اخباروگزارشات کارگری30فروردین1394

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری30فروردین1394

– ضرب و شتم و بازداشت حامد محمودی نژاد توسط مامورین لباس شخصی

– کارگران نورد لوله صفا دو روز است دست به اعتصاب زده اند

– تجمع  600 کارگر پست فشار قوی برق سراسرکشور در مقابل نهاد ریاست جمهوری دراعتراض  به عدم تبدیل وضعیت قرارداد

– تجمعات 300کارگر نیروگاه تبریز دراعتراض به واگذاری به بخش خصوصی

– تجمع اعتراضی کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی مقابل استانداری آذربایجان شرقی

– تجمع  کارگران پتروشیمی اصفهان مقابل مجلس در اعتراض به واگذاری شرکت و معلق شدن قرار دادکاریشان

– تجمعات کارگران کارخانه لوله سازی خوزستان طی 2روزگذشته در اعتراض به عدم پرداخت 8ماه حقوق،عیدی 2سال گذشته،حق بیمه و….

– اعتراض کارگران پیمانی فاز ۲۰ و ۲۱ عسلویه به پرداخت نشدن مزد

– معلمین بافقی به جهت اعتراض به وضع نامطلوب حقوق، بار دیگر اعتصاب کردند

– کیفیت غذا، صدای کارگران مناطق آزاد را درآورده است

– اعتراض اروپایی ها به مذاکرات تجارت آزاد میان اروپا و آمریکا

– هفتصد مهاجر در مدیترانه جان باختند

ضرب و شتم و بازداشت حامد محمودی نژاد توسط مامورین لباس شخصی

به گزارش رسیده روز شنبه 29 فروردین نیروهای لباس شخصی در شهر سنندج حامد محمودی نژاد فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی را به شکل وحشیانه ای مورد ضرب و شتم قرار داده و بازداشت نمودند.

بر اساس گفته ی شاهدان عینی ماموران لباس شخصی این فعال کارگری را که برای خرید نان از منزل خارج شده بود کمی بالاتر از خانه اش محاصره کرده و چند نفری به او حمله کرده و حامد را در زیر ضربات مشت و لگد به شدت مصدوم می نمایند.

لازم به یادآوری می باشد که نامبرده بعد از یک ماه کار طاقت فرسای جوشکاری اسکلت ساختمان در شهر همدان برای دو روز استراحت و سرکشی به خانواده اش به سنندج آمده بود که توسط مامورین بازداشت گردید.

کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، ضمن محکوم کردن بازداشت و ضرب و شتم حامد محمودی نژاد، خواهان آزادی فوری و بی قید شرط این فعال کارگری و سایر کارگران و زندانیان سیاسی می‌ باشد.

کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

30 فروردین 1393

کارگران نورد لوله صفا دو روز است دست به اعتصاب زده اند

اتحادیه آزاد کارگران ایران: کارگران نورد لوله صفا در اعتراض به عدم تحقق وعده های مدیریت در پرداخت مطالبات شان از صبح دیروز دست به اعتصاب زدند و امروز دومین روز اعتصاب را پشت سر گذاشتند.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران نورد لوله صفا روز 15 فروردین ماه  با شروع اولین روز کاری بدلیل خلف وعده کارفرما نسبت به پرداخت عیدی و پاداش شان در پایان سال گذشته، دست به اعتصاب زدند. بدنبال این اعتصاب مدیریت کارخانه با هدف از موضوعیت انداختن اعتصاب کارگران اقدام به تعطیلی کارخانه تا روز 21 فروردین ماه کرد و بدنبال آن طی تماسی با کارگران، با اشاره به بازداشت کارفرما و مشکلات پیش آمده از این حیث و وعده پرداخت مطالبات شان در روز 29 فروردین ماه، از آنان خواست بر سر کارشان برگردند. در پی این وضعیت کارگران نورد لوله صفا بر سر کارهایشان بازگشتند اما با فرا رسیدن 29 فروردین ماه از تحقق وعده کارفرما در پرداخت مطالبات کارگران خبری نشد و به همین دلیل آنان از صبح دیروز بار دیگر دست به اعتصاب زدند.

