اخباروگزارشات کارگری25خرداد1394

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

– فراخوان فرهنگیان استان اصفهان برای تجمع روبروی اداره کل آ موزش و پرورش

– فراخوان معلمان برای اهدای دسته جمعی خون درسراسرکشورروز27خرداد

-“بیانیه 12 ژوئن(22 خرداد) روز جهانی مبارزه با کار کودکان”

– اقدام اعتراضی بمناسبت روزجهانی مبارزه با کارکودکان در مشهد

– شروع مجدد سریال تجمعات اعتراضی بازنشستگان صنایع فولاد و ذوب آهن ودخالت نیروهای امنیتی وپلیس

– عدم پرداخت چند ماهه مطالبات حقوقی کارگران کارخانه کاشی کویر یزد واخراج گسترده کارگران معترض

– اخراج گسترده کارگران معترض معدن چشمه پودنه طی چند ماه گذشته و زندگی دشواریکی از این کارگران دو ماه بعد از اخراج

– بیست ونهمین روزاعتصاب کارگران ایران برک واستقرارنیروهای انتظامی درکارخانه

– وزیر بهداشت: کاندیداهای نظام پرستاری توسط دستگاه‌های امنیتی به دلیل تجمع جلوی مجلس رد صلاحیت شدند

– سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:تجمع رانندگان شرکت واحد مقابل ساختمان شهرداری و شورای شهر

– اعتصاب کارگران شرکت صنایع فلزی کوشا دراعتراض به عدم پرداخت حقوق ازآغازسال جاری

– تجمع کارگران بازنشسته کارخانه پوشش مقابل اداره کل بیمه تأمین اجتماعی گلسار رشت

– تجمع اعتراضی کارگران خدماتی بخش اداره اموال برق

– تجمع کارگران معدن شماره ۴ سنگ‌آهن سیرجان مقابل اداره کار دراعتراض به عدم پرداخت3ماه حقوق وحق بیمه

– اعتصاب کارگران پیمانکاری البرز شرقی با وعده رسیدگی کارفرما خاتمه یافت

– تجمع اهالی روستای کفدهک شهرستان خرامه دراعتراض قطعی چند روزه آب شرب

– بازانتشار نامه های بهنام ابراهیم زاده بمناسبت25خرداد زاد روز فرزندش نیما

– جشن تولد دوقلوهای معلم زندانی، رسول بداقی در پارک ارم

– درسال گذشته108کارگربراثرحوادث ناشی از کار در خراسان رضوی جان باختند

فراخوان فرهنگیان استان اصفهان برای تجمع روبروی اداره کل آ موزش و پرورش

زمان تجمع:27خرداد از ساعت 10 الی 12

مکان تجمع: روبروی اداره کل آ موزش و پرورش استان اصفهان

فراخوان معلمان برای اهدای دسته جمعی خون درسراسرکشورروز27خرداد

معلمان سراسر کشور برای ایجاد روحیه همبستگی تصمیم گرفته اند که در روز 27 خرداد به صورت دستجمعی برای اهدا خون در مراکز اهدا خون شهرستان ها حضور پیدا کنند.

“بیانیه 12 ژوئن(22 خرداد) روز جهانی مبارزه با کار کودکان”

با درود فراوان به فعالان حقوق کودک در ایران و جهان که خستگی ناپذیر با تمام فشارها و مشکلات، پرچم لغو کار کودک را برافراشته نگاه داشته اند. نام گذاری 12 ژوئن، “روز مقابله با کار کودک” واکنشی بود از طرف سازمان جهانی کارILO) )به کنگره جهانی کودکان کار سرتاسر جهان که توسط فعالان لغو کار کودک در شهر فلورانس در سال 2004 برگزار شد*. پیام نشست همانا اعتراض برای پایان بخشیدن به ظلم و بی عدالتی در حق همه ی کودکان جهان بود. از خواسته های این نشست می توان به لغو کار، بهره کشی از کودکان و از بین بردن همه ی اشکال سو استفاده از آنان و نیز حمایت و تامین همه جانبه کودکان تا سن 18 سالگی توسط دولت ها، اشاره کرد.

با گذشت 11 سال از آن تاریخ و تداوم مبارزه بی وقفه ی جنبش لغو کار کودک و با وجود پذیرش اجباری حقوق بنیادین کودکان توسط نهادهای بین المللی و برخی دولت ها(هر چند در حرف)، نه تنها بهبودی در شرایط زندگی کودکان صورت نگرفته بلکه با توجه به بحران جهانی و جنگ های ناشی از آن نظیر جنگ عراق، فلسطین، افغانستان، لبنان، یمن و به طور کل خاورمیانه و کشورهای جدا شده از شوروی سابق و هجمه به دستاوردهای رفاهی در آمریکا و اروپا؛ تعداد کودکان کار از مرز چهارصد میلیون** بسی فراتر رفته است. این رشد روز افزون و بی رویه، اتفاقی و یا ناشی از سوء مدیریت نیست، بلکه نمایان گر بنیان سیستمی است که حیات و ماندگاری اش در کسب سود و ارزش اضافه پنهان شده است و توجهی به از بین رفتن ارزشی گرانقدرتر از سود و پول ندارد که همانا کودکیِ بیش از نیمی از کودکان جهان است.( از هر دو کودک یک نفر زیر خط فقر زندگی می کند؛آمار از وضعیت کودکان جهان، یونیسف 2006)

