اخباروگزارشات کارگری26مهر1393

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

– اخراج4کارگرمعترض قطارشهری اهواز پس ازتجمعات اعتراضی!

– مقاومت کارگرکارخانه گسترش مانا ساز در برابر حکم اخراج

– پافشاری سازمان خصوصی سازی، سازمان تهیه و تولید مواد معدنی و ایمیدرو همچنان برانحلال معدن سنگرود

– تعویق دو ماه حقوق ۱۸۰ کارگرکارخانه قطعات بتنی گیلان

– سکوت کارفرما نسبت به ییشنهادات کارگران اخراجی پتروشیمی ایلام

– کارگران عسلویه ناکارآمدی تامین اجتماعی را جبران کردند/ جمع‌آوری پول درمان فرزند ۴ ساله یک همکار

– بیش از 10 اعتراض  دانشجویی طی یک ماه گذشته

– نشر کارگری «ما»:«سرکوب» عامل اصلی یا یکی از عوامل رکود!؟

-” گفتگوی صمیمانه با مسوول نشریه پیام سندیکا به مناسبت چهارمین سال انتشار ”

– اعتصاب گسترده قطاررانان درآلمان

اخراج4کارگرمعترض قطارشهری اهواز پس ازتجمعات اعتراضی!

شرکت پیمانکاری کیسون، مجری ساخت قطار شهری اهواز  ۴ کارگر شاغل در پروژه قطار شهری اهواز را پس ازتجمعات اعتراضی وبه دلیل پیگیری مطالبات کارگران،بعد از اتمام قرار داد کاریشان اخراج کرد.

به گزارش26مهرایلنا، هویت و سابقه کار کارگران اخراجی شرکت پیمانکاری کیسون بقرارزیراست:

1-علی بارانی راننده بیل مکانیکی با ۸ سال سابقه کاری

2- غلامرضا نوروزی کارگرتعمیرگاه با ۵ سال سابقه کاری

3- توماج بهرامی کارگر کمک تراشکار با ۵ سال سابقه کاری

4- مهدی بدوی نیروی شاغل در بخش حراست

بنابهمین گزارش،شرکت پیمانکاری کیسون اسامی ۱۵ نفر از کارگران پروژه قطار شهری اهواز را که در تجمعات اخیر پی گیر مطالبات خود و سایر همکارانشان بودند در لیست اخراج قرار داده است که در مرحله نخست ۴ کارگر با وجود مستمر بودن ماهیت شغلی‌شان پس از خاتمه قرارداد اخراج شده‌اند.

این اخراج‌ها پس از هر اعتراض در حالی صورت می‌گیرد که قرارداد تمامی کارگران پیمانکاری کیسون یک یا دو ماهه منعقد شده است و پیمانکار قادر است بدون ارائه دلیل به اداره کار، بی توجه به مستمر بودن ماهیت کار کارگران آنان را اخراج کند.

پیش از این، کارگران پیمانی قطار شهری اهواز در اعتراض به تعویق چهار ماهه حقوق‌شان از دوشنبه ۳۱ شهریور تا ۵ مهر ماه دست از کار کشیده بودند. که با وعده‌ پرداخت ۲۰ روزه  از جانب پیمانکار، به اعتراض صنفی‌شان خاتمه دادند.

بر اساس گزارش کارگران، هنوز مطالبات ۴ ماهه حدود ۹۰۰ کارگر پیمانی قطار شهری اهواز پرداخت نشده است و تعویق حقوق کارگران در حالی است که شرکت کیسون به عنوان مجری این پروژ عمرانی، صورت وضعیت‌های مالی خود را در موعد مقرر از شرکت قطار شهری اهواز دریافت کرده است.

بر اساس گزارش‌های پیشین دو مدیر میانی شرکت پیمانکاری کیسون در روز ۳ مهر ماه در چهارمین روز از آغاز  اعتصاب کارگران، کارگران نامبرده را به عنوان عامل اعتراض کارگران معرفی کرده و آنان را به اخراج تهدید کرده بودند.