بنا بر این گزارش، صبح دیروز با شروع اعتصاب مجدد از سوی کارگران نورد لوله صفا، مدیریت کارخانه با منوط کردن پرداخت مطالبات کارگران به میزان تولید معینی از لوله، از آنان خواست بر سر کارهایشان باز گردند اما کارگران اعتصابی با تاکید بر پرداخت فوری مطالبات خود حاضر به از سرگیری تولید نشدند و امروز نیز به اعتصاب ادامه دادند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 30 فروردین ماه 1394

تجمع  600 کارگر پست فشار قوی برق سراسرکشور در مقابل نهاد ریاست جمهوری دراعتراض  به عدم تبدیل وضعیت قرارداد

حدود ۶۰۰ نفر از نیروی کار برق منطقه‌ای کشور صبح امروز (یکشنبه ۳۰ فروردین)، با سفر به تهران در مقابل ساختمان نهاد ریاست جمهوری تجمع کردند. گفته می‌شود این کارگران که اپراتورهای پست‌های فشار قوی، انتقال و فوق توزیع برق منطقه‌ای کشور است، از شهرهای تهران، اصفهان، اهواز، کهگیلویه و بویراحمد و چند شهر دیگر خود را به خیابان پاستور رسانده‌اند.

به گزارش30فروردین ایلنا،کارگران حاضر در این تجمع گفتند:دلیل این اعتراض عدم تبدیل وضعیت قرارداد نزدیک به ۵۰۰۰ نفر از اپراتورهای پستهای فشار قوی با سوابق ۱۰ تا ۱۲ ساله است که علی رغم تغییر قانون جذب نیرو، همچنان تحت «قراردادهای مشخص» فعالیت می‌کنند. این نیرو‌های کار همچنین، به تبعیض‌های به وجود آمده در پی جذب نیروی جدید از سوی وزارت نیرو در سال ۹۳ معترض هستند.

یکی از کارگران تجمع کننده درباره دلایل این اعتراض گفت: از سال گذشته که قرار شده مجددا جذب نیرو به صورت رسمی و پیمانی صورت بگیرد، به جای جذب نیروهایی که ۱۰ تا ۱۲ سال سابقهٔ کار دارند، پرسنل جدید جذب کرده‌اند و ما نیروهای قرارداد مشخص کماکان در‌‌ همان وضعیت قبلی مانده‌ایم.

وی ادامه داد: نیروهای انتقال نیرو و اپراتورهای پست‌های فشار قوی باید تحت قراردادهای رسمی و پیمانی کار کنند اما متاسفانه از سال ۸۳ رویه تغییر کرد و تمام نیروهای شاغل در بخش‌های مختلف انتقال نیرو به صورت قرارداد مشخص کار کردند. حالا دلیل اعتراض ما این است که چرا باوجود اینکه در یک سال گذشته مقرر شده مجددا جذب نیرو به صورت رسمی و پیمانی باشد، نیروهای قدیمی را که بیش از ۱۲ سال است تحت قرارداد مشخص کار می‌کنند، جذب نمی‌کنند و به جای آن اقدام به جذب پرسنل جدید کرده اند.

به گفتهٔ تجمع کنندگان تعداد نیروهایی که سال ۹۳ و در پی آزمون استخدامی وزارت نیرو به صورت رسمی و پیمانی جذب شده‌اند بیش از ۱۵۰ نفر است.

نداشتن پیشرفت و امنیت شغلی وجود تبعیض در حقوق و مزایا از جمله مشکلات این کارگران عنوان می‌شود.

کارگران می‌گویند راه حل این موضوع در دست دولت است و اقدام نهایی برای تبدیل وضعیت ۵۰۰۰ پرسنل اپراتورهای پست فشار قوی تنها با پیگیری نهاد ریاست جمهوری امکان پذیر است.

تجمعات 300کارگر نیروگاه تبریز دراعتراض به واگذاری به بخش خصوصی

نزدیک به ۳۰۰ کارگر نیروگاه تبریز صبح امروز (یکشنبه ۳۰ فروردین) مقابل ساختمان برق منطقه‌ای این شهر تجمع کردند.

به گزارش 30فروردین ایلنا، کارگران نیروگاه تبریز پس از آن مقابل ساختمان برق منطقه‌ای تجمع کردند که باخبر شدند قرار است قرارداد واگذاری بیش از ۶۰ درصد از سهام این مجتمع صنعتی صبح امروز در این ساختمان امضاء شود.

