اخباروگزارشات کارگری21دی1393

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری21دی1393

– انتخاب سخنگوی جدید و پیام تبریک به مناسبت آزادی مهرداد امین وزیری

– بیانیه‌ی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آزاد تهران در واکنش به حمله و کشتار وحشیانه‌ی روزنامه‌نگاران در پاریس

– اعتراض متحدانه کارگران ایرانخودرو ششمین روز خود را پشت سر گذاشت + نامه رسیدگی به خواست کارگران

– ادامه اعتراض کارگران نورد لوله صفا در مقابل کارخانه و فرمانداری ساوه

– تعطیلی کامل کارخانه مخابرات راه دورفارس وعدم پرداخت حقوق ومزایای کارگران!

– تجمع جمعی از صاحبان آپارتمان‌های شرکت سازه‌گستران مروارید غرب مقابل مجلس

– بودجه «صفر» ریالی دولت برای پرداخت بدهی به سازمان تأمین اجتماعی!

– افزایش ۱۵ درصدی جان باختگان حوادث کار در همدان/ مجروحان کار ۲۸ درصد زیاد شدند

– سقوط مرگبار کارگر 45 ساله از ارتفاع 35 متری در نیشابور

– مرگ چهار کارگر اجیر شده در راه قاچاق سوخت

اطلاعیه شماره ۳۲ کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

انتخاب سخنگوی جدید و پیام تبریک به مناسبت آزادی مهرداد امین وزیری

کارگران ، تشکل‌های کارگری و اعضای محترم کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

همچنانکه اطلاع دارید آقای کوروش بخشنده سخنگوی کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد به دلیل بیماری از سمت سخنگوی کمیته استعفا داد تا تحت مداوا قرار گیرد برای بهبود بیماری ، ما اعضای کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد ضمن تشکر و قدردانی از تمامی‌ زحمات ایشان برای این رفیق فعال و مبارز آرزوی تندرستی داریم .

باید به اطلاع برسانیم که با استناد به مصوبه  هیات اجرایی در تاریخ ۱۹ دی‌ ماه ۱۳۹۳ آقای عثمان اسماعیلی به عنوان سخنگوی جدید کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد انتخاب شد.

هیات اجرایی کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

پیام تبریک به مناسبت آزادی فعال کارگری مهرداد امین وزیری

در ادامه احضار و بازداشت فعالین کارگری در شهر سنندج مهرداد امین وزیری فعال کارگری روز ۸ دی‌ ماه توسط اداره اطلاعات شهر سنندج بازداشت شده بود که بعد از ۱۰ روز در تاریخ ۱۸ دی‌ ماه پس از بازجویی در شعبه ۴ دادگاه انقلاب سنندج با سپردن وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد شد.

کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد ضمن تبریک به خانواده امین وزیری خواستار آزادی بدون قید و شرط تمامی‌ فعالین کارگری زندانی ، کارگران زندانی  و زندانیان سیاسی است.

کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

شماره تماس با سخنگوی کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد، عثمان اسماعیلی :

09182842451

komitedefaa@gmail.com

http://komitedemahabad.blogfa.com/

بیست و یکم دی‌  ۱۳۹۳

بیانیه‌ی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آزاد تهران در واکنش به حمله و کشتار وحشیانه‌ی روزنامه‌نگاران در پاریس

مردم آزاده و روزنامه‌نگاران ایران

ما نیز مانند شما با کمال تاسف با خبر شدیم که گروهی تروریست مرتجع به بهانه‌ای ناشناخته به دفتر هفته‌نامه‌ی کاریکاتوری «شارلی ابدو» حمله برده و 10تن روزنامه‌نگار و دو نفر پلیس را به رگبار گلوله بسته، به قتل رسانده و چند نفر دیگر را به‌شدت زخمی کرده‌اند. بهانه‌‌ی این جنای‌ کاران هر چه باشد، نمی‌تواند به هیچ روی توجیهی برای هر نوع خشونت و برخورد و کشتار به‌دست دهد. ما اهانت به مقدسات و باورهای مردم را ناپسند می‌دانیم، ضمن آن‌که حق انتقاد را به رسمیت می‌شناسیم. به هر حال کاریکاتوریست‌ها و روزنامه‌نگاران این هفته‌نامه که سه سال پیش نیز در معرض تهاجم خشونت‌بار قرار گرفته بودند، در چهارچوب قوانین فرانسه و به‌گونه‌ای مسالمت‌آمیز کار می‌کرده‌اند. اگر واکنشی در مقابل آن‌ها ضروری بود می‌بایست فقط در حد گفت‌وگو و نقد متقابل می‌بود.

