اخباروگزارشات کارگری24فروردین1394

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری24فروردین1394

– انتقال نظام صادقی به اداره اطلاعات شهر کامیاران

– باقی ماندن بخشی از مطالبات ۲۰ کارگرمعترض اخراجی در عسلویه پس از تسویه حساب

– نماینده کارگران نگهبان مزارع «کشت و صنعت نیشکر کارون» به کار بازگشت

– طومار رد صلاحیت انجمن صنفی با امضای610 کارگر معدن چادرملو

– تجمع کارگران فارسیت دورود مقابل ساختمان وزارت کاردراعتراض به تعطیلی کارخانه وبیکاری

– معلمان در بوشهر برای سومین روز متوالی تجمع کردند

– گزارشی ازتجمع فرهنگیان خوزستان (بیست و سوم فروردین ماه)

– تجمع کارکنان بازنشسته استانداری کهگیلویه و بویراحمد

– تجمع  کارگران کارخانه پارس متال مقابل دفترکارفرما دراعتراض به بدحسابی کارفرما

32کارگر کارخانه پارس متال اخراج شدند

– تعطیلی کارخانه فولاد نورد ایوان‌غرب وبیکاری45کارگر

– دو سال بلاتکلیفی 100 کارگر مجتمع ایحا گستر شمال

– عدم پرداخت حقوق،عیدی وسنوات۶۰ کارگر فضای سبز کارخانه سیمان تهران

– کاهش ۲۹/۶ درصدی مزد واقعی کارگران از سال ۹۰ تا ۹۲

– گزارشی درباره کارگران کارمزدی وافزایش حقوقشان!

-۹۴ با گرانی کالاهای اساسی آغاز شد

– افزایش تلفات حوادث معدنی طی سال‌های گذشته- درایران بسیاری از حوادث کار گزارش نمی‌شوند

– زخمی شدن کودک کاردر حادثه ریزش آوارمتروی تهران

– محاکمه عاملان فاجعه معدنی ترکیه آغاز شد

انتقال نظام صادقی به اداره اطلاعات شهر کامیاران

بنا به گزارش دریافتی نظام صادقی فعال کارگری و از اعضای کمیته هماهنگی به اداره اطلاعات شهر کامیاران منتقل شده است.

بنا به این خبر روز شنبه 22 فروردین خانواده نظام صادقی که در شهر سنندج بازداشت شده بود جهت پیگیری وضعیت این فعال کارگری به اداره اطلاعات این شهر مراجعه نموده که به آنها گفته شد نامبرده در آن اداره نیست و از آنجا به اداره اطلاعات شهر کامیاران منتقل شده است.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری

23 فروردین 1394

باقی ماندن بخشی از مطالبات ۲۰ کارگرمعترض اخراجی در عسلویه پس از تسویه حساب

کارگران نقاشی که به دلیل پیگیری‌ مطالبات  خود در آذرماه سال گذشته از ادامه کار در پروژه‌های منطقه ویژه عسلویه منع شده بودند، می‌گویند که هنوز بخشی از معوقات مزدی آن‌ها پرداخت نشده است.

به گزارش24فروردین ایلنا،این کارگران که تعدادشان حدود ۲۰ نفر است پیشتر از طریق شرکت‌های پیمانکاری «قنواتی» و «درریز» در پروژه‌های در دست احداث فازهای ۱۷ – ۱۸ عسلویه مشغول به کار بودند که به گفته خود در نتیجه اعتراض به تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی شان در آذرماه سال ۹۳ اخراج شده بودند.

کارگران مورد نظر از نیروهای غیر بومی بلوچستانی و خوزستانی شاغل در منطقه عسلویه بودند که پس از طی کردن تشریفات اداری تسویه حساب گفتند بخشی از دستمزدشان را دریافت نکرده اند.

به گفته یکی از این کارگران در زمان تسویه حساب دستمزد ماه‌های شهریور و مهر آن‌ها توسط شرکت‌های پیمانکاری پرداخت شده اما از آن زمان تاکنون هنوز بابت مزد ماه آبان و ۱۰ روز کاری آذر با آن‌ها تسویه حساب نشده است.

این کارگر ادامه داد: از آنجا که بیشتر کارگران اکنون در محلی بیرون از منطقه عسلویه شاغل هستند، مسئولان شرکت قنواتی و در ریز پاسخ مشخصی به آن‌ها نمی‌دهند.

وی افزود: در صورت ادامه این وضعیت برای آن‌ها راهی غیر از طرح شکایت در هیات حل اختلاف مستقر در اداره کار منطقه ویژه عسلویه باقی نمی ماند.

نماینده کارگران نگهبان مزارع «کشت و صنعت نیشکر کارون» به کار بازگشت

هیات حل اختلاف اداره کار شوشتر سرانجام به بازگشت به کار «رضا سلطانعلی‌پور»، نماینده کارگران نگهبان مزارع شرکت کشت و صنعت نیشکر کارون با حفظ شرایط قبلی کار رای داد.

به گزارش 24فروردین ایلنا، آقای سلطانعلی‌پور در بهمن سال ۹۲ در پی نامه مدیر حراست کشت و صنعت نیشکر کارون از نمایندگی کارگران این واحد تولیدی محروم شد و چندی بعد نیز با اتمام قرارداد کارش اخراج شد.

