tavana 01

نگرانی از اجرای یک حکم اعدام در ایران به ‘اتهام اهانت به پیامبر’

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

tavana 01

tavana 01دستگاه قضایی ایران هنوز از جزئیات حکم آقای توانا گزارشی منتشر نکرده است. کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از قوه قضاییه این کشور درخواست کرده حکم اعدام روح الله توانا، جوان ۳۴ ساله مشهدی که گفته می‌شود به اتهام اهانت به پیامبر اسلام بازداشت و به اعدام محکوم شده است را متوقف کند.

روز پنجشنبه (۲۰فوریه – اول اسفند) کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران که یک نهاد غیردولتی مستقر در آمریکاست، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد “قوه قضاییه ایران باید حکم اعدام روح‌الله توانا را به جرم ‘سب النبی’ به دلیل برخوردار نبودن از روند دادرسی و محاکمه عادلانه لغو کند و به روند رو به افزایش صدور و اجرای حکم اعدام برای جرائم گوناگون پایان دهد.”

در این بیانیه در مورد چگونگی بازداشت و صدور حکم آقای توانا آمده است: “روح‌الله توانا، ۳۴ ساله، در مهر ماه ۱۳۹۰ توسط نیروهای اداره اطلاعات شهر مشهد در منزلش دستگیر شد. بر اساس حکم دادگاه که مورد مطالعه کمپین قرار گرفته، ماموران وزارت اطلاعات یک نوار ویدیویی آقای توانا که روی کامپیوتر شخصی وی بوده است را ضبط کرده اند که در آن وی در حالی که تحت تاثیر مشروبات الکلی بوده، ادعا می شود جمله‌ای گفته که قاضی آن را توهین به پیامبر اسلام (سب النبی) تفسیر کرده است.”

اهانت به پیغمبر مسلمانان در قوانین ایران جرