اخباروگزارشات کارگری21مهر1393

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

– سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

کارگران همچنان از شورای تحمیلی بیزارند!

– بیانیه کارگران خبازسنندج:

اعتراض به افزایش نیافتن دستمزد‌هایشان -هشدار به بیکاری هزاران کارگرنانوایی!

– دست بردن دولت بر نرخ بیکاری: بیکاری جوانان در ایران دو برابر نرخ عمومی است

-درهمین رابطه:

* بانک جهانی:چشم انداز بیکاری در ایران صعودی است

* گزارش جدید نوبخت از اشتغالزایی 400 هزار نفری

* کاهش 29 هزار نفری دریافت کنندگان مقرری بیکاری!!!؟؟؟

*1.8 میلیون نفر در مرز بیکاری و اشتغال

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

کارگران همچنان از شورای تحمیلی بیزارند!

در راستای سرکوب گرایش زحمتکشان شرکت واحد به سندیکا و به منظور راه‌اندازی دوباره‌ی محکمه مجازات کارگران به ویژه کارگران حق‌طلب تحت عنوان “کمیته انضباط کار” که با حضور دو نفر از اعضای شورای اسلامی کار تکمیل و رسمیت می‌یابد. مرحله‌ی دوم عملیات انتخابات(چینش) مهندسی شده شورای مذکور که کارگران آن‌ را شورای فرمایشی می‌نامند با هدایت اداره حراست شرکت واحد و همکاری وزارت کار به قول برادرانِ سینمایی!؟ کلید خورده است.

در فهرست نامزدان گزینش‌شده حراستی که مثلاً قرار است به عنوان نماینده کارگران سامانه یک شرکت واحد اتوبوس‌رانی از حقوق کارگران دفاع کنند، دوتن خاص به نام های رجبی وصادقی حضور دارند که سرسپردگی خود را با امضاء کردن حکم اخراج وحید فریدونی راننده سندیکایی، پیشاپیش به اثبات رسانده و این روزها برای  فریب و جلب نظر کارگران از طرف حراست مسوول تحویل کفش و لباس کارگران شده‌اند.این نیرنگ بازی‌ها در حالی اجرا می شود که بیزاری کارگران از شورای فرمایشی اوج یافته و آنان به‌مانند گذشته می‌خواهند با تحریم این انتخابات و رای‌گیری فرمایشی رشته‌های فریبکارانه را پنبه نمایند. آفرین بر این کارگران آگاه و آزاده که این چنین ازحقوق خویش دفاع می کنند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه-21مهر

بیانیه کارگران خبازسنندج:

اعتراض به افزایش نیافتن دستمزد‌هایشان -هشدار به بیکاری هزاران کارگرنانوایی!

کارگران نانوای سنندج برای چندمین بار با صدور بیانیه‌ای انتقادی به افزایش نیافتن دستمزد‌هایشان از ابتدای سال ۹۱ و خطر بیکاری هزاران کارگر این شهرستان اعتراض کردند.

نویسندگان این بیانیه در پایان ضمن حمایت از اعتراضات کارگران پیمانی قطار شهری اهواز، کارگران معدن سنگرود، کارگران شهرداری زابل، کارگران پتروشیمی کارون، کارگران معدن بافق، کارگران شهرداری سقز و مریوان، کارگران پتروشیمی رازی و ایلام، کارگران نیشکر هفت تپه، کارگران کاشی گیلانا، از مسئولان دولتی خواسته‌اند که به خواسته‌های آنها رسیدگی کنند.

به گزارش 21مهرایلنا، نویسندگان این بیانیه با اشاره به تورم وگرانی کمرشکن کالاهای ضروری خانواده‌های کارگری، هزینه‌های بالای آموزش و درمان و افزایش بی‌رویه اجاره مسکن گفته‌اند وضعیت نابسامان اقتصادی حاکم بر جامعه سفره کارگران را لاغر‌تر از گذشته کرده است.