مقاومت کارگرکارخانه گسترش مانا ساز در برابر حکم اخراج

یک کارگر کارخانه «گسترش مانا ساز» در آبیک به تایید حکم اخراجش توسط هیات‌های تشخیص و حل اختلاف اداره کار شهرستان آبیک (واقع در استان قزوین) اعتراض کرد.

به گزارش26مهرابلنا،جعفر اسرائیلی در تشریح دلایل اعتراضش به حکم اداره کار آبیک گفت: هیات‌های «تشخیص» و «حل اختلاف» در حالی اخراج من را به عنوان کارگر رسمی کارخانه گسترش مانا ساز تایید کرده‌ اند که پیش‌تر و قبل از اعمال نفوذ، همین مراجع به بازگشت به کار من در دو مرحله رای داده بودند.

این کارگر دلیل اخراجش را پی گیری مطالباتش از کارفرما عنوان کرد و توضیح داد: از سه سال پیش که من در این واحد به عنوان یک کارگر ساده مشغول به کار شدم، کارفرما با من قرار دادی امضاء نکرد و این روند ۸ ماه طول کشید و من ناچار شدم به اداره کار آبیک شکایت کنم.

این کارگر با بیان اینکه شکایتش با واکنش تند کارفرما مواجه شد، اظهار داشت: با پی گیری شکایت من در اداره کار هیات تشخیص این اداره در دو مرحله کارفرما را مکلف به بازگشت به کار و به دلیل انجام کار بدون قرارداد، طبق تبصره دوم ماده 7 قانون کار، کارفرما را موظف به استخدام رسمی من کرد اما از آن روز کارفرما به بهانه‌های مختلف ضمن تمکین نکردن از رای هیات تشخیص با حضور من در کارخانه مخالفت می‌کرد و با روشهای مختلف سعی داشت من را وادار به ترک کار کند.

گفتنی است تبصره 2 ماده 7 قانون کار تصریح دارد: در کارهایی که طبیعت آنها جنبه مستمر دارد، در صورتی که مدتی در قرارداد ذکر نشود قرارداد دائمی تلقی می‌شود.

او با اشاره به اینکه هدف کارفرما از وارد کردن فشارهای روحی و روانی یه من، استعفای اجباری‌ام بود، گفت: مدیر داخلی کارخانه من را هر چند روز یکبار از کارخانه اخراج می‌ کرد که آخرین بار صبح روز یکشنبه ۹شهریور بود و پیش از آن تاریخ هم در روزهای ۴ و ۵ شهریور اخراج شده بودم.

این کارگر اخراجی در ادامه اظهار داشت: کارفرمای کارخانه گسترش مانا ساز در دو سال گذشته من را به عنوان نگهبان خودروهای پرسنل کارخانه در جاده منتهی به کارخانه‌‌ مستقر کرده بود و من به عنوان یک کارگر تولیدی بدون سایه‌بان مامور مراقبت از خودروها بودم و با دوربین‌های مدار بسته نیز تحت کنترل قرار می‌گرفتم.

او با بیان اینکه هیات تشخیص با ادعای کارفرما مبنی بر تمرد از کار و بی نظمی‌های مکرر به استناد ماده ۲۷ قانون کار رای به اخراج من صادر کرده است افزود: اخراج من از ۶ شهریور ماه موجه  اعلام شده و کارفرما موظف به پرداخت مطالبات حقوقی و بیمه پس از کسر کسورات شده است.

این کارگر اخراجی اکنون برای مقاومت در برابر حکم اخراجش ناچار است بعد از ارائه اعتراض به رای صادره توسط هیات تشخیص اداره کار آبیک، به دیوان عدالت اداری شکایت کند.

