اخباروگزارشات کارگری8مهر1393

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری8مهر1393

– اعضای شورای اسلامی کار کارخانه واگن پارس اراک باکارگران اعتصابی وخشمگین درگیرشدند!

– کارگران کارخانه کاشی گیلانادرچهاردهمین روزاعتصابشان خواستار بازگشت بکار دو تن از همکاران اخراجی خود شدند

– کارگران اعتصابی معدن سنگرود درسومین روزحضورشان درتهران دست به تجمع اعتراضی مقابل مجلس زدند

– اعتصاب در نیروگاه گناوه

– تجمع مربیان پیش دبستانی در اعتراض به اظهارات متناقض سخنگوی دولت

– بدهی صد هزار میلیارد تومانی دولت به صندوق‌های بازنشستگی

– اتحاد صنفی حلقه مفقوده رفع مشکلات معیشتی معلمان

– آمار جان باختگان شرکت ملی گازاعلام شد

– سه کارگر ساختمانی در اراک بر اثر سقوط بالابرجان سپردند

– انفجار بالن تبلیغاتی یکی از کارگران شهرداری لاهیجان را به کام مرگ فرو برد

– کولبر ١٩ ساله با گلوله‌ی سپاه پاسداران به قتل رسید

اعضای شورای اسلامی کار کارخانه واگن پارس اراک باکارگران اعتصابی وخشمگین درگیرشدند!

در چهارمین روز اعتصاب کارگران کارخانه واگن پارس، کارگران برای به نمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به مذاکرات بی نتیجه دیشب، قصدتظاهرات درخارج از محوطه کارخانه داشتند. اعضای شورای اسلامی کار کارخانه ضمن ایجادمانع با کارگران خشمگین درگیرشدند وظاهرا رئیس شورای اسلامی کار کارخانه غش کردو به بهداری کارخانه منتقل شد.

به گزارش 8مهرایلنا، اعضای شورای اسلامی کار ساعاتی پیش در کارخانه حاضر شدند و نتیجه مذاکرات دیشب با کارفرما و سهامدار اصلی (قرارگاه نظامی خاتم الاوصیاء) را به کارگران گزارش دادند.

آنطور که اعضای شورای اسلامی کار این کارخانه برای کارگران روایت کرده‌اند، تصمیم خاصی در مذاکرات دیشب گرفته نشده و زمان جلسه صرفا به گفت و شنود طرفین گذشته است.

بر اساس این گزارش، کارگران از توضیحات اعضای شورا قانع نشدند و قصد داشتند از کارخانه خارج شوند تا اعتراضشان را با تجمع بیرون از محیط کار ادامه دهند اما اعضای شورا مانع از خروج کارگران شدند.

براساس این گزارش، رئیس شورای اسلامی کار بر اثر درگیری با کارگران معترض که می‌خواستند از کارخانه خارج شوند، دچار «ضعف جسمانی» شده و به بهداری کارخانه منتقل شده است.

بنا بر این گزارش، اکنون نزدیک به ۹۰۰ کارگر واگن پارس به اعتصابشان دراعتراض به سه ماهه پرداخت نشدن حقوق را در محوطه کارخانه ادامه می‌دهند.

گفتنی است فرمانده قرارگاه نظامی خاتم الاوصیاء، مدیرعامل، مدیر حراست، اعضای شورای اسلامی کار، مسئول انجمن اسلامی و فرمانده بسیج واگن پارس دیشب (دوشنبه ۷ مهر) در قرارگاه نظامی خاتم الاوصیاء (واقع در تهران) برای رسیدگی به مطالبات کارگران تشکیل جلسه داده بودند.

کارگران کارخانه کاشی گیلانادرچهاردهمین روزاعتصابشان خواستار بازگشت بکار دو تن از همکاران اخراجی خود شدند

کارگران معترض کارخانه کاشی گیلانا در منجیل هشتم مهرماه در چهاردهمین روز از شروع اعتصابات کارگری با تجمع مقابل ساختمان اداری این کارخانه خواستار بازگشت بکار دو تن از همکاران اخراجی خود شدند.