هیات حل اختلاف اداره کار شوشتر در روزهای پایانی اسفند سال گذشته، بعد از گذشت بیش از یکسال از اخراج این نماینده کارگری با توجه به استمرار شغل مربوطه به بازگشت به کار او رای داد.

این رای پس از آن به سود این نماینده کارگری صادر شد که رئیس اداره کار شوشتر تغییر کرد و سیستم مدیریتی شرکت کشت و صنعت نیشکر کارون متحول شد. آقای سلطانعلی‌پور در پاییز سال گذشته [پیش از تغییر رئیس اداره کار شوشتر] با ارسال نامه‌ای به وزیر کار از این مقام دولتی خواسته بود به ناکارآمدی اداره کار شوشتر در حل و فصل نزاع‌های کارگری و کارفرمایی رسیدگی کند.

آقای سلطانعلی‌پور با آغاز سال ۹۴ دوباره در شرکت کشت و صنعت نیشکر کارون مشغول به کار شده است.

گفتنی است شرکت کشت و صنعت نیشکر کارون با بیش از چهار هزار کارگر از بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولید شکر در ایران به شمار می‌آید. این کارخانه در شوشتر از شهرستان‌های استان خوزستان واقع شده است.

طومار رد صلاحیت انجمن صنفی با امضای610 کارگر معدن چادرملو

ایلنا طی گزارشی بتاریخ 24فروردین،از طومار رد صلاحیت انجمن صنفی با امضای610 کارگر معدن چادرملو،خبرداد.

براساس این گزارش، عملکرد هیئت مدیره در خصوص پرداخت مابه التفاوت‌ها، اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و مواردی چون در نظر گرفته نشدن حق بیمه به پاداش تولید مورد رضایت کارگران نبوده است.

نحوه محاسبه و پرداخت مابه التفاوت مزد ناشی از اعمال جدول مزد کارفرما برای کارگران، عملکرد کمیته طرح طبقه بندی در اصلاحات و اجرای طرح طرح طبقه بندی مشاغل، تغییرات انجام شده در پاداش تولید پرداختی به کارگران، مشمولیت کسر حق بیمه از پاداش تولید (با توجه به اینکه طبق بند ۵ ماده ۲ قانون تامین اجتماعی کسر حق بیمه از پاداش تولید جز حقوق کارگران است)، عملکرد هیئت مدیره در خصوص ارتباط با اعضای انجمن و اجرای مواد اساسنامه در خصوص اجرای وظایف قانونی و همچنین عملکرد هیئت مدیره در خصوص ادامه فعالیت بهرام حسنی‌نژاد دبیر قانونی انجمن از موارددیگرنارضایتی کارگران ازانجمن صنفی  ورد صلاحیت هیئت مدیره آنمی باشد.

تجمع کارگران فارسیت دورود مقابل ساختمان وزارت کاردراعتراض به تعطیلی کارخانه وبیکاری!

۱۲۰ نفر از کارگران کارخانه فارسیت دورود از صبح امروز دراعتراض به تعطیلی این شرکت  مقابل ساختمان وزارت کار در تهران تجمع کردند.

به گزارش24فروردین ایلنا،این کارگران که از لرستان به تهران آمده‌اند گفتند:از روز ۱۵ فروردین 94 کارفرمای شرکت فارسیت دورود اجازه ورود آنها به کارخانه را نداده است و اعلام کرده‌ که به دلیل مشکلاتی که وجود دارد، قصد ادامهٔ فعالیت ندارد.

این در حالیست که پیش از این در روزهای پایانی اسفند ۹۳ از لرستان خبر رسید، اوضاع در کارخانه فارسیت روبه بهبود است و با پرداخت معوقات مزدی کارگران و کاهش تعداد نیرو‌ها شرایط برای فعالیت مجدد شرکت فراهم است.

کارگران می‌گویند، پس از اخراج گستردهٔ کارگران در ۳ ماههٔ گذشته قرار بود شرایط برای فعالیت مجدد شرکت فراهم شود اما وقتی روز ۱۵ فروردین به کارخانه مراجعه کردیم با درهای بسته مواجه شدیم و به ما گفتند از کار خبری نیست.

 کارخانه فارسیت دورود که در پی قانون عدم استفاده از آزبست در کشور از سال ۹۰ به صورت تعطیل و نیمه تعطیل در آمد بود با تامین مواد اولیه و با همکاری شرکت هلدینگ فارس خوزستان، قرار بود خرداد سال ۹۳ آغاز به‌کار کند. در سه ماههٔ گذشته شرکت فارسیت دورود که در شرف بازگشایی مجدد قرارداشت به دلیل کمبود نقدینگی اقدام به اخراج کارگران کرد که در نتیجهٔ آن از دی ماه ۹۳، ۱۳۰ کارگر پیمانی این شرکت که دارای سوابق کاری ۸تا ۱۰ سال بودند، بیکار شدند.

پیش از این اخراج‌ها، تعداد کارگران این شرکت ۳۶۸ نفر بوده است. گفته می‌شود، این اقدام شرکت فارسیت در راستای کاهش تعداد نیرو‌ها و جلوگیری از تعطیلی کامل شرکت صورت گرفته بود. اقدامی که رنگ واقعیت به خود نگرفت و به گفتهٔ کارگران اهداف دیگری را تامین می‌کرد.