پافشاری سازمان خصوصی سازی، سازمان تهیه و تولید مواد معدنی و ایمیدرو همچنان برانحلال معدن سنگرود

موضوع انحلال معدن سنگرود همچنان به قوت خود باقی است و مواضع سازمان خصوصی سازی، سازمان تهیه و تولید مواد معدنی و ایمیدرو همچنان هیچ تغییری به نفع کارگران نکرده است.

ایلنا طی گزارشی بتاریخ26مهر،از برگزاری دومین جلسه بررسی وضعیت بازنشستگی کارگران معدن زغال سنگ سنگرود در محل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران خبر داد.

بنابهمین گزارش،دومین جلسه بررسی وضعیت بازنشستگی کارگران معدن زغال سنگ سنگرود، صبح امروز (۲۶ مهر ماه) در محل ساختمان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با حضور رئیس سازمان ایمیدرو، نماینده سازمان تهیه و تولید، مدیر عامل و رئیس ذی‌حساب شرکت ذغال سنگ البرز غربی پیرامون بررسی وضعیت بازنشستگی کارگران معدن سنگرود برگزار شد.

هیاتی شامل معاونت سیاسی استاندار گیلان به نمایندگی از شخص استاندار، فرماندار شهرستان رودبار و نماینده رودبار در مجلس شورای اسلامی با سفر به تهران در جلسه روز جاری حضور داشتند.

در جلسه امروز حاضرین تصمیم گرفتند حداکثر تا پایان سال ۹۳، ۸۸ کارگر مشمول بازنشستگی با قانون مشاغل سخت وزیان آور بازنشسته شوند. همچنین تصمیم گرفته شده است ۱۰۴ کارگرمشمول بازنشستگی تا پایان سال ۹۴ و ۹۵ به همراه ۱۳۴کارگری که تا پایان سال ۹۸ به مرور شرایط بازنشستگی را پیدا می‌کنند برای تکمیل سوابق بیمه‌ای خود به یکی از واحد‌های زیر مجموعه شرکت ایمیدرو انتقال پیدا کنند.

در این جلسه مواضع حاضرین بر خلاف تصور کارگران بیشتر به سمت انحلال معدن سنگرود بود و به هیچ یک از پیشنهادات کارگران برای ادامه فعالیت معدن تا پایان سال ۹۵ اهمیت داده نشد.علاوه برموارد فوق قرار شد بخش دیگری از معوقات حقوقی کارگران حداقل یک میلیون تومان به حساب کارگران پرداخت شود.

هیات گیلانی حاضر در جلسه امروز راهکارهای مختلفی را برای بازنشستگی زودهنگام کارگران و متوقف شدن انحلال پیشنهاد دادند. اما متاسفانه هیات واگذاری معدن سنگرود به بخش خصوصی هیچ گونه انعطافی برای ادامه فعالیت این واحد معدنی حداقل تا پایان سال ۹۵ نشان نداده است.

موضوع انحلال معدن سنگرود همچنان به قوت خود باقی است و مواضع سازمان خصوصی سازی، سازمان تهیه و تولید مواد معدنی و ایمیدرو همچنان هیچ تغییری به نفع کارگران نکرده است.

کارگران این معدن از جلسه امروز انتظار ابطال مصوبه تاریخ ۲۵ آذر سال ۹۲ را داشتندامااگر موارد مطرح شده در جلسه امروز مصوب شود وضعیت کارگران و معدن سنگرود همچون سابق باقی می‌ماند.

گفتنی است؛ بعد از حضور چهار روزه ۲۸۰ کارگر معدن سنگرود در تهران و برگزاری تجمع مقابل ساختمان وزارت کار، سازمان توسعه معادن کشور و مجلس که با قول مساعد مسئولان برای پی گیری وضعیت کارگران و معدن همراه بود، در ‌‌‌‌نهایت روز سه شنبه (۱۵ مهر) نخستین جلسه‌ی رسمی با موضوع بررسی وضعیت بازنشستگی کارگران معدن سنگرود در ساختمان تامین اجتماعی برگزار شد و امروز دومین جلسه در محل ساختمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران برگزار شد.