کارگران خباز سنندج در ادامه با انتقاد از پایین‌تر بودن دستمزد‌هایشان از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار در حداقل دو سال گذشته، گفته‌اند تمامی مراجعات حضوری و مکاتبات رسمی نمایندگان قانونی کارگران نانوا جهت پیگیری مطالبات و خواسته‌های برحق و قانونی آنها نه تنها به افزایش دستمزد  شاغلان در این صنف منجر نشده بلکه بعضا با نادیده گرفتن جایگاه قانونی نمایندگان و بی‌حرمتی به آنان همراه بوده است.

آنطور که در این بیانیه گفته شده است اتحادیه کارفرمایان خباز به جای آنکه به فکر حل مسئله باشند، صورت مساله را پاک کرده و اقدام به مکانیزه کردن کارگاه‌های خبازی کرده است.

به اعتقاد نویسندگان این بیانیه، این اقدام کارفرمایان در شرایطی به بیکاری گسترده کارگران خباز سنندجی منجر می‌شود که به دلیل رعایت نشدن حداقل‌های قانونی مربوط به محاسبه مزد کارگران خباز، خانواده‌های این کارگران هم اکنون یکی از دشوار‌ترین دوران حیات خود را از لحاظ اقتصادی و معیشتی سپری می‌کنند.

کارگران خباز سنندج در این بیانیه با هشدار نسبت به بیکاری هزاران کارگر نانوای این شهرستان در آینده نزدیک، خواستار افزایش دستمزد‌هایشان بر اساس قانون و پایان پروژه مکانیزه کردن کارگاه‌های خبازی شهرستان سنندج شده‌اند.

نویسندگان این بیانیه در پایان ضمن حمایت از اعتراضات کارگران پیمانی قطار شهری اهواز، کارگران معدن سنگرود، کارگران شهرداری زابل، کارگران پتروشیمی کارون، کارگران معدن بافق، کارگران شهرداری سقز و مریوان، کارگران پتروشیمی رازی و ایلام، کارگران نیشکر هفت تپه، کارگران کاشی گیلانا، از مسئولان دولتی خواسته‌اند که به خواسته‌های آنها رسیدگی کنند.

گفتنی است شمار زیادی از کارگران نانوای سنندج، شنبه این هفته (۱۹ مهر) به قصد بررسی افزایش نیافتن دستمزد‌هایشان (از ابتدای سال ۹۱ تا کنون) و شیب صعودی بیکاری کارگران نانوا در دفتر نهاد کارگری این صنف تشکیل جلسه داده بودند.

بر اساس این گزارش، بیانیه فوق در پایان جلسه روز شنبه خوانده شده و نسخه ای از آن در اختیار مقامات دولتی قرار گرفته است.

لازم به ذکر است رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی استان کردستان و رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان سنندج نیز در این جلسه حاضر شده بودند و از نزدیک در جریان مشکلات کارگران نانوا قرار گرفتند.

دست بردن دولت بر نرخ بیکاری: بیکاری جوانان در ایران دو برابر نرخ عمومی است

در استانداردهای ایران، کسی را بیکار می‌‌خوانند که در هفته زمان آمارگیری بیکار و از سه هفته قبل از آن جویای کار بوده باشد. بر اساس این تعریف، کسی که در طول هفته حداقل یک ساعت کار کند، شاغل شناخته می‌شود. این تعریف اما با معیارهای جهانی کار تطابق ندارد. طبق فرمول کنفرانس بین‌المللی آمارگران نیروی کار، فرد شاغل به کسی گفته می‌شود که حداقل یک سوم ساعت کاری مرسوم یک کشور را در دوره مورد نظر کار کرده باشد. بر این مبنا، کسی در ایران شاغل خواهد بود که دستکم ۱۴ ساعت در هفته کار کند.

نرخ بیکاری در تابستان 1393 از سوی مرکز آمار ۵/ ۹ درصد اعلام شد. تک رقمی شدن این نرخ و کاهش ۹/ ۱ درصدی آن نسبت سال گذشته صرفا ناشی از جابه‌جایی‌ میزان مشارکت اقتصادی است.

