اخباروگزارشات کارگری29فروردین1394

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری29فروردین1394

– فردا کارکنان پست‌های فشار قوی در اعتراض به نامشخص بودن شرایط استخدامیشان روبروی ریاست جمهوری تجمع خواهند کرد!

– تجمع کارگران کارخانه قند ورامین مقابل فرمانداری ورامین دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی!

– پایان اعتصاب کارگران بخش استخراج معدنجو بدنبال موافقت کارفرما با خواسته های کارگران

– یورش نیروهای سرکوبگر لباس شخصی تحت حمایت نیروهای امنیتی و انتظامی به اجتماع اعتراضی معلمان دررشت!

– معلمان در پیگیری مطالبات صنفی از تشکل‌ها جلو زده‌اند/ نقش وایبر و تلگرام

– تنها بازمانده حادثه نیروگاه شیروان همچنان در «آی سی یو» بستری است

– کشته وزخمی شدن14کارگردرپی واژگونی نیسان حامل کارگران مزارع گوجه فرنگی در بردستان

– جان باختن کارگری جوان بدنبال ریزش آوار در شهرری

– ازسرگیری محاکمه عاملان فاجعه معدنی سوما

– مرگ ۱۹کارگر در ریزش معدن در تانزانیا

فردا کارکنان پست‌های فشار قوی در اعتراض به نامشخص بودن شرایط استخدامیشان روبروی ریاست جمهوری تجمع خواهند کرد!

یکی از اعضای شورای هماهنگی این تجمع گفت: اپراتورهای ایستگاههای برق سراسر کشور، در اعتراض به نادیده شدن حقوق‌شان، ساعت 9 صبح فردا، روبروی ساختمان ریاست جمهوری در خیابان پاستور تجمع تجمع خواهند کرد.

شنیده ها حاکی از این است که فردا یکشنبه 30 فروردین 94 دوباره تجمع اعتراضی کارکنان و اپراتورهای ایستگاه های برق سراسر کشور در مقابل ساختمان ریاست جمهوری برگزار خواهد گردید. سال 93 اپرانورهای پست های برق وزارت نیرو در اعتراض به نامشخص بودن شرایط استخدامی خود در سه مرحله تجمع اعتراضی برپا کرده بودند.

به گزارش29فروردین برق نیوز،فردا یکشنبه 30 فروردین 94، قرار است دوباره تجمع اعتراضی کارکنان و اپراتورهای ایستگاه های برق سراسر کشور در مقابل ساختمان ریاست جمهوری برگزارشود.

یکی از اعضای شورای هماهنگی این تجمع، ضمن تأیید این خبر، گفت: اپراتورهای ایستگاههای برق سراسر کشور، در اعتراض به نادیده شدن حقوق‌شان، ساعت 9 صبح فردا، روبروی ساختمان ریاست جمهوری در خیابان پاستور تجمع تجمع خواهند کرد.

براساس این گزارش،سال گذشته نیز اپرانورهای پست‌های برق وزارت نیرو در اعتراض به نامشخص بودن شرایط استخدامی خود در مقابل ساختمان این وزارتخانه تجمع کردند که با قول مساعد وزارتخانه‌ای‌ها این تجمع پایان یافت؛ اما دو روز بعد دوباره این اعتراضات به جلوی مجلس کشیده شد.

پس از یک ماه و عدم رسیدن به خواسته های خود دوباره تجمعی 500 نفره اعتراضی جلوی مجلس شورای اسلامی برگزار شد. علیرغم سه سری تجمع اعتراضی صورت گرفته در سال 93 به نظر می رسد همچنان مطالبات و خواسته های آنها مورد توجه قرار نگرفته است.

در پی آخرین تجمع اعتراضی سال گذشته 500 اپراتور پست‌های انتقال برق فشار قوی جلوی مجلس، 30 نماینده مجلس با امضای طوماری خطاب به وزیر نیرو خواستار استخدام رسمی این کارگران در شرکت‌های برق منطقه‌ای این وزارتخانه شدند. نمایندگان در این طومار به وزیر نیرو یادآوری کرده‌اند که شبکه‌های انتقال برق از خصوصی سازی مستثنی هستند و از او خواسته‌اند نیروهای اپراتوری شاغل در شبکه‌های انتقال برق این وزارتخانه در ردیف استخدامی به خدمت خود ادامه دهند. در عین حال از وزیر نیرو خواسته‌ شده کارگرانی را که از سال ۸۳ به بعد در پست‌های انتقال برق فشار قوی مشغول به کار بوده‌اند استخدام کند.