تعویق دو ماه حقوق ۱۸۰ کارگرکارخانه قطعات بتنی گیلان

پرداخت حقوق ۱۸۰ کارگر پیمانی کارخانه «قطعات بتنی گیلان» دو ماه به تاخیر افتاده است.

به گزارش26مهر ایلنا، این کارگران تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری «گیلان آفتاب یکتا» به کارهای تخصصی آرماتوربندی، قالب گیری، بتن ریزی و… مشغول‌اند حقوق مرداد و شهریورماه سال جاری را دریافت نکرده‌‌اند.

برپایه این گزارش، تعویق حقوق کارگران در این کارخانه دارای سابقه است به طوری که سال گذشته در پی تاخیر 4 ماهه در پرداخت حقوق، کارگران با برپایی تجمعی ۵روزه در محوطه کارخانه اعتراض خود را به آنچه «بی‌تفاوتی مسئولان به مشکلات مالی‌شان» می‌خواندند اعلام کردند و پیمانکار در واکنش به اعتراض کارگران ۱۲ نفر از آنان را به اتهام اغتشاش اخراج کرد اما در ‌‌نهایت ۲ نفر از کارگران اخراجی به کار خود بازگشتند.

یکی از کارگران کارخانه قطعات بتنی گیلان درباره نوع قرارداد کار در این کارخانه توضیح داد: قرارداد تمامی کارگران این واحد تولیدی به صورت پیمانی است و کارگران بعد از مشاهده نتایج اعتراضات سال گذشته که به اخراج 10 تن از همکارانشان منجر شد، به دلیل نداشتن امنیت شغلی و ترس از اخراج قدرت بیان مشکلاتشان را ندارند.

به گفته این کارگر، ۱۳۰ نفر از مجموع ۱۸۰ کارگر این واحد تولیدی بیش از ۱۶سال است که با عنوان شغلی «خدماتی» در شرکت پیمانکاری «گیلان آفتاب یکتا» با دریافت حداقل حقوق مشغول به کار هستند.

او با بیان اینکه کارگران بعد از ۱۶سال کار از قرارداد‌های موقت خود با پیمانکار خسته شده‌اند، در زمینه بازنشستگی همکارانش گفت: با وجود آنکه شرکت قطعات بتنی جزء اولین واحد‌های تولیدی استان گیلان بود که «سخت و زیان‌آور» بودن نوع کار کارگرانش توسط سازمان تامین اجتماعی تایید شد اما کارفرما با درج عنوان شغلی «خدماتی» در سوابق بیمه آنان، از پرداخت 4 درصد اضافه حق بیمه در مشاغل سخت و زیان‌آور طفره رفت و به به تبع امکان بازنشستگی با قانون سخت وزیان اور را از کارگران سلب کرد.

این کارگر با ذکر مثالی گفت: فقط یکی از دستگا‌ها که با نام ایرانی لوله گردان که کار آن چرخاندن غالب‌های بزرگ است صدای مهیبی در حد موتور چند فروند هواپیما در کارگاه ایجاد می‌کند که تا کنون صدمات بسیاری به سیستم شنوایی کارگران وارد کرده است.

وی به مشکلات بیمه‌ای کارگران اشاره کرد و افزود: متاسفانه در سالهای اخیر به دلیل نبود نظارت بر عملکرد پیمانکار در مقاطعی حق بیمه کارگران بطور کامل پرداخت نشده است که این مسئله امروز باعث ایجاد «فاصله بیمه‌ای» برای کارگران شده است.

سکوت کارفرما نسبت به ییشنهادات کارگران اخراجی پتروشیمی ایلام

بیش از ده روز از ارائه پیشنهادات کتبی کارگران اخراجی پتروشیمی ایلام به مدیران این واحد تولیدی می‌گذرد اما کارفرما تاکنون به این نامه که به امضای شش تن از نمایندگان کارگران رسیده پاسخی نداده است.

