اخباروگزارشات کارگری3آذر1393

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری3آذر1393

– تجمع اعتراضی صدها تن از رانندگان شرکت واحد در مقابل شورای شهر و شهرداری تهران

– به مزایده گذاشتن اموال غیر قابل استفاده کارخانه درشصت ونهمین روز اعتصاب کارگران کاشی گیلانا

– پایان اعتصاب 2روزه کارگران پیمانکاری پتروشیمی فجر بدنبال دستیابی به بخشی ازمطالبات!

– عدم پرداخت 2ماه حقوق کارگران شهرداری کرمانشاه

– عدم پرداخت مطالبات ۲ سالهٔ کارگران کارخانه نخ پارسیلون خرم آباد 

– تأخیر یک ساله در پرداخت «سنوات خدمت» ۵ کارگر بازنشسته شهدآب

– صدور قرار کفالت 2 میلیاردی برای مرتضوی

تجمع اعتراضی صدها تن از رانندگان شرکت واحد در مقابل شورای شهر و شهرداری تهران

این تجمع اعتراضی که با هماهنگی سندیکای کارگران شرکت واحد تهران صورت گرفته امروز سوم آذرماه 93 از ساعت ده صبح در مقابل شورای شهر تهران شروع شد ،خواسته های رانندگان معترض شرکت واحد رسیدگی به مطالبات و تسهیلاتی بوده که شرکت واحد باید در قالب تسهیلات بلاعوض مسکن به رانندگان پرداخت می گردید، در هفته گذشته طوماری با امضاء 900 تن از رانندگان شرکت واحد که هیچگونه تسهیلات مسکن تاکنون دریافت نکرده اند توسط اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد در دبیر خانه شهرداری به ثبت رسید. اعتراضات رانندگان امروز به نحوه پرداخت این تسهیلات که تمام و کمال در حق رانندگان بی عدالتی های بسیار ی از سوی مدیریت شرکت واحد وقت حسین بیژنی یکی از عوامل نیروهای انتظامی که در سالهای بعد از اعتراضات سندیکا و اعتصاب رانندگان سندیکایی در شرکت واحد در سال 84بعنوان مدیر عامل و رسیدگی کننده و سر وسامان دادن به وضعیت مسکن کارگران شرکت واحد صورت گرفته است ، در شرکت واحد چندین پروژه مسکن وجود دارد که هیچکدام تا به حال بطور کامل برای رانندگان به مرحله پایان کار نرسیده و مدیریت فعلی شرکت واحد هم مرتبا تقصیر را به گردن مدیر عامل قبلی می اندازد و از نبود اعتبار و امکانات برای ادامه کار گلایه دارد ، این تجمع در ساعت یک با قول رسیدگی مسئولین شهرداری و شورای شهر تهران بدون هیچ در گیری بپایان رسید و قرار شد اگر به خواسته های رانندگان و مسائل مسکن کارگران شرکت واحد توجه نشود تجمعات گسترده تری از سوی رانندگان بر پا خواهد شد.

منبع:https://www.facebook.com/davood.syndica?fref=nf

درهمین رابطه:

مراجعه تعدادی از رانندگان سندیکایی شرکت واحد به دبیر خانه شهرداری

http://vahedsyndica.com/archive/660

به مزایده گذاشتن اموال غیر قابل استفاده کارخانه درشصت ونهمین روز اعتصاب کارگران کاشی گیلانا

همزمان با شصت و نهمین روز از شروع اعتصاب کارگران کارخانه کاشی گیلانا، به تازگی بخشی از اموال این واحد تولیدی برای پرداخت مطالبات ۱۸ ماهه کارگران به مزایده گذاشته شده است.

به گزارش3آذرایلنا، با نظارت نماینده کارفرما، حسابدار، مدیر تولید و کارگران کارخانه مزایده اموال کارخانه کاشی گیلانا از طریق رسانه‌های کثیر انتشار اعلام شد.

بر اساس این گزارش اعلام شده است بخشی از اموال غیر قابل استفاده کارخانه کاشی گیلانا از طریق برگزاری مراسم مزایده حضوری به فروش می‌رسد.

به گفته این منبع خبری، تعداد ۱۲ نفر از متقاضیان خرید قیمتهای پیشنهادی خود را برای برخی اموال اعلام کردند که در ‌‌نهایت قرار شد بررسی قیمت‌های پیشنهادی تا پایان روز سه شنبه از جانب سازمان صنعت معدن و تجارت استان گیلان اعلام شود.