یکی از کارگران که به شدت به اقدام اخیر مسولین کارخانه فارسیت معترض بود گفت: متاسفانه مسولین هلدینگ فارس خوزستان و کارخانه فارسیت اصلا به فکر کارگر نیستند واز خود نمی‌پرسند کارگری با ۴۷ سال سن و سابقهٔ کار در این شرکت، حالا با تعطیلی کارخانه  و بیکاری که در استان وجود دارد چگونه باید در جای دیگری مشغول به کار شود. متاسفانه این آقایان تنها به خودشان فکر می‌کنند و وضعیت کارگران را در نظر نمی‌گیرند.

این کارگر ادامه داد: این حق کارگرانی که با هر شرایطی در این شرکت ماندند نیست. در فاصلهٔ سالهای ۹۰ تا ۹۳ که فارسیت مشکلات بسیاری را پشت سر گذاشت این کارگران در کنار شرکت ماندند. از اواسط سال ۹۳، بدون اینکه افزایش حقوقی برای نیروهای پیمانی در نظر گرفته شود کار را از ۶ ساعت به ۸ ساعت افزایش دادند با اینهمه باز هم به کار ادامه دادیم. در سه ماههٔ گذشته نزدیک به ۱۳۰ کارگرپیمانی را به بهانه کاهش نیرو برای فعالیت بهتر شرکت اخراج کردند، حالا هم که تصمیم به تعطیلی کامل شرکت گرفته‌اند سوال ما از آقایان مسول این است، چرا با کارگر بازی می‌کنید؟ چرا کاری می‌کنید که ما شرمندهٔ خانواده‌هایمان باشیم؟

یکی دیگر ازکارگران هم در ارتباط با وضعیت کارگران و توجیهات مسئولین کارخانه در خصوص تعطیلی فارسیت می‌گوید، دلیلی برای توقف کار وجود ندارد. همین حالاهم به اندازه ۸ ماه مواد اولیه داریم، از طرفی سفارش هم می‌گیریم و بارگیری هم انجام می‌شود. پس چرا اصرار دارند که به دلیل کمبود نقدینگی و مشکلات بودجه‌ای می‌خواهیم شرکت را تعطیل کنیم؟ در سال گذشته، دولت بیشترین کمک را به فارسیت کرد تا دوباره احیا شود، پس چرا مجددا بحث کمبود‌ها مطرح است.

گفتنی است کارخانه فارسیت دورود یکی از شرکت های بزرگ سیمانی و وابسته به هلدینگ فارس خوزستان است که در زمینه تولید محصولات الیاف سیمان از قبیل لوله‌های فشار قوی آبرسانی، لوله‌های فاضلابی و… فعالیت می‌ کند.

معلمان در بوشهر برای سومین روز متوالی تجمع کردند

بیش از ۲۰۰ معلم در بوشهر صبح امروز (دوشنبه ۲۴ فروردین) مقابل اداره آموزش و پرورش این استان تجمع کردند.

 به گزارش 24فروردین ایلنا، معلمان معترض خواستار افزایش دستمزد و بهبود وضعیت معیشتی خود هستند.

یک معلم در بوشهر در تشریح مطالبات معلمان حاضر در تجمع گفت «معلمان خواستار هماهنگ شدن حقوق خود و سایر کارمندان دولت هستند».

وی تصریح کرد: معلمان می‌خواهند همانند سایر کارمندان دولت به آن‌ها بهاء داده شود. آقای رئیس جمهور یا وزیر آموزش و پرورش فیش حقوقی معلمان و کارمندان را کنار هم بگذارند و خود از نزدیک ببینند فرهنگیان در چه شرایطی به سر می‌برند.

گفتنی است معلمان معترض در دو روز گذشته نیز مقابل اداره آموزش و پرورش استان بوشهر تجمع کرده بودند.

گزارش شده که تجمعات مشابهی در سایر شهرهای استان بوشهر نظیر برازجان و تنگستان برگزار شده است.

معلمان ناراضی در سراسر ایران در دو ماه گذشته در اعتراض به وضعیت معیشتی خود بار‌ها مقابل ادارات آموزش و پرورش، استانداری‌ها و مجلس تجمع کردند.

گزارشی ازتجمع فرهنگیان خوزستان (بیست و سوم فروردین ماه)

23 فروردین ماه 1394 مطابق اطلاعیه ای که قبلا صادر گردید راس ساعت 9 صبح ، فرهنگیان استان خوزستان با وجود همه تهدید ها و ارعاب ها که در چند روز گذشته به اوج خود رسیده بود و احضار و بازجویی چند ساعته دو تن از اعضای کانون صنفی   و تماسهای تهدید آمیز  به بهانه نا امن بودن استان خوزستان ، تجمع با حضور پر شور و دور از انتظارهمکاران راس ساعت مقرر انجام گردید و اتفاقا بدون حضور حتی یک مامور انتظامی  در فضایی کاملا آرام فریاد سکوت سر دادیم و در ساعت 11 پس از ایراد سخنرانی و خواندن بیانیه از حضور همه همکاران تشکر کرده و تجمع در نهایت آرامش به پایان رسید

در شهرستانهای استان خوزستان نیز تجمع جلوی درب اداره متبوع برگزار گردید که از این میان میتوان به شهرستانهای بهبهان و زیدون و آغاجاری – خرمشهر عزیز و دزفول و ماهشهر و امیدیه بخاطر حضور فراتر از انتظار اشاره ویژه ای داشت.