به گزارش 26مهرایلنا، در اولین بند از این نامه با اشاره به رای مراجع حل اختلاف مبنی بر بازگشت به کار کارگران اخراجی پتروشیمی ایلام و الزام کارفرما به انعقاد قرارداد مستقیم با آنان،  نوشته شده است کارگران آمادگی دارند در صورت تضمین امنیت شغلی حتی با پیمانکار هم قرارداد امضاء کنند.

کارگران اخراجی پتروشیمی ایلام در ادامه تاکید کرده‌اند با این شرط به امضای قرارداد با پیمانکار  تن می‌دهند که مدت زمان قرارداد کارشان کمتر از یکسال نباشد، حقوق و مزایای‌ شغلی‌شان همزمان با کارکنان رسمی پرداخت شود و همانند سایر پرسنل از بیمه تکمیلی، پاداش و بن کالا برخوردار باشند.

آنطور که در این نامه آمده است پرداخت مزد، مزایا و حق بیمه ایام بلاتکلیفی کارگران از تاریخ ۱ تیر ماه امسال تا زمان شروع به کار مجدد یکی دیگر از شروط آنان برای امضای قرارداد پیمانی با کارفرما است.

گفتنی است مراجع حل اختلاف کارفرما را ملزم کرده‌اند با هر ۱۰۴ کارگر اخراجی قرارداد مستقیم منعقد کند اما کارفرما برای توقف اجرای این حکم به دیوان عدالت اداری شکایت کرده است.

با توجه به آنکه دادرسی دیوان عدالت اداری به شکایت کارفرما حداقل شش یا هفت ماه طول می‌کشد، بسیاری از کارگران مایل‌اند پیشنهاد کارفرما مبنی بر انعقاد قرارداد پیمانی را بپذیرند هر چند پیش‌شرط‌شان این است که امنیت شغلی همه کارگران بعد از اتمام این قرارداد تضمین شود و با تغییر احتمالی پیمانکار هیچ کارگری اخراج نشود.

کارگران عسلویه ناکارآمدی تامین اجتماعی را جبران کردند/ جمع‌آوری پول درمان فرزند ۴ ساله یک همکار

کارگران و متخصصان فنی فاز ۱۷ و ۱۸ عسلویه به جبران ناکارآمدی سازمان تأمین اجتماعی در پرداخت هزینه درمان فرزند ۴ ساله‌ی یکی از همکارانشان، خود دست به کار شدند و با جمع‌‌آوری ۲۰ میلیون تومان هزینه درمان او را تقبل کردند.

به گزارش26مهرایلنا،فرزند ۴ ساله یکی از کارگران فاز ۱۷ و ۱۸ عسلویه که در بیمارستان بستری شده بود، به دلیل ناتوانی پدرش در تامین هزینه ۲۰ میلیون تومانی درمان‌اش مکان معالجه نداشت اما کارگران و مهندسان فاز ۱۷ و ۱۸ عسلویه که خود نیز به صورت پروژه‌ای و در فقدان کامل امنیت شغلی مشغول به کارند امکان معالجه او را فراهم آوردند.

بر اساس این گزارش، این کارگر داربست بند اهل چهار محال و بختیاری، بیمه شده سازمان تامین اجتماعی است اما به دلیل ناکارآمدی سازمان تامین اجتماعی در تامین هزینه‌های درمانی، این کارگر از پس تامین هزینه ۲۰ میلیون تومانی درمان فرزند چهارساله‌اش برنمی‌آمد.

پس از اینکه کارگران از این پیشامد مطلع شدند، کارگران، مهندسان، تکنسین‌ها با یک همیاری جمعی، کلیه هزینه‌های درمان فرزند این کارگر را به بیمارستان پرداخت کردند.

بیش از 10 اعتراض  دانشجویی طی یک ماه گذشته

طی یک ماه گذشته دانشگاه های سراسری بیش از 10 تجمع و اعتراض در رابطه با مشکلات صنفی دانشجویی را شاهد بودند که بخش اعظم این مشکلات را خوابگاه ها و افزایش قیمت ژتون غذا به خود اختصاص دادند.