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود نرخ بیکاری در تابستان ۱۳۹۳ را تک رقمی اعلام کرد. در آمارگیری مربوطه که مبنای سنی اشتغال در آن ده سال منظور شده، تعداد بیکاران ۲ میلیون و ۲۵۷ هزار و ۱۹۴ نفر و نرخ بیکاری ۵/ ۹ درصد عنوان می‌شود.

این میزان به نسبت فصل مشابه در سال ۱۳۹۲، کاهشی ۹/ ۱ درصدی نشان می‌دهد که به معنای نزول واقعی بیکاری نیست، بلکه ناشی از تغییرات جمعیت فعال و کمتر شدن میزان آن است.

مرکز آمار ایران این را هم می‌گوید که نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله ۲/ ۲۰ درصد است: بیشتر از دو برابر نرخ عمومی..

در گزارش مرکز آمار ایران در جمعه ۱۸ مهر روشن شده که نرخ بیکاری در زنان تقریبا دو برابر مردان است و بیکاری در نقاط شهری نیز بیشتر از نقاط روستایی است.

بررسی نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت)، جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر نشان می دهد ۲/ ۳۷ درصد جمعیت در سن کار از نظر اقتصادی فعال بوده‌ و در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.

تنها یک‌ماه قبل از این، وزیر کار ایران هشدار داده بود که اگر اقدام لازم انجام نگیرد، در سال ۱۴۰۰ جمعیت بیکار ایران از ۶ میلیون به ۱۰ میلیون نفر می‌رسد. علی ربیعی در ۱۵ شهریور گفت عمده واجدان شرایط کار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند که ۴۰ درصدشان را کارجویان زن تشکیل می‌دهند.

وزیر کار ایران در سخنان مختلف تاکید کرده و می‌کند که غلبه بر بیکاری، مستلزم نرخ رشد اقتصادی ۷ درصدی است.

هم‌زمان با اعلام آمار یاد شده، وزیر اقتصاد ایران نیز تاکید کرد که تامین اشتغال مولد برای نیروی جوان کشور از مهم‌ترین اهداف دولت است. خبرگزاری مهر روز جمعه ۱۷ مهر به نقل از طیب‌نیا نوشت: «دولت باید در آینده نزدیک برای ۸ میلیون نفر شغل ایجاد کند.»

در تیرماه ۱۳۹۳ اعلام شده بود که یک پنجم جوانان زیر ۳۰ سال کشور بیکارند. مرکز آمار در آغاز تابستان گفت نزدیک به ۱۸ درصد مردان بین ۱۵ تا ۳۰ سال و بیش از ۴۱ درصد زنان در همین فاصله سنی شغلی ندارند.

در آمارگیری‌های ایران، تمام جمعیت بیش از ۱۰ ساله کشور در هفته تقویمی قبل از زمان آمارگیری، چه شاغل باشند و چه نباشند، جزء جمعیت فعال اقتصادی محسوب می‌شوند. نرخ‌های اعلام شده از همین رو، شکننده و غیرشفاف هستند.

در استانداردهای ایران، کسی را بیکار می‌‌خوانند که در هفته زمان آمارگیری بیکار و از سه هفته قبل از آن جویای کار بوده باشد. بر اساس این تعریف، کسی که در طول هفته حداقل یک ساعت کار کند، شاغل شناخته می‌شود.

این تعریف اما با معیارهای جهانی کار تطابق ندارد. طبق فرمول کنفرانس بین‌المللی آمارگران نیروی کار، فرد شاغل به کسی گفته می‌شود که حداقل یک سوم ساعت کاری مرسوم یک کشور را در دوره مورد نظر کار کرده باشد. بر این مبنا، کسی در ایران شاغل خواهد بود که دستکم ۱۴ ساعت در هفته کار کند.