بعد از تلاش های صورت گرفته سرانجام اواسط هفته  گذشته محجوب نماینده تهران و مسئول تشکیل کارگروه پیگیری وضعیت استخدامی اپراتورهای پست‌های برق سراسر کشور اعلام کرد که اولین جلسه کارگروه که متشکل از نمایندگان کمیسیون اجتماعی و انرژی و نماینده دولت و وزارت نیرو و نماینده حقوقی مجلس و همچنین اعضای شورای 7 نفره اپراتوری جهت رسیدگی به مشکل استخدامی اپراتورهای پست های برق در روز یکشنبه مورخه 23 فروردین ماه سال جاری، برگزار می‌شود. از نتایج این جلسه و موضوعات مطرح شده هیچ خبری منتشر نشده اما شواهد نشان می‌دهد که این جلسه نیز نتوانسته است خواسته‌ها و مطالبات معترضان را برآورده سازد و همچنان این اعتراضات ادامه دارد.

گفتنی است هم اکنون بیش از ۵ هزار کارگر در سراسر کشور به صورت قرارداد مستقیم در پست‌های انتقال برق فشار قوی کار می‌کنند.

تجمع کارگران کارخانه قند ورامین مقابل فرمانداری ورامین دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی!

ظهر امروز کارگران  کارخانه قند شهرستان ورامین به دلیل عدم شروع فعالیت مجدد این کارخانه و نامشخص بودن وضعیتشان، با حضور مقابل فرمانداری ورامین خواستار مشخص شدن وضعیتشان شدند

به گزارش 29فروردین مهر، کارگران کارخانه قند شهرستان ورامین به دلیل عدم فعالیت مجدد این کارخانه و نامشخص بودن وضعیتشان، خواستار تعیین وضعیت خود شدند.

برخی کارگران کارخانه قند ورامین اظهار داشتند: مسئولان کارخانه قند ورامین اعلام کرده اند کسانی که استخدام این کارخانه هستند به سر کار بازمی گردند اما کسانی که قراردادی بوده و حتی بیش از ده سال سابقه فعالیت در کارخانه را دارند باید زیر نظر بیمه بیکاری بروند.

این کارگران در پاسخ به این سوال که چه تعداد کارگر قراردادی در کارخانه قند ورامین مشغود بوده اند بیان داشتند: بر اساس آمار، حدود سیصد کارگر قراردادی در کارخانه قند ورامین مشغول هستند و انتظار می رود که به این کارگران توجه جدی تر صورت بگیرد.

گفتنی است کارگران کارخانه قند ورامین به دو بخش استخدامی و قراردادی تقسیم می شوند که کارگران استخدامی نیز به دو بخش کارگران استخدامی که در آستانه بازنشستگی هستند و کارگران استخدامی که با بازنشستگی فاصله دارند و قسمت دیگر کارگران نیز قراردادی هستند که بیشترین مشکل را نیز کارگران قراردادی دارند.

کارخانه قند ورامین با قدمتی ۶۰ ساله یکی از ارکان مهم اقتصادی شهرستان ورامین محسوب می شود که نقش مهمی در اشتغالزایی مردم منطقه ایفا کرده است.

پس از فراز و نشیبهای بسیاری که کارخانه داشته، در آخرین اقدام به دلیل آنچه مدیران کارخانه قند ورامین کمبود مواد اولیه برای تولید قند عنوان کرذند، کارخانه تعطیل و بیش از ۴۰۰ کارگر با سابقه های چندین ساله بیکار شدند .

پایان اعتصاب کارگران بخش استخراج معدنجو بدنبال موافقت کارفرما با خواسته های کارگران

منابع کارگری در طبس امروز (شنبه ۲۹ فروردین ماه) از بازگشت به کار کارگران بخش استخراج شرکت معدنجو در پی موافقت کارفرما با خواسته های کارگران معترض خبر دادند.

به گزارش29فروردین ایلنا،، با توافقی که عصر پنجشنبه (۲۷ فروردین ماه) بین مدیریت معدن و کارگران در حضور مسولین اداره کار طبس حاصل شد، قرار بر این شد که متراژ استخراج از ۵ متر بیشتر نشود و مزد کارگران بابت یک متر اضافه تولید به آن‌ها پرداخت شود.

پیش از این، روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته (۲۶ و ۲۷ فروردین) بود که نزدیک به ۲۰۰ نفر از کارگران بخش استخراج معدن معدنجو در اعتراض به شرایط سخت به وجود آمده در بخش استخراج و بی‌توجهی کارفرما نسبت به سختی کار به مدت دو روز دست از کار کشیدند. یکی از دلایل اصلی این اعتراض افزایش ساعت کار به ۶ ساعت در روز و متعاقب آن افزایش متراژ استخراج زغال از ۵ متر به ۶ متر بدون افزایش دستمزد کارگران بود.

کارگران در هنگام اعتصاب گفته بودند، مدیریت معدن اعلام کرده اگر کارگران بخواهند با متراژ قبلی (۵ متر) کار کنند باید مالیات و نصف حق بیمه را خودشان پرداخت کنند و اگر حاضر به پذیرش این شرایط نیستند «ساکشان را بردارند و از معدن بروند.»

به گفتهٔ یکی از کارگران، با توجه به توافقی که روز پنجشنبه انجام شده قرار نیست حق بیمه و مالیات از کارگران کسر شود و طبق وعدهٔ مدیریت معدن، بابت کار اضافه هم دستمزد به کارگران داده پرداخت شود.

به گفتهٔ کارگران با توافق انجام شده، مدیریت معدن وعده داده به زودی قراردادهای کارگران را ثبت کند و یک نسخه از کپی قرارداد را در اختیار کارگران قرار دهد.

یکی از کارگران معدنجو ضمن بیان این مطلب که قرار است امروز (شنبه 29 فروردین ماه) حقوق اسفند و باقیمانده عیدی و سنوات کارگران پرداخت شود، از احتمال افزایش مدت قرارداد‌های کار از ۳ماه به ۶ ماه خبر داد و گفت: احتمالا در قراردادهای جدید که به زودی منعقد می‌شود مدت قرارداد از ۳ ماه به ۶ ماه تغییر پیدا می‌کند و برخلاف قبل، از این پس فیش حقوقی به کارگران داده می‌شود.

این کارگر در ارتباط با مطالبات باقیمانده کارگران معدنجو گفت:یکی از خواسته های ما پرداخت «حق تونل» بود که به گفته ی کارفرما علی رغم اینکه دستور پرداخت صادر شده اما هنوز بخشنامه آن از سوی اداره کار صادر نشده است.

به گفته این کارگر، طی تفاهم نامه‌ای که بین مدیریت معدن و نمایندگان امضاء شده، قرار شد به محض صدور بخشنامه حق تونل به کارگران پرداخت شود.

عدم احتساب حق بیمه «تعطیل کاری» و «شب کاری» برای کارگران پیمانی یکی دیگر از خواسته‌های برجا مانده کارگران معدنجوست. کارگران می‌گویند علی رغم سابقه‌های کاری بالایی که در این معدن دارند بسیاری از حقوق صنفی که باید از آن برخوردار باشند مانند تعطیل کاری و شب کاری به آن‌ها پرداخت نمی‌شود. این درحالیست که طبق ادعای مدیریت معدن تعطیل کاری و شب کاری برای همه کارگران در نظر گرفته می شود.

دلایل اعتراض کارگران چه بود

نزدیک به ۲۰۰ نفر از کارگران بخش استخراج معدنجو در طبس از صبح  چهارشنبه ۲۶فروردین ماه، در اعتراض به شرایط سخت به وجود آمده در بخش استخراج و بی‌توجهی کارفرما نسبت به سختی کار، دست از کار کشیدند. این اعتراض صنفی که در روز پنجشنبه هم ادامه یافت سرانجام با حضور مسولین اداره کار طبس و توافقات حاصل شده بین مدیریت معدن و کارگران خاتمه یافت.

این کارگران که هنوز حقوق اسفند و عیدی و سنوات سال گذشته را به طور کامل دریافت نکرده اند، یکی از دلایل اصلی این اعتراض خود را دستور کارفرما مبنی بر افزایش متراژ استخراج زغال از ۵ متر به ۶ متر و عدم افزایش دستمزد علی رغم افزایش میزان کار اعلام کرده بودند.