متاسفانه رفتار ضدانسانی این تروریست‌ها نه تنها آزادی اندیشه و بیان و قلم را به مخاطره انداخته است، بلکه موجب تحریک خشونت متقابل، رشد فاشیزم و اسلام‌ستیزی‌ای می‌شود که دود آن به چشم مردم عادی و روشنفکران و آزادی‌خواهان خواهد رفت. ما ضمن تسلیت به بازماندگان این جان‌باختگان و همه‌ی روزنامه‌نگاران فرانسوی این‌گونه اقدام‌ها را قاطعانه محکوم می‌کنیم و خواهان واکنش جهانی روزنامه‌نگاران برای ایجاد امنیت و فضای آزاد در این حرفه‌ی پرمسئولیت فرهنگی هستیم.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آزاد تهران

هیجدهم دی‌ماه 1393

اعتراض متحدانه کارگران ایرانخودرو ششمین روز خود را پشت سر گذاشت + نامه رسیدگی به خواست کارگران

اتحادیه آزاد کارگران ایران: کارگران ایرانخودرو امروز 21 دی ماه ششمین روز اعتراض متحدانه خود را با عدم حضور در ناهار خوری کارخانه و دریافت غذا ادامه دادند.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران به موازات ادامه  تهدیدات کارگران معترض ایرانخورو در برخی قسمتها و وعده های مسئولین این شرکت برای رسیدگی به خواستهای کارگران نامه ای نیز در برخی قسمتهای کارخانه با امضای معاونت منابع انسانی مبنی بر رسیدگی به خواستهای کارگران الصاق شد اما علیرغم همه اینها کارگران ایرانخودرو حاضر به پایان دادن به اعتراض خود نشدند.

بنا بر این گزارش، در پی این وضعیت  و عدم قبول مفاد این نامه از سوی کارگران، مدیریت شرکت ایرانخودرو امروز طی نشستی با تعدای از نماینده های کارگران ضمن بکار گیری غیر مستقیم زبان تهدید با دادن وعده هایی از آنان خواست به اعتراض خود پایان دهند. طبق این وعده ها که بصورت شفاهی از سوی مدیریت ایرانخودرو مطرح شده  گفته شده است که در صورت پایان اعتراض از سوی کارگران علاوه بر افزایش میزان بن نقدی، 30 درصد نیز بر میزان اکورد اضافه خواهد شد، پاداش مانده دنا بفوریت پرداخت و اجرای صحیح طرح طبقه بندی مشاغل بسرعت آغاز خواهد شد.

بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران علیرغم این وعده ها اعتراض متحدانه کارگران ایران خودور تا لحظه مخابره این خبر(ساعت 30/19) همچنان ادامه دارد و رایزنی هایی نیز در میان کارگران در برخورد به این وعده ها جریان دارد. 

نامه معاونت منابع انسانی شرکت ایران خودرو مبنی بر رسیدگی به خواستهای کارگران. این نامه دیروز بعد از ظهر در برخی قسمتهای کارخانه نصب شد اما مورد موافقت کارگران قرار نگرفت