وضعیت در ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. سیاست های اقتصادی نظیر “تعدیل ساختاری ” و به تبع آن “قانون هدفمند کردن یارانه ها”، “خروج کارگاه های زیر 10 نفر از شمول قانون کار”، فقدان قانون های حمایتی از مهاجرین و … شرایط رشد آمار کودکان کار را فراهم ساخته است. فشار سنگین هزینه ها و مخارج زندگی بر دوش میلیون ها زحمتکش و خانواده هایشان، حتی بر سر ابتدائی ترین اقلام معیشتی مانند نان؛ فرصت بقا را محدود و محدودتر می سازد. دور جدید مبارزات پیگیر و بی وقفه برای رهائی از شر فقر و فلاکت در قالب اعتصاب و اعتراضات در صفوف کارگران، معلمان، پرستاران و غیره بیان گر عرصه ای تنگ برای زیستن است. وضعیت اسف بار اقتصادی و اجتماعی برای آنان که اکثریت جامعه را تشکیل می دهند، چاره ای جز وارد شدن به میدان جنگ برای بقا باقی نگذاشته است. جدال برای رفع تبعیض و نابرابری و برپاکردن یک زندگی انسانی آغاز شده و هر روز نمود بیشتری می یابد. جنبش لغو کار کودک بخش جدایی ناپذیر همین مبارزه وسیع و رو به گسترش است و با فریاد یک زندگی بهتر برای کودکان ایستاده و مطالبه لغو کار کودک یکی از مطالبات محوری این جنبش ها ست.

این روزها شاهد آنیم که بعضی از سازمان ها و نهاد های دولتی و وابسته به دولت شتاب زده در صدد سطحی کردن و به انحراف کشاندن تلاش ها و مبارزات مشخص و برحق جامعه هستند، تلاشی که تضمین کننده فردایی است که در آن کسی گرسنه نباشد. کسی بی سواد نباشد، کسی شب را در خیابان به سر نبرد، کودکی از گرسنگی و سو تغذیه جان خود را از دست ندهد، استعداد و خلاقیت هیچ انسانی به خاطر تولدش در صفوف طبقه کارگر و محروم نابود نشود. سهم جوان از زندگی؛ بیکاری و تباهی آینده اش نباشد. آرزو و آمال توده ی انسان مزدبگیر به خاطر سود و انباشت سرمایه به خاک سپرده نشود. خرافات و تحجر و عقب ماندگی، زندگی مردم را در چنگال خود به اسارت نگیرد. کسی برای زندگی ناچار نباشد نیروی کار خود را به فروش برساند و کار فعالیتی کسل کننده و عذاب آور نباشد. هر کس به میزان توانش در رفع نیازمندی های جامعه بکوشد.

کار کودک غیر قانونی، غیر انسانی و وحشیانه است به این وحشی گری خاتمه دهید.

چکیده ی خواسته های انسانی برای کودکان این چنین است:

1- لغو کار و هر گونه بهره کشی از کودکان

2- بیمه فراگیر و همگانی اجتماعی و درمانی

3- حق تحصیل اجباری و رایگان برای همه ی کودکان

4-برابری کامل حقوق کودکان جدا از جنسیت، رنگ پوست، نژاد و تعلق ملی، مذهبی و موقعیت اجتماعی در خانواده.

5-تامین و تضمین حقوق شهروندی برای کلیه کودکان مهاجر افغان توسط دولت.

6- به رسمیت شناختن دستاورد بین المللی در ارتباط با سن کودکی که معادل 18 سال تمام می باشد.

7-دادرسی ویژه کودکان مطابق با استانداردهای سازمان ملل و مصونیت کیفری کودکان زیر 18 سال.

8-تضمین آزادی تشکیل و فعالیت سازمان ها و نهادهای غیر دولتی مدافع حقوق کودکان.

9- حقوق برابر برای زنان در مقابل مردان در همه مراجع و مراحل قانونی

جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان

12 ژوئن 2015 (22 خرداد 1394)

* اولین کنگره‌ى جهانى کار کودکان کارگر در روزهاى ١٣-١٠ ماه مه در شهر فلورانس ایتالیا با شرکت ٢۵ کودک کارگر نماینده از کشورهاى آفریقا، آمریکا، آمریکاى لاتین و آسیا و ١۴٧ کودک همراه -که در مجموع از ۵٠ کشور جهان گرد آمده بودند‌- برگزار شد.

**بر اساس آخرین آمار ILO تعداد کودکان کار از مرز 400 میلیون گذشته است.

اقدام اعتراضی بمناسبت روزجهانی مبارزه با کارکودکان در مشهد

گزارش دریافتی:

ﺩﯾرﻭﺯ ﻋﺼﺮ (یکشنبه 14 جون) . ﻣﺸﻬﺪ . ﭼﻬﺎﺭﺭﺍﻩ ﺑﺰﺭﮔﻤﻬﺮ

ﺍﻭﻧﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺗﻮ ﺍﻭﻥ ﺳﺎﻋﺖ ﭘﺸﺖ ﭼﺮﺍﻍ ﻗﺮﻣﺰ ﻣﯿﻤﻮﻧﺪﻥﺍﺯ ﺩﯾﺪﻥ ﺍﯾﻦ ﺻﺤﻨﻪ ﻭﺍﻗﻌﺎ ﺷﮕﻔﺖ ﺯﺩﻩ ﻣﯿﺸﺪﻥ ..

 ﺍﯾﻦﭼﻬﺎﺭﺭﺍﻩ ﺩﯾﺮﻭﺯ ﺷﻠﻮﻏﺘﺮﯾﻦ ﭼﻬﺎﺭﺭﺍﻩ ﻣﺸﻬﺪ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ.ﻋﻤﻮ ﻓﯿﺘﯿﻠﻪ ﺍﯼ ﻫﺎ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺷﯿﺸﻪ ﻣﺎﺷﯿﻨﻬﺎ ﺭﻭ ﺗﻤﯿﺰﻣﯿﮑﺮﺩﻥ ..