به گزارش 26مهرمهر، در حالی دانشگاه‌ها روزهای ابتدایی خود را پشت سر می گذارند که اخبار منتشر شده از دانشگاه‌های دولتی از حجم بالای اعتراضات صنفی دانشجویی خبر می دهد. حجم بالای این اعتراضات صنفی دانشجویی در یک ماه اول سال قابل تأمل است.

افزایش قیمت ژتون غذای دانشجویی و کمبود خوابگاه‌ها در راس اعتراضات دانشجویی قرار گرفته به طوریکه در همین مدت کوتاه که از سال تحصیلی 94-93 طی شده، اعتراضات صنفی دانشجویی دانشگاه‌های هنراصفهان، کوی دانشگاه تهران، سیستان و بلوچستان، شهید بهشتی، صنعتی اراک، علوم و فنون خرمشهر، سمنان، شهید چمران اهواز، خواجه نصیرالدین طوسی، مرکز آموزش عالی سلمان فارسی ثبت شده و دانشجویان با برگزاری تجمع های مختلف خواستار رسیدگی مسئولان دانشگاه ها شده اند. این درحالی است که دانشگاه آزاد و پیام نور نیز با افزایش شهریه ای که در ابتدای سال داشتند، با اوج اعتراضات دانشجویی در هفته  اول سال تحصیلی مواجه شدند.

برخی از اعتراضات صنفی دانشجویی که در یک ماه گذشته در دانشگاه های سراسری رخ داده و واکنش های مختلف مسئولان دانشگاه را در بر داشته به شرح زیر است:

حدود 60 تا 100 نفر از دانشجویان دانشگاه هنر اصفهان در اعتراض به وضعیت برخورد مسئولان خوابگاه‌های خودگردان دانشگاه و نیز بسته شدن پروفایل برخی دانشجویان به دلیل نپرداختن هزینه‌های خوابگاهی مقابل ساختمان آموزشی دانشگاه هنر اصفهان تجمع کردند.

اسکان دانشجویان دکتری دانشگاه تهران در سالن مطالعه

دانشگاه دیگری که اوایل سال تحصیلی جاری نسبت به کمبود فضای خوابگاهی اعتراض خود را اعلام کرد دانشگاه تهران بود. دانشجویان این دانشگاه به علت کمبود خوابگاه، دانشجویان دکتری پسر را در سالن‌های مطالعه کوی دانشگاه تهران اسکان دادند.

مشکلات دانشجویان دانشگاه سمنان/ خوابگاهها گاز شهری ندارند

دانشجویان دانشگاه سمنان نیز نارضایتی خود را از شرایط نامناسب خوابگاه‌های این دانشگاه، غذای بی کیفیت، دوری برخی از دانشکده ها از پردیس اصلی، عدم برخورداری خوابگاه از گاز شهری و نبود امکانات لازم رفاهی اعلام کرده و خواستار رفع مشکلات موجود شدند.

قیمت غذا تنها 100 تومان افزایش داشته/ افزایش ظرفیت خوابگاه های متاهلی

از سوی دیگر دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز به دلیل گران شدن قیمت ژتون غذا و خراب شدن سیستم اتوماسیون ثبت غذا  طی یکماه گذشته اعتراض خود را اعلام کردند.

تجمع دانشجویان دانشگاه صنعتی اراک در اعتراض به مشکلات صنفی و مدیریتی

علاوه بر دانشگاه های مذکور دانشجویان دانشگاه صنعتی اراک اعتراض گسترده ای نسبت به مسائل صنفی و مدیریتی داشته و اقدام به تجمع کردند.