بنا بر اظهارات این کارگر، در روز مزایده قیمتهایی که خریداران پیشنهاد کردند بسیار پایین‌تر از ارزش واقعی آن بوده است.

وی همچنین تصریح کرد: اصلیترین ماشین آلات کارخانه همانند دو دستگاه پرس، ۱۵ قالب پرس، ۴ دستگاه ژنراتور، ۲ دستگاه ترانس برق و یک دستگاه تراکتور و… در حالی از لیست فروش حذف شده بود که این دستگاها طی ۲۰ سال گذشته در کارخانه کاشی گیلانا غیر قابل استفاده بوده و هیچ گونه کاربردی نداشته‌اند.

گفتنی است ۱۶۰ کارگر کارخانه کاشی گیلانا به دلیل عدم دریافت بیش از ۱۸ ماه حقوق معوقه، ۶۹ روز است که دست از کار کشیده‌اند.

پایان اعتصاب 2روزه کارگران پیمانکاری پتروشیمی فجر بدنبال دستیابی به بخشی ازمطالبات!

کارگران پیمانکاری پتروشیمی فجر صبح امروز به نشانه اثبات حسن نیت خود به اعتصابشان پس از دو روز پایان دادند و به فعالیت روزانه خود بازگشتند.

به گفته کارگران پتروشیمی فجر تصمیم به خاتمه اعتصاب و بازگشت به کار کارگران معترض پس از آن گرفته شد که بخشی از وعده‌های مدیریت این مجتمع در پی اعتراضات کارگری برآورده شد.

لازم به یادآوری است طی روزهای یکم و دوم آذرماه ۲۴۰ نفر از کارگرانی که از طریق شرکت پیمانکاری «رامپ‌کو» در پتروشیمی فجر مشغول به کار هستند در اعتراض به روند شدن تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی خود دست از کار کشیده بودند.

تاخیر در پرداخت دستمزد آبان ماه و وضعیت نامعلوم پاداشی که قرار بود با دستور وزیر نفت بابت بهره‌وری نیمه نخست سال ۹۳ به این کارگران پرداخت شود از جمله خواسته‌های کارگران اعتصابی بود.

در پی اعتصاب کارگران پتروشیمی فجر، کارفرما روز گذشته ضمن پرداخت پاداش بهر‌ه‌وری این کارگران وعده داد که مطالبات مزدی آن‌ها را امروز (سوم آذر) پرداخت خواهد کرد.

براین اساس معترضان برای اثبات حسن نیت خود تصمیم گرفتند تا از امروز به اعتصاب خود خاتمه داده و با شروع فعالیت روزانه خود منتظر عملی شدن دیگر وعده کارفرما در مورد پرداخت دستمزد‌ها شوند.

عدم پرداخت 2ماه حقوق کارگران شهرداری کرمانشاه

دو ماه است کارگران روزمزدی شهرداری کرمانشاه حقوق دریافت نکرده‌اند.

فارس بتاریخ3آذرطی گزارشی ازعدم پرداخت دوماه حقوق کارگران روزمزدشهرداری کرمانشاه خبرداد.

عدم پرداخت مطالبات ۲ سالهٔ کارگران کارخانه نخ پارسیلون خرم آباد  

مطالبات حقوقی کارگران کارخانه نخ پارسیلون، نزدیک به ۲ سال است که معوق مانده است.

به گزارش3آذرایلنا،بنقل ازیک فعال کارگری،در پی اصلاحات ساختاری طی ۲ سال گذشته در کارخانه نخ پارسیلون خرم آباد، پرداخت بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان از مطالبات حقوقی کارگران معوق مانده است.

این فعال کارگری در ارتباط با معوقات حقوقی چند ماه اخیر کارگران پارسیلون، گفت: علاوه بر معوقاتی که از سال‌های گذشته باقی مانده و شرکت باید به ما پرداخت کند، حقوق جاری کارگران نیز تقریبا هر سه ماه یک بار پرداخت می‌شود.

وی افزود: با پیگیری‌هایی که انجام دادیم، تنها در هفتهٔ جاری توانسته‌ایم حقوق شهریور را دریافت کنیم و هنوز حقوق دو ماه گذشته پرداخت نشده است.