به امید لبخند رضایت معلم

منبع: حقوق معلم و کارگر- ارسالی توسط کانون صنفی فرهنگیان خوزستان

تجمع کارکنان بازنشسته استانداری کهگیلویه و بویراحمد

کارکنان بازنشسته استانداری کهگیلویه و بویراحمد برای پرداخت مطالبات خود صبح امروز مقابل استانداری تجمع کردند.

به گزارش 24فروردین تسنیم ، صبح امروز عده‌ای از کارکنان بازنشسته استانداری کهگیلویه و بویراحمد برای پرداخت مطالبات خود مقابل استانداری تجمع کردند.

یکی از افراد بازنشسته اظهار داشت: مطالبات بازنشستگان از سال‌های 86 تا 88 پرداخت نشده و ما امروز تجمع کرده ایم تا مطالبات خود را بگیریم.

وی بیان کرد: در سال‌ 68 قرار بر این بود که  پاداشی برای افراد در نظر گرفته و پرداخت شود که اکنون بیش از 70 نفر از بازنشستگان مطالبات خود را به روز از استانداری گرفتند و این تعداد افراد که امروز تجمع کرده ایم مطالبات خود را نگرفته ایم و اگر مطالبات پرداخت شده به نرخ روز حساب نشده است، در صورتی که قانون برای همه یکسان است و باید در حق همه به یک شکل انجام شود.

بازنشسته دیگری گفت: بنده دارای 30 سال خدمت در استانداری هستم و از زمان جنگ و انقلاب و دوران سربازی هستم و در سال‌های خدمت خود با مشکلات زیادی روبه رو بودم که اکنون بعداز این همه سال خواهان دریافت مطالبه خود هستم.

شخصی دیگر که حکم از سوی دیوان عدالت در دست داشت، گفت: مطالبات باید به روز پرداخت شود زیرا همه ما عمر خود را برای خدمت به مردم و استان گذراندیم و حالا بعد از این همه سال کار و فعالیت باید برای ما حق وحقوقی قائل شوند، ما زن و فرزند داریم و در مقابل آن‌ها باید پاسخو باشیم.

وی عنوان کرد: در قبال فرزندان دانشجویی خود باید هزینه دانشگاهی آن‌ها را فراهم کنیم اما با این روند ما شرمندگی در مقابل خانواده خود داریم.

این افراد با استاندار کهگیلویه و بویراحمد دیدار کردند و خواستار پیگیری مشکل شدند.

تجمع  کارگران کارخانه پارس متال مقابل دفترکارفرما دراعتراض به بدحسابی کارفرما

32کارگر کارخانه پارس متال اخراج شدند

32نفر از کارگران کارخانه پارس متال در غرب تهران به دلیل اتمام اعتبار قراردادهای کارشان اخراج شدند.

به گزارش24فروردین ایلنا، در نخستین روزهای کاری در سال ۹۴ به حدود ۲۰ نفر از کارگران کارخانه پارس متال اعلام شده است که به دلیل اتمام اعتبار قرارداد کارشان دیگر برای آن‌ها در این واحد صنعتی شغلی وجود ندارد. پیش تر در اسفندماه نیز تعداد ۱۲ نفر از کارگران شاغل در پارس متال به دلیل مشابه اخراج شده بودند.

همچنین از کارخانه پارس متال گزارش می رسد علاوه بر اخراج های صورت گرفته در حالی که هم اکنون حدود ۲۵۰ نفر در این واحد صنعتی مشغول کارهستند؛ زمزمه اخراج حدود ۲۰ کارگر دیگر پارس متال به دلیل اتمام اعتبار قرارداد کار به گوش می رسد.

به گفته کارگران این واحد صنعتی، تعدادی از کارگران اخراجی تا بیش از ۱۰ سال سابقه کاری داشته اند و در حال حاضر برای پیگیری مطالبات خود شکایتی را در ادارات کار مطرح کرده‌اند.

اخراج های صورت گرفته در کارخانه پارس متال و احتمال استمرار آن در حالی است که به گفته کارگران، کارفرما بابت ۷۰ درصد عیدی سال ۹۳، ۶ ماه اضافه کاری سالهای ۹۲ و ۹۳ به کارگران بدهکار است.

بنابهمین گزارش،فعالیت کارخانه پارس متال از اواخر اسفند سال گذشته تا به امروز تعطیل بوده و در نخسیتن روز کاری سال ۹۴ نیز تنها بخشی از خطوط تولیدی این واحد صنعتی فعال شده است.

کارگران پارس متال در چند سال گذشته تاکنون چندبار نسبت به آنچه که وضعیت نامعلوم امنیت شغلی نامیده شده است معترض بوده‌اند، گفته می‌شود که عمده‌ترین مشکل این کارگران گرفتاری است که در چند سال اخیر در پرداخت تسهیلات دریافتی از صندوق اقتصادی مهر به وجود آمده است.

به گفته این کارگران در سال ۹۲ مدیریت وقت کارخانه بخشی از مطالبات مزدی آن‌ها را از طریق دریافت تسهیلات بانکی پرداخت کرد اما از آن زمان تاکنون به دلیل بدحسابی کارفرما در بازپرداخت این تسهیلات، بانک عامل کارگران را برای دریافت مطالبات خود تحت فشار گذاشته است.