اتحادیه ازاد کارگران ایران- 21 دی ماه 1393

ادامه اعتراض کارگران نورد لوله صفا در مقابل کارخانه و فرمانداری ساوه

اتحادیه آزاد کارگران ایران: کارگران نورد لوله صفا در ادامه اعتراضات خود به عدم پرداخت مزد صبح امروز نیز بطور همزمان در مقابل کارخانه و فرمانداری شهرستان ساوه دست به تجمع زدند. در پی تجمع دیروز این کارگران در مقابل کارخانه و برافروختن آتش طی توافقی که مابین شورای تامین ساوه و کارفرما صورت گرفته بود مقرر شده بود امروز یکماه از 4 ماه دستمزد معوقه کارگران به حساب آنان واریز شود. این توافق هر چند که مورد پذیرش کارگران نبود اما امروز کارفرما از ریختن این پول نیز به حساب کارگران امتناع کرد.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه ازاد کارگران ایران، در پی تجمع امروز تعدادی از کارگران نورد لوله صفا در مقابل فرمانداری ساوه مسئولین این نهاد با سلب مسئولیت از خود به کارگران معترض اعلام کردند مسئله شما به ما ارتباطی ندارد، بروید در مقابل کارخانه تجمع کنید و از کارفرما بخواهید تا حق و حقوق تان را بدهد.

کارفرمای نورد لوله صفا امروز علاوه بر اینکه به توافق خود مبنی بر واریز یکماه از حقوق معوقه کارگران عمل نکرد بلکه علیرغم اصراری که دیروز برای شروع کار داشت امروز نیز کارخانه را تعطیل اعلام کرد. با اینحال بیش از 100 نفر از کارگران همزمان با تعدادی از همکارانشان که در مقابل فرمانداری تجمع کرده بودند در مقابل کارخانه دست به تجمع و بر افروختن آتش زدند.

بنا بر این گزارش علیرغم بی تفاوتهای کارفرمای نورد لوله صفا به شرایط سخت معیشتی کارگران و اعتراضات آنان، این کارگران اعلام کرده اند در صورت تداوم وضعیت موجود و عدم پرداخت معوقات شان همچنان به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

اتحادیه ازاد کارگران ایران- 21 دی ماه 1393

تعطیلی کامل کارخانه مخابرات راه دورفارس وعدم پرداخت حقوق ومزایای کارگران!

مهربتاریخ21دی از تعطیلی کامل کارخانه مخابرات راه دورفارس وعدم پرداخت حقوق ومزایای کارگران،خبرداد.

براساس این گزارش،کارخانه مخابرات راه دور به طور کامل تعطیل است  وبخشی از کارگران این مجموعه همچنان گرفتار دریافت حقوق و سنوات خود هستند.

تجمع جمعی از صاحبان آپارتمان‌های شرکت سازه‌گستران مروارید غرب مقابل مجلس

جمعی از صاحبان آپارتمان‌های شرکت سازه‌گستران مروارید غرب در اعتراض به متعهد نبودن این شرکت در خصوص واگذاری آپارتمان با صاحبان‌شان مقابل مجلس تجمع کردند.

 به گزارش 21دی فارس، جمعی از صاحبان آپارتمان‌های شرکت سازه‌گستران مروارید غرب صبح امروز در اعتراض به متعهد نبودن این شرکت در واگذاری آپارتمان با صاحبان‌شان، مقابل مجلس تجمع کردند.

به گفته یکی از تجمع‌کنندگان بین سال‌های 82 تا 85 خرید آپارتمان‌هایی به صورت پیش‌فروش از شرکت سازه‌گستران مروارید غرب صورت گرفته و این شرکت متعهد شده بود که آپارتمان‌ها را ظرف مدت 2 سال تحویل دهد، اما با توجه به مشکلات مالی که بین صاحبان پروژه و کارفرما صورت گرفته است، هنوز این آپارتمان‌ها تحویل نشده‌اند.

بودجه «صفر» ریالی دولت برای پرداخت بدهی به سازمان تأمین اجتماعی!

با وجود آنکه یک سوم از مجموع اعتبارات امور اجتماعی و فرهنگی لایجه بودجه ۹۴ برای رفاه و تأمین اجتماعی در نظر گرفته شده است اما از این مبلغ هیچ سهمی برای پرداخت بدهی ۹۰ هزار میلیارد تومانی دولت به این سازمان در نظر گرفته نشده و این تصمیم دولت با موادی از قانون پنجم توسعه در تعارض است.