 ﻣﯿﺪﻭﻧﯿﻦ ﻭﺍﺳﻪ ﭼﯽ؟ﺍﻭﻧﺎ ﺍﻭﻣﺪﻩ ﺑﻮﺩﻥ ﺗﺎﻫﻤﺰﻣﺎﻥ ﺑﺎ 12 ﮊﻭﺋﻦ ‏( ﺭﻭﺯ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺑﺎ ﮐﻮﺩﮐﺎﻥ ﮐﺎﺭ ‏)

ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻭﺳﯿﻠﻪ ﺣﻤﺎﯾﺘﺸﻮﻥ ﺭﻭ ﺍﺯﯾﻦ ﺑﭽﻪ ﻫﺎ ﺍﻋﻼﻡ ﮐﻨﻦ ﻭﺍﻋﺘﺮﺍﺿﺸﻮﻥ ﺭﻭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﺍﯾﻦ ﭘﺪﯾﺪﻩ ﺷﻮﻡ

ﺍﻋﻼﻡ ﮐﻨﻦ .. ﺑﻪ ﺍﻓﺘﺨﺎﺭﺷﻮﻥ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻓﺘﺨﺎﺭ ﻫﺮ ﮐﯽ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺷﺎﺩﯼ ﺍﯾﻦ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﺭﺯﺵ ﻗﺎﺋﻠﻪ

شروع مجدد سریال تجمعات اعتراضی بازنشستگان صنایع فولاد و ذوب آهن ودخالت نیروهای امنیتی وپلیس

صبح روز25اردیبهشت برای دومین بار در هفته جاری جمعی از بازنشستگان صندوق فولاد در اعتراض به عدم پرداخت حقوق اردیبهشت و خرداد خود مقابل استانداری اصفهان تجمع کردند. تجمع و اعتراض بازنشستگان به گونه ای است که خیابان باغ گلدسته مسدود شده و تردد خودروها امکان پذیر نیست. همچنین نیروهای امنیتی و همچنین پلیس راهنمایی رانندگی برای آرام کردن تجمع کنندگان حضور دارند.

گروهی از کارگران بازنشسته کارخانه‌های ذوب‌آهن، فولاد مبارکه و تعدادی از کارگاه‌های زیر مجموعه این دو مجتمع صنعتی بزرگ در استان اصفهان روز 24خرداد مقابل استانداری اصفهان تجمع کرده بودند اما با برخورد پلیس رو‌به‌رو شدند.

 به گزارش 25خردادایمنا،امروز25خرداد برای دومین بار در هفته جاری حدود 600 نفر بازنشستگان صنایع فولاد و ذوب آهن در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق شان در دو ماه گذشته مقابل استانداری تجمع کردند. تجمع و اعتراض بازنشستگان به گونه ای است که خیابان باغ گلدسته مسدود شده و تردد خودروها امکان پذیر نیست. همچنین نیروهای امنیتی و همچنین پلیس راهنمایی رانندگی برای آرام کردن تجمع کنندگان حضور دارند.

برپایه این گزارش،دو روز پیش نیز جمعی از بازنشستگان صندوق فولاد با حضور در مقابل استانداری اصفهان خواستار پرداخت معوقات و مطالبات خود شدند.

بازنشستگان هفته گذشته نیز با مراجعه به دفتر صندوق بازنشستگان فولاد اصفهان خواستار پرداخت مطالبات خود شده بودند.

اسفند سال گذشته نیز بازنشستگان صندوق فولاد در اعتراض به حقوق معوقه خود و عدم کفایت مدیران این صندوق مقابل مجلس تحصن کردند همچنین بازنشستگان این صندوق در اصفهان نیز اواخر سال گذشته مقابل استانداری اصفهان تجمع کرده بودند.

شنیده ها حاکی از آن است که هیچ یک از مسئولان استانداری اصفهان تاکنون پاسخی به اعتراض بازنشستگان صندوق فولاد و ذوب آهن نداده اند.

به گزارش 25خردادایلنا، گروهی از کارگران بازنشسته کارخانه‌های ذوب‌آهن، فولاد مبارکه و تعدادی از کارگاه‌های زیر مجموعه این دو مجتمع صنعتی بزرگ در استان اصفهان روز 24خرداد مقابل استانداری اصفهان تجمع کرده بودند اما با برخورد پلیس رو‌به‌رو شدند.

عدم پرداخت چند ماهه مطالبات حقوقی کارگران کارخانه کاشی کویر یزد واخراج گسترده کارگران معترض

کارگران کارخانه کاشی کویر یزد می گویند با گذشت نزدیک به سه ماه از شروع سال جدید، هنوز بابت دستمزد فرودین و اردیبهشت و باقیمانده مطالبات مزدی مربوط به سال 93 طلبکارند.

علاوه بر تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی کارگران کاشی کویر، برخی از منابع ازاخراج گسترده کارگران معترض این کارخانه در چند ماهه گذشته خبر می دهند.

ابتدا حدود سیصد کارگر را اخراج کردند و دلیلش آنگونه که بین همه شرکت های کاشی و سرامیک در یزد پخش شد، برگزاری تجمع اعتراضی کارگران در مقابل استانداری در بهمن ماه گذشته بود.

به گزارش25خردادایلنا،منابع کارگری در کارخانه کاشی کویر یزد گفتند:که دستمزد فروردین و اردیبهشت و اضافه کار نیمه دوم سال  93 به آنها پرداخت نشده و علاوه بر همه اینها هنوز بخشی از عیدی و سنوات سال 93 را نگرفته‌اند.

علاوه بر تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی کارگران کاشی کویر، برخی از منابع ازاخراج گسترده کارگران معترض این کارخانه در چند ماهه گذشته خبر می دهند.