مرجع:سایت طبقه دات کام-21مهر

بانک جهانی:چشم انداز بیکاری در ایران صعودی است

به گزارش20مهرتسنیم،بانک جهانی در مورد مشکل اشتغال در ایران نوشت: بیکاری همچنان در ایران بالاست و انتظار می رود به چالش محوری دولت ایران تبدیل شود. بر اساس گزارش های مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در یک ساله منتهی به 20 مارس 2014، به 10.4 درصد رسیده است. اما منابع غیررسمی نرخ کلی بیکاری را به بزرگی 20 درصد تخمین زده اند. نرخ بیکاری به خصوص در بین زنان (24 درصد) و جمعیت جوان (20 درصد) نگران کننده تر است. ضعف مشاهده شده در بازار کار را باید با توجه به این واقعیت در نظر گرفت که تنها 36.7 درصد جمعیت کشور به لحاظ اقتصادی فعال هستند.

وضعیت نامناسب بازار کار با افزایش مشارکت زنان و تعداد بالای جمعیت جوان در حال ورود به بازار کار در حال تشدید شدن است. با توجه به این ویژگی اجتماعی اقتصادی جامعه ایران که زنان بیش از مردان متقاضی تحصیلات دانشگاهی هستند و نرخ ازدواج  نسبتا پایین است، پیش بینی می شود که این روند همچنان ادامه داشته باشند. همچنین باید این واقعیت را در نظر داشت که ایران به لحاظ جمعیتی کشوری جوان (با بیش از 60 درصد جمعیت زیر 30 سال) محسوب می شود. در نتیجه بر اساس برآوردها هر سال حدود 750 هزار نفر وارد بازار کار می شوند. به علاوه، بخش بزرگی از شاغلین که بیکار شده یا از جستجو برای یافتن کار دست کشیده اند به جمعیت غیرفعال اقتصادی اضافه می شوند. با این وضعیت تعجبی ندارد که هر سال حدود 150 هزار نفر از جمعیت جوان کشور برای یافتن آینده اقتصادی بهتر به کشورهای دیگر مهاجرت می کنند. بر اساس برآوردهای دولت ایران، این کشور باید در طی 2 سال آینده حدود 8.5 میلیون فرصت شغلی ایجاد کند تا به هدف خود در کاهش نرخ بیکاری به 7 درصد تا سال 2015 دست یابد.

گزارش جدید نوبخت از اشتغالزایی 400 هزار نفری

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری با تشریح اقدامات دولت برای تک رقمی شدن نرخ بیکاری تابستان اعلام کرد: در نیمه اول امسال با سرمایه‌گذاری بخش دولتی و خصوصی برای 400 هزار نفر شغل ایجاد کردیم.

به گزارش 21مهرمهر، محمدباقر نوبخت شب گذشته در برنامه تلویزیونی به تشریح اقدامات انجام شده توسط دولت برای کاهش نرخ تورم و بیکاری در 6 ماهه نخست امسال پرداخت و گفت: شمار بیکاران کشور در فصل بهار امسال 2 میلیون و 530 هزار نفر بود که این میزان در فصل تابستان به 2 میلیون و 257 هزار نفر کاهش یافت.

کاهش 29 هزار نفری دریافت کنندگان مقرری بیکاری!!!؟؟؟

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی از کاهش آمار افرادی که از مقرری بیکاری استفاده می کنند، خبر داد و گفت: در سال گذشته 215 هزار نفر مستمری بیکاری می‌گرفتند، اما امسال آمار این افراد به 186 هزار نفر رسیده است.

به گزارش21مهرمهر،محمدحسن زدا با اشاره به اینکه آمار افرادی که بیمه بیکاری استفاده می کنند بر اساس عوامل و موارد مختلفی کاهش داشته است، افزود: یکی از این دلایل می‌تواند بالا رفتن آمار اشتغال باشد که نسبت به گذشته در جامعه بهتر شده است.

1.8 میلیون نفر در مرز بیکاری و اشتغال

بیکاری 106هزارنفر با تحصیلات عالی در بخش کشاورزی، ایجاد تحرکاتی جدید در اشتغال زایی بخش های صنعت و خدمات، ریزش 160هزار زن شاغل در فاصله 3 ماه، اشتغال ناقص نزدیک به بیکاری یک میلیون و 848 هزارنفر، انجام اضافه کاری از سوی 8.6 میلیون شاغل ایرانی، گرایش به اضافه کاری در روستاها و افزایش 392 هزار و 527 نفر به جمع شاغلان کشور؛ از کلیدی ترین تحولات اخیر در بازار کار ایران است. با این حال، هنوز بازار کار کشور در رکود به سر می برد و تا دستیابی به شرایط ایده آل راه دراز است.