به گزارش8مهرایلنا،یکی از کارگران حاضر در تجمع امروز، گفت: کارگران کاشی گیلانا با ادامه اعتراضات چهارده روز گذشته‌شان، امروز بازگشت به کار دو تن از همکارانشان که روز سه شنبه (۲۵ شهریور) از سوی کارفرما اخراج شده بودند را مطالبه کردند.

او با بیان این دو کارگر در بخش‌های لعاب و کوره کارخانه کاشی گیلانا کار می‌کردند، دلیل اخراج آقایان «مهدی کاظمی» و «احمد میرزایی» را پیگیری مطالبات معوقه‌ صنفی‌شان همچون سایر کارگران عنوان کرد.

به گفته این کارگر، آقای کاظمی کارگر واحد لعاب برای پی گیری موضوع اخراج خود به اداره تعاون کار ورفاه اجتماعی شهرستان رودبار واقع در منجیل شکایت کرده است که اولین جلسه رسیدگی به پرونده وی دیروز برگزار شد.

این کارگر یاد آور شد: همچنین مسئولان اداری کارخانه برای بازگشت به کار این دو کارگر چندین نوبت تلفنی با کارفرما وارد مذاکره شده‌اند که متاسفانه افاقه نکرده است.

او گفت: کارگران کاشی گیلانا با تجمع امروزشان به مسئولان کارخانه اعلام کردند که تصمیمهای اتخاذ شده در جهت متوقف کردن تولید، با تصمیم جمعی کارگران صورت گرفته و این دو کارگر اخراجی هیچ گونه دخالتی  در اتخاذ این تصمیم به صورت فردی نداشته‌اند.

او که به نمایندگی از سایر همکارانش سخن می‌گفت در ادامه در خصوص پی گیری مطالبات کارگران کاشی گیلانا طی چهارده روز گذشته گفت: با وجود آنکه کارگران برای چهاردهمین روز متوالی همچنان تولید را متوقف کرده‌اند اما مسئولان محلی واکنشی به اعتراض کارگران نشان نمی‌دهند.

وی اظهار داشت: امروز نیز در دیدار عمومی فرماندار شهرستان رودبار با مردم شهرستان، سه تن از کارگران با وی ملاقات حضوری داشته‌اند که مجددا مشکلات کارخانه را گوشزد کردند.

گفتنی است مجموع مطالبات کارگران کاشی گیلانا از سال ۸۸ تا سال ۹۳ بیش از ۱۶ ماه است و کارگران از کارفرمای جدید انتظار دارند به صورت علی‌الحساب حقوق پرداخت نشده سال جاری کارگران را پرداخت کند.

کارگران اعتصابی معدن سنگرود درسومین روزحضورشان درتهران دست به تجمع اعتراضی مقابل مجلس زدند

۲۸۰ نفر از کارگران معدن سنگرود (البرز غربی) در سومین روز از حضور اعتراضی در تهران، روز سه‌شنبه (8مهر) امروز در مقابل ساختمان مجلس تجمع کردند.

به گزارش8مهرایلنا،کارگران معدن زغال سنگ سنگرود در اعتراض به انحلال غیرقانونی این واحد صنعتی و پرداخت نشدن حقوق‌شان طی سه ماه گذشته روز یکشنبه (6مهر) به تهران آمدند و در مقابل وزارت کار تجمع کردند، این کارگران دیروز نیز برای اعتراض به مقابل ساختمان سازمان توسعه و نوسازی معادن رفتند و امروز، در سومین روز حضورشان در تهران مقابل مجلس تجمع کردند.

بنابهمین گزارش،دو نفراز نمایندگان کارگران معدن سنگرود شامگاه روز گذشته در محل سالن جهاد اقتصادی وزارت اقتصاد با علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی دیدار کردند که ایشان پس از شنیدن مشکلات کارگران از زبان نمایندگانشان قول مساعدت و پی گیری داد.

گفتنی است،۲۸۰ کارگر این معدن با وجود آنکه دو شب‌ گذشته را در شرایط سختی به دور از خانواده‌هایشان سپری کرده‌اند اما تا دریافت پاسخ قاطعی از سوی مسئولان به تجمعات خود در تهران ادامه می‌دهند.

اعتصاب در نیروگاه گناوه

روز گذشته کارگران شرکت “نصب نیروی اصفهان” که پیمانکار مسئولیت نصب تجهیزات نیروگاه گناوه را به عهده دارد در پی عدم دریافت 3 ماه حقوق و مزایا از سوی این پیمانکار دست به اعتصاب زده و از ورود پرسنل کارفرما(گروه مپنا) به محوطه نیروگاه ممانعت کردند.

بنا به گزارش دریافتی ،این اعتصاب برای چندمین بار است که تکرار می شود و هر بار با گرفتن قول مساعد از سوی پیمانکار اعتصاب شکسته و کارگران به سر کار خود باز میگردند اما این بار به دلیل اتمام پروژه که فقط چند روز به اتمام عملیات نصب و راه اندازی باقیمانده و کارگران نگران از اینکه حقوق معوقه خود را نتوانند دریافت کنند دست به چنین اعتصابی زدند.

این اعتصاب بدون هرگونه خشونت و درگیری بوده و بعد از حدود 6 ساعت با حضور نیروی انتظامی وفرماندار شهر گناوه در محل نیروگاه و گرفتن قول مساعد از شرکت پیمانکار اعتصاب شکسته شد ولی با اینحال تا آخر ساعت کار روزانه تعدادی از پرسنل نیروی انتظامی با ماشین و موتور سیکلت در محوطه در حال گشتزنی و مراقبت بودند.

مرجع:پیک ایران-7مهر

تجمع مربیان پیش دبستانی در اعتراض به اظهارات متناقض سخنگوی دولت

نزدیک به ۱۰۰ مربی پیش دبستانی عصر امروز (سه شنبه ۸ مهر) مقابل مجلس تجمع کردند.

به گزارش 8مهرایلنا، تجمع کنندگان که عموما از شهرهای دیگر به پایتخت آمده‌اند به اجرا نشدن قانون تعیین تکلیف استخدام حداقل ۳۰ هزار مربی پیش دبستانی و استنکاف دولت از تخصیص ردیف بودجه برای استخدام‌ این مربیان معترض‌اند.

یکی از مربیان حاضر در تجمع امروز که خواست نامش فاش نشود با رد ادعای دولت مبنی بر نداشتن منابع کافی برای استخدام مربیان پیش دبستانی، به اظهارات هفته گذشته «محمدباقر نوبخت» معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در نشست با فرهنگیان استان کرمانشاه اشاره کرد.

آقای نوبخت هفته گذشته گفته بود «بر اساس توافق‌های صورت گرفته مقرر شده تا در استخدام‌های آموزش و پرورش، اولویت به فرزندان فرهنگیان داده شود».

این مربی پیش دبستانی افزود: اگر دولت در ادعایش مبنی بر نداشتن منابع مالی کافی برای استخدام مربیان پیش دبستانی صادق بود، آقای نوبخت چنین سخنانی را نمی‌گفت.

او در ادامه پرسید: چطور سی هزار مربی پیش دبستانی که سال‌ها برای آموزش و پرورش کار کرده‌اند، آموزش دیده‌اند، به آنان قول استخدام داده شده است و هر هفته برای بیان مطالبات‌شان مقابل مجلس و نهاد های دولتی تجمع می‌کنند در لیست اولویت استخدام آقای نوبخت قرار نگرفته‌اند؟

او در عین حال با انتقاد از سکوت وزیر آموزش و پرورش در جلسه هفته گذشته کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، گفت: آقای فانی در کمیسون آموزش سکوت می‌کند. در تلویزیون می‌گوید به ما ردیف بودجه استخدامی نمی‌دهند اما وزارتخانه پیگیری می‌کند. حالا هم که سخنگوی دولت گفته اولویت استخدام در آموزش و پرورش با فرزندان فرهنگیان است. ما کدام حرفشان را باور کنیم؟

او در پایان گفت: مربیان پیش دبستانی از مجلس می‌خواهند ماده ۲۳۶ آیین نامه داخلی را برای وزیر آموزش و پرورش اجرا کنند.

گفتنی است ماده ۲۳۶ آیین نامه داخلی مجلس به حق نمایندگان برای شکایت از دولت به قوه قضاییه و استیضاح رئیس جمهور یا وزراء در صورت استنکاف آنان از اجرای قانون اشاره می‌کند.

بدهی صد هزار میلیارد تومانی دولت به صندوق‌های بازنشستگی

یکی از مشکلات مهم صندوق‌های بازنشستگی بدهی صد هزار میلیاردی دولت به آن‌هاست که از سال 75 تا امروز انباشته شده است.

به گزارش 8مهرمهر، ازجلسه غیر علنی مجلس با حضور ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ،ربیعی گزارش مفصلی را درباره وضعیت صندوق ها ارائه کرده است امروز صندوق ها با مشکلات بزرگ و قابل تأملی روبرو هستند.

برپایه این گزارش،دولت حدود صد هزار میلیارد تومان بدهی به صندوق ها دارد و این بدهی ها از سال 75 تا امروز روی هم انباشته شده است. اگر این مشکلات حل نشود ممکن است در آینده با شرایطی روبرو شویم که صندوق ها حتی نتوانند حقوق بازنشستگان خود را بپردازند.

اتحاد صنفی حلقه مفقوده رفع مشکلات معیشتی معلمان

محمد حبیبی  – سازمان جهانی آموزش در سال جاری کمپینی با نام “اتحاد برای آموزش با کیفیت ” را سازماندهی کرده است. بنابر نظر این سازمان، 20 میلیون معلم، مربی و کارمند حوزه آموزش را در سراسر جهان متحد کرده است. یکی ازاهداف اصلی این کمپین تاکید بر آموزش کیفی به عنوان محور اصلی برنامه‌ریزی‌های دولتی و صنفی از سال 2015 به بعد می‌باشد. در این کمپین از معلمان جهان و اتحادیه‌های آنها خواسته شده که در سه زمینه آموزش کیفی وارد کنش جدی شوند. تدریس با کیفیت، ابزارهای آموزشی با کیفیت و محیط آموزشی با کیفیت.

لینک متن کامل:http://www.kanoonm.com/1473#more-1473

آمار جان باختگان شرکت ملی گازاعلام شد

از سال 84 تا 92 در مجموع 380 نفر در اتفاقات ناشی از فعالیت در این مجموعه کشته شده‌اند که 87 درصد آنها، متعلق به بخش پیمانکاری بوده است

به گزارش 8مهراویل نیوز،محمدحسین اردشیری ظهر امروز در دومین روز همایش ایمنی و آتشنشانی و ارزیابی HSE شرکت‌های تابعه شرکت ملی گاز ایران، اظهار کرد: ایمنی یک مسئولیت اجتماعی است که همه باید به آن توجه کنیم.

اردشیری خاطرنشان کرد: از سال 84 تا 92 در مجموع 380 نفر در اتفاقات ناشی از فعالیت در این مجموعه کشته شده‌اند که موجب خسارت 624 میلیون دلاری شده است.

وی با بیان اینکه علاوه بر خسارات جانی و اقتصادی، این مسئله زیان‌های روانی نیز به همراه داشته است، گفت: 87 درصد آنها، متعلق به بخش پیمانکاری بوده است.

به گفته این مسئول به ازای فوت هر یک نفر نیروی رسمی 6 نفر در بخش پیمانکاری از دنیا رفته است

مدیرکل HSE وزارت نفت با اذعان به اینکه برخی از کارمندان سازمان پس از بازنشستگی دچار بیماری‌های مختلفی می‌شوند، خواستار فعالیت بهتر در زمینه توجه به بهداشت در محیط کار شد.

سه کارگر ساختمانی در اراک بر اثر سقوط بالابرجان سپردند

رییس مرکز اورژانس و فوریتهای پزشکی استان مرکزی گفت: سه کارگر ساختمانی در اراک روز دوشنبه بر اثر سقوط بالابر از طبقات فوقانی یک پروژه نیمه کاره جان سپردند.

 به گزارش7مهرایرنا،قنبر فراهانی» افزود: این حادثه در ساعت 15 و 58 دقیقه عصر روزدوشنبه در یک ساختمان نیمه کاره واقع در کمربند جنوبی اراک در نزدیکی ترمینال مسافربری رخ داد.

وی توضیح داد: به دنبال تماس تلفنی مردم دو گروه امداد و فوریت های پزشکی به محل حادثه اعزام شدند که هر سه کارگر حادثه دیده به دلیل شدت جراحات وارده دردم جان داده بودند و فاقد احیای قلبی و ریوی بودند.

رییس مرکز اورژانس و فوریت های پزشکی استان مرکزی اضافه کرد: در این حادثه یک دستگاه بالابر از طبقه شانزدهم این پروژه نیمه کاره به پایین سقوط کرد که به همراه آن سه کارگر نیز سقوط کردند.

فراهانی اضافه کرد: کارگرهای درگذشته دارای 22، 28 و 30 سال سن بودند و هنوز دلایل وقوع این حادثه در کارگاه مذکور اعلام نشده است.

انفجار بالن تبلیغاتی یکی از کارگران شهرداری لاهیجان را به کام مرگ فرو برد

بیژن خانی پور یکی از کارگرانی بود که سوم مهر ۹۳ برای تنظیم میزان گاز بالن تبلیغاتی دچار حادثه شد و پس از ۵روز تحمل درد ناشی از سوختگی ۵۰ درصد،صبح امروز فوت کرد.

به گزارش8مهرلاهیجان،یکی از نیروهای شهرداری لاهیجان با بیان اینکه سهل انگاری روی داده از سوی شرکت پیمانکاری مذکور بوده افزود: البته حال جسمی نماینده شرکت نیز تعریفی ندارد که امیدواریم تمامی مصدومان به زودی سلامت خود را به دست آورده و مرخص شوند.

بنابهمین گزارش، به نقل از روابط عمومی شهرداری لاهیجان، «عصر روز پنجشنبه (سوم مهر) ۵ کارگر خدمات شهرداری لاهیجان بر اثر انفجار ناگهانی یک بالن تبلیغاتی که قرار بود برروی ساختمان شهرداری و خدمات شهری به پرواز درآید به شدت دچار سوختگی شدند.»

گفتنی است روابط عمومی شهرداری لاهیجان، علت حادثه را سهل انگاری مالک بالن (شرکت تبلیغاتی) و عدم دقت در اندازه‌گیری میزان گاز مخصوص بالن اعلام کرده است.

برپایه گزارش همین منبع،حوادثی همچون فوت و از کارافتادگی کارگران زحمتکش شهرداری لاهیجان پیش از این نیز روی داده و اسامی همچون مرحوم “محمدخوب”،”حمید درخشان”،”ساعد آقاجانی”،”صفر شنگلی”،”علی شمسی”به گوش مردم این شهر شاید آشنا باشد.

همچنین “اصغر نیکی” و “حسین خانی پور” نیز دوتن از کارگرانی بودند که حادثه تصادف آنها را برای همیشه خانه نشین کرد.

کولبر ١٩ ساله با گلوله‌ی سپاه پاسداران به قتل رسید

در تیراندازی نیروهای مرزی سپاه پاسداران در شهرستان پاوه، یک کولبرجوان کشته شد و چهار کولبر دیگر نیز بازداشت گردیدند.

به گزارش 8مهرکُردپا، نیروهای نظامی سپاه در مرزبانی پاسگاه “ژاله” در بخش باینگان با شلیک گلوله به‌روی گروهی از کولبران، جان جوانی ١٩ را گرفتند.

این حادثه شامگاه گذشته، هفتم مهرماه در منطقه‌ی “مرخیل” از توابع شهرستان پاوه روی داده است.

منابع محلی گفته‌اند: پدرام محمدی فرزند انوشیروان اهل روستای “سریاس” طی شلیک مستقیم نظامیان حکومتی در دم جان سپرده است.

به گفته‌ی این منابع، در تیراندازی شب گذشته علاوه بر مرگ این جوان کولبر، چهار کولبر دیگر نیز توسط سپاه مرخیل بازداشت و به زندان پاوه انتقال یافته‌اند.

هشتم مهرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.