این کارگران می‌گویند در همین رابطه هفته گذشته تجمعی اعتراضی در مقابل دفتر کارفرما برگزار شد.

تعطیلی کارخانه فولاد نورد ایوان‌غرب وبیکاری45کارگر

یکی از مراکز صنعتی کُردستان در شهرستان ایوان‌غرب بنابه دلایل نامعلومی به تعطیلی کشیده شد.

به گزارش 24فروردین کُردپا، فعالیت مجتمع فولاد ایوان در استان ایلام از آغاز سال جدید متوقف گردیده و این امر بیکاری حدود ۴۵ کارگر شاغل در کارخانه را درپی داشته است.

بیکاری این تعداد کارگر، یک سال از کلنگ‌زنی فاز دوم شرکت یادشده صورت می‌گیرد.

مدیران شرکت فولاد نورد ایوان، “تعمیر کوره فولادسازی برای مدت بیش از ٣ ماه” را دلیل تعطیلی کارخانه بیان کرده‌اند اما کارگران شاغل در گفتگو با منابع محلی ضمن ابراز تردید درباره علت اصلی این تصمیم، اعلام می‌کنند که تعمیر کوره بیش از بیست روز و نهایتا یک ماه، طول نمی‌کشد.

واحد صنعتی فولاد نورد ایوان در زمینه ساخت و تولید میلگرد آجدار فولادی فعالیت داشت و از آن به عنوان بزرگترین تولید‌کننده‌ی انواع میلگرد در کُردستان ایران نام برده می‌شود.

عدم پرداخت بیمه‌ی بیکاری و بلاتکلیفی ۴۵ کارگر اخراجی از شهرک صنعتی ایوان در حالی است که بیکاری مهم‌ترین معضل شهروندان کُرد به ویژه جوانان در استان ایلام می‌باشد.

شهر ایوان در ٣۵کیلو متری شمال ایلام قرار دارد.

دو سال بلاتکلیفی 100 کارگر مجتمع ایحا گستر شمال

حدود 60 کارگری که پس از توقف تولید مجتمع بسته بندی و چاپ «ایحا گستر شمال» بلحاظ حقوقی هنوز رابطه کاری‌شان را با این مجتمع خاتمه نداده‌اند، همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

به گزارش24فروردین ایلنا، کارخانه «ایحا گستر شمال» که در زمینه بسته بندی و چاپ در ۱۵ کیلومتری شهر رشت فعالیت دارد از دو سال پیش به دلیل مشکلات مالی تولیدات خود را متوقف کرده است اما با توجه به قطع نشدن رابطه کارکری کارگران، آنان گفتند مطالبات معوقه شان به ۱۷ تا ۱۸ میلیون تومان رسیده است و حق عیدی سالهای ۹۲ و ۹۳ آنان نیز پرداخت نشده است. همچنین ۶ ماه است که بیمه کارگران به تامین اجتماعی پرداخت نشده و دفتر چه‌های درمانی عده ای از کارگرا ن فاقد اعتبار شده است.

بنا بر این گزارش، در زمان فعالیت این واحد تولیدی در مجموع 100 کارگر مشغول به کار بودند اما دو سال پس از تعطیلی 40 از کارگران به اداره کار و سایر نهاد های قضایی شکایت کرده اند. در حال حاضر مابقی کارگران (60 نفر ) به امید دریافت مطالبات معوقه خود تقریبا هر روز در کارخانه حاضر می شوند.

کارگران ایحاگسترشمال می‌گویند اخیرا تعدادی از دستگاهای چاپ این مجتمع صنعتی توسط کارگران متشاکی مصادره شده و قرار است طی روزهای آینده برای فروش به مزایده گذاشته شود.

عدم پرداخت حقوق،عیدی وسنوات۶۰ کارگر فضای سبز کارخانه سیمان تهران

پرداخت حقوق اسفند و حق عیدی پایان سال ۹۳ حدود ۶۰ کارگر فضای سبز کارخانه «سیمان تهران» به تاخیر افتاده است.

به گزارش24اسفندایلنا،این کارگران که تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری «گلسار» در محوطه کارخانه به کارهای فضای سبز مشغولند حقوق اسفند و عیدی و سنوات پایان سال گذشته (۹۳) را دریافت نکرده‌اند.

کارگران پرداخت نشدن صورت وضعیت‌های مالی این شرکت پیمانکاری از سوی سیمان تهران را باعث به تعویق افتادن حقوقشان می‌دانند.

کارگران فضای سبز سیمان تهران علاوه بر آنکه یک ماه حقوق و عیدی طلب دارند، از نداشتن امنیت شغلی به دلیل نوع قرارداد کاری (یک ماهه) و همچنین دستمزد ناکافی ابراز نارضایتی می‌کنند.

این منابع کارگری در سیمان تهران در ادامه با اشاره به سوابق ۵ تا ۲۷ ساله کارگران فضای سبز این شرکت سیمانی تصریح کردند: علاوه بر ۶۰ کارگر فضای سبز، ۲۶ نفر از کارگران خدماتی کارخانه سیمان تهران که تحت نظر یک شرکت پیمانکاری دیگر فعالند حقوق اسفند ماه ۹۳ را دریافت نکرده اند.