در لایحه بودجه سال ۹۴، بیش از یک سوم (۳۷/۳ درصد) از مجموع اعتبارات امور اجتماعی و فرهنگی به امور مربوط به رفاه و تأمین اجتماعی اختصاص دارد. توزیع درصدی این بخش به این صورت است:

۵۶/۸ درصد به بیمه‌های اجتماعی و امور بازنشستگان

۱۳/۳ درصد به بیمه‌های سلامت

۱۳/۴ درصد به امور ایثارگران

۱۳/۳ درصد به امور حمایتی و توانمندسازی

۱/۴ درصد به سایر برنامه‌ها

بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی

بدهی‌های دولت به سازمان تأمین اجتماعی به ۲بخش تقسیم می‌شوند؛ بخش نخست به تعهدی بر مربوط می‌شود که بین دولت و سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد. براساس این تعهد دولت موظف است ۳ درصد از حق بیمه هر یک از بیمه‌پردازان را به این سازمان پرداخت کند.

 محاسبات بیمه‌ای حاکم بر این سازمان معین کرده که سهم بیمه هر بیمه شده ۳۰ درصد از حقوق و مزایای دریافتی است، که کارفرما ۲۰ درصد، بیمه شده ۷ درصد و دولت نیز ۳ درصد آن را پرداخت می‌کند اما طی سال‌های گذشته دولت در پرداخت این ۳ درصد سهمش کوتاهی کرده و رقم بزرگی به سازمان تأمین اجتماعی بدهکار شده است.

بخش دوم از بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی نتیجه‌ تعهداتی است که دولت اجرای آن‌ها را بر عهده این سازمان می‌گذارد، تعهداتی ازجمله قانون نوسازی صنایع‌، ‌بیمه خادمین مساجد، بیمه کارگران ساختمانی و… که دولت این سازمان را مکلف می‌کند تا هر کدام از این وظایف را در قبال تأمین هزینه‌ها از سوی دولت به انجام برساند، اما با وجود اینکه تأمین اجتماعی این تعهدات را اجرا می‌کند دولت حاضر نمی‌شود بودجه‌ مورد نظر برای اجرای تعهدات را در اختیار تأمین اجتماعی بگذارد و صف بدهی‌های دولت روزبه‌روز طولانی‌تر می‌شود.

به گفته مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی شامل ۲۲ مورد است که سه درصد حق بیمه تکلیفی دولت یکی از این موارد است. وی میزان این بدهی را ۹۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد.

در لایجه بودجه سال ۹۴، اعتبار منظور شده برای سازمان تأمین اجتماعی ۲۸۷۰ میلیارد ریال است. از نکات حائز اهمیت در این خصوص آن است که عدم پیش بینی هیچ اعتباری برای پرداخت بدهی‌های جاری دولت به سازمان مذکور و صندوق‌های وابسته موجب می‌شود حجم بدهی‌های معوقه دولت به سازمان یاد شده افزایش یابد.

علاوه بر این در حالیکه در سالهای گذشته بابت رد دیون دولت (پرداخت بخشی از بدهی‌های معوقه) به این سازمان از محل واگذای شهام مبلغی پیش بینی می‌شد که در لایجه بودجه ۹۴ این مورد نیز پیش بینی نشده است. شایان ذکر است عدم تأمین اعتبار بابت اجرای احکام تکلیف شده با سازمان تأمین اجتماعی- به خصوص موادی از قانون برنامه پنجم توسعه- با ماده ۲۲۵ قانون پنجم توسعه مغایرت دارد.

به گفته برخی از صاحبنظران دلیل این اقدام دولت می‌تواند استدلال دولت در سودآوری شرکت‌های تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی و خودکفایی بودجه‌ای این سازمان باشد اما مدیر کل امور ذخایر و سرمایه گذاری سازمان تأمین اجتماعی در گفتگو چنین استدلالی کاملاً بی‌اساس می‌داند.