تجمع صنفی دانشجویان دانشگاه چمران اهواز در اعتراض به افزایش قیمت غذا

تعدادی از دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در اعتراض به افزایش قیمت و کیفیت غذا مقابل سلف مرکزی دانشگاه شهید چمران اهواز تحصن کردند. برخی مشکلاتی که دانشجویان در این تجمع عنوان کردند عبارت بود از: برنامه ریزی ناصحیح گروه‌های آموزشی برای ارایه دروس، اجبار به تسویه کردن با اداره سکونت برای تخصیص خوابگاه در ترم جدید، گران شدن غذای دانشگاه تا چندین برابر برای دانشجویان سنواتی، افزایش ظرفیت اتاق‌های خوابگاه‌ها تا 2 برابر ظرفیت، عدم آمادگی سالن های مطالعه برخی خوابگاه ها، عدم تخصیص سرویس خوابگاه های سطح شهر که با دانشگاه مسافت قابل توجهی دارند، کاهش کمیت و کیفیت غذا تا حد چشمگیر، خرابی تعداد کثیری از کولرهای خوابگاه هایی چون شهید نور و شهدا.

البته دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز به دلیل گران شدن نرخ غذا تجمع کردند.

در این میان یکی دیگر از اعترضات دانشجویی مربوط به پذیرش دانشجویان پولی بود که از سوی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت گرفت.

دراین میان دانشجویان مرکز آموزش عالی سلمان فارسی کازرون نیز نسبت به مشکلات صنفی به ویژه قطع بودن آب خوابگاه خودگردان این دانشگاه در سه روز متوالی، اعتراض کردند .

دلیل تجمع دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر چه بود؟

آخرین اعتراض دانشجویی مربوط به یک ماه اخیر تجمع دانشجویان دانشکده هوافضای دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی بود که در اعتراض به وضعیت نامطلوب و افزیش تراکم خوابگاه ها و افزایش قیمت حمل و نقل دانشجویی صورت گرفت.

افزایش وام اجاره بهای خوابگاه و تغذیه

این اعتراضات صنفی دانشجویی درحالی از اوایل آغاز سال تحصیلی شروع شده است که ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم از افزایش هزینه اجاره بهای خوابگاه ها و تغذیه دانشجویی در سال تحصیلی جدید خبر داده و گفت: افزایش 20 درصدی اجاره بهای خوابگاه ها توسط هیات امنای صندوق رفاه دانشجویان مصوب شده و به دانشگاه ها ابلاغ شده است و در زمینه تغذیه نیز 30 درصد افزایش در سطح غذاهای کم هزینه، پرهزینه و متوسط اضافه شده است و متوسط قیمت 650 تومان به 850 تومان افزایش یافته است که همین افزایش قیمت ها موجبات اعتراض دانشجویان را در برخی از دانشگاه ها به همراه داشته است.