کارگران معترض همچنین از عدم انعقاد قرارداد جدید با کارگران از ابتدای سال خبر داده بودند و گفته بودند، از ابتدای سال جدید تا کنون تنها یک برگه که اسامی‌شان روی آن نوشته شده بود به آنها داده‌اند که امضا کنند در حالیکه این برگه، برگهٔ رسمی انعقاد قرارداد نبوده است.  بنابراین اگر شرایط برای ادامه کار فراهم نشود و بیکار شویم هیچ حق وحقوقی به کارگران تعلق نمی‌گیرد چون اساسا قراردادی وجود ندارد.

لازم به ذکر است، شرکت معدنجو در طبس نزدیک به ۱۲۰۰ نفر کارگر دارد که عمدتا غیربومی هستند و نزدیک به ۴۰۰ نفر از آن‌ها در بخش استخراج این معدن مشغول به کارند.

یورش نیروهای سرکوبگر لباس شخصی تحت حمایت نیروهای امنیتی و انتظامی به اجتماع اعتراضی معلمان دررشت!

فعالان کارگری ضد سرمایه داری:هدیه روحانی به معلمان معترض گیلان

صبح روز پنجشنبه ۱۳۹۴/۱/٢٧ ساعت ۹ همزمان با مسافرت روحانی به استان گیلان و حضور او و هیئت همراه در جلسه شورای اداری استان در شهر رشت معلمان نیز در مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان واقع در میدان فرهنگ به منظور پی گیری خواسته های سراسری خود اجتماع اعتراضی برپا کردند و مورد یورش نیروهای سرکوبگر لباس شخصی تحت حمایت نیروهای امنیتی و انتظامی واقع شدند لازم به ذکر است که یورش این عناصر سرکوبگر تحت فرماندهی فردی شرور و چماقدار و بسیجی بنام عباس مؤید صورت گرفت و یکی از نیروهای بسیجی تحت امر او یکی از زنان معلم معترض را بشدت مورد تعرض و ضرب و شتم قرارداد وعده ای از معترضین نیز در جریان این اعتراض مورد حمله قرار گرفتند وقتی که خبر آن به مدیر کل آموزش و پرورش استان حاجتی رسید نامبرده سراسیمه جلسه شورای اداری استان را ترک نمود و وارد اجتماع معترضین شد و از آنان خواست که آرامش خود را حفظ کنند و از سوی دیگر از نیروهای امنیتی و لباس شخصی ها تقاضا کرد که صحنه را ترک کنند و معلمان معترض نیز در پایان گفتگوی طولانی خود با مدیر کل حاجتی ضمن اینکه یکایک خواسته های سراسری معلمان ایران را اعلام کردند و با خواندن قطعنامه پایانی خود اعلام نمودند که اگر تا ۱٢ اردیبهشت این خواسته ها اجرائی نشود بعد از آن هر روز برای پیگیری مجدد خواسته های سراسری معلمان اجتماع اعتراضی خواهند داشت!

منبع:سایت افق روشن

معلمان در پیگیری مطالبات صنفی از تشکل‌ها جلو زده‌اند/ نقش وایبر و تلگرام

اسماعیل عبدی با اشاره به تشدید اعتراضات صنفی معلمان در دو ماه اخیر گفت: انباشت مطالبات فرهنگیان مربوط به سال‌های ۹۲، ۹۳ یا ۹۴ نیست. آموزش و پرورش از ۲ دهه پیش تاکنون مشکلات بسیار زیادی داشته است و این انباشت مطالبات آنقدر تاثیر گذار بوده که معلمان در پیگیری امور صنفی از تشکل‌هایشان جلو‌ زده‌اند.

او ادامه داد: در روزهای ۲۹ بهمن و ۳ اسفند سال گذشته اعتراضاتی در کشور شکل گرفت که منشاء آن تشکل‌های صنفی معلمان نبودند. شکل گیری این تجمعات اعتراضی به هر دلیل که بود نشان داد بدنه آموزش و پرورش از عملکرد مدیران این وزارتخانه ناراضی‌ است. البته در ابتدا گمان می‌رفت گروه‌های تندرو در مجلس یا دیگر نهادها برای تسویه حساب با دولت این جریان را راه انداختند، اما بعدها مشخص شد معلمان با بحث و تبادل نظر در تعدادی از شبکه‌های اجتماعی نظیر وایبر و تلگرام تصمیم گرفته اند نسبت به وضع معیشتی خود اعتراض کنند.