طبق گفته کارگران سیمان تهران، کارگرانی که توسط شرکت‌های واسطه نیروی انسانی از جمله شرکت پیمانکاری گلسار در سیمان تهران مشغول به کارند ثبات شغلی ندارند و هر لحظه امکان بیکاری آنان وجود دارد.

طبق گزارش منابع کارگری، سیمان تهران حدود هزارو ۳۷۰ کارگر رسمی و پیمانکاری دارد که از این تعداد هزار نفر از کارگران  پیمانی هستند.

کارگران سیمان تهران گفتند، حقوق کارگران پیمانکاری سیمان تهران طی چند سال گذشته هر ماه با تاخیر پرداخت شده است.

کاهش ۲۹/۶ درصدی مزد واقعی کارگران از سال ۹۰ تا ۹۲

بررسی‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد تنها در سه سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲، دستمزد واقعی کارگران در مجموع ۲۹/۶ درصد کاهش یافته است.

به گزارش24فروردین تامین24،حداقل دستمزدی که در سال ۱۳۹۰ تعیین شده بود ۳۳۰ هزار تومان بود که در مقایسه با سال ۱۳۸۹، ۹ درصد افزایش یافته بود این نرخ در سال ۱۳۹۱ با ۱۸ درصد افزایش به ۳۸۹ هزار و ۷۰۰ و در سال ۱۳۹۲ با ۲۵ درصد افزایش به ۴۸۷ هزار و ۱۰۰ تومان بالغ شد.

اما بررسی نرخ واقعی دستمزد نشان می‌دهد دستمزد ۳۰۳ هزار تومانی سال ۱۳۹۰ با ۹/۶ درصد کاهش به ۲۹۸ هزار و ۶۰۰ و دستمزد واقعی سال ۱۳۹۲ با ۷/۳ درصد کاهش به ۲۷۶ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده است.

افت توان خرید به ۲۷۶ هزار تومان

برپایه این گزارش،در واقع بر اساس آمارهای رسمی بانک مرکزی و تحلیل‌های این دستگاه، درحالی که کارگران در سال ۱۳۹۰ حدود ۳۳۰ هزار تومان به عنوان حداقل دستمزد دریافت می‌کردند، یعنی توان خریدشان در ماه ۳۰۳ هزار تومان بود؛ در سال ۱۳۹۲ توان خرید این گروه به ۲۷۶ هزار تومان کاهش یافت.

در واقع این‌‌ همان نگاه به معیشت خانوار است. اینکه با مزدهای تعریف شده هر خانوار چقدر قدرت تامین مایحتاج خود را دارد. مجادله‌ای که هر سال بر سر تعیین حداقل دستمزد صورت می‌گیرد هم بر سر ملاک قرار دادن سبد معیشت خانوار است که متاسفانه هیچ‌گاه کارفرمایان زیر بار آن نمی‌روند. سبد معیشت یعنی هزینه‌ای که فرد برای داشتن یک زندگی نرمال برپایه تامین مایحتاج اولیه باید در طول یک ماه صرف کند.

تحلیل بانک مرکزی، بررسی مزد واقعی تا سال ۱۳۹۲ را در گزارش خلاصه تحولات اقتصادی منتشر کرده است اما طبق تحلیل کار‌شناسان در سال ۱۳۹۳ نیز روند نزولی قدرت خرید کارگارن ادامه یافته است.

جدید‌ترین جدول بررسی تاثیر تورم در سبد هزینه خانوار، نشان می‌دهد که قدرت خرید کارگران با تورم اعلامی مراجع رسمی در سال ۹۳ (۱۲ ماهه منتهی به بهمن ماه) ۳۶۶ هزار و ۹۶۶ تومان و ۵ ریال کاهش پیدا کرده است. بنابراین مزد واقعی باز هم مبلغ بیشتری نسبت به سال ۱۳۹۲ کاهش یافته است.

گزارشی درباره کارگران کارمزدی وافزایش حقوقشان!

در حال حاضر بخش قابل توجهی از کارگران و شاغلان کارمزدی کشور از حمایت های قانون کار خارج هستند و پوشش های قانونی برای این گروه از شاغلان که آمارهای مشخصی نیز برای آنها وجود ندارد، در دست نیست.

به گزارش 24فروردین مهر، یکی از موضوعاتی که با مشخص شدن میزان افزایش سالیانه حقوق و دستمزد نیروی کار مشخص می شود، افزایش میزان دریافتی کارگران کارمزدی شاغل در بخش های مختلف است.

معمولا طبق روال موجود در بازار کار ایران، در حال حاضر بخش قابل توجهی از کارگران و شاغلان کارمزدی کشور از حمایت های قانون کار خارج هستند و پوشش های قانونی برای این گروه از شاغلان که آمارهای مشخصی نیز برای آنها وجود ندارد، در دست نیست.

پیش از این معاون روابط کار وزارت کار اعلام کرده است بیش از ۴۰ درصد اقتصاد کشور در آمارهای رسمی وجود ندارد و بانک های اطلاعاتی موجود قادر به شناسایی این دست از فعالیت ها نیست؛ بنابراین طبیعی است که نزدیک به ۵۰ درصد کل اقتصاد کشور از دایره حمایتی قانون کار خارج باشد که خود می تواند مفاسد و مسائلی را برای بازار کار ایران به وجود آورد.