وی همچنین به تاخیر در پرداخت حق بیمه‌ها اشاره کرد و افزود: باوجود آنکه کارفرما هر ماه مبلغی را بابت پرداخت بیمه از حقوق کارگران پارسیلون کسر می‌کند اما سهم بیمه‌ای خود را برای پرداخت حق بیمه‌ کارگران به تامین اجتماعی پرداخت نمی‌کند.

به گفته این کارگر، کارفرما در توجیه عدم پرداخت به موقع حق بیمه‌ها، کمبود نقدینگی و منابع مالی را مطرح می‌کند، در حالیکه اگر مشکلی برای کارگران پیش بیاید با این شرایط نمی‌توانند از خدمات تامین اجتماعی استفاده کنند.

در حال حاضر نزدیک به ۱۷۰ نفر کارگر رسمی و بیش از ۳۰۰ نفر نیروی قراردادی در این شرکت مشغول به کارهستند که بنا بر گفتهٔ این منبع آگاه، بیش از ۱۷۰ نفر از آن‌ها به دلیل آنچه کمبود منابع مالی خوانده می‌شود در شرایط سختی به سر می‌برند و در دوسال گذشته پیگیر مطالباتشان بودند.

این فعال کارگری همچنین به پیگیری حقوقی مسائل مربوط به بیمهٔ بیکاری و بازنشستگی کارگران پارسیلون اشاره کرد و گفت: در دوره‌ای که فعالیت کارخانه به دلیل اصلاح ساختار کم شده بود، کارگران کارخانه پارسیلون که فعالیتشان جزء مشاغل سخت و زیان آور محسوب می‌شود، به مدت ۱۹ ماه به بیمهٔ بیکاری معرفی شدند. در آن زمان تامین اجتماعی تنها ۹ ماه را به عنوان بیمهٔ مشاغل سخت و زیان آور رد کرد و ۱۰ ماه را به عنوان بیمه عادی در نظر گرفت.

وی در ارتباط با پیگیری‌های انجام شده از سازمان تامین اجتماعی برای احتساب ۱۰ ماه باقی مانده به عنوان بیمهٔ بیکاری گفت: تامین اجتماعی دورهٔ بیمهٔ بیکاری را جزء مشاغل سخت و زیان آور محسوب نمی‌کند و باید رایزنی‌هایی در این مورد با تامین اجتماعی صورت گیرد تا این مسئله حل شود چون ما براساس طرح اصلاح ساختار تحت پوشش بیمهٔ بیکاری قرار گرفتیم و همزمان هم در کارخانه مشغول به کار بودیم بنابراین ۳۰ درصد بیمه را کارفرما پرداخت می‌کند و ۷۰ درصد آن توسط تامین اجتماعی به عنوان بیمهٔ بیکاری به کارگران پرداخت می‌شود.

وی افزود: درصورتیکه آیین نامه جدید در خصوص مشاغل سخت و زیان آور اجرایی شود و این ۱۰ ماه نیز با اختصاص بودجهٔ لازم به عنوان بیمهٔ مشاغل سخت و زیان آور در نظر گرفته شود تا پایان سال نزدیک به ۸۰ نفر از پرسنل پارسیلون بازنشسته می‌شوند.

بر اساس این گزارش، کارخانه نخ پارسیلون در سال ۸۹ به دلیل سیاست گذاری‌های نامناسب اقتصادی دولت و ناتوانی مسئولان کارخانه در رقابت با محصولات مشابه خارجی به مدت سه سال تعطیل اعلام شد. اما سرانجام در سال ۹۱ توانست با دریافت ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی از دولت، دوباره به چرخه تولید باز گردد.

پیشینه مشکلات

این واحد تولید کننده الیاف نخ نایلون نخستین‌بار در سال ۸۲ از سوی دولت وقت به بخش خصوصی واگذار شد و مشکلات این واحد صنعتی بعد از واگذاری آغاز شد.

گفته می‌شود، این واحد در سال ۸۹ به دلیل سیاست گذاری‌های نامناسب اقتصادی دولت و ناتوانی مسئولان کارخانه در رقابت با محصولات مشابه خارجی به مدت سه سال تعطیل اعلام شد. اما سرانجام در سال ۹۱ توانست با دریافت ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی از دولت، دوباره به چرخه تولید باز گردد.

