درگذشت محمود راسخ افشار

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

جوانمردی آگاه، اندیشمند ومبارز، دوستی از تبار سوسیالیست های آزادیخواه واستقلال طلب، از مصدقی های ترقیخواه و به نهایت ایران دوست، همرزمی وفادار به حقوق ملت وانسان دوست، جمهوریخواهی به راستی متعهد، کوشا در رهائی زحمتکشان از چنگ استثمار که همیشه در مبارزه علیه دیکتاتوری و استبداد قاطعانه و با استقامتی استوار حاضر بود از میان ما رفت.

 

فرهنگ قاسمی

***

درگذشت محمود راسخ افشار

محمود راسخ افشار

 تسلیت ها:

تسلیت سازمان سوسیالیست های ایران

دبیران پیشین کنفدراسیون

سایت احترام آزادی

انقلاب اسلامی در هجرت،

سازمان های جبهه ملی ایران در اروپا

عده ای از دوستانش

شورای موقت سوسیالیست های چپ ایران 

تهران – رئیس هیئت اجرائیه ومسئول تشکیلات جبهه ملی ایران

 اعضاء شورای دبیران و هیئت مشاوران «جنبش سکولار دموکراسی ایران» 

هم‌بستگی ملی جمهوری‌خواهان ایران

زندگی پربار محمود روز سه شنبه  ۱۴ بهمن ماه ۱۳۹۳ برابر با سوم فوریه  ۲۰۱۵ به پایان رسید.

 یادش گرامی و خاطره اش جاودان باد.

مراسم خاکسپاری او در تهران برگذار خواهد شد.

مراسم یادبود وی در آلمان روز شنبه  ۲۱ فوریه ۲۰۱۵ برابر با دوم اسفندماه ۱۳۹۳ از ساعت  ۵  بعد از ظهر در محل زیر برگذار می شود.

60594 Frankfurt, Haus der Jugend

Deutschherrnufer 12

 خانواده های راسخ افشار ــ علی راسخ افشار  

تسلیت سازمان سوسیالیست های ایران

بمناسبت درگذشت محمود راسخ افشار

با تأسف و تأثر فراوان با خبرشدیم که محمود راسخ افشار یکی از باسابقه ترین و تأثیر گذارترین فعالین سیاسی اپوزیسیون ایرانیان خارج از کشور درگذشت.

آشنائی بعضی از اعضای سازمان ما(سازمان سوسیالیست های ایران ـ سوسیالیست های طرفدار راه مصدق)، با او به بیش از ۵٠ سال قبل می رسید و مبارزات مشترکی در کنفدراسیون محصلین و دانشجویان ایرانی (اتحادیه ملی)،  جبهه ملی ایران در اروپا، گروه کارگر، اتحادچپ، سازمان مبارزه برای ایجاد جنبش مستقل کارگری، با یکدیگر داشتند.

پس از شکست نیروهای آزادیخواه برای تحقق آزادی و نظام دمکراسی و متحقق شدن نظام استبدادی ولایت فقیه بروطنمان ایران، بین ما در رابطه با چگونگی نحوه ادامه مبارزه و اشکال تشکیلات سازمانی (رابطه رهبری و بدنه سازمان، بویژه محترم شمردن حقوق اعضاء سازمان)، برداشت ها و تحلیلهای متفاوتی وجود داشت، که بالاخره منجر به جدائی فعالیت مشترک سازمانی ما، درسی سال قبل گردید.

ما درگذشت محمود راسخ افشار را به فامیل محترم راسخ افشار، بویژه آقای دکتر علی راسخ افشار و تمام دوستان و آشنایان و همنظران آن زنده یاد تسلیت می گوئیم و خود را درغم آنان شریک می دانیم.