در همین رابطه یکی از کارگران با بیان اینکه اخراج کارگران در آستانه سال جدید صورت گرفت، گفت: ابتدا حدود سیصد کارگر را اخراج کردند و دلیلش آنگونه که بین همه شرکت های کاشی و سرامیک در یزد پخش شد، برگزاری تجمع اعتراضی کارگران در مقابل استانداری در بهمن ماه گذشته بود و پس از آن بود که در آستانه شب عید ، تعدادی افراد را که سابقه کاری بالای 10 سال داشتند اخراج کردند.

این کارگر اضافه کرد:  اگرچه در نامه‌ای که مدیریت شرکت بابت اخراج کارگران به اداره کار ارائه کرده بود قید شده که به دلیل “بازسازی خطوط” این نیروها تعدیل شده اند اما در واقع علت اصلی اخراج کارگران، اعتراضاتی بوده که به تاخیر در پرداخت حقوقها و وضعیت شرکت داشتند.

اخراج کارگران،به بهانه بازسازی خطوط

یکی از کارگران در این رابطه می گوید،در طول این مدت تلاش کردیم به دلیل ترس از دست دادن شغلمان اعتراض نکنیم اما ادامه پیدا کردن این وضعیت باعث شد طاقت کارگران تمام شود و به همین دلیل اقدام به برگزاری تجمع در مقابل استانداری کردند تا مگر آنها فکری به حال ما کنند.

به گفته این کارگر هرچند در جلسه ای که پس از برگزاری تجمع،در استانداری با حضور مدیریت کاشی کویر و نماینده کارگران برگزار شد ،مدیریت این شرکت وعده داد به غیر از کارگرانی که دارای مشکل انظباطی خاص هستند هیچ کارگری اخراج نمی شود  اما باز هم در شب عید حدود 300 نفر را اخراج کردند.

وی افزود:  پس از این اخراج ها با پیگیر هایی که انجام شد  در سال 94 از طرف کارفرما با تعدادی از کارگران اخراجی برای بازگشت به کار تماس گرفته شد اما به غیر از یک گروه معین بیشتر کارگران اخراجی به دلیل وقفه‌ای که در پرونده شغلی آنها ایجاد شده بود به سرکار خود بازنگشتند.

براساس این گفته‌ها  نزدیک به؟! نفر از کارگران  اخراجی که بیشتر از میان کارگران باسابقه بودند حاضر نشدند تا به کار سابق خود بازگردند.

در عین حال برخی دیگر از کارگران می‌گویند که چون کارفرما از قبل به دنبال جذب کارگران جدید بوده به همین دلیل علی رغم پیگیری های اداره کار یزد، شرایط بازگشت به کار را طوری تعیین کرده است که در نهایت  امکان بازگشت به کار بیشتر کارگرانی که 10 سال یا بیشتر سابقه کار داشتند منتفی شود.

کارفرما می گوید،بخشی از مطالبات پرداخت شده است

در همین حال «سعید اعلایی» مدیرعامل کاشی کویر یزد،ضمن تکذیب خبر عدم پرداخت برخی از مطالبات حقوقی کارگران در سال 93 گفت: کلیه مطالبات معوقه کارگران در سال 93 تسویه شده و بحث اضافه کاری که مطرح شده مربوط به اسفند ماه سال گذشته است که در آن دوره به مدت 20 روز فعالیت کارخانه متوقف شده بود و در این مدت چون کارخانه تعطیل بوده اگر کسی هم اضافه کاری داشته طبیعتا حقوقی بابت اضافه کار دریافت نمی کند.

وی اضافه کرد:غیر از حقوق اردیبهشت ماه و بخشی از حقوق فروردین ماه در حال حاضر کارگران کاشی کویر یزد هیچ مطالبه معوقه ای ندارند.

مدیریت کاشی کویر یزد، خبر اخراج حدود 300 نفر از کارگران را هم تکذیب کرد و گفت: قبل از شروع سال جدید از 1200 نفر نیرویی که داشتیم 160 نفر تعدیل شدند و تعدادی که عنوان شده صحت ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که علت اخراج گسترده کارگران چه بوده است بدون اشاره به اعتراضات کارگران در سال گذشته گفت: به تعدادی از این کارگران نیاز نداشتیم و برخی از آنها هم علاقه مند به ادامه کاردر کارخانه نبودند به همین دلیل قراردادشان تمدید نشد.

به گفته کارگران در طول سه سال گذشته وضعیت پرداخت مطالبات کارگران به همین شکل بوده و دستمزدها با تاخیرهای طولانی پرداخت می شده است.

کاهش صادرات و کمبود نقدینگی در برخی از شرکت های تولید کننده کاشی و سرامیک از جمله توجیهاتی است که مدیران این صنعت عمدتا به عنوان یکی از دلایل اخراج کارگران و تاخیر در پرداخت مطالبات حقوقی کارگران بیان می کنند.

اخراج گسترده کارگران معترض معدن چشمه پودنه طی چند ماه گذشته و زندگی دشواریکی از این کارگران دو ماه بعد از اخراج

اخراج گسترده کارگران معترض در چند ماهه گذشته در معدن چشمه پودنه، یکی از خبرسازترین اتفاقات کارگری در کرمان بود. عمده ترین دلیل این اخراجها، اعتراض کارگران به تعویق های پی در پی در پرداخت مطالبات حقوقی عنوان شده است.

از دی ماه سال گذشته که 290 کارگر چشمه پودنه،در اعتراض به تعویق ۴ ماهه در پرداخت حقوق ودستمزد به مدت یک هفته دست از کار کشیدند حدود 12 کارگر از کار اخراج شده اند.پس از این اعتصاب، ۲ نفر از کارگران با شکایت کارفرما بازداشت و سپس از کار اخراج شدند. پس از آن به دنبال وعده‌های داده شده مبنی بر پرداخت معوقات، کارگران به کار بازگشتند اما مجددا در پی اتمام قرارداد‌های موقت، ۷ نفر دیگر از کارگران شرکت کننده در اعتراضات بیکار شدند.