درباره مطالبات حقوقی بازنشستگان این کارخانه نیز گزارش می‌رسد حجم معوقات مزدی بیشتر کارگرانی که در فاصله سالهای ۸۹ تا ۹۱ بازنشسته شده‌اند تا ۱۸ ماه می‌رسد.

گفته می‌شود، حقوق پرداخت نشده عمدتا مربوط به سنوات پایان کار بوده و بخشی از آن نیز شامل عیدی و پاداش سه سال گذشته می‌شود.

تأخیر یک ساله در پرداخت «سنوات خدمت» ۵ کارگر بازنشسته شهدآب

۵ نفر از کارگران کارخانه شهد آب ارومیه که در آذرماه سال (۹۲) بازنشسته شده‌ بودند هنوز موفق به دریافت سنوات پایان خدمت خود نشده‌اند.

به گزارش3آذرایلنا،یکی از کارگران بازنشسته کارخانه شهد آب ارومیه میانگین مبلغ سنوات خدمت بازنشستگان این کارخانه را با توجه به میزان سوابق کاریشان حدود ۲۰ میلیون تومان ذکر کرد و گفت: آذر ماه سال گذشته من به همراه ۴ نفر از همکارانم با استفاده از تسهیلات مشاغل سخت و زیان آور بازنشسته شدیم اما کارفرما به بهانه نداشتن منابع مالی، حق سنوات پایان خدمت ما را پرداخت نکرد.

به گفته این کارگر بازنشسته، ۵ کارگر بازنشسته بعد از مدت‌ها دوندگی سرانجام موفق شدند در تاریخ سوم خرداد ماه سال جاری در قبال سنوات پایان کار خود از کارفرما چک دریافت کنند، اما با وجود آنکه زمان وصول چک مرداد ماه بود آنان تا به امروز نتوانسته‌اند پول‌شان را دریافت کنند.

او گفت: چک‌هایی که بابت سنوات پایان خدمت ما صادر شده علاوه بر آنکه هیچ کدام موجودی ندارند، امضاء چک‌ها نیز توسط بانکها تایید نمی‌شود.

این کارگربازنشسته تصریح کرد: خانواده‌های کارگران بازنشسته برای حق سنوات برنامه ریزی کرده‌اند اما با روالی که کارفرما در پرداخت سنوات بازنشستگان در پیش گرفته است، با طولانی شدن زمان تبدیل چک به پول، ارزش پول کارگران نیز کاهش می‌باید.

او گفت: با چند وکیل در زمینه مشکلاتمان مشاوره کرده‌ایم. رقم پیشنهادی این وکلا برای قبول پرونده‌های اینچنینی در صورت شکایت رقمی حدود ۵ الی ۶ میلیون تومان است که پرداخت آن در توان ما نیست.

صدور قرار کفالت 2 میلیاردی برای مرتضوی

وکیل‌مدافع تعدادی از کارگران شاکی در پرونده تأمین اجتماعی از صدور قرار تامین کیفری برای سعید مرتضوی خبر داد.

به گزارش3آذرایسنا،مصطفی ترک همدانی در جمع خبرنگاران در این باره گفت: در جلسه امروز بازپرسی پس از تفهیم اتهام به رئیس سابق سازمان تأمین اجتماعی، بازپرس شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت برای وی یکی از قرارهای تأمین کیفری را صادر کرد.

وی گفت: در این جلسه اتهامات خیانت در امانت، اختلاس و تصرف غیرقانونی در اموال دولتی به رییس سابق سازمان تامین اجتماعی تفهیم شد و پس از ارایه دفاعیات از سوی متهم، برای جلوگیری از فرار و امکان دسترسی به متهم یکی از قرارهای تامین کیفری صادر شد.

مصطفی ترک ‌همدانی،‌ علیرضا دقیقی و پیمان حاج محمود عطار سه وکیل دادگستری که به عنوان اصیل از سعید مرتضوی مدیر عامل سابق تامین اجتماعی نیز شکایت کرده اند به خبرنگاران گفتند که قرار تامین صادره برای مرتضوی قرار کفالت است و کفیل مرتضوی در صورت عدم حضور او در جلسات بعدی بازپرسی ملزم به پرداخت مبلغ 2 میلیارد تومان خواهد بود.

سوم آذرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.