گرامی باد خاطره آن زنده یاد

جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۳ – ۶ فوریه ۲۰۱۵

هیئت اجرائی سازمان سوسیالیست های ایران ـ سوسیالیست های طرفدار راه مصدق

 

 

 

در سوگ محمود راسخ افشار

محمود راسخ دبیر و تماینده‌ی کنفدراسیون جهانی در کنگره‌ی بین المللی دانشجویان (زلاند جدید، ژوئن 1964)

امروز با اندوه فراوان آگاه شدیم که رفیق محمود راسخ افشار، پس از یک بیماری چند ماهه در نیمه شب 14 بهمن 1393 (سوم فوریه 2015) در بیمارستان در شهر لودویگزهافن (Ludwigshafen) زندگی را در سن 79 سالگی به درود گفت.

رفیق محمود راسخ افشار در کنگره‌ی چهارم کنفدراسیون جهانی (لندن، ژانویه 1964) به سمت دبیری انتخاب شد. وی یکی از مبارزان راه آزادی و استقلال ایران بود و در چند دوره نیز مسؤولیت ریاست کنگره های کنفدراسیون محصلین و دانشجویان ایران را به عهده داشت. بدون تردید، درگذشت وی ضایعه‌ی سنگینی برای جنبش دموکراتیک و ضد استبدادی مردم ایران است.

ما دبیران پیشین کنفدراسیون جهانی محصلین و دانشجویان ایرانی (اتحادیه‌ی ملی) با ابراز همدردی و تسلیت به خانواده‌ی او، اعضای جنبش بزرگ کنفدراسیون جهانی، و همه‌ی مبارزان راه استقرار آزادی و دموکراسی و تحقق حقوق بشر در ایران، یاد این رفیق مبارزه را زنده می داریم.

چهارشنبه، چهارم فوریه 2015/15 بهمن 1393

دبیران پیشین کنفدراسیون:

فریدون اعلم کورش افطسی منصور بیات زاده فرامرز بیانی محسن رضوانی محمود رفیع مجید زربخش خسرو شاکری زند ناصر شیرازی کاظم کردوانی جابر کلیبی فریدون منتقمی سعید میرهادی پرویز نعمان بهمن نیرومند

  در سوگ محمود راسخ افشار

 با اندوه بسیار از درگذشت دوست، رفیق و همرزم دیرین خود محمود راسخ افشار با خبر شدیم. پذیرش مرگ او برای ما که سال‌ها با او دوستی و همکاری داشتیم، بسیار دشوار و تکان دهنده است. محمود راسخ افشار فرزند پدری از پیروان صدیق دکتر محمد مصدق بود. محمود در دوران دبیرستان از هواداران نهضت ملی ایران بود. او در دوران تحصیل در آمریکا و اروپا به جبهه ملی ایران و هم‌چنین به کنفدراسیون جهانی پیوست. محمود راسخ چند دوره عضو هیئت اجرائیه جبهه ملی ایران در خارج از کشور و نیز چند دوره عضو هیئت دبیران کنفدراسیون دانشجویان و محصلین ایرانی بود و ریاست بسیاری از کنگره‌های کنفدراسیون را بر عهده داشت.

محمود راسخ افشار بیش از نیم سده علیه رژیم‌های استبدادی پهلوی و جمهوری اسلامی با هدف تحقق ایرانی آزاد و مستقل که در آن برابری اقتصادی، سیاسی، حقوقی و فرهنگی مردم ایران تأمین گردد، مبارزه کرد. او با آن که تا پایان عمر خود به دکترین سیاسی دکتر مصدق وفادار ماند،
 
به نقل از سایت احترام آزادی
 
 

محمود راسخ افشار مبارز دیر پای نهضت ملی ایران در گذشت

محمود راسخ افشار، مبارز دیرپای نهضت ملی ایران در روز سه شنبه 3 فوریه  2015  در بیمارستان شهرLudwigshafen   ( آلمان ) در سن 79 سالگی  جهان را بدرود گفت.