عبدی در تشریح ریشه‌های نارضایتی معلمان از وضع موجود بیان کرد: به طور مشخص یک عده از مربیان پیش دبستانی از سال‌ها پیش خواستار استخدام در وزارت آموزش و پرورش هستند و مجلس نیز استخدام آن‌ها را تصویب کرده است اما هنگامی که آقای فانی سر کار آمد با استخدام این گروه از مربیان پیش دبستانی مخالفت کرد.

این فعال صنفی معلمان افزود: معلمان پیمانی نیز در سال ۸۹ در آزمون استخدامی شرکت کردند و قرار بود در سال ۹۲ تبدیل وضعیت شوند اما آقای فانی در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام کرد این تبدیل وضعیت انجام نمی‌شود چرا که دولت احمدی‌نژاد تمام ردیف‌های استخدامی را «پیش خور» کرده است، یعنی در دولت‌های نهم و دهم تعداد زیادی نیرو به صورت قبیله‌ای و بدون ضابطه استخدام شده‌اند.

او ادامه داد: در دولت دهم تعداد زیادی نیروی خدماتی تحت عنوان آموزگار در آموزش و پرورش مشغول به کار شدند و این وضعیت مربیان پیش دبستانی، معلمان پیمانی، معلمان حق التدریس و… را که سال‌ها منتظر استخدام رسمی بوده‌اند به شدت ناراضی کرده است.

دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران در عین حال با اشاره به تبعیض حقوقی بین معلمان و سایر کارمندان دولت گفت: اگر مقایسه‌ای سرانگشتی داشته باشیم متوجه می‌شویم دریافتی یک معلم با ۲۰ سال سابقه کار از ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان کمتر است اگرچه دریافتی او در فیش حقوق ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ثبت شده باشد اما دریافتی سایر کارمندان دولت تا سه برابر این مبلغ گزارش شده است.

او در ادامه افزایش قیمت بیمه طلایی و اوضاع معیشتی نابسامان فرهنگیان بازنشسته را از دیگر دلایل تشدید اعتراضات صنفی معلمان در هفته‌های گذشته دانست.

عبدی با اشاره به برخورد امنیتی با اجتماع معلمان در سال ۸۵ که به گفته خودش بزرگترین اعتراض صنفی معلمان پس از انقلاب بوده است، گفت: پرونده کانون‌های صنفی معلمان از سال ۸۵ به بعد وارد فاز امنیتی شد. معلمان یکبار دیگر در سال ۸۷ با تهدید به اعتصاب سراسری از دولت وقت خواستند قانون نظام پرداخت هماهنگ را اجرا کند که آقای احمدی‌نژاد در پی این تهدید به اعتصاب در شبکه یک تلویزیون اعلام کرد این قانون را به طور کامل اجرا می‌کند.

او ادامه داد: قانون نظام پرداخت هماهنگ فاصله حقوق معلمان و سایر کارمندان دولت را کاهش داد. این قانون در ۲ سال اول به خوبی اجرا شد اما پس از آن هم در دولت دهم و هم در دولت یازدهم نسبت به اجرای این قانون اهمال شد.

عبدی با اشاره به بی‌نتیجه ماندن مکاتبات کانون‌های صنفی با وزارت آموزش و پرورش برای پیگیری مطالبات صنفی طرح شده در اعتراضات صنفی دو ماه اخیر، گفت: مجلس که در دولت دهم نسبت به اعتراضات صنفی معلمان بی‌توجه بود در دولت یازدهم و با هدف تسویه حساب سیاسی و جناحی می‌خواهد از این اعتراضات صنفی بهره برداری کند. معلمان پیاده نظام هیچ جناحی نیستند و اعتراضاتشان به طور کامل صنفی است و دولت اصولگرا یااصلاح طلب از این لحاظ برای آن‌ها تفاوتی ندارد اگرچه همیشه برخورد دولت‌های اصلاح طلب با معلمان بهتر بوده است و اگر کاری هم نکرده‌اند حداقل صحبت‌های معلمان را شنیده‌اند.