دلیل اصلی عدم تمدید قرارداد این ۷ کارگر، از سوی کارفرما سردستگی آن‌ها در اعتراضات کارگران معدن چشمه پودنه عنوان شده بود.از ابتدای امسال نیز 3  کارگر دیگر به دلایل مختلف از جمله اعتراض به تعویق در پرداخت مطالبات حقوقی، کارشان را از دست دادند.

یک ماه از سال جدید گذشته بود که خبر رسید یکی از کارگران بخش استخراج معدن چشمه پودنه به دلیل آنچه از سوی کارگران، اعتراض به “تاخیر در پرداخت حقوق و دستمزد” عنوان  شده اخراج شده است.

این کارگر که به مدت 7 سال در بخش استخراج معدن کار می کرد از سوی کارفرما متهم به فحاشی شد و پس از آن با وجود اصرارهای فراوان کارگران دیگر معدن، با بازگشت به کار او موافقت نشد.

به گزارش25خردادایلنا،کارگران گفته بودند، کارفرما این کارگر را که یکی از متخصص‌ترین و با اخلاق ترین نیرو‌ها بوده، به بهانهٔ فحاشی اخراج کرده است. بهانه‌ای که به گفتهٔ  کارگران صحت نداشت و تنها دلیل اخراج این کارگر اعتراض به تعویق ۴ ماههٔ حقوق بود که منجر به عصبانیت کارفرما و در ‌‌نهایت اخراج وی شد.

این کارگر 33 ساله در دو ماهه گذشته پس ا اخراج از معدن،به کار کشاورزی روی آورده و اکنون به صورت روزمزد در باغات کشاورزی کار می کند.

همسر این کارگر از شرایط سخت گذارن زندگی در دو ماهه اخیر می گوید.

به گفته او،با وجود اینکه تسویه حساب توسط شرکت انجام شده اما هنوز همسرش تحت پوشش بیمه بیکاری قرار نگرفته است.

وی که به شدت از شرایط این روزهای تامین مخارج زندگی روزمره اش گله مند بود گفت: از زمانی که همسرم کارش را به دلایل نامعلوم از دست داده شرایط تامین مخارج زندگی برایمان سخت شده.ما سه فرزند داریم و تامین مخارج آنها در دو ماه پایان سال تحصیلی واقعا ما را تحت فشار قرارداد.

وی ادامه داد:در حال حاضر همسرم در باغهای کشاورزی به صورت روزمزد با درآمد روزانه 25هزار تومان کار می کند و همانطور که خودتان هم می دانید این مبلغ کفاف خرج روزمره یک خانواده 5نفره را حتی در شهرهایی به کوچکی زرند و کوهبنان نمی دهد.

همسر این کارگر اخراجی میگوید،به همسرم تهمت زده اند، او اصلا اهل فحاشی نبوده و نیست. همه می دانند که سخت کار می کرد .واقعا رفتاری که با او شده است انسانی نبود. درست است که حقوق ها را به موقع پرداخت نمی کردند اما به هرحال دلم خوش بود که همسرم با همه سختی که می کشد کار ثابتی دارد .حالا که این کار را هم از او گرفته اند دیگر هیچ امیدی برایمان باقی نمانده است.

وی به مراجعات مکرر همسرش به اداره کار کوهبنان اشاره می کند و می گوید، در دو ماهه گذشته بارها به اداره کار مراجعه و قرار بود هرچه زودتر شرایط مقرری بیمه بیکاری برایش فراهم شود اما تا به امروز این اتفاق نیفتاده و خبر بد اینکه تا آخر این ماه اعتبار دفترچه درمانی مان هم تمام می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضرمجبورم فرزندم را برای جراحی لوزه به کرمان ببرم اما دکتری که قراربود فرزندم را برای عمل پیش او ببرم می گوید،تا آخر ماه وقت ندارد. با توجه به اینکه مدت اعتبار دفترچه تا پایان ماه بیشتر نیست و فرزندم هم وضعیت خوبی ندارد، واقعا مستاصل مانده ام که چه کنم.

کارگر اخراجی تا یک هفته آینده تحت پوشش بیمه بیکاری قرار می گیرد

مدیر اداره کار کوهبنان در ارتباط با رسیدگی به وضعیت این کارگرمعترض اخراجی می گوید، در طی این مدت کارگر اخراجی به اداره کار مراجعه کرد ودرخواست بیمه بیکاری داد و در جلسه ای که صبح دیروز یکشنبه بیست و چهارم خرداد ماه برگزار شد این کارگر به بیمه بیکاری معرفی شد و فکر می کنم با توجه به اینکه جواب تامین اجتماعی را هم گرفته ایم، اگر روال اداری کار در تامین اجتماعی به سرعت پیش برود تا هفته آینده ایشان تحت پوشش بیمه بیکاری قرار می گیرند.

وی در خصوص دلایل تاخیر به وجود آمده در معرفی این کارگر  به بیمه بیکاری گفت: حداقل دو سه ماه طول می کشد تا کارفرما لیست بیمه را رد کند بعد از آن ما یک کمیته دو نفره با تامین اجتماعی تشکیل می دهیم که طی آن وضعیت ارجاع کارگران به بیمه بیکاری مورد بررسی قرار گیرد.اگر بیکاری فرد به صورت غیرارادی باشد،مراحل تحت پوشش قرارگرفتن بیمه بیکاری آنها با الویت انجام می شود.

