گزارش ششمین گردهمایی پاریس در پشتیبانی از نسرین ستوده و یارانش

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

چند روز بود که پیش بینی هواشناسی برای یکشنبه 26 آوریل، نگران‌مان کرده بود. یکشنبه بارانی بود. به ویژه قرار بود از ساعت سه تا شش بعد از ظهر حسابی ببارد. امیدوار بودیم هوا تغییر کند. حتا با آسمان پُر از ابر هم راضی بودیم، اما باران نه، اذیت‌مان می‌کرد. آخر، یکشنبه ششمین همایش همبستگی پاریس با نسرین و یارانش برگزار می‌شد.

صبح یکشنبه هوا دلش گرفته بود و می‌گفت که می‌خواهد ببارد. ظهر شروع کرد و ساعت سه بعد از ظهر تندتر شد. ما که رسیدیم میدان سن میشل، همه جا خیس بود. میدانی که همیشه پُر از رفت و آمد است زیر باران تندی که یک ریز می‌بارید، خالی خالی بود. گفتیم با این هوا دوستان خانه خواهند ماند. دیشب اش هم برنامه گرامی‌داشت یاد بیژن جزنی و یارانش که چهل سال پیش در تپه های اوین به دست ماموران ساواک اعدام شده بودند، برگزار شد و بسیاری از دوستان تا ساعت یک نیمه شب آنجا بودند.

با این همه، گفتیم چادرمان را بر پا می‌کنیم و میزمان را می چینیم. امیدمان به خُردک شرری بود که گرمایش هنوز دل‌های بسیاری را زنده نگاه داشته است. مسئله حقوق بشر و آزادی در میان بود. مسئله حقوق دگراندیشان و پشتیبانی از نسرین و یارانش. به خودمان می گفتیم تنها نخواهیم ماند.

کم کم دوستان یکی یکی می‌رسیدند. دیدار هرکدام‌شان لیخندی بر لب‌های ما می‌نشاند و فشردن هر دستِ خیس از باران، به ما نیرو می‌داد. عکس‌ها و پوسترهای بزرگ را بیرون نیاوردیم که باران امان نمی‌داد. با این همه، با پرچم سه رنگ‌مان و چند عکس از نسرین چادرمان را زینت دادیم. حالا دیگر همه چیز آماده بود که ششمبن برنامه  همبستگی پاریس با نسرین را در ششمین یکشنبه برگزار کنیم.

با سرود «ای ایران» شروع کردیم و با سرود «آزادی»، سروده شاعر لب‌دوخته فرخی یزدی ادامه دادیم و سرود «یار دبستانی» به یاری‌مان آمد که سرما و باد و باران را فراموش کنیم. دل‌مان پیش نسرین ستوده، قاسم اکسیری فرد و یارانشان و دیگر عزیزانی بود که برای دموکراسی، آزادی، عدالت و حقوق بشر در ایران تلاش می‌کنند. پیش عزیزانی که دیوارهای بلند و میله های سردِ زندان آنها را از ما جدا می‌کند.

زیر باران، گوش به سخنان دوستانی سپردیم که از آزادی و حقوق بشر می‌گفتند. از تلاش و مبارزه برای حقوق دگراندیشان می‌گفتند. از دولتِ قانون، جامعه شهروندی و برایری حقوق می‌گفتند. به ویژه حرف‌های ایران انصاری، فعال حقوق زنان که با بیانی رسا در اهمیت مبارزه نسرین ستوده و یارانش و ضرورت همراهی با او و پشتیبانی از مبارزه اش برای‌مان سخن گفت.

با سرود شروع کردیم و با سرود، که  آواز ریزش باران همراهی اش می‌کرد، پایان دادیم. اعلام کردیم اگر آنهایی که به ناحق حکمی در محرومیت نسرین از کار داده اند، حکم‌شان را لغو نکنند هفته های آینده هم همینجا خواهیم بود.

و در دل‌مان گفتیم پس از آن هم، باز خواهیم آمد، در زیر باران و برف و یا آفتاب درخشان.

آری، برای آزادی، عدالت، دموکراسی، حقوق بشر، دولتِ قانون و برابری حقوق همه شهروندان در ایران، باز هم خواهیم آمد.

انجمن جمهوریخواهان ایران – پاریس  –  جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته مستقل ضد سرکوب شهروندان ایرانی – پاریس


 



 



 

 


​​


 


فراخوان هفتمین گردهمایی برای همبستگی با نسرین ستوده و یارانش

پاریس، میدان سن‌میشل، یکشنبه 3 مِه، از ساعت 16 تا 17

هم‌میهن آزاده

پس از دکتر قاسم اکسیری فرد، دکتر محمد ملکی هم که از ابتدای حرکت نسرین ستوده، همراه با او و یارانش، از حقوق شهروندی دگراندیشان دفاع می‌کرد، با خواست مشخص برداشتن ممنوعیت سفرش به خارج از کشور در کنار نسرین ستوده قرار گرفت.

اقدام شجاعانه نسرین ستوده و استفاده او از بدیهی‌ترین حق شهروندی، یعنی اعتراض به یک حکم ناعادلانه یِ قدرتِ حاکم، عرصه مهم و تازه ای برای سامان‌یابی جامعه مدنی در ایران و مطرح کردن خواستِ برابرحقوقی شهروندان را ارائه کرده است.

مبارزه ای خشونت پرهیز که بر مبنای آزادی‌ها و حقوق شناخته شده برای همه انسان‌ها در جهان انجام می‌گیرد، و تنها بر پایداری کُنشگران و پشتیبانی دیگر شهروندان متّکی است.

نسرین ستوده، قاسم اکسیری فرد و محمد ملکی نمادهایی هستند از شهروندانی که تنها به جرم دگراندیشی حقوق اولیه آنها پایمال می‌شود. شهروندان بسیار دیگری هستند که حقوق‌شان چون این سه نفر پایمال شده و می‌شود و دیر نخواهد بود که در کنار آنها قرار گیرند. بی‌گمان، همدلی و همراهی ایرانیان در داخل و خارج کشور هم پشتوانه اعتراض مدنی آنها خواهد بود. واحدهای گوچک به هم می‌پیوندند!

در همین راستا، «کارزار حق کار، حق دگراندیشان» در شهرهای مختلف اروپا و آمریکا گردهمایی‌های همبستگی با مبارزه مدنی نسرین ستوده و دیگر شهروندان ایرانی برگزار می‌کند.

هفتمین گردهمایی همبستگی با نسرین ستوده و یارانش در پاریس، به دعوت سه نهاد دمکراتیک و حقوق بشری در روز یکشنبه 3 مه از ساعت 16 تا 17 در میدان سن میشل برگزار می‌شود.

ما از ایرانیان ساکن پاریس دعوت می‌کنیم برای دفاع از حقوق دگراندیشان و برداشتن گام در راه تحقق حقوق بشر در ایران، در گردهمایی همبستگی با نسرین ستوده و یارانش، در روز یکشنبه  3 مه در پاریس شرکت کنند.

انجمن جمهوریخواهان ایران – پاریس  جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته مستقل ضد سرکوب شهروندان ایرانی – پاریس


 


 

 

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.