گفته می‌شود شرکت آتیه صبا وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری خریدار نیروگاه تبریز خواهد بود.

کارگران معترض معتقدند در صورت واگذاری این مجتمع صنعتی به بخش خصوصی مزایای دریافتی آنان به مراتب کمتر از میزان فعلی خواهد شد.

براساس این گزارش،از ۸ ماه پیش که تصمیم گرفتند نیروگاه را خصوصی کنند مزایای کارگران را به میزان قابل توجهی کاهش داده‌اند تا‌ این مجتمع صنعتی را سود ده نشان دهند.

گفتنی است حدود ۴۳۰ کارگر در نیروگاه حرارتی تبریز مشغول به کارند. این نیروگاه حرارتی – گازی زیر نظر شرکت توانیر [شرکت زیر مجموعه وزارت نیرو] اداره می‌شود

تجمع اعتراضی کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی مقابل استانداری آذربایجان شرقی

کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی: متاسفانه زمانی که ما مقابل استانداری تجمع می کنیم با ما برخورد می کنند، اما حرف اصلی ما این است که چرا نمی توانند مدیرعامل را مورد بازخواست قرار دهند.

270 نفر از کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی به علت عدم پرداخت حقوق مقابل استانداری تجمع کردند.این کارگران با نشستن بر روی آسفالت خیابان روبروی استانداری موجب بسته شدن خیابان شده اند.

به گزارش 30فروردین هم نوا، کارگران معترض گفتند: شرکت ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی از سال ۸۶ به بخش خصوصی واگذار شده است و حدود ۹ ماه است که مالیات از حقوق آنها کسر می شود و در این مدت حقوق آنها پرداخت نشده و همچنین بیمه و تمام امکانات رفاهی نیز قطع شده است.

بنا به اظهارات این کارگران این شرکت وابسته به سرمایه گذاری ملت است و مدیرعامل از تیر ماه سال گذشته نیز در شرکت حضور نداشته است و عدم تمکین مدیرعامل در شرکت یکی از مشکلات اصلی این شرکت به حساب می آید.

این کارگران اضافه کردند: متاسفانه زمانی که ما مقابل استانداری تجمع می کنیم با ما برخورد می کنند، اما حرف اصلی ما این است که چرا نمی توانند مدیرعامل را مورد بازخواست قرار دهند.

بر اساس اظهارات این کارگران، برخی از افراد به نام سرمایه گذاران مانع تولید در شرکت شده اند، این شرکت از قدرت مالی بالایی برخوردار است، اما متاسفانه قدرت مدیریتی وجود ندارد.

بر اساس اظهارات این کارگران، سرمایه گذاران بخش خصوصی این شرکت به نام شرکت تسهیلات مالی دریافت کرده اند و در جاهای دیگر اقدام به سرمایه گذاری می کنند و حقوق کارگران را به موقع پرداخت نمی کنند.

کارگران معترض از استاندار آذربایجان شرقی خواستار رسیدگی به وضعیت موجود در خصوص عدم پرداخت حقوق خود شدند.

به گزارش 30فروردین ایسنا درهمین رابطه، جمع کثیری از کارگران ماشین آلات صنعتی با نشستن بر روی آسفالت خیابان روبروی استانداری موجب بسته شدن خیابان شده اند.

تجمع  کارگران پتروشیمی اصفهان مقابل مجلس در اعتراض به واگذاری شرکت و معلق شدن قرار دادکاریشان

جمعی از کارگران شرکت پتروشیمی استان اصفهان صبح امروز (یک شنبه) در اعتراض به واگذاری این شرکت و معلق شدن قرار دادکاریشان مقابل مجلس تجمع کردند.

 به گزارش 30فروردین خبرگزاری مجلس،جمعی از کارگران پتروشیمی استان اصفهان صبح امروز یکشنبه (30 فروردین) در اعتراض به واگذاری این شرکت و معلق شدن قرار دادکاریشان مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

به گفته یکی از تجمع کنندگان با وجود اینکه کارگران شرکت پتروشیمی استان اصفهان استخدام رسمی این شرکت هستند اما با واگذاری آن در شرایط معلقی قرار گرفته اند.