بیست ونهمین روزاعتصاب کارگران ایران برک واستقرارنیروهای انتظامی درکارخانه

کارگران اعتصابی کارخانه ایران برک:عوامل انتظامی که در روزهای اخیر برای رسیدگی به وضعیت آنها در  کارخانه ایران برک حضور داشته‌اند جلسه روز گذشته را به دستور مقامات قضایی استان گیلان برگزار کردند.

به گفته کارگران کارخانه ایران برک روز گذشته مدیریت این واحد نساجی معادل یک ماه از 9 ماه دستمزد پرداخت نشده آنها را پرداخت کرده است.

به گزارش25خردادایلنا،کارگران کارخانه ایران برک در ادامه این خبر گفتند: هنوز وضعیت پرداخت دستمزد 8 ماه باقیمانده آن‌ها مشخص نیست اما روز گذشته که مصادف با بیست و هشتمین روز اعتصاب آنها بود، در محل کارخانه جلسه مشترکی برای بررسی وضعیت کارخانه ایران برک برگزار شد.

به گفته این کارگران عوامل انتظامی که در روزهای اخیر برای رسیدگی به وضعیت آنها در  کارخانه ایران برک حضور داشته‌اند جلسه روز گذشته را به دستور مقامات قضایی استان گیلان برگزار کردند.

براساس این اظهارات در جلسه یاد شده مدیریت کارخانه،  نماینده کارگران وسه نفر از عوامل انتظامی و قضایی حضور داشتند که در نهایت چگونگی پرداخت معوقات آنها از توافقات این جلسه بود.

کارگران ایران برک می‌گویند طبق تصمیمی که در جلسه مشترک گرفته شده آنها توانستند تا روز گذشته معادل یک ماه از معوقات مزدی خود را دریافت کنند.

به گفته این کارگران همچنین در جلسه  مقرر شده است که کارفرما ظرف یک ماه آینده معادل دوماه از مطالبات معوقه را  به همراه مطالبات جاری کارگران پرداخت کند و در نهایت از مردادماه به بعد که فعالیت کارخانه ایران برک از سر گرفته شد کارگران  همراه با مزد جاری مطالبات معوقه خود را بصورت تدریجی دریافت کنند.

براساس این گزارش،هرچند جلسه روز گذشته امیدوار کننده به نظر می‌رسد اما عملیاتی شدن کامل این توافق در مورد بازگشت به کار و چگونگی پرداخت شدن مطالبات 120 کارگر ایران برک به موافقت مدیرعامل این واحد صنعتی بستگی دارد.

وزیر بهداشت: کاندیداهای نظام پرستاری توسط دستگاه‌های امنیتی به دلیل تجمع جلوی مجلس رد صلاحیت شدند

وزیر بهداشت در مورد ردصلاحیت برخی کاندیداهای انتخابات نظام پرستاری گفت: تعارف نداریم اگر عده‌ای خلاف قانون، کف خیابان و جلوی مجلس حرفی بزنند، این کاری سیاسی است و حرفه‌ای نیست. دستگاه‌های امنیتی از آنها تعهد گرفتند اما آنها به کارشان ادامه دادند.

به گزارش 25خرداد فارس،سیدحسن قاضی زاده هاشمی در هشتاد و یکمین جلسه شورای آموزش پزشکی در مورد انتخابات نظام پرستاری گفت: تعداد افرادی که صلاحیت نداشته‌اند در مقایسه با دوره‌های قبلی حداقل است. ما تعارف نداریم اگر عده‌ای خلاف قانون، کف خیابان و جلوی مجلس حرفی بزنند این کاری سیاسی است و حرفه‌ای نیست. قانون مشخص کرده هر کاری از چه مسیری برود بنابراین رد صلاحیت برخی کاندیدا به دلیل این بوده که دستگاه‌های امنیتی از آنها تعهد گرفته اما آنها به کارشان ادامه دادند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:تجمع رانندگان شرکت واحد مقابل ساختمان شهرداری و شورای شهر

حدود ۲۰۰ تن از رانندگان و کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران به دلیل عدم پرداخت کمک بلاعوض مسکن ۴۰۰۰ تن از کارگران این شرکت و همچنین عدم تحویل به موقع مسکن کارگران عضو پروژه سپیدار ۲و۳ تعاونی مسکن شرکت واحد برای چندمین بار در مقابل ساختمان شهرداری و شورای شهر تجمع کردند.

در سال ۸۷ ار درآمد فروش دو قطعه از زمین های مازاد شرکت واحد به مبلغ ۷۵ میلیارد تومان می بایست با معیار سن و سابقه کارگران، مبالغی بعنوان کمک بلاعوض مسکن به آنان پرداخت می شد ولیکن حدود ۴۰۰۰ کارگر زحمتکش این شرکت تحت مدیریت ناکارآمد شرکت واحد از این حق تاکنون محروم مانده اند.

همچنین کارگران عضو پروژه سپیدار ۲و۳ تعاونی مسکن شرکت واحد که با اجبار مدیریت در این تعاونی برای استفاده از کمک بلاعوض مسکن عضو شده اند با وجود گذشت حدود دو سال و نیم از موعد تحویل منازل مسکونی شان، این پروژه فقط چهل درصد پیشرفت داشته و بیش از دو سال و نیم است که ساخت آن متوقف شده است. شایان ذکر است که اعضای هیات مدیره این تعاونی همگی از مدیران شرکت واحد و وابستگان به مدیریت می باشند و هیچگاه به کارگران اجازه شرکت در انتخابات هیات مدیره این تعاونی داده نشده است.

