.
درویش افزود: اهالی روستای دیزباد بالا اگر در کوچه ها تردد می کنند جیبهایشان پر از ارزن است تا آنجا پرندگان بدون غذا نمانند.

وی ادامه داد: دنبال پروژه محیط زیست هراسی نیستیم، نمی گوییم که محیط زیست موی دماغ توسعه است بلکه می گوییم عبرت بگیرید از اتفاقی که در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه افتاد که حالا باید 200 هزار میلیارد ریال هزینه اش کنیم تا بخشی از شرایط گذشته را بازگردانیم.

مدیرکل دفتر مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: باید از ماجرای غم انگیز یزد و اصفهان که به بهانه گسترش صنایع پرمصرف فولاد، سیمان و لاستیک قلب ایران با بحران فرونشست زمین در میبد و مورچه خور و زرین شهر رو به رو شد، عبرت گرفت.

وی افزود: فعالان محیط زیست باید از این هنر برخوردار باشند که به زبان ساده اما محکم و با استدلال شرح دهند چرا حفظ ملاحظات زیست محیطی به نفع جیب مردم است و نباید کسی آنها را با القابی چون آدم احساساتی خطاب کند که غم نان ندارند و اشتغال نمی فهمند و نمی دانند که تورم چیست.

درویش ادامه داد: امروز بسیاری از مشکلات و حتی بخشی از مشکلات امنیتی را می توان با حفظ ملاحظات زیست محیطی حل کرد. این آن اتفاقی است که باید بیافتد و فعالان و کنشگران زیست محیطی سزاوارترین انسانهای ایران برای ناکام گذاشتن پروژه محیط زیست هراسی هستند و این امر اتفاق نمی افتد مگر آنکه خود بدان عامل باشند.

نابودی ۹۰ درصد ذخیره های جانوری ایران

مطالب مرتبط با این موضوع :

یک پاسخ

  1. محیط زیست و شرف و انسانیت و کرامت و زندگی خوب را میخواهیم چکار؟ همه اینها و خیلی چیزهای دیگر را نداریم و نداشته باشیم مهم نیست.
    در عوض اسلام را داریم. همین برای ملت ایران کافی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.