به گزارش30فروردین ایلنا،یکی از کارکنان حاضر در تجمع گفت: پتروشیمی اصفهان در سال ۸۲ به دلیل رد دیون به سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری واگذار شد. ما هیچ قراردادی با پتروشیمی اصفهان نداریم چرا که وزارت نفت با کارکنان رسمی قرارداد دائم منعقد می‌کند و کارخانه‌ها محل کار این کارکنان هستند. صندوق بازنشستگی ما نیز صندوق بازنشستگی نفت است که قوانین خاص خود را دارد.

او افزود: در سال ۸۲ بدون آنکه وضعیت قرارداد ما با شرکت نفت مشخص شود، اعلام شد از این پس برای کارخانه پتروشیمی اصفهان کار می‌کنیم و تا الان هر چقدر دوندگی کرده‌ایم نتوانسته‌ایم وضعیت قراردادمان را روشن کنیم.

او در ادامه بیان کرد: مشکل اصلی صندوق بازنشستگی نفت است. چنانچه پتروشیمی اصفهان تعطیل شود، با ما مانند کارگران یک شرکت خصوصی رفتار نمی‌شود که از کارخانه بیرون بیاییم، جای دیگری مشغول به کار شویم، سهم حق بیمه خود را پرداخت کنیم و در ‌‌نهایت بعد از سی سال سابقه کار بازنشسته شویم. صندوق بازنشستگی نفت می‌گوید سهم حق بیمه کارکنان فقط از طریق شرکتی که در آن مشغول به کارند پرداخت می‌شود.

این کارمند ناراضی تصریح کرد: پتروشیمی اصفهان چند سال بعد از خصوصی سازی بدلیل اختلاف مالی با صندوق بازنشستگی نفت تصمیم گرفت سهم حق بیمه ما را پرداخت نکند. یعنی سهم حق بیمه را از حقوق ما کسر می‌کرد اما این مبلغ را به صندوق بازنشستگی نفت پرداخت نمی‌کرد. وقتی به وزارت نفت مراجعه می‌کنیم می‌گویند با ما رابطه استخدامی ندارند و این مشکل به آن‌ها ارتباطی پیدا نمی‌کند.

او در پایان گفت: کارخانه به دلیل بدهی بالا در سال ۹۲ به مدت ۹ ماه تعطیل شد اما با فشارهای کارکنان و قوه قضاییه دوباره راه اندازی شده است و در حال حاضر حق بیمه‌ها به صورت دست و پا شکسته پرداخت می‌شوند اما سهامدار اصلی پتروشیمی اصفهان هم اکنون توسط قوه قضاییه بازداشت شده و پرونده‌اش در حال رسیدگی است.

تجمعات کارگران کارخانه لوله سازی خوزستان طی 2روزگذشته در اعتراض به عدم پرداخت 8ماه حقوق،عیدی 2سال گذشته،حق بیمه و….

ایلنا طی گزارشی بتاریخ30فروردین،از تجمع دیروز و امروز (29 و 30 فرودین) کارگران کارخانه لوله سازی خوزستان در مقابل استانداری، فرمانداری، اداره کار و اداره صنعت و معدن استان خوزستان ،خبرداد.

درحال حاضرحدود80 کارگر در استخدام کارخانه لوله سازی خوزستان هستند که از این تعداد 12 نفر کارگر رسمی و حدود 68 نفر کارگر قراردادی هستند.

بنابهمین گزارش،آخرین بار در شهریور ماه سال ۹۲ سرمایه گذار جدید این واحد صنعتی در جلسه‌ای موسوم به کمسیون حمایت از سرمایه‌گذاری در استان خوزستان متعهد شد که ظرف مدت ۲ سال فعالیت با جذب دست کم ۴۰۰ کارگر وضعیت این واحد صنعتی را به حالت عادی بازخواهد گرداند.

بنابه گفته کارگران،با گذشت بیش از ۱۸ ماه از آن زمان نه تنها هنوز در وضعیت رکودی این واحد تغییری ایجاد نشده است بلکه دست‌کم این کارگران بابت هشت ماه مزد سال ۹۳ و عیدی و پاداش دو سال گذشته طلبکار هستند.

طبق اظهارات کارگران،تا این لحظه نه حق بیمه معوقه کارگران را به سازمان تامین اجتماعی پرداخته و نه با کارگران قراردادی تسویه حساب کرده است.

