jebheh melli 01

شصت و پنج سال جبهه ملی ایران

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

jebheh melli 01

jebheh melli 01

شصت و پنج سال مبارزه برای آزادی، دموکراسی استقلال، تمامیت ارضی و عدالت اجتماعی؛شصت و پنج سال مقاومت در برابر دیکتانوری و استبداد؛ شصت و پنج سال تحمل اعدام و زندان و شکنجه و تبعید و تهمت و محرومیت از حقوق اجتماعی و حق کار؛ شصت و پنج سال انتظار در پشت در های بسته بیدادگاههای و زندان های شاه و خمینی؛ شصت و پنج سال… اینست تصویری که من و امثال من از جبهه ملی داریم.
فرهنگ قاسمی

در روز هجدهم مهرماه 1328 اعلامیه‌ی کوتاهی با امضای دکتر محمد مصدق در دانشگاه و بازار تهران منتشرگردید که در آن از مردم دعوت شده بود، برای اعتراض به روند انتخابات دوره‌ی شانزدهم مجلس با او همراه شده و به طرف کاخ شاه راهپیمایی نمایند. در متن این دعوت چنین می‌خوانیم: « … ما تصمیم گرفته‌ایم که در روز جمعه 22 مهر دو ساعت قبل از ظهر در جلو سردر سنگی اعلی‌حضرت حاضر شویم. ای مردم در آن‌جا ما را تنها و بی‌کس نگذارید. …» صبح روز 22 مهر وقتی مصدق برای حرکت به طرف کاخ مرمر از خانه‌اش خارج شد، هزاران نفر از مردم تهران در پشت سر او قرار گرفتند و حرکت آغاز شد. در مقابل کاخ از طرف جمعیت انبوه معترضان به بیست نفر اجازه‌ی ورود به داخل محوطه کاخ داده شد و مصدق همراه 19 نفر دیگر به کاخ مرمر وارد شده و تحصن اعتراضی خود را شروع کردند. این 20 نفر پس از چهار روز، در عصر روز سه‌شنبه 26 مهر با صدور بیانیه‌ای گزارش‌گونه خطاب به ملت ایران از تحصن خارج شدند و سپس همان عده در روز اول آبان‌ماه 1328 در تجمعی که در منزل دکتر مصدق داشتند، نام حرکت و جمعیت خود را «جبهه‌ی ملی» نامیدند و مبارزات برای آزادی انتخابات را مصرانه دنبال کردند. در اثر مبارزات جبهه‌ی ملی و پشتیبانی بی‌دریغ مردم، انتخابات مخدوش و فرمایشی تهران باطل اعلام شد و در انتخابات مجدد تهران 8 نفر از کاندیداهای جبهه‌ی ملی و در رأس آن‌ها دکتر مصدق به مجلس شانزدهم راه یافتند؛که همین عده با همراهی چند تن دیگر از نمایندگان ملی شهرستان‌ها و با حمایت گسترده‌ی ملّت ایران توانستند قانون ملّی شدن نفت را ابتدا در کمیسیون نفت که به ریاست دکتر مصدق تشکیل شده بود، و سپس در مجلس شانزدهم به تصویب برسانند و آن‌گاه دولت ملّی مصدق به منظور اجرای قانون ملّی شدن نفت تشکیل گردید.طی 65 سالی که از تأسیس جبهه‌ی ملّی ایران گذشته، این سازمان فراز و نشیب‌های بسیاری را از سر گذرانده، ولی هیچ‌گاه از دفاع از آزادی و استقلال و عدالت و تلاش برای استقرار حاکمیت ملی و مبارزه با دیکتاتوری با هر نام و در هر لباسی فروگذار نکرده است. طی این 65 سال هزاران نفراز اعضا و هواداران جبهه‌ی ملّی ایران زندان‌ها و شکنجه‌ها و تبعیدها را متحمل شده، و صدها نفر از آنان در راه آرمان‌های ملّت ایران به شهادت رسیده‌اند. طی این سال‌ها هزاران بیانیه و نشریه و روزنامه در جهت اهداف آزادی‌خواهانه و استقلال‌طلبانه‌ی ملّت ایران از طرف جبهه‌ی ملّی انتشار یافته و صدها تجمّع و تظاهرات قانونمند و اثرگذار از طرف این سازمان صورت گرفته است. و اکنون در شرایط بحرانی و ناهنجار و یأس‌آور منطقه‌ی خاورمیانه و در جریان درگیری‌های خطیر موجود در کل جهان، جبهه‌ی ملّی ایران 65 سال پس از تأسیس همچنان در جهت استقرار حاکمیت ملّی و استقلال و عدالت اجتماعی تلاش می‌کند و برقراری آزادی را پایه و اساس همه‌ی پیشرفت‌ها و رفاه مردم و اعتلای کشور می‌داند.درود بر دکتر محمد مصدق رهبر و بنیان‌گذار جبهه ملی ایران.با یاد همه‌ی شخصیت‌های درگذشته‌ای که در شورای مرکزی جبهه‌ی ملی برای آزادی واستقلال ایران همه‌ی عمر مبارزه کردند.
دکتر حسین فاطمی – اللهیارصالح – دکتر کریم سنجابی – دکتر مهدی آذر – دکتر غلامحسین صدیقی – اصغر پارسا – دکتر شمس‌الدین امیرعلائی – مهندس احمد زیرک‌زاده – مهندس جهانگیر حق‌شناس – دکتر شاپور بختیار – مهندس کاظم حسیبی – مهندس عبدالحسین خلیلی – باقر کاظمی – داریوش فروهر – مهندس مهدی بازرگان – دکتر یدالله سحابی – حسن نزیه – آیت‌الله سید محمود طالقانی – دکتر محمدعلی خنجی – ناصر مجللی –حاج حسن قاسمیه – نصرت‌الله امینی – دکتر مسعود حجازی – دکتر اسدالله مبشری – جلال غنی‌زاده – مهندس عباس نراقی – علی‌اشرف منوچهری – حاج محمدحسن شمشیری – غلامرضا تختی – حسن صدر – حاج محمود مانیان – مهندس احمد رضوی – محمدعلی کشاورز صدر – حبیب‌الله ذوالقدر – حاج علی صدری – ابراهیم کریم‌آبادی – حاج قاسم لباسچی – ابوالفضل قاسمی – عبدالحسین دانش‌پور – حسین راضی – حسین صدر – محمود نریمان – حسن میرمحمدصادقی – آیت‌الله حاج سید ضیاءالدین حاج‌سیدجوادی – دکتر یوسف جلالی – دکتر عبدالله معظمی – مرتضی تاجیک – علی اردلان – دکتر پرویز ورجاوند – مهندس محمدرضا نظام‌الدین موحد – حسن خرمشاهی – مهدی غضنفری – حشمت‌الله خیاط‌زاده – هوشنگ کشاورز صدر – دکتر ایرج وامقی – دکتر رضا قاضی‌مقدم – دکتر سیروس یحیی‌زاده – دکتر پرویز دبیری – حسن شهیدی – دکتر خسرو سعیدی – دکتر علی‌اکبر نقی‌پور – غلام‌رضارحیم – مهندس اسماعیل حاج قاسمعلی – دکتر مهدی مؤیدزادهجبهه ملی ایرانتهران، اول آبان‌ماه 1393

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.