حسین مشیری تبریزی در این مورد گفت:سازمان تأمین اجتماعی از دولت کارخانه نمی‌خواهد. وی افزود دولت بابت حق بیمه بیمه شدگان به سازمان بدهکار است و بدهی خود را باید با پول نقد بپردازد. وی خاطر نشان کرد هیچ گونه ارتباطی بین سودآور یا زیان آور بودن شرکت‌های واگذار شده به سازمان تأمین اجتماعی وجود ندارد و در هر صورت دولت موظف است بدهی خود را به این سازمان بپردازد.

در این خصوص «نجات امینی» معاونت مدیرعامل در امور اقتصادی و برنامه ریزی سازمان تأمین اجتماعی اظهار داشت در مورد عدم اختصاص بودجه برای پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی، این سازمان پیشنهاداتی را به کمیسیون‌های مجلس ارائه داده است که در دست بررسی است و هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است.

مهم‌ترین نکته قابل توجه در این لایحه، سهم بالای برنامه حقوق و مزایای بازنشستگان است که روند افزایشی وابستگی صندوق‌های بیمه به بودجه دولت را نشان می‌هد. این افزایش به دلیل تصویب قوانین حمایتی جدید و افزایش مصارف صندوق‌ها به خصوص در قوانین بودجه سنوات گذشته است.

در این لایجه پیش بینی شده است ۷۱۹ هزار تومان از حقوق ماهیانه بازنشستگان و موظفین صندوق بازنشستگی کشوری از محل بودجه عمومی پرداخت شود. علاوه بر این عدم پیش بینی اعتبار برای پرداخت بدهی‌های جاری دولت به سازمان تامین اجتماعی و صندوق های بازنشستگی موجب می‌شود حجم بدهی‌های معوقه دولت به سازمان و صندوق‌های وابسته افزایش یافته که این امر آسیب جدی را متوجه بازنشستگان فعلی و نسل آینده کشور خواهد کرد.

نظام جامعه رفاه و تأمین اجتماعی شامل سه قلمرو اصلی بیمه‌ای، حمایتی و توانبخشی و امداد و نجات است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تولیت امر حاکمیتی آن را بر عهده دارد.

بیشترین رشد و بیشترین کاهش

‌ کل اعتبارات حمایتی و توانمندسازی فصل رفاه و تأمین اجتماعی ۴/۳۹ درصد نسبت به قانون بودجه ۱۳۹۳ افزایش یافته است. اما افزایش برنامه‌ها یکسان نیست. برخی برنامه‌ها درصد افزایششان بیشتر، برخی کمتر و برخی نیز کاهش یافته‌اند.

در مقایسه با قانون بودجه سال ۱۳۹۳، بودجه مربوط به برنامه‌های کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی (۱۰۱/۲۴ درصد)، حمایت از خانواده و فرزندان (۵۲/۹۸ درصد) و برنامه پایگاه‌های امداد و نجات (۳۷/۳۳) بیشترین رشد را داشته‌اند و برنامه‌های حمایت از تأمین مسکن محرومین و گروه‌های کم درآمد (۸۶/۲۴ – درصد)، درمان و بازتوانی و کاهش آسیب معتادان (۲۷/۷۸ -) به ترتیب بیشترین کاهش مشاهده می‌شود.

برنامه‌های حذف شده و اضافه شده در بودجه ۹۴

برنامه‌های غذا، برنامه راهبردی امور ایثارگران، کمک به تأمین سلامت نیازمندان، برنامه هزینه‌های مربوط به خانواده شاهد و ایثارگر و برنامه توانمندسازی اجتماعی که در قانون بودجه سال ۹۳ دارای ردیف بودجه بودند در لایجه بودجه ۹۴ حذف شده‌اند.

در مقابل برنامه‌های مذکور که حذف شده‌اند، برنامه‌های حمایت از امور رفاهی و اجتماعی نویسندگان، هنرمندان و روزنامه نگاران؛ برنامه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و برنامه حمایت از کودکان و نوجوانان که در قانون بودجه ۹۳ وجود نداشتند در لایجه بودجه سال ۹۴ اضافه شده‌اند.