براساس این گزارش بنقل ازکارگران کارخانه لوله سازی اهواز،به دنبال تجمعات دو روزگذشته مسئولان اداری استان وعده داده‌اند تا از طریق کمسیون کارگری استانداری و فرمانداری به خواسته‌های آن‌ها رسیدگی کنند.

اعتراض کارگران پیمانی فاز ۲۰ و ۲۱ عسلویه به پرداخت نشدن مزد

کارگران شرکت پیمانکاری جهان پارس در دو روز گذشته (دیروز و امروز) به نشانه اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود از کمپ‌های اقامت خارج نشده‌اند.

به گزارش30فروردین ایلنا،فعالان کارگری در منطقه ویژه عسلویه از اعتراض جمعی از کارگران یکی از شرکت‌های پیمانکاری خلع ید شده فازهای ۲۱ و ۲۱ عسلویه خبر می‌دهند.

برپایه این گزارش،کارگران شرکت‌ پیمانکاری جهان پارس در دو روز گذشته (دیروز و امروز) به نشانه اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود از کمپ‌های اقامت خارج نشده‌اند.

از قرار معلوم این شرکت پیمانکاری که در زمینه نصب خطوط لوله گاز و نفت (پایپینگ) فعالیت دارد در واپسین روزهای اسفند ماه سال گذشته خلع ید شده (اخراج شده) اما کارگران این شرکت پیمانکاری که پس از اتمام تعطیلات نوروزی به کار سابق خود بازگشته‌اند، به تازگی از این ماجرا مطلع شده‌اند.

گفته می‌شود دست‌کم بیش از سیصد کارگر از طریق شرکت جهان‌پارس در پروژه‌های در دست ساخت فازهای ۲۰ و ۲۱ منطقه عسلویه شاغل بوده‌اند که هنوز بابت سه ماه معوقات مزدی باآن‌ها تسویه حساب نشده است.

براساس این گزارش،دست‌کم دو ماه از این معوقات مربوط به سال گذشته می‌شود‌ و به احتمال قوی این کارگران بابت فروردین ماه سال جاری نیز خود را طلبکار می‌دانند.

فعالان کارگری منطقه عسلویه در توضیح اینکه چرا کارگران جهان پارس از کارفرمای خود انتظار پرداخت دستمزد فرودین ماه را دارند، می‌گویند: این کارگران از خلع ید شرکت متبوع خود بی‌خبر بودند و برای همین تصور می‌کردند که طبق توافق‌های ضمنی قبلی پس از تعطیلات نوروزی به کار قبلی خود بازخواهند گشت و برای همین اگر از ماجرای خلع ید باخبر بودند دست‌کم در این مدت درصدد یافتن شغل می‌بودند.

معلمین بافقی به جهت اعتراض به وضع نامطلوب حقوق، بار دیگر اعتصاب کردند

نماینده معلمان بافق در خصوص این اعتصاب گفت: در ماه های اخیر شاهد اعتصاب چندین باره معلمین در روبروی ساختمان های آموزش و پرورش در ایران بوده ایم .

به گزارش30فروردین بافق پویا،تجمع سکوت، اعتراض معلمان بود که در تاریخ ۲۷ فروردین در شهرهای مختلف ایران شکل گرفت، در بافق نیز برای همدلی و همزبانی با سایر معلمین کشور این تجمع روبروی ادراه ی آموزش و پرورش شهر رخ داد.

مهمترین خواسته های معلمان که از ابتدا مطرح بوده است میتوان اینگونه نام برد:

 ۱) افزایش حقوق بالای  ۱۴ درصدی که متأسفانه تاکنون افزایش حقوقی صورت نگرفته است.

 ۲) طرح رتبه بندی معلم ها  که  طرح رتبه بندی را کلاً تغییر دادند و در طرح جدید هیچ یک از فاکتورها و پارامترهایی که در طرح رتبه بندی بوده ، وجود ندارد ضمن اینکه اجرا کردن آن را به مهر سال آینده موکول کرده اند.

 ۳) خواسته دیگر معلمین کاهش دادن تفاوت حقوقی است که بین معلم ها و کارکنان و کارمندان سایر ادارات دیگر وجود دارد. میتوان به راحتی با مقایسه ی حقوق یک لیسانسه در اداره ی با یک دبیر لیسانس به این قضیه پی برد. همچنین در دیگر ادارات حق مسکن, حق لباس, هزینه سفر, حق ایاب و ذهاب و…. دارند این  در حالی است که معلم ها این مزایا را ندارند.