این تجمع از ساعت ۱۰:۳۰ الی ۱۴:۳۰ ادامه داشت و سه تن از نمایندگان کارگران معترض با آقای شریفی قائم مقام معاونت توسعه منابع انسانی شهرداری تهران مذاکراتی داشتند و مقرر شد پیشنهادات ایشان در مورد مسکن کارگران تا مدتی توسط نمایندگان آنان پیگیری شود.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۲۵ خرداد ۱۳۹۴

اعتصاب کارگران شرکت صنایع فلزی کوشا دراعتراض به عدم پرداخت حقوق ازآغازسال جاری

کارگران این شرکت که حدود 100 نفر میباشند از سه روز گذشته جهت اعتراض به عدم پرداخت حقوق های خود دست به اعتصاب زدند.

کارفرما نیز از روز شنبه 23 خرداد  جهت مقابله با اعتصاب کارگران سرویس ایام و ذهاب و ناهار کارگران را قطع نموده است و کارگران را تهدید کرده است که اگر فردا سه شنبه سر کار خود حاضر نشوند و اعتصاب را پایان ندهند همگی کارگران را اخراج خواهد کرد.

کارگران شرکت صنایع فلزی کوشا از ابتدای سال تا کنون حقوق دریافت نکردند

اتحادیه آزاد کارگران ایران : کارگران شرکت صنایع فلزی کوشا واقع در جاده قزل حصار استان البرز از ابتدای سال تا کنون حقوق دریافت نکردند

طبق اخبار رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران امروز دوشنبه 25 خرداد 94 بیش از 50 نفر از کارگران شرکت صنایع فلزی کوشا در اداره کار استان البرز جهت تنظیم شکایت از کارفرما در این اداره تجمع نمودند

کارگران این شرکت که حدود 100 نفر میباشند از سه روز گذشته جهت اعتراض به عدم پرداخت حقوق های خود دست به اعتصاب زدند

لازم به ذکر است که سابقه کار این کارگران از 5 سال تا 25 سال میباشد

کارفرما نیز از روز شنبه 23 خرداد  جهت مقابله با اعتصاب کارگران سرویس ایام و ذهاب و ناهار کارگران را قطع نموده است و کارگران را تهدید کرده است که اگر فردا سه شنبه سر کار خود حاضر نشوند و اعتصاب را پایان ندهند همگی کارگران را اخراج خواهد کرد

درضمن در دو روز گذشته کارفرما تعدادی از کارگران را مجبور به دادن تعهد مبنی بر عدم اعتراض و اعتصاب در صورت پرداخت  نشدن حقوق کرده است و کارفرما به کارگران میگوید شما باید این شرایط را به رسمیت بشناسید که پول نیست و حقوق خود را نخواهید اما کارگران از دادن هرگونه تعهدی امتناع نمودند

به همین جهت امروز ساعت یک بعدازظهر کارگران در اداره کار استان البرز تجمع نمودند که با مذاکره با مسئولین وزارت کار قرار براین شد که دو نفر به نمایندگی از طرف کارگران شکایتی بر علیه کارفرما جهت نپرداختن دستمزدهایشان تنظیم نماید

اتحادیه آزاد کارگران ایران

25 خرداد 94

تجمع کارگران بازنشسته کارخانه پوشش مقابل اداره کل بیمه تأمین اجتماعی گلسار رشت

عوامل اطلاعات سعی در پراکنده کردن کارگران میکردند در حالیکه کارگران بر روی موکت نشسته بودند با نزدیک شدن ماموران با صلوات و … آنها را وادار به عقب نشینی میکردند.

روز یکشنبه ۹۴/۳/٢۴ حدود ۳۱ نفر از کارگران بازنشسته پوشش از ساعت ۹ صبح تا پایان وقت اداری مقابل اداره کل بیمه تأمین اجتماعی گلسار رشت تجمع کردند. علت تجمع عدم معرفی به بانک جهت دریافت حقوق بازنشستگی که از تاریخ اسفند ماه ۹۳ بازنشست شده و هنوز مفاصاحساب دریافت نکرده اند.

قابل ذکر است عوامل اطلاعات سعی در پراکنده کردن کارگران میکردند در حالیکه کارگران بر روی موکت نشسته بودند با نزدیک شدن ماموران با صلوات و … آنها را وادار به عقب نشینی میکردند.

منبع:افق روشن بنقل از فعالان کارگری ضد سرمایه داری گیلان

تجمع اعتراضی کارگران خدماتی بخش اداره اموال برق

حدود ۶ نفر از کارگران خدماتی بخش اداره اموال برق مقابل با انبار کیلومتر ۳ جاده رشت – تهران نسبت به مطالبات عقب مانده و عدم تمدید قرارداد موقت خود جهت اعتراض همراه با پلاکارد دست نوشته در این مورد تجمع کردند در ضمن نسبت به واگذاری اینگونه خدمات اداره برق به شرکتهای خصوصی خدماتی و به خطر افتادن امنیت شغلی شان معترض بودند.

منبع:افق روشن بنقل از فعالان کارگری ضد سرمایه داری گیلان

تجمع کارگران معدن شماره ۴ سنگ‌آهن سیرجان مقابل اداره کار دراعتراض به عدم پرداخت3ماه حقوق وحق بیمه

در یک ماهه گذشته چندبار در مقابل فرمانداری و اداره کار جمع شدیم اما هربار با وعده اینکه به زودی مطالبات معوقه پرداخت می شود به خانه برگشتیم اما متاسفانه هنوز هیچکس به وضعیت ما رسیدگی نکرده است.

منابع کارگری در سیرجان از تجمع اعتراضی بیش از 200 نفر از کارگران شرکت معدنی شهسوار ماشین در مقابل اداره کار این شهر خبر می دهند.این کارگران که صبح امروز دوشنبه 25 خردادماه ،در مقابل اداره کار تجمع کرده اند،به تعویق سه ماهه در پرداخت مطالبات حقوقی خود معترض هستند.