این فعال صنفی معلمان با اشاره به تجمع سراسری معلمان در تاریخ ۱۰ اسفند پارسال، گفت: این تجمع از مدنی‌ترین اعتراضات صنفی پس از انقلاب بود که به دعوت کانون صنفی معلمان ایران برگزار شد. کانون‌های صنفی پس از برگزاری این تجمع تحت فشار قرار گرفتند و این تصور وجود داشت که اعتراضات معلمان توسط کانون‌های صنفی سازماندهی می‌شود اما تجمع سراسری دیروز نشان داد که کانون‌های صنفی فقط از اعتراضات حمایت می‌کنند.

دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران افزود: دولت و مجلس عنوان کرده‌اند که در هفته معلم خبری خوشی را به فرهنگیان می‌دهند. کانون صنفی معلمان ایران نیز تا آن زمان به این دو نهاد حاکمیتی فرصت داده است. من از معلمان می‌خواهم تا زمان مقرر به هیچ وجه کلاس‌های درس را تعطیل نکنند که تعطیلی کلاس‌های درس نه تنها مشکلی را از معلمان حل نمی‌کند که بر مشکلاتشان می‌افزاید.

عبدی در ادامه فروکاستن اعتراضات صنفی معلمان به طرح رتبه بندی را فرار رو به جلو دانست و گفت: اجرای طرح رتبه بندی نباید بخاطر مطالبات معیشتی صورت بگیرد بلکه هدف از اجرای این طرح باید بهبود وضعیت آموزشی باشد.

او در عین حال با انتقاد از لغو مناظره تلویزیونی درباره طرح رتبه بندی که قرار بود دیروز از تلویزیون پخش شود، گفت: مسئولان دولت از مناظره دیروز کنار کشیدند با این بهانه که فضا ملتهب است، درحالی که گفتگو در این شرایط بهترین راهکار است و می‌توانست بسیاری از بی‌اعتمادی‌های موجود را رفع کند.

او با اشاره به فضا سازی اخیر برخی رسانه‌ها علیه کانون صنفی معلمان ایران، گفت: انحلال کانون صنفی معلمان ایران کذب محض است. در سال ۸۹ دادگاهی در این زمینه برگزار شد که قاضی در ‌‌نهایت به نفع کانون حکم صادر کرد و ادله وزارت کشور برای انحلال کانون را کافی ندانست. کانون صنفی در سه سال گذشته برای برگزاری مجمع عمومی و تمدید مجوز به وزارت کشور نامه نوشته است اما این وزارتخانه تاکنون به مکاتبات یاد شده پاسخ نداده است. بنابراین تا زمانی که این وزارتخانه به وظیفه قانونی‌اش عمل کند ما می‌توانیم به فعالیت‌های صنفی خود ادامه دهیم.

عبدی تصریح کرد: با برچسب زدن به اعتراضات صنفی معلمان می‌خواهند صورت مساله اعتراض را پاک کنند. ما آماده‌ایم در هر مناظره‌ای با مستندات قانونی نشان دهیم که کانون به هیچ گروه سیاسی وابسته نیست.

دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران در پایان گفت: کانون صنفی معلمان ایران در بیانیه ۲۲ اسفند ادامه اعتراضات صنفی را به هفته معلم ارجاع داده است و به تبع اگر مسئولان تا آن زمان اقدام مثبتی در جهت رفع تبعیض‌ها انجام ندهند ما این حق را برای خود قائلیم که اعتراضات را به صورت گسترده تری پیگیری کنیم.

منبع:ایلنا-29فروردین

تنها بازمانده حادثه نیروگاه شیروان همچنان در «آی سی یو» بستری است

وضعیت سلامت تنها کارگر مصدوم به جامانده از حادثهٔ نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان که به کشته شدن ۴ کارگر انجامید، همچنان نامساعد است.

به گزارش29فروردین ایلنا،منابع خبری در بیمارستان امام علی بجنورد امروز (۲۹ فروردین) گفته‌اند حال تنها کارگر مصدوم حادثه سقوط از ارتفاع نیروگاه شیروان، همچنان نامساعد است و علی رغم گذشت ۹ روز از وقوع این حادثه، همچنان در بخش آی سی یو بیمارستان امام علی بجنورد تحت مداوا قرار دارد.