با وجود اینکه ردیف بودجه‌ای مربوط به برنامه‌های غذا در لایحه بودجه سال ۹۴ حذف شده است و بودجه‌ای در خصوص اختصاص نشده است اما «روزبه کردونی»، مدیر کل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سرمقاله خود که در تارنمای این وزارتخانه منتشر شده، ضمن تاکید بر جایگاه ویژه و ممتاز برنامه‌های رفاهی در دولت یازدهم اظهار داشته است از میان سیاست‌هایی که هم اکنون در وزرات تعاون، کار ورفاه اجتماعی در حال اجرا هستند می‌توان به سیاست حمایت عذایی از افراد دارای فقر غذایی اشاره کرد اما اینکه با حذف این بخش از لایه بودجه ۹۴ چگونه این برنامه قرار است ادامه بیابد در هاله‌ای ابهام است!

حقوق و مزایای بازنشستگان

در خصوص اعتبارات فصل رفاه و تأمین اجتماعی در بودجه سال ۹۴، توجه به این نکته لازم است که سهم حقوق و مزایای بازنشستگان در کل برنامه به حد چشمگیری رسیده و حدود ۵۰ درصد از کل اعتبارات فصل را به خود اختصاص داده است.

این در حالی است که سال گذشته این میزان ۳۶/۴ درصد بوده است. این به معنای رشد ۵۰/۷ درصدی در هزینه‌های برنامه حقوق و مزایای بازنشستگی است.

به گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، این روند بیانگر افزایش وابستگی صندوق‌های بازنشستگی کشوری و نیروهای مسلح به بودجه عمومی دولت بوده که اگر این وابستگی ناشی از مشارکت در حق بیمه باشد مثبت تلقی می‌شود، اما وضعیت موجود نگران کننده بوده و با بند «الف» ماده ۲۶ قانون برنامه پنجم توسعه (مبنی بر لزوم کاهش وابستگی صندوق‌های به بودجه دولت به جز مشارکت در حق بیمه) نیز مغایرت دارد.

منبع:تامین24-21دی- خسرو صادقی بروجنی

افزایش ۱۵ درصدی جان باختگان حوادث کار در همدان/ مجروحان کار ۲۸ درصد زیاد شدند

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان از کشته شدن ۵۱ نفر در این استان بر اثر حوادث ناشی از کار طی 9 ماه گذشته خبر داد.

به گزارش21دی ایلنا،علی احسان صالح درباره این آمار توضیح داد: شمار جان باختگان حوادث کار در ۹ ماهه سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داشته است.

وی با ذکر اینکه تمامی فوت شدگان ناشی از حوادث کار در ۹ ماهه اول امسال مرد بوده‌اند بیان کرد: شمار جان باختگان حوادث کار همدان در سال گذشته ۴۳ مرد و یک زن بوده است.

وی از افزایش ۲۸ درصدی مجروحان سوانح کار خبر داد و گفت: ۴۴۱ نفر در سوانح ناشی از کار در ۹ ماهه سالجاری مجروح و مصدوم شدند که از نظر جنسیت ۴۳۴ نفر از مجروحان مرد و هفت نفر زن هستند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان یادآور شد: سال گذشته در این مدت زمان ۳۳۸ مرد و پنج زن در حوادث ناشی از کار مجروح و مصدوم شدند.

وی حوادث کار را از دو منظر تشریح کرد و گفت: برخی از افراد پیش از بروز سانحه به علت بیماری از جمله سکته قلبی جان باخته سپس دچار سانحه کار می‌شوند که در معاینات پزشکی این موضوع رصد و مشخص می‌شود.

وی سقوط از بلندی، اصابت جسم سخت، سوختگی و کمبود اکسیژن از مهم‌ترین عوامل فوت ناشی از حوادث کار دانست که می‌توان با رعایت نکات ایمنی به ویژه در موارد کار در ارتفاعات بروز این حوادث را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

سقوط مرگبار کارگر 45 ساله از ارتفاع 35 متری در نیشابور

فرمانده انتظامی نیشابور گفت: کارگری 45 ساله در نیشابور در پی سقوط از ارتفاع 35 متری جان خود را از دست داد.