به گزارش 21مهرمهر، بررسی جدیدترین تحولات بازار کار ایران نشان می دهد با وجود اینکه در تابستان باید انتظار رونق مشاغل کشاورزی را به لحاظ افزایش حجم فعالیت های این بخش داشته باشیم، اما در تابستان امسال 52 هزار و 903 نفر از شاغلان بخش کشاورزی کشور کاهش یافت.

متاسفانه بخش کشاورزی در یکی دو دهه اخیر نتوانست آنچنان که باید در ایجاد اشتغال کشور نقش داشته باشد؛ در حالی که کشاورزی در برخی از کشورهای جهان به تنهایی بخش قابل توجهی از اشتغال زایی را بر عهده دارد. در ایران حتی فارغ التحصیلان بخش کشاورزی نیز نتوانسته اند فرصت های مناسبی را برای اشتغال در این حوزه بیابند.

در سال های گذشته برخی گزارش ها نشان داد که دستکم 500 هزار فرصت شغلی کشاورزی طی دستکم یک دهه گذشته نابود شده است. به صورت کلی، بخش کشاورزی در طول سنوات اخیر بین 18 تا 20 درصد از اشتغال کشور را ایجاد کرده است.

بیکاری 106 هزار نفر با مدارک کارشناسی ارشد و دکترا

آخرین امار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران حاکی از اشتغال زایی 4 میلیون نفری کشاورزی در کشور دارد. متاسفانه با وجود میلیون ها هکتار زمین قابل کشت در ایران، کاهش گرایش به مشاغل کشاورزی، عدم حمایت کافی از کشاورزان، واردات بی رویه محصولات کشاورزی، حذف حمایت های دولت ها از کشاورزی مانند تامین سم، کود و بذر مورد نیاز کشاورز با قیمت های مناسب، ناتوانی در تامین آب مورد نیاز کشت در مناطق مختلف کشور و مسائلی از این دست باعث شده تا کشاورزی در ایران از توسعه مناسبی برخوردار نباشد.

با وجود کاهش سهم بخش کشاورزی از اشتغال زایی، بر سهم بخش صنعت در تابستان امسال به گواه آمارها 238 هزار و 879 نفر افزوده شده است. کارشناسان بازار کار می گویند، افزایش سهم بخش صنعت از اشتغال زایی به معنای کاهش مطمئن نرخ بیکاری و در واقع بهبود وضعیت بازار کار خواهد بود؛ بنابراین بسیار حائز اهمیت است که دولت ها بتوانند در زمینه تولید و رشد صنایع کشور، اقدامات موثری را انجام دهند.

خدمات به عنوان یکی از بخش های 3 گانه اصلی تاثیرگذار در اشتغال زایی، در تابستان امسال 206 هزار و 342 اشتغال زایی جدید داشته است. رشد خدمات و اشتغال زایی خدماتی در کشور طی یکی دو دهه اخیر به سرعت اتفاق افتاد و در حال حاضر، بیشترین میزان اشتغال ایجاد شده در کشور از طریق خدمات است.

50 درصد اشتغال کشور خدماتی است

هم اکنون 7 میلیون و 200 هزار نفر از طریق بخش صنعت و 10 میلیون و حدود 200 هزارنفر نیز از طریق فعالیت های بخش خدمات اشتغال دارند. با وجود اینکه کارشناسان بازار کار معتقد به لزوم رشد اشتغال زایی صنعت و کشاورزی هستند، مطرح می کنند رشدی که در مشاغل خدماتی کشور اتفاق می افتد باید در تولید باشد که منجر به کاهش نرخ بیکاری در درازمدت شود.

با وجود اینکه به عقیده کارشناسان بازار کار، اشتغال در بخش خدمات به اندازه مشاغل کشاورزی و صنعتی پایداری ندارد، اما هم اکنون حدود 50 درصد از کل اشتغال موجود کشور خدماتی تلقی می شود.