از خواسته های دیگر معلمان مطالبات, حق التدریس و اضافه کاری که در ایام تعطیل اضافه کاری شامل حقوق آنها نمی شود، میتوان اشاره نمود.

در کل میتوان مهم ترین خواسته معلم ها را مسائل معیشتی, منزلت معلم ها و  کیفیتی که در مسائل آموزشی هست, دانست .

مهم ترین بحث حقوق بوده که نه تنها این کار صورت نگرفته  بلکه با فوق العاده شغل که زده اند  این شبه ایجاد شده است که قصد تفرقه انداختن بین معلمین وجود داشته است.

در پایان میتوان گفت: اگر حقوق ما را درست کنند منزلت ما درست می شود، اخلاق ما درست می شود، شأن ما درست می شود، همه چیز  درست می شود.

حقوق ما که خراب باشد معلم می رود کشاورزی می کند، مغازه داری می کند یا در آژانس کار میکند و هزار کار دیگر که منزلت شغل معلمی  را پایین می آورد.

کیفیت غذا، صدای کارگران مناطق آزاد را درآورده است

منابع خبری در منطقه ویژه اقتصادی عسلویه از وجود اعتراضات پراکنده به کیفیت نامطلوب غذای کارگران شاغل در پروژه‌های مختلف نفت و پتروشیمی این منطقه خبر می‌دهند.

به گزارش30فروردین ایلنا،فعلان حقوق کارگران در مناطق آزاد  گفته‌اند شرایط تغذیه کارگران این مناطق با شرایط آب هوایی و محیط کار آن‌ها همخوانی ندارد.

کارگری که تجربه چندین سال کار در منطقه ویژه عسلویه را دارد می‌گوید: از یکسو این منطقه در تمامی طول سال دارای آب و هوایی گرم و شرجی است و از سوی دیگر به دلیل فعالیت‌ واحدهای مختلف پتروشیمی و پالایشگاهی در هوای عسلویه آلاینده‌هایی وجود دارد که تنفس طولانی مدت آن‌ها باعث بروز بیماری‌های مختلف در افراد می‌شود.

منابع خبری تاکید دارند با وجود آنکه یکی از مهمترین راه‌های کاهش اثرات کار در محیط آلوده، مصرف سبزیجات تازه و مواد غذایی با کیفیت است، اما شرکت‌های پیمانکاری عسلویه برای جبران کسری هزینه‌های خود سبد غذایی کارگران را از ناز‌لترین و بی‌کیفیتترین مواد غذایی موجود در بازار تامین می‌کنند و بیشتر کارگران مجبورند تا بخشی از درآمدهای ماهیانه خود را بابت خرید مواد غذایی مناسب با محیط کارشان هزینه کنند.

یکی از کارگران قدیمی منطقه عسلویه درباره شرایط غذای کارگران می‌گوید: در بهترین حالت می‌توانیم امیدوار باشیم بعد از خوردن وعده‌های غذایی که توسط پیمانکاران تهیه می‌شود سیر شویم اما  مسموم نشویم، هرچند ابدا نمی‌توان از مسموم نشدن مطمئن بود. ترکیب اصلی وعده‌های غذایی ما را مواد قندی و چربی تشکیل می‌دهند و در عمل کارگران باید با مراجعه به بازار، مواد ویتامینی و پروتئینی‌ بدن خود را تامین کنند.

این اظهارات در حالی است که بارها از غیر بهداشتی بودن شرایط پخت غذا و مسمومیت‌های غذایی دست‌جمعی کارگران عسلویه گزارش هایی منتشر شده است.

فعالان کارگری در منطقه ویژه عسلویه معتقدند دلیل این وضعیت وجود ضعف و ابهام در مقررات اشتغال نیروی کار منطقه ویژه اقتصادی عسلویه و فقدان نظارت بر تامین حداقل امکانات رفاهی کارگران است.