 به گزارش 21دی فارس از نیشابور، سید حسن حسینی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در پی گزارش یک فقره مرگ مشکوک در یک مجتمع تولیدی در حاشیه شهر نیشابور بلافاصله تیمی از ماموران انتظامی کلانتری 12 جمهوری به محل حادثه اعزام شدند.

وی ادامه داد: ماموران با حضور در محل حادثه در بررسی‌های اولیه دریافتند کارگری 45 ساله در حین کار بر روی داربست از ارتفاع 35 متری به پایین سقوط کرده که بر اثر شدت جراحات وارده متاسفانه فوت می‌کند.

مرگ چهار کارگر اجیر شده در راه قاچاق سوخت

جابجا کردن سوخت قاچاق در نواحی مرزی سیستان و بلوچستان به مرگ چهار نفر از کارگران اجیر شده انجامید.

به گزارش 21دی ایلنا، حوالی ساعت هشت و نیم شب پنجشنبه هجدهم دی ماه، دو دستگاه وانت‌ تویوتا یکی با سه سرنشین و دیگری با دو سرنشین در جاده «پسکوه- رحمت‌آباد» شهرستان «سیب و سواران» استان سیستان و بلوچستان تصادف کردند.

به گفته شاهدان این حادثه ،یکی از خودرو‌ها که حامل گازوئیل بود و خودروی دیگری که پیش‌تر محموله سوخت قاچاق آن تخلیه شده بود به دلیل ناهمواری و باریک بودن عرض جاده بایکدیگر برخورد کردند. این تصادف به انفجار محموله سوخت و آتش گرفتن هر دو خودرو انجامید.

بر اساس این گزارش، در این حادثه به غیر از کمک راننده یکی از خودرو‌ها که به بیرون از خودرو پرتاب شده بود، سایر سرنشینان در آتش ناشی از انفجار محموله گازوئیل سوختند.

برپایه این گزارش،در استان سیستان و بلوچستان به دلیل نامناسب بودن بازار کار در این استان هم‌اکنون شمار قابل توجهی از مردان منطقه بلوچستان از طریق جابجا کردن محموله‌های مواد سوختنی مانند بنزین و گازوئیل کسب درآمد می‌کنند، فعالیتی که از یکسو به دلیل غیراستنادارد بودن راه‌های عبوری، خطر مرگ آن بالاست و از سوی دیگر به دلیل غیر قانونی بودن نمی‌توان به انجام دهندگانش عنوان «کارگر» را اطلاق کرد.

پیش از این یکی از اهالی سراوان در توضیح شرایطی که باعث می‌شود تا اهالی این منطقه به نقل و انتقال محموله‌های سوخت قاچاق روی بیاورند گفته بود: «در سیستان و بلوچستان کاری که بشود با آن خرج یک خانواده را تامین کرد به سختی پیدا می‌شود. کارخانه‌، مزرعه و اداره‌ای که بتوان در آن استخدام شد وجود ندارد، بیشتر اهالی مجبورند تا خود برای تامین معاش‌شان آستین بالا بزنند و کاری دست و پا کنند، برخی از این کار‌ها مانند نقل و انتقال سوخت تا مرز پاکستان مجوز قانونی ندارد اما واقعیت این است که اهالی منطقه نیز باید به طریقی خرج زندگی خود را دربیاورند؛ چند وقت پیش یکی از جوانهای فامیل ما به دلیل بیکاری دو ماهی بود که از طریق جابجا کردن سوخت زندگی می‌کرد، مثل خیلی‌ از بومی‌های دیگر درس خوانده و متاهل بود. اما برای تامین معاش نه پول داشت و نه پارتی و از روی ناچاری این کار را انتخاب کرده بود. آنطور که برای ما نقل کرده‌اند در روز حادثه راننده ماشینی که این جوان سرنشین‌اش بوده کنترل ماشین را از دست داده و تصادف کرده است، همراهانش در ماشین پشت‌سر به دلیل نوع کار در زمان حادثه نمی‌توانستند بصورت آنی توقف کنند اما وقتی که بازمی‌گردند می‌بییند که راننده، سرنشین و خودرو همه درحال سوختن هستند.

بیست ویکم دی ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.