یکی از مسائل عجیب در آمارهای اشتغالی جدید دولت، خروج یکباره 160 هزار و 461 زن شاغل از بازار کار کشور است. این میزان ریزش نیروی کار زن تنها در فاصله فصل بهار تا تابستان اتفاق افتاد. این موضوع نشان دهنده احتمال افزایش اخراج نیروی کار زن در کشور و جذب مردان به جای آنها است؛ در عین حال نمی توان تاثیر هرچند اندک تصمیم خود زنان برای خروج از بازار کار را در این بخش نادیده گرفت.

طبق آمارهای جدید، در فاصله بهار تا تابستان امسال 121 هزار و 364 نفر بر جمعیت شاغلان در شهرهای کشور افزوده شد، اما در همین مدت هزار و 707 نفر در فاصله بهار تا تابستان در روستاها بیکار شده اند یا در جستجوی شغل از روستاها به شهرها مهاجرت کرده و احتمالا از این طریق در آمار جویندگان شغل و یا شاغلان شهرهای کشور محاسبه شده اند. البته این احتمال نیز وجود دارد که آنها در روستاها باشند و هنوز موفق به یافتن شغل جدیدی نشده باشند.

در بخش مربوط به اشتغال ناقص نیز در حال حاضر یک میلیون و 848 هزار و 980 نفر از شاغلان کشور دارای اشتغال ناقص هستند که نشان دهنده قرار داشتن بخشی از نیروی شاغل کشور در مرز بیکاری و از دست دادن شغل است.

وضعیت شاغلان در مرز بیکاری

اگر بتوان شاغلان در مرز بیکاری را نیز نوعی بیکار پنهان محسوب کرد، با جمعیت 2 میلیون و 257 هزارنفری بیکاران مطلق کشور؛ تعداد بیکاران در مرز 4 میلیون و 106 هزارنفر قرار دارد. مرکز آمار در تعریف اشتغال ناقص معتقد است: افراد دارای اشتغال ناقص شامل تمام شاغلانی است که در هفته مرجع، حاضر در سرکار یا غایب موقت از محل کار بوده و به دلایل اقتصادی نظیر رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت کار بیشتر، قرار داشتن در فصل غیرکاری و … کمتر از 44 ساعت کار کرده، خواهان و آماده برای انجام کار اضافی در هفته مرجع بوده اند.

بر اساس آخرین آمارها، گرایش به اضافه کاری در ایران افزایش یافته و تعداد افرادی که در هفته بیشتر از 49 ساعت کار می کنند در تابستان امسال به 40.2 درصد معادل 8 میلیون و 642 هزار و 908 نفر از مجموع کل شاغلان کشور رسیده است. در بهار امسال، تعداد شاغلانی که اضافه کاری انجام می دادند 8 میلیون و 400 هزار و 683 نفر بود.

نکته جالب توجه درباره انجام اضافه کاری در ایران اینکه هم اکنون تمایل افراد به اضافه کاری در روستاها نیز افزایش یافته و در حال برابری با شهرهای کشور است که این مسئله نشان دهنده افزایش هزینه های زندگی در روستاها و خروج مناطق روستایی از زندگی های سنتی گذشته و ورود به فضاهای جدید امروزی است؛ البته تعداد شاغلانی که در شهرها و روستاها اضافه کاری می کنند به هیچ وجه نزدیک به یکدیگر نیست که آن هم به بالاتر بودن تعداد کل شاغلان شهرهای کشور باز می گردد.

به صورت کلی تعداد شاغلان کشور در تابستان امسال 21 میلیون و 499 هزار و 772 نفر بود که این تعداد در بهار سال جاری 21 میلیون و 107 هزار و 245 نفر بوده است. مقامات دولتی عنوان کرده اند تعداد شاغلان کشور تا سال 1400 باید به 35 میلیون نفر بالغ شود که در اینصورت لازم است تا آن زمان دستکم 14 میلیون شغل جدید ایجاد شود.

بیست ویکم مهرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.