من آمده ام تا جامعه جهانی را بیشتر با وضعیت ایران آشنا کنم

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

گزارش : رحمان ساکی

وزیر خارجه نروژ آقای یوناس گار استوره: بسیار خوشحالم که وکیل شجاع و مبارزه حقوق بشر آقای محمد مصطفایی در نروژ و از امنیت کامل برخوردار است.
محمد مصطفایی : من از ایران نیامده ام که از امکانات پناهندگی استفاده کنم، من آمده ام تا جامعه جهانی را بیشتر با وضعیت ایران آشنا کنم.

در بیانیه ای که وزارت امور خارجه روز یکشنبه ۸ آگوست در ارتباط با سفر آقای مصطفایی به نروژ و نقش فعال این کشور در سفر ایشان به نروژمنتشر نموده نوشته شده است که: پس از آنکه دولت نروژ مطلع شد که آقای محمد مصطفایی به ترکیه گریخته است، مانند دیگر کشورها، نگران وضعیت امنیتی ایشان بود و در تلاش بود که از ایشان حفاظت و حمایت شود و به ایران فرستاده نشود. در این بیانیه تاکید شده است که دولت ترکیه و کمیساریای عالی پناهندگی سازمان ملل در برقراری امنیت آقای مصطفایی نقش برجسته ای ایفاء نموده اند.
همچنین در این بیانیه مطبوعاتی آمده است که: نروژ مکررا نگرانی خود از وضعیت حقوق بشر در ایران را گوشزد کرده است، بویژه در رابطه با اعدام افراد زیر ۱۸ سال تمام و همچنین مجازاتهای غیر انسانی برای افراد زیادی که آقای مصطفایی وکیل شجاع بسیاری از این افراد بوده است. این جای بسیار تاسف است که وکیل شجاعی مثل آقای مصطفایی چنان تحت فشار قرار می گیرد که مجبور به ترک کشورش می شود.
در این بیانیه آقای استوره وزیر امور خارجه این کشور اعلام کرده است که ما بار دیگراز دولت ایران می خواهیم که به حقوق بشر احترام بگذارد و به قوانین بین المللی پایبند باشد.
محمد مصطفایی در کنفرانسی مطبوعاتی که در روز یکشنبه ۸ آگوست در شهر اسلو پابتخت نروژ برگزار شد ماجرای گریختن خود از ایران و تقاضای پناهندگی از سازمان ملل متحد در ترکیه را در جمع کثیری از خبرنگاران نروژی تشریح کرد.
آقای مصطفایی که اکنون در اسلو بسر می برد تحت مراقبت ویژه پلیس امنیتی در محلی بسیار امن قرار دارد و تا چند روز آینده، برنامه اقامت خود در خارج از کشور را تعیین خواهد کرد. تا کنون ایشان از دولت نروژ تقاضای پناهندگی ننموده است. اقامت ایشان اقامتی قانونی است که مستقیما توسط وزارت امور خارجه این کشور صادر شده است.
محمد مصطفایی در مصاحبه مطبوعاتی ضمن تشریح وضعیت خود در ایران و فرار از ایران و حوادثی که در ترکیه برای ایشان اتفاق افتاده بود، اعلام کرد : من از ایران نیامده ام که از امکانات پناهندگی استفاده کنم، من آمده ام تا جامعه جهانی را بیشتر با وضعیت ایران آشنا کنم. من از طریق سفارت نروژ تقاضای ویزا نمودم و دولت نروژ نیز هم برای خودم وهم برای خانواده ام ویزای یکساله صادر نمود.

اسلو- نروژ

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.