معمولا حق کشی ها، نادیده گرفتن منافع کارگران، امضای قراردادهای سفید و یکطرفه، اخراج و مسائلی از این دست در بخش های تاریک اقتصاد کشور اتفاق می افتد و اجرای قوانین بیشتر در بنگاه های شناخته شده، سازمان ها و واحدهای بزرگ است.

شورای عالی کار چگونگی افزایش حقوق سال ۹۴ این گروه ها را پیش بینی کرده که عمل به آن برای بنگاه ها و واحدهایی که از این دست نیروها استفاده می کنند، الزامی است.

وزارت کار در بخشنامه ای اعلام کرد: نرخ های کارمزدی در سال ۱۳۹۴ (به نسبت آخرین کارمزد در سال ۱۳۹۴) در مورد کارگران کارمزدی (اعم از موقت یا دائم) به ماخذ ۱۷ درصد افزایش می یابند. در صورتی که کارگران دارای بخش ثابت مزد (علاوه بر کارمزد) باشند، این بخش نیز بایستی ۱۷ درصد افزایش یابد.

تبصره: چنانچه نرخ یا ملاک های کارمزدی تابع قسمت ثابت مزد بوده و یا به عبارت دیگر به صورت درصدی از قسمت ثابت مزد تعیین شده باشند، در اینصورت تنها بخش ثابت مزد مشمول ۱۷ درصد افزایش خواهد گردید. (زیرا با این عمل نرخ یا ملاک های کارمزدی نیز به دلیل تبعیت از قسمت مذکور خود به خود دستخوش افزایش خواهد شد).

تبصره: در صورتی که مجموع دریافتی کارگران بابت افزایش مزد کمتر از ۲۳۷۴۷۵ ریال در روز گردد، ملاک محاسبه و پرداخت آن به کارگران کارمزدی همان ۲۳۷۴۷۵ ریال خواهد بود.

علاوه بر افزایش کارمزد، کارگران کارمزدی نیز بر حسب آنکه مشمول طرح طبقه بندی مشاغل بانشد یا خیر، حسب مورد و مطابق دستورالعمل های ذیربط از پایه سنواتی موضوع بخشنامه مورخ ۹۳.۱۲.۲۵ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برخوردار خواهند شد.

۹۴ با گرانی کالاهای اساسی آغاز شد

بانک مرکزی متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به ۲۱ فرودین ماه ۹۴را اعلام کرد که بر این اساس، قیمت بیشتر کالاهای اساسی در سال جدید با افزایش همراه بوده است.

 به گزارش 24فروردین تسنیم، بانک مرکزی متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به 21 فرودین ماه 94را اعلام کرد که براساس آن نرخ 7 گروه مواد خوراکی نسبت به هفته مشابه ماه قبل (اسفند 93) افزایش و قیمت سه گروه دیگر کاهش یافت البته نرخ یک گروه مواد خوراکی نیز تغییری نکرد.

 بر همین اساس، نرخ لبنیات در هفته مذکور نسبت به هفته مشابه ماه قبل از آن 1.5 ، تخم مرغ 0.1 ، میوه های تازه 18.4، سبزی های تازه 8.7 ، گوشت قرمز 0.4 ، قند و شکر 0.4 و روغن نباتی 0.1 درصد رشد داشته است. همچنین در تاریخ مورد بررسی بهای برنج 0.2 درصد، حبوب 0.4 درصد و گوشت مرغ 5.8 درصد کاهش یافته و قیمت چای تغییری نداشته است.

گفتنی است نگاهی به تغییرات یک ساله کالاهای اساسی مورد نیاز مردم نشان می دهد که نرخ لبنیات نسبت به هفته مشابه سال قبل 12.2 درصد، تخم مرغ 9.1 درصد، برنج 6.6 درصد، حبوب 4.9 درصد، میوه های تازه 61.9 درصد، گوشت قرمز 6.9 درصد، قندو شکر6 درصد و چای 8.9 درصد رشد داشته است.

همچنین نرخ روغن نباتی در یک سال گذشته 0.1 درصد، گوشت مرغ 0.5 درصد و سبزی های تازه 13.5 درصد با کاهش مواجه شده است.

افزایش تلفات حوادث معدنی طی سال‌های گذشته- درایران بسیاری از حوادث کار گزارش نمی‌شوند

مشاور خانه معدن ایران درباره وضعیت ایمنی در معادن ایران گفت:حجم استخراج معادن ایران در مقایسه با حجم تولید و استخراج کشورهایی مانند چین بسیار ناچیز است اما این در حالی است که تعداد و شدت حوادث در معادن ایران بحث‌برانگیز است .

به گزارش24فروردین ماین نیوز، شهناز نوایی افزود: وجود تجهیزات خاص مورد استفاده در کارگاه‌های استخراج و دیگر محیط‌های کاری در این معادن از یک سو و نیاز به سیستم‌های تهویه، بارگیری و باربری و شرایط پایدارسازی به‌ویژه تحکیم ستون‌های نگهدارنده سقف تونل‌ها و… از سوی دیگر، شرایط کاری متفاوتی را نسبت به سایر فعالیت‌های کاری ایجاد می‌کند.