به گزارش25خردادایلنا،با گذشت حدود سه ماه از شروع سال جدید،این کارگران هنوز موفق به دریافت حقوق اسفند 93و فروردین و اردیبهشت 94 نشده اند.کارگران می گویند در طول دو ماه گذشته به دلیل پرداخت نشدن حق بیمه کارگران توسط این شرکت پیمانکاری،دفترچه های بیمه آنها تمدید نشده و از این بابت کارگران در پرداخت هزینه‌های درمانی خود دچار مشکل شده اند.

یکی از کارگران حاضر در تجمع اعتراضی امروز درباره دلایل اعتراض خود گفت: در یک ماهه گذشته چندبار در مقابل فرمانداری و اداره کار جمع شدیم اما هربار با وعده اینکه به زودی مطالبات معوقه پرداخت می شود به خانه برگشتیم اما متاسفانه هنوز هیچکس به وضعیت ما رسیدگی نکرده است.

وی ادامه داد: پس از تجمع امروز اداره کار اعلام کرده طی صحبتی که با کارفرمای اصلی یعنی سنگ آهن سیرجان داشته ،قرار است تا پایان هفته حقوق یک ماه یعنی اسفند ماه پرداخت شود که در مقابل ما هم اعلام کردیم که اگر قرار بر پرداخت حقوق باشد باید حداقل همان سه ماه را پرداخت کنند و به وضعیت تمدید دفترچه های بیمه هم رسیدگی شود.

گفتنی است این کارگران به همراه کارگران شرکت پیمانکاری فتح جنوب شرق که آنها هم دارای معوقات حقوقی مشابهی هستند، در معادن دو و چهار معدن گل گهر سیرجان مشغول به کارند و از اسفند ماه سال گذشته بارها نسبت به عدم دریافت معوقات حقوقی خود اعتراض کرده اند.

پرداخت دوماه حقوق تا آخر هفته

در همین رابطه، «مجتبی‌آذرپیرا» رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیرجان، با بیان این مطلب که قرار است دوماه از حقوق کارگران به آنها پرداخت شود گفت: اداره کار در مذاکره ای که با کارفرمای اصلی یعنی سنگ آهن سیرجان داشته،از مسئولین این شرکت قول گرفته تا پایان هفته دو ماه از معوقات حقوقی کارگران یعنی ماههای اسفند و فروردین تسویه و مشکلات بیمه ای آنها هم حل شود.

وی گفت: مسولین سنگ آهن سیرجان اعلام کرده اند، به دلیل مشکلاتی که در فروش سنگ آهن وجود دارد شاید نتوانند سه ماه حقوق را به یکباره پرداخت کنند اما قطعا تا پایان هفته دو ماه از حقوق معوقه را به همراه بیمه ها پرداخت خواهند کرد.

به گفته رییس اداره کار سیرجان، درصورتیکه طبق وعده داده شده،دو ماه از حقوق کارگران از سوی پیمانکار پرداخت نشود اداره کار از طریق مراجع قضایی پیگیر موضوع خواهد شد.

اعتصاب کارگران پیمانکاری البرز شرقی با وعده رسیدگی کارفرما خاتمه یافت

کارگران پیمانکاری معدن زغال سنگ البرز شرقی که روز گذشته به دلیل به پرداخت نشدن بیش از 3 ماه مزدی خود اعتصاب کرده بودند در همان عصر نخستین روز اعتراض با وعده‌ رسیدگی کارفرما به کار خود بازگشتند.

به گزارش25خردادایلنا،تجمع یک روزه کارگران پیمانکاری این واحد معدنی پس از آن خاتمه یافت که نمایندگان کارگران معترض با کارفرما برسر پرداخت شدن یک ماه از مزد پرداخت نشده توافق کردند.

برپایه این اطلاعات  روز  گذشته حدود 200 کارگران پیمانکاری  شیفت صبح  تونلهای «برناکی » ،«35 » و« 15» معدن زغال‌سنگ البرز شرقی روز گذشته در اقدامی اعتراضی دست از کار کشیده و در مقابل تونل مادر تجمع کرده بودند.

به گفته کارگران ، مجموع پیمانکاران واحد معدنی طزره (از واحدهای زیر مجموعه البرز شرقی) حدود 10شرکت پیمانکاری است که در تونلهای  یک و دو، تونل غربی، تونل مرکزی، تونل شرقی، تونل مادر، تونل برناکی، تونل کلاریز، تونل 35، تونل 15 و تونل 42  با حدود 800 کارگر فعالیت استخراجی دارند.

به گفته کارگران معترض البرز شرقی ، شرکتهای پیمانکاری دلیل تاخیر حقوق کارگران خود را پرداخت نشدن  به موقع صورت وضعیت های مالی خود از سوی شرکت ذوب آهن  اعلام کرده اند.

به نقل از کارگران  معدن ذغال سنگ البرز شرقی ؛علاوه بر تاخیر 3 ماهه د‌ر پرداخت حقوق کارگران پیمانکاری، دو ماه حقوق کارگران رسمی نیز به تاخیر افتاده است. همچنین گفته می‌شود ۵۵ نفر راننده اتوبوس و کامیون نیز سه تا چهار ماه است که دستمزدشان را دریافت نکرده‌اند. این کارگران تحت قرارداد یک شرکت پیمانکاری با معدن البرز شرقی برای جابجایی کارگران و زغال سنگ استخراج شده همکاری دارند.

تجمع اهالی روستای کفدهک شهرستان خرامه دراعتراض قطعی چند روزه آب شرب

در پی قطعی چند روزه آب شرب روستای کفدهک شهرستان خرامه، عده ای از مردم این روستا تجمع کردند

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.