در ماده چهار مقررات اشتغال نیروی انسانی مناطق ویژه و آزاد اقتصادی آمده است: سازمان هر منطقه وظیفه دارد تا با مشارکت کارفرمایان و کارگران نسبت به تامین امکانات رفاهی مورد نیاز کارگران منطقه اقدام کند. در ادامه این ماده قانونی از تامین تسهیلات لازم برای تامین آذوقه و مایحتاج عمومی در کنار تامین مسکن، تاسیس اماکن ورزشی، فراهم کردن خدمات بهداشتی و درمانی به عنوان مصادیق امکانات رفاهی مورد نیاز کارگران مناطق آزاد یاد شده است.

همچنین در ماده سوم این مقررات آمده است که سازمان منطقه آزاد وظیفه دارد تا با اخذ ضمانت‌های لازم بر چگونگی عملکرد کارفرمایان به مفاد مقررات اشتغال مناطق ویژه و آزاد اقتصادی نظارت کند.

ایرادی که از سوی این گروه از کارگران به ناکارآمدی مقررات اشتغال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گرفته می‌شود از آن جهت حائز اهمیت است که ازیکسو  به موجب ماده 151 قانون کار  کارفرمایان کارگا‌های دور افتاده مکلف به تامین وعده‌های غذایی مورد نیاز کارگران خود شده‌‌اند و از سوی دیگر به موجب مقررات فصل چهارم همین قانون مدیران تمامی کارگاه‌های مشمول موظفند تا زیر نظر بازرسان اداره کار تمامی  مقررات و آیین نامه‌هایی را که اجرای آنها از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ضروری تشخیص داده شده را اجرایی نمایند.

اعتراض اروپایی ها به مذاکرات تجارت آزاد میان اروپا و آمریکا

هزاران اروپایی روز شنبه در اعتراض به مذاکرات برای عقد توافقنامه تجارت آزاد میان اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا به خیابانها آمدند.

به گزارش19آوریل یورونیوز،بروکسل و واشنگتن هم اکنون در حال مذاکره روی توافقنامه ای هستند که در صورت تصویب، با حذف برخی حقوق گمرکی و تسهیل قوانین، امکان ادغام بازارهای مصرف اروپا و آمریکا فراهم می شود. امری که به گفته مدافعان این توافقنامه، سالانه ۱۲۰ میلیارد یورو درآمد عاید اروپا خواهد کرد.

اما ۵۳ سازمان غیردولتی که در اعتراضات روز شنبه شرکت داشتند، معتقدند که سود این پیمان تنها نصیب شرکتهای بزرگ صنعتی می شود و کسب و کارهای کوچک و متوسط زیان جدی از این توافقنامه خواهند دید. همچنین این کار، بخشهای کشاورزی و صنایع دارویی اروپا را نابود، و حقوق اجتماعی کارگران و آینده شغلی آنها را تهدید خواهد کرد.

بنا بر اعلام پلیس اتریش، شمار معترضان روز شنبه در این کشور بیش از ۲۲ هزار نفر بود.

نظرسنجی ها در کشور آلمان نیز نشان می دهد که ۴۳ درصد از مردم آلمان مخالف این توافق هستند.

مدافعان محیط زیست نیز نسبت به خطر استانداردهای پایین تر مواد غذایی آمریکا هشدار می دهند. به گفته آنها با این توافقنامه، مواد غذایی حاصل از اصلاح ژنتیکی که اکنون فروش آنها در بازار اروپا ممنوع است، وارد این اتحادیه خواهد شد.

یکی از معترضان در آلمان می گوید: «ما می گوییم نه. چنین توافقی را نمی خواهیم. آنچه در زمینه اصلاحات ژنتیکی انجام می شود، کافیست».

قرار است مذاکرات روز دوشنبه در نیویورک ادامه یابد و در پایان، پس از تهیه پیش نویس توافقنامه، پارلمان اروپا برای تصویب و یا رد آن تصمیم گیری کند.

هفتصد مهاجر در مدیترانه جان باختند

در پی غرق شدن کشتی حامل مهاجران در دریای مدیترانه دست کم هفتصد نفر جان باختند.

به گزارش19آوریل یورونیوز،این کشتی از لیبی عازم سواحل ایتالیا بود و حادثه در دویست کیلومتری جزیره لامپدوزا روی داد.

به گفته شاهدان، حادثه زمانی روی داد که سرنشینان برای جلب توجه یک کشتی تجاری عبوری در یک طرف قایق جمع شدند که تعادل قایق به هم خورد و واژگون شد.

سی فروردین ماه1394

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.