محمود راسخ، تربیت و پرورش اجتماعی و سیاسی خود را مدیون خانوده اش که از هواداران و پیروان صدیق دکتر مصدق بود می دانست. او در زمان حکومت ملی دکتر مصدق وملی شدن صنعت نفت ایران درهنگام تحصیل در دبیرستان از هواداران نهضت ملی ایران بود و در ادامۀ آن در خارج از کشور به فعالیت و مبارزه سیاسی و اجتماعی درجبهۀ ملی ایران، کنفدراسیون جهانی و جنبش چپ مستقل  ایران پرداخت و مسئولیت تصدی چند دوره عضویت در هیئت اجرائی سازمان های جبهه ملی ایران در اروپا را عهده دار شد و دو سال نیز عضو هیئت دبیران کنفدراسیون جهانی محصلین و دانشجویان ایرانی (اتحادیه ملی) بود.

  تلاش وکوشش نظری وعملی مستمر و خستگی ناپذیر محمود راسخ افشار  به مدت بیش از نیم قرن برضد رژیم کودتائی شاه، دست نشانده انگلیسی – آمریکایی و استبداد مذهبی  در جهت تحصیل استقلال ، آزادی و عدالت اجتماعی در ایران وهمچنین شرکت فعال با دیگر یاران مبارز در سازماندهی جنبش  چپ مستقل ایران قبل  و بعد از انقلاب  بزرگ بهمن 57  ماندگار  است.

انقلاب اسلامی در هجرت، در گذشت زنده یاد محمود راسخ افشار را به  خانواده ی ارجمندش  و دکتر علی راسخ افشار و همۀ مبارزان نهضت ملی ایران تسلیت  می گوید.

یادش گرامی  باد

4 فوریه 2015 برابر  با  15 بهمن  1393

 

به مناسبت 
در گذشت  محمود راسخ افشار

چهار شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ – ۰۴ فوریه ۲۰۱۵

 
با نهایت درد و اندوه از درگذشت  دوست دیرین و گرامی خود و مبارز دیرپای ملی، محمود راسخ افشار، با خبر شدیم.
محمود راسخ افشار که چندی پیش به دنبال نتایج نامطلوب یک عمل جراحی به فلج بخشی از بدن دچار شد، و در حالی که تحت درمان قرار داشت چندی بعد به حال اغماء رفته بود، سرانجام در روز۳ فوریه ما را ترک کرد. او برادر دکتر علی راسخ افشار از بنیانگذاران سازمان های جبهه ملی ایران در اروپا بود.
محمود راسخ که در خانواده ای از هواداران وفادار دکتر مصدق و نهضت ملی پرورش یافته بود از همان دوران نوجوانی در صف پیروان رهبر نهضت ملی قرار داشت و هنگامی که، پس از تحصیلات دانشگاهی خود در آمریکا در رشته ی فیزیک، در اوایل تأسیس جبهه ملی ایران در اروپا، در کشور آلمان اقامت گزید به صفوف سازمان های جبهه ملی ایران پیوست و در این چارچوب بود که در مبارزات ملی و دانشجویی آن زمان شرکتی فعال و مؤثر داشت.  محمود راسخ افشار چند دوره نیز عضو هیئت اجرائی سازمان ها جبهه ملی ایران در اروپا، و دو سال نیز عضو هیئت دبیران کنفدراسیون جهانی محصلین و دانشجویان ایرانی (اتحادیه ملی) بود.وی چندی بعد، هنگامی که، بدون دست کشیدن از اعتقادات ملی خود، به مارکسیسم گرایش یافت، به منظور اقدام به یک مبارزه ی سیاسی سوسیالیستی، با چند تن از دیگر یاران جبهه ملی اروپا اقدام به تشکیل یک گروه مستقل مارکسیستی  کرد و با اعلام صمیمانه ی این تصمیم به یاران جبهه ملی اروپا به مبارزه در بیرون از این چارچوب پرداخت. اما او که نه سوابق دوستی ها را نادیده می گرفت ونه اعتقاد به اصول نهضت ملی را از دست داده بود از آن پس نیز همواره به روابط نزدیک و صمیمانه ی خود با یاران جبهه ملی وفادار ماند.در دوران پس از انقلاب اسلامی نیز که او  از همان آغاز در صف مخالفان اصولی جمهوری اسلامی قرار داشت از کوشش های خود در راه سازماندهی به یک جبهه ی مخالف، خاصه از راه کوشش برای اتحاد در میان گرایش های چپ مستقل دست نکشید. در نوشته های، خواه درباره ی جنبش سوسیالیستی ایران و خواه درباره ی نهضت ملی، نقدی صریح اما صمیمانه همواره از مؤلفه های مشارکت نظری او بود.
در این فقدان جبران ناپذیر و ضایعه ی دردناک ما با برادر گرامی وی و دوست عزیزمان، دکتر علی راسخ افشار و خانواده ی ارجمند او کمال همدردی را داریم و برای آنان و همه ی دوستان و دوستدارانش شکیبایی بسیار آرزو داریم.۴ فوریه ۲۰۱۵
سازمان های جبهه ملی ایران در اروپا 
دکتر پرویز داورپناه، علی شاکری زند، مهندس مهدی مقدس زاده
 