او درباره مشکلات معادن زغال‌سنگ بیان کرد: در این میان معادن زغال‌سنگ که به‌طور عمده فعالیت استخراج در آنها به‌صورت زیر زمینی انجام می‌شود به دلیل سایر محدودیت‌های عملیاتی، مانند وجود گاز متان در لایه‌های زغالی و به تبع آن احتمال تصاعد و انفجار ناشی از آن، تجمع گرد زغال در هوای معدن و ظرفیت انفجار ناشی از آن، ریزش سقف و دیوار، خودسوزی زغال و انتشار گازهای سمی، نور ناکافی و شیب زیاد لایه‌های زغال، شرایط حادتری را از بعد ایمنی و سختی کار برای فعالان این بخش ایجاد می‌کند.

نوایی درباره آمارهای سازمان جهانی گفت: طبق برآورد سازمان جهانی کار، سالانه بیش از ۳۵۰ هزار مرگ و ۳۳۰ میلیون حادثه منجر به صدمه و جراحت در اثر حوادث ناشی از کار روی می‌دهد و خسارات ناشی از آنها معادل ۴ درصد کل تولید ناخالص جهانی برآورد شده است.

وی یادآور شد: طبق اطلاعات منتشر شده از مرکز آمار ایران، کشور ایران با ۵۳۱۶ معدن فعال، جزو ۱۵ کشور اول دارای ذخایر معدنی دنیاست که بیش از ۶۰ نوع کانی از معادن آن استخراج می‌شود و در صنعت معدنکاری کشور بیش از ۱۰۰ هزار نفر به‌طور مستقیم و حدود ۲ میلیون نفر به‌طور غیرمستقیم مشغول به‌کار هستند.

وی با ابراز تاسف ادامه داد: متاسفانه در سال‌های گذشته تعداد حوادث ناشی از کار در معادن سیر صعودی داشته و تعداد این حوادث از ۸۷۶ حادثه در سال ۲۰۰۹ به ۱۱۷۷ حادثه در سال ۲۰۱۲ افزایش یافته اما در ایران تعداد زیادی از حوادث ناشی از کار گزارش نمی‌شود.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که برخی مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت همواره مدعی هستند که آمار تلفات حوادث معدنی طی سال‌های گذشته با کاهش مواجه شده است.

وی معتقد است حجم استخراج معادن ایران در مقایسه با حجم تولید و استخراج کشورهایی مانند چین بسیار ناچیز است اما این در حالی است که تعداد و شدت حوادث در معادن ایران بحث‌برانگیز است .

زخمی شدن کودک کاردر حادثه ریزش آوارمتروی تهران

٢١:٣٠ شب گذشته شنبه ٢٣ فروردین ماه ٩۴ ، خبر حادثه ریزش آوار در محدوده میدان قیام به مرکز اورژانس تهران اعلام شد.

به گزارش24فروردین روابط عمومی مرکز اورژانس تهران،حادثه ازین قرار بود که سنگینی کامیون سیمانی که جهت خالی کردن سیمان در پروژه مترو حضور داشت باعث ریزش محدوده گود برداری شده و در این حین سه کانکس از این کارگاه نیز به داخل گودال سقوط کردند.

بلافاصله سه اکیپ امبولانس در محل حادثه حاضر شدند و به چهار نفر از مصدومین در همان محل حادثه خدمات درمانی را ارایه دادند. یکی از مصدومین که کارگر ١۵ ساله از تبعه افغان بود برای اقدامات درمانی بیشتر به بیمارستان سینا اعزام شد.

محاکمه عاملان فاجعه معدنی ترکیه آغاز شد

45 مدیر و کارمند معدنی در شهر سوما در غرب ترکیه روز دوشنبه در ارتباط با انفجار مرگبار سال قبل در این معدن که به کشته شدن 301 معدنچی انجامید محاکمه شدند.

به گزارش 24فروردین ماین نیوز، وکلا و خانواده‌های قربانیان به تصمیم مقامات دولتی درباره حضور نیافتن 8 نفر از متهمان در جلسه دادگاه به سبب مسائل امنیتی اعتراض کرده‌اند. خبرگزاری دولتی آناتولی گزارش داد دادگاه بعد از درخواست تنفس، ادامه جلسه را به روز چهارشنبه موکول و درخواست کرد 8 متهم دیگر نیز در دادگاه حضور یابند.

متهمان اصلی عبارتند از رئیس هیات مدیره و نیز مدیرکل شرکت معدن زغال سنگ “سوما کومور” که به سبب مرگ 301 نفر و زخمی شدن 162 نفر دیگر در این حادثه به قتل عمد و ایراد آسیب فیزیکی به افراد متهم شده‌اند.

37 نفر دیگر نیز به بی‌مبالاتی در مرگ و زخمی شدن افراد متهم شده‌اند و با احتمال صدور حکم حبس 15 سال روبرو هستند.

دیده‌بان حقوق بشر با استقبال از این محاکمه، آن‌را گامی در مسیر اجرای عدالت برای قربانیان این حادثه دانسته است. ولی این سازمان مستقر در آمریکا خواستار تحقیق درباره قصور مقامات دولتی ترکیه در نظارت بر نحوه اجرای اقدامات ایمنی در این معدن شده است.

در گزارش‌های تحقیقاتی آمده است قبل از فاجعه 13 ماه مه، زغال موجود در این معدن برای روزها در حال سوختن و تولید دود بوده است.

بازماندگان این حادثه نیز درباره ناکافی بودن اقدامات ایمنی در این معدن از جمله نبود ماسک گاز شکایت کرده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، محاکمه ای

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.