منابع بیمارستانی می‌گویند، آسیب دیدگی دنده‌ها و مشکلات ریوی باعث شده شرایط برای خروج این کارگر از زیر دستگاه فراهم نشود و او باید تا ثابت شدن وضعیت زیر دستگاه باقی بماند.

پیش از این نیز شنیده ها از مصدومیت شدید این کارگر از ناحیه گردن، دست و شکم حکایت می کرد. در آن زمان منابع بیمارستانی گفته بودند به دلیل هماتوم (احتمال خونریزی وتجمع خون و لخته در زخم) امکان جابه جایی وی وجود ندارد و فعلا باید در بخش آی سی یو تحت نظر قرار گیرد. امری که در حال حاضر با توجه به جدی شدن مشکلات ریوی ادامه دار شده است.

گفتنی است در حادثهٔ سقوط کارگران در حین کار بر روی یکی از برج‌های خنک کننده در نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان که در روز پنجشنبه بیستم فروردین ماه سال ۹۴ اتفاق افتاد، ۴کارگر کشته و یک نفر مصدوم شد. به گفتهٔ منابع خبری، عصر پنجشنبه در حالیکه شماری از کارگران این نیروگاه مشغول کار بر روی قسمت برج خنک کننده این نیروگاه و جابجایی قالب‌های بدنه بتن ریزی شده آن بودند بر اثر سقوط از ارتفاع جان باختند و یک نفر از کارگران نیز به دلیل صدمه شدید به بیمارستان منتقل شد.

علی رغم گذشت ۹ روز از وقوع این حادثه هنوز علت آن به رسانه‌ها گزارش نشده است.

در همین حال مهدی سعیدی رییس اداره کار شیروان صبح امروز (شنبه ۲۹ فروردین) ازاحتمال ارائهٔ گزارش در خصوص حادثه تا چند روز آینده خبرداد و گفت: مراحل انجام تحقیقات در ارتباط با علت بروز حادثه به پایان رسیده و گزارش نهایی در خصوص علل و عوامل بروز این حادثه ظرف چند روز آینده اعلام می‌شود.

سعیدی ضمن بیان این مطلب که پیمانکار مربوطه که پس از وقوع حادثه بازداشت شده بود اکنون با قرار وثیقه آزاد شده است؛ هرگونه توضیح بیشتر در خصوص مقصرین احتمالی حادثه را به زمان ارائهٔ گزارش نهایی در چند روز آینده موکول کرد

به گفتهٔ ریس اداره کار شیروان، با نظر بازرسین کار، از یک روز پس از حادثه کار در بخش برج‌های خنک کننده نیروگاه تا رفع نقص کامل از این قسمت متوقف شده است.

لازم به ذکر است، کارفرمای این پروژه «سازمان توسعه برق ایران»، ناظر کارگاهی شرکت «مشانیر» است. در این پروژه، شرکت توسعه یک و دو گروه سرمایه‌گذاری «مپنا» پیمانکاران اصلی بخش گاز و بخار نیروگاه و شرکت «پل‌ودژ» مجری طرح بوده‌اند. گفتنی است، نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان در ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی شیروان واقع شده است.

کشته وزخمی شدن14کارگردرپی واژگونی نیسان حامل کارگران مزارع گوجه فرنگی در بردستان

به گزارش29فروردین پارس خلیج،صبح روز جمعه ساعت ۷:۲۷ یک دستگاه وانت نیسان حامل کارگران مزارع گوجه فرنگی ،که همگی ساکن شهر بردستان بودند در محور بردستان به کنگان واژگون شد  که متاسفانه ۱۴ مصدوم بر جای گذاشت که حال ۳ نفر از مصدومان وخیم گزارش شده است.

این گزارش می افزاید: یکی از مصدومان این حادثه که یک مرد می باشد بر اثر شدت جراحات در بیمارستان خلیج فارس بوشهر درگذشت.

جان باختن کارگری جوان بدنبال ریزش آوار در شهرری

رییس ایستگاه 9 آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت:امروز وقوع حادثه ریزش آوار ساختمان در حال تخریب در خیابان رجائی، باعث مرگ یکی از کارگران شد.

به گزارش29فروردین ایرنا،یداله مهرپرور روز شنبه افزود: محل حادثه یک منزل یک طبقه خشت و گلی بود که برای احداث ساختمان جدید کارگران مشغول تخریب آن بودند که به یکباره سقف ها بر روی آنها فرو ریخت.

