سفر وزیر کار به اراک برای دومین معدن سنگ آهن بافق

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

وزیر کار و چهره سرشناس دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی راهی اراک شد تا بافق دومی رقم بزند!

امروزچهارشنبه۵مهر،بدنبال ماه ها اعتراضات کارگران دوکارخانه آذرآب وهپکواراک نسبت به عدم پرداخت مطالبات ونداشتن امنیت شغلی، علی ربیعی به اراک سفرکرد؟؟؟!!!!
اخبار وگزارشات کارگری:طی ماه ها ی گذشته این کارگران بارها وبه اشکال مختلف ازاعتصاب و تجمع درمحل کار ،مقابل نهادهای حکومتی ومیادین مرکزی شهر تا راهپیمایی درسطح شهر اراک اعتراضاتشان را بنمایش گذاشتند.وزارت کار و وزیرش هیچ توجه ای نشان ندادند وبا سکوت وانفعالشان سرسپردگیشان را به کارفرمایان یا بزعم خودشان کارآفریناننشان دادند.
روزهای سه شنبه وچهارشنبه هفته گذشته(۲۸و۲۹شهریور) کارگران هپکو وآذرآب که کاردبه استخوانشان رسیده،برای ابرازخشمشان نسبت به بی توجه ای کارفرما،مسئولین طراز اول استان مرکزی ومسئولان ذی ربط کشوری ازجمله وزارت کار وشخص وزیر کاربه خواسته های برحقشان، دست به تجمع درمسیر راه آهن وجاده زدند که با یورش وحشیانه پلیس ضد شورش روبرو وموردضرب وشتم قرار گرفتند که منجر به بستری شدن تعدادی از این کارگران دربیمارستان شد.
امروز علی ربیعی که یکی از عوامل اصلی بی توجه ای به خواسته این کارگران وسرکوبشان می باشد راهی اراک شده تا مشکلشان را حل کند.
علی ربیعی برای برآورده کردن خواسته های کارگران هپکو وآذرآب راهی اراک نشده است .وی بفرمان حسن روحانی برای پایان دادن به اعتصاب این کارگران وبعبارتی دیگر خواباندن سروصدایشان به این ماموریت رفته است.
علی ربیعی اهداف سفرش را باختصار ولی روشن بیان کرد:
۱-وی حمله به کارگران رامحکوم نکرد اما بعنوان فعال دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعتراضات کارگران خارج از چارچوب امنیت وبرهم زننده ثبات موجود خواند وبعبارتی دیگربرای سرکوب کارگران معترض در آینده زمینه سازی کرد:
ایلنا-۵مهر:« به عنوان فردی که هم در میان قشر و تشکل‌های کارگری فعالیت داشته و هم در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کار کرده‌ام؛ می‌گویم که کارگر باید پیام خود را با صدای بلند برساند، اما چارچوب امنیت نیز باید درنظر گرفته شود و ضمن بیان اعتراضات، ثبات موجود برهم نریزد.»
۲-کارگران را به شکستن اعتصابشان فراخواند:
فارس-۵مهر:«کارگران آذرآب باید به کار خود برگشته و فعالیت کنند، چراکه ۷۰ درصد مشکلات برطرف شده است.»
اما وعده های امروزعلی ربیعی در اراک :
۱- دولت و وزارت کار مخالف فروش اموال و دارایی‌های شرکت هپکو اراک است و ما مخالف تعدیل نیرو در دو شرکت هپکو و آذرآب هستیم و نمی‌گذاریم نیرویی اخراج شود.
۲- هماهنگی‌ها با سازمان تامین اجتماعی، سازمان همیاری شهرداری‌ها، وزارت راه و شهرسازی و بانک‌های عامل انجام شده و طی دو روز آینده تمام مشکلات این دو شرکت که مرتبط با این سازمان‌ها هست حل و فصل می‌شود.
۳- به شدت مخالف واردات تجهیزاتی هستیم که نمونه آن در این دو شرکت تولید می‌شود و با هرگونه واردات بی‌رویه برخورد خواهد شد و این کار م‌ تواند رونق تولید و اشتغال را در شرکت‌های آذرآب و هپکو دربرداشته باشد.
۴-در ارتباط با آذرآب با مدیرعامل صحبت کردم؛ قرار شد ۲۰میلیارد تومان وام آبان ماه به حساب این شرکت واریز شود.
۵- ما در شرکت هپکو، بحثِ به‌روز شدن حقوق کارگران که فردا صبح بخشی از حقوق عقب مانده پرداخت خواهد شد را دنبال می‌کنیم.
آری!وزیر کار فعال دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی راهی اراک شده است تا بافق دومی رقم بزند وهمانند کارگران معدن سنگ آهن بافق باوعده های توخالی وبدون ضمانت اجرایی سروصدای کارگران آذرآّب وهپکورابخواباند.
بعد ازاینکه آبها از آسیاب افتاد نه تنها پاسخگویی به خواسته های کارگران شامل مرور زمان خواهد شد بلکه نوبت به حساب پس دادن کارگران معترض می رسد.
شاهد این ادعا تجربه کارگران معدن سنگ آهن بافق است. جمله معروف علی ربیعی درمردادماه سال ۱۳۹۳«اگر این اعتصاب (که ۳۹ روز طول کشید)، ۳۳۹ روز هم ادامه پیدا می‌کرد اجازه نمی‌دادم مویی از سر کارگر‌ها کم شود»هنوز از خاطره ها نرفته است.
اما چند روزبعد تعدادی از کارگران معترض را بازداشت کردند که دور دیگری از اعتصاب کارگران واعتراضات خانواده هایشان را بدنبال داشت.
این دور از اعتصاب کارگران معدن سنگ آهن بافق با آزادی موقت کارگران وتحقق مواد صورتجلسه*۹/۶/۱۳۹۳ازجمله پاسخ به خواسته های کارگران اعتصابی معدن سنگ آهن بافق مبنی بر اجرایی کردن تصمیمات۱۶بندی امضا شده از طرف علی ربیعی وزیرکار،بپایان رسید.
کارگران اعتصابی معدن سنگ آهن بافق به واگذاری ۲۸/۵ درصد از سهام معدن در فرابورس معترض بودند و اصرار داشتند فرآیند خصوصی سازی متوقف شود. آنان معتقد بودند خصوصی سازی به پایین آمدن امنیت شغلی ، کاهش دستمزد‌ها وبدترشدن وضعیتت ایمنی کارمنجر خواهد شد زیرا کارفرمای بخش خصوصی به دنبال افزایش تولید با هزینه کمتر و سود بیشتر است.
اعتراض به قراردادهای موقت،اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور، تضمین راه اندازی و تامین بودجه کارخانه‌های جوار معدنی نظیر کارخانه‌های فرآوری سنگ آهن و فولاد سازی، واگذاری ۱۵ درصد از سهام معدن به مردم بافق، گاز کشی این شهرستان و دو بانده شدن جاده بافق – یزد از دیگر مطالبات کارگران بود.
آیا از آن تاریخ تا به امروز مطالبات کارگران معدن سنگ آهن بافق متحقق شده است؟
آزادی کارگران بازداشتی ومختومه شدن پرونده شان خواست دیگرکارگران دردوردوم اعتصاب بود.
آیا بعد از خاتمه اعتصاب پرونده قضایی کارگران معترض بلافاصله مختومه شد؟

سفر وزیر کار به اراک برای دومین معدن سنگ آهن بافق

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.