 

در سوگ محمود راسخ افشار

 
با اندوه بسیار از درگذشت دوست، رفیق و همرزم دیرین خود محمود راسخ افشار با خبر شدیم. پذیرش مرگ او برای ما که سال‌ها با او دوستی و همکاری داشتیم، بسیار دشوار و تکان دهنده است.محمود راسخ افشار فرزند پدری از پیروان صدیق دکتر محمد مصدق بود. محمود در دوران دبیرستان از هواداران نهضت ملی ایران بود. او در دوران تحصیل در آمریکا و اروپا به جبهه ملی ایران و هم‌چنین به کنفدراسیون جهانی پیوست. محمود راسخ چند دوره عضو هیئت اجرائیه جبهه ملی ایران در خارج از کشور و نیز چند دوره عضو هیئت دبیران کنفدراسیون دانشجویان و محصلین ایرانی بود و ریاست بسیاری از کنگره‌های کنفدراسیون را بر عهده داشت. محمود راسخ افشار بیش از نیم سده علیه رژیم‌های استبدادی پهلوی و جمهوری اسلامی با هدف تحقق ایرانی آزاد و مستقل که در آن برابری اقتصادی، سیاسی، حقوقی و فرهنگی مردم ایران تأمین گردد، مبارزه کرد. او با آن که تا پایان عمر خود به دکترین سیاسی دکتر مصدق وفادار ماند، اما در دورانی از زندگی سیاسی خود به مارکسیسم گروید و در توان خود در سازماندهی جنبش مستقل کارگری ایران بسیار کوشید.ما درگذشت محمود راسخ افشار را به خانواده او و به ویژه به برادر ارجمندشان دکتر علی راسخ افشار و هم‌چنین به دوستان و همراهان سیاسی‌اش تسلیت می‌گوئیم و برای همه صبر و شکیبائی آرزومندیم. 
حمید آزادی، نعمت آزرم، بهروز آذرنوش، ابوتراب ابوترابی، بابک اجلالی، دکتر داریوش احمدی، اردوان ارشاد، فری اعلم، دکتر بیژن افتخاری، امیر افخمی، دکتر محمد اقتداری، بابک امیرخسروی، کمال ارس، حسین اسدی، اسکندر اسکندری، ایرج اشراقی، محمد اعظمی، کورش افطسی، رضا اگرمی، امیررضا امیربختیار، بهمن امینی، فریبا امینی، محمد امینی، اصغر ایزدی، دکتر مهران براتی، ارژنگ برهان آزاد، فرزین بستجانی، بیژن بطائی، علی بکائی، شهلا بهاردوست، حسن بهگر، دکتر بهروز بیات، مسعود بهنود، دکتر ناصر پاکدامن، دکتر امیر پیشداد، ناهید جعفرپور، هادی جفرودی، دکتر حسین جوادی، حسن حسام، محمد حسیبی، پروین خانبابا تهرانی، مهدی خانبابا تهرانی، جعفر خسروی، بهروز خلیق، ناصر دارابی، کیهان دانشور، پرویز دستمالچی، مهدی ذوالفقاری، احمد رناسی، احمد رافت، مرتضی رحیمی، محمود رفیع، دکتر فضل الهه روحانی، عباس سلیمی، بیژن سینا، علی شاکری، سعید شاهسوندی، رضا شاه حسینی، منصور سحرخیز، حسن سعیدی، اکبر شقایق، محسن شیرازی، ناصر شیرازی، کیومرس صابغی، دکتر عباس صارم اصلانی، کامران صادقی، سیاوش صالحی، منوچهر صالحی، حمید صدر، جعفر صدیق، دکتر باقر صمصامی، بیژن طائی، دکتر اسدالله طیورچی، منصور عرفان، غلام عسگری، فرزانه عظیمی، نظیر علیزاده، دکتر احمد طهماسبی، منوچهر فاضل، مهدی فتاپور، مسعود فتحی، امیرحسین فتوحی، دکتر فرهاد فراست، فرهاد فرجاد، بهمن فرحبخش، ناهید فرهاد، کامبیز قائم مقام، دکتر محسن قائم مقام، دکتر مسعود کاظم زاده، سعید کاظمی، دکتر عزیزالله کرملو، دکتر مسعود کریم نیا، بهزاد کریمی، دکتر کاظم کردوانی، محمد کسائی زاده، اسد کوه کلانی، دکتر علی گوشه، حسن لباسچی، اکبر فنی پور، بهمن مبشری، دکتر هدایت متین دفتری، دکتر مرتضی محیط، مصطفی مدنی، باقر مرتضوی، تراب مستوفی، پروفسور محسن مسرت، بهروز معظمی، محمود معتمدی، حسین منتظر حقیقی، دکتر محمد علی مهر آسا، پرویز مهرافشان، فریده مهمنش، دکتر همایون مهمنش، انور میرستاری، سعید میرهادی، علی نادری، علی ندیمی، پرویز نویدی، دکتر بهمن نیرومند، دارا نیرویی، فرشید یاسائی،  فرهاد یاسائی، دکتر موسی یحیی زاده 