وی بیان داشت: آتش نشانان با بکارگیری تجهیزات ویژه ایمنی و نجات، پس از ایمن سازی محل، یک کارگر 20 ساله افغانی را از زیر آوار بیرون آوردند که با انجام معاینات اولیه معلوم شد که فوت کرده است.

ازسرگیری محاکمه عاملان فاجعه معدنی سوما

محاکمه 45 متهم در فاجعه معدنی سال گذشته سومای ترکیه که 301 کشته برجای گذاشت، روز چهارشنبه ازسرگرفته شد.

به گزارش 29فروردین ماین نیوز، نخستین جلسه دادگاه که روز دوشنبه قرار بود برگزار شود، بدنبال اعتراضات نسبت به عدم حضور هشت متهم تحت بازداشت این پرونده که اجازه یافته بودند از طریق کنفرانس از راه دور در جلسه دادگاه حضور داشته باشند، به تاخیر افتاد.

هشت متهم از جمله مدیرعامل و مدیران شرکت خصوصی اداره کننده این معدن به محل دادگاه آورده شدند. متهمان در میان تدابیر شدید امنیتی و اعتراضات بستگان 301 معدنچی قربانی وارد دادگاه در شهر آخیسار شدند. همانند روز دوشنبه خانواده های قربانیان از اینکه اجازه حضور در سالن دادگاه که ظرفیت 400 نفر را دارد پیدا نکرده اند، اعتراض کردند و پس از مشاجره با پلیس، خانواده‌های متعددی توانستند حضور پیدا کنند.

تنشها در دادگاه با ورود متهمان از جمله آلپ گورکان، مدیرعامل شرکت سوما بالا گرفت و سیل دشنام بستگان قربانیان به سوی آنها سرازیر شد.

این فاجعه در 13 ماه مه سال 2014 در سوما که یک قطب زغال سنگ در ترکیه به شمار می رود اتفاق افتاد و در ابتدا تصور می رفت یک حادثه معدنی مشابه موارد دیگر در صنعت معدن این کشور باشد. حادثه با آتش سوزی در معدن آغاز شد و معدنچیان را میان دود و آتش در زیرزمین گرفتار کرد و تنها کسانی که از مرکز حادثه دور بودند موفق شدند خود را به سطح زمین رسانده و نجات پیدا کنند. اجساد 301 معدنچی که بر اثر استنشاق مونوکسیدکربن جانشان را از دست داده بودند چند روز بعد از معدن خارج شد.

تحقیقات نشان می دهد شرکت اداره کننده این معدن به دلیل بی اعتنایی به ایمنی کار مقصر اصلی این فاجعه است.

دادستانهای ترکیه بدنبال محکوم کردن رییس هیات مدیره سوما هولدینگ بورد و هفت مقام ارشد دیگر به قتل درجه یک هستند و برای هشت کارمند دیگر این شرکت مجازات زندان از 32 ماه تا 20 سال را به اتهام آدم کشی و قصور عمدی درخواست کرده اند.

مرگ ۱۹کارگر در ریزش معدن در تانزانیا

حداقل 19 معدنچی طلای غیرقانونی پس از ریزش تونل معدنی در تانزانیا کشته شدند.

به گزارش29فروردین ماین نیوز، ریزش این معدن که نزدیک به معدن طلای بولیان هولوی آکاسیا ماینینگ قرار دارد، شب پنج شنبه اتفاق افتاد.

پیش از حضور شرکتهای چندملیتی در تانزانیا، معدنکاران کوچک به استخراج مواد معدنی می‌پرداختند.

بر پایه گزارش موسسه بین المللی محیط زیست و توسعه، در سطح جهانی اشتغال در معدنکاری کوچک 10 برابر معدنکاری در ابعاد بزرگ است.

بر اساس گزارش ماینینگ، تانزانیا علاوه بر اینکه سومین تولیدکننده بزرگ طلای آفریقاست، سرشار از ذخایر الماس، یاقوت سرخ، یاقوت کبود و زمرد است اما معدنکاری غیرقانونی از زمانیکه سیاستهای آزادسازی اقتصادی تانزانیا در اواسط دهه 1980 به صنعت معدن رونق بخشید، جان عده زیادی را گرفته است.

بیست ونهم فروردین ماه1394

akhbarkargari2468@gmail.com

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.