نشر کارگری «ما»:«سرکوب» عامل اصلی یا یکی از عوامل رکود!؟

در مرداد ماه سال جاری نوشته‌ای با عنوان «موانع تشکل‌یابی کارگران ایران» با امضای «جمعی از کارگران تهران» به ایمیل نشر کارگری «ما» رسید و در وبلاگ «ما» منعکس شد. در این نوشته بخش‌های مهمی از مشکلات و مسائلی که در چنددهه‌ی گذشته مانع ایجاد تشکل‌های مستقل و واقعی کارگری بوده است به درستی شمرده شده و به اختصار بررسی شده است. این نوشته عامل سرکوب را به عنوان مهم‌ترین و اساسی‌ترین مانع سازمان‌یابی طبقه‌ی کارگر شناخته و استدلال‌هایی می‌آورد. اما به نظر می‌رسد در اهمیت عامل سرکوب تا اندازه‌ای اغراق شده است. «ما» در نوشته‌ی پیش‌رو به این نکته می‌پردازد که دست‌کم در سه دهه‌ی گذشته، با این که عامل سرکوب همیشه وجود داشته و شدت آن کم هم نبوده است اما فعالیت‌های کارگری در سطوح و شیوه‌های مختلف همواره وجود داشته است. به گفته‌ی دیگر سرکوب و دیکتاتوری علی‌رغم ایجاد سختی و کند کردن روند مبارزه و‌یا گاه حتا بطور موقت متوقف‌کردن آن، اما در مجموع نتوانسته مانع استمرار فعالیت‌های کارگری شود. طبقه‌ی کارگر و فعالان و دوست‌داران آن، اندیش‌مندان طبقه و سازمان‌های مدافع آن (دست‌کم خودشان خود را مدافع می‌دانند) در تمام این دوره کماکان فعال و در صحنه مبارزه حاضر بوده‌اند و هزینه‌های آن را نیز پرداخته و البته دست‌آوردهایی هر چند اندک هم داشته‌اند؛ نیاز به آوردن مصداق و شاهد نیست که طبقه‌ی کارگر، هر چند غیرهمبسته و در بیشتر موارد خودانگیخته، اما همیشه در عرصه‌ی مبارزات روزمره و مطالبات فوری و بی‌واسطه‌ی خود در صحنه حاضر بوده است. فعالان و پیشروان کارگری نیز همواره و گاه در کنار و گاه در بطن طبقه و مبارزات آن حاضر و مطابق با دیدگاه خود فعال بوده‌اند. فعالیت‌های این گروه گاه موثر و مفید، گاه کم‌اثر و غیرمفید و متاسفانه گاه به‌ندرت بازدارنده، اما به هر حال مشهود و قابل ارزیابی بوده است. اندیشمندان و سازمان‌های مدافع طبقه نیز هرچند بیشترین شمارشان پس از تحمل هزینه‌هایی چند مجبور به مهاجرت شده‌اند اما به هر حال هم در مهاجرت و هم پیش از آن در حوزه‌ی نظر و تئوری فعالیت‌های‌شان ادامه داشته است؛ گردهم‌آیی‌ها، پلنوم‌ها و کنگره‌ها برگزار شده، ادغام، وحدت، جدایی و انشعاب نیز ناگزیر اتفاق افتاده و اثرات آن هم مشهود بوده است و اکنون پس از گذشت بیش از سه دهه و تحمل هزینه‌ها و سختی‌های بسیار متأسفانه در وضعیت موجود هستیم. وضعیتی که ناگزیر نبوده و شاید می‌توانست این‌گونه نباشد.

لینک متن کامل:http://ma-nashr.blogspot.fr/2014/10/blog-post_17.html

” گفتگوی صمیمانه با مسوول نشریه پیام سندیکا به مناسبت چهارمین سال انتشار ”

گفتگوی زیر به پیشنهاد مسوول سایت سندیکای فلزکارمکانیک صورت گرفته که در آن عده ای از دوستان سندیکای کارگران فلزکارمکانیک پرسش های خود را مطرح نمودند. در این گفتگو مسوول سایت سندیکای کارگران فلزکارمکانیک، مسوول سایت معلم و کارگر، مسوول رادیو کوچه و یکی از فعالان سندیکای یونیسیون انگلیس ( اتحادیه کارمندان بخش عمومی ) شرکت دارند.

لینک متن کامل گفتگو:http://felezkar.com/1393/07/26/643/

اعتصاب گسترده قطاررانان درآلمان

افزایش پنج درصدی دستمزدها و کاهش ساعات کاری، درخواست اصلی اعتصابگران است.

اعتصاب گسترده رانندگان قطار در آلمان که از بامداد شنبه آغاز شد، موجب لغو حرکت صدها قطار و سرگردانی هزاران مسافر در شهرهای مختلف شده است.

به گزارش18اکتبریورونیوز،شرکت ملی راه آهن آلمان برای جایگزینی قطارها تلاش می کند اما تنها یک سوم قطارها تردد خواهند داشت و مسافران تنها دوازده ساعت زودتر اطلاع می یابند که قطارشان لغو شده یا نه.

به گفته اتحادیه رانندگان قطارهای سراسری آلمان، این اعتصاب تا صبح روز دوشنبه ادامه خواهد داشت.

بیست وششم مهرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.