 محمود راسخ افشار در گذشت راه و خاطره اش زنده و ماندنی است

با اندوه فراوان به اطالع می رسانیم که رفیق و همرزم عزیز و گرامی ما، محمود راسخ افشار مبارز دیرین آزادی و استقالل ایران و رزمنده خستگی ناپذیر سوسیالیسم در شامگاه ٣ فوریه ٢٠١۵ در بیمارستان B.G. Klinik شهر Ludwigshafen )آلمان( به خاموشی گرائید. رفیق محمود راسخ عضو پیشین شورای موقت سوسیالیست های چپ ایران و از بنیانگذاران این شورا فعالیت سیاسی خود را از سال های١٩۶٠ با عضویت در جبهه ملی خارج از کشور و کنفدراسیون جهانی محصلین و دانشجویان ایرانی آغاز نمود. چند دوره عضوهیئت اجرائیه جبهه ملی ایران در خارج از کشور و دو دوره دبیر کنفدراسیون جهانی بود. بیش از یک دهه قبل از انقالب به فعالیت های سوسیالیستی پرداخت وهمراه با جمعی از یاران خود دست به انتشار “نشریه کارگر، ناشر افکار کمونیست های ایران” زد که انتشار آن تا مهرماه ١٣۵٧ ادامه داشت. پس از انقالب در آذر ماه ١٣۵٨ همراه با جمعی از رفقای خود به انتشار هفته نامه “جنبش کارگری- ارگان سازمان مبارزه برای ایجاد جنبش مستقل کارگری” همت گماشت. مبارزات پر ارج نظری و عملی رفیق محمود راسخ علیه استبداد سلطنتی و ازتجاع دینی و کلیت نظام جمهوری اسالمی ایران و بیش از نیم قرن تالش پی گیر در راه آزادی و استقالل ایران و سوسیالیسم، در جنبش آزادی خواهانه ایران و در میان پیکارگران جنبش چپ فراموش نشدنی است و همواره به یاد خواهد ماند. شورای موقت سوسیالیست های چپ ایران این ضایعه بزرگ را به خانواده راسخ افشار، بویژه به برادر گرامی ایشان دکتر علی راسخ افشار، به دوستان و یاران او و به همۀ مبارزان آزادی و استقالل ایران و رزمندگان سوسیالیسم تسلیت می گوید. شورای موقت سوسیالیست های چپ ایران ٢٠١۵ فوریه ۴ مراسم یادمان محمود روز شنبه ٢١ فوریه ٢٠١۵ ساعت ۱۷ در خانه جوانان شهر فرانکفورت برگزار می شود. آدرس: Haus der Jugend Deutschherrnufer 12 60594 Frankfurt am Main
 

خاندان گرانقدر راسخ افشار

با اندوه وتاسف بسیار درگذشت آقای محمود راسخ افشار را که از زمان نوجوانی وروزهای آغازین نهضت ملی ایران به رهبری مصدق بزرگ،تاواپسین روزهای زندگی درمسیر این نهضت وآرمان های والای آن تلاش نمود،به آن خاندان گرانقدر وبه ویژه به برادر ارجمندشان جناب آقای دکترعلی راسخ افشار،مسئول تشکیلات جبهه ملی ایران در روزهای پس از انقلاب وهمچنین به همه اعضاء وطرفداران جبهه ملی ایران تسلیت عرض میکنم . روانش شاد و راه پرفروغش پر رهروباد .

                       تهران – رئیس هیئت اجرائیه ومسئول تشکیلات جبهه ملی ایران

                                            دکترحسین موسویان

                                             18/11 /1393

 

در سوک درگذشت یک چهرهء مستقل سیاسی

اعضاء شورای دبیران و هیئت مشاوران «جنبش سکولار دموکراسی ایران» درگذشت آقای محمود راسخ افشار، از دبیران کنفدراسیون سابق دانشجویان ایرانی در اروپا، و از شخصیت های خوشنام، مستقل، سکولار و سوسیال دموکرات را به دوستان واقعی اش که صمیمانه به سوگ اش نشسته اند تسلیت گفته و بر احوال جامعه ای افسوس می خورند که چهره های صادق رزمنده در راه رهائی مردم  اش را اینگونه در غربت از دست می دهد. یادش همیشه گرامی خواهد بود.

محمود راسخ افشار چشم از جهان فرو بست، یادش جاوید و گرامی باد

 

محمود راسخ افشاریکی دیگر از مبارزانو طرف‌داران آزادی، دموکراسی، استقلالوعدالت اجتماعی ایران روز سه شنبه  ۱۴ بهمن ماه ۱۳۹۳ برابر با سوم فوریه  ۲۰۱۵چشم از جهان فرو بست.

در تاریخ مبارزات سیاسی معاصر ایران محمود راسخ افشار در زمره آن دسته از طرفدارانمصدق و نهضت ملیمحسوب می شود کهبا توجه به خصایل و ویژگی‌هایجامعه ایرانبه سوسیالیسم اعتقاد پیدا کرده بود.به همین جهت در خلال بیش ازپنجاه سال کنشگری سیاسی و اجتماعی نه تنها مبارزات خود را با اعتقادی استواربه اصولآزادی ودموکراسی واستقلال وعلیه دیکتاتوری شاهنشاهی واستبداد ولایت فقیهی دنبال کرد بلکه همواره با جدیت تمامبرای احیا حقوق زحمتکشان و کارگران تلاش نمود.

اوتا آخر عمرش  در بوته اندیشه وعمل نشان دادکهطرفدار بی‌قید وشرط گذار ازجمهوری اسلامی با اتکا به نیروی مردماست ودر این راه مماشات نکرد.

 او جمهوریخواهی اصیل، از نظر اجتماعی رادیکال و از نظر سیاسی ترقیخواه واز نظر اقتصادی عدالت طلب بود که با صراحت و بدونکوچک‌ترین تزلزلیاز آرمان های ملی و مترقی و فرهنگ ایرانی دفاع می کرد.

یادش همیشه جاوید وگرامی باد،

هم‌بستگی ملی جمهوری‌خواهان ایران

۱۷ بهمن ماه ۱۳۹۳ برابر با ۶ فوریه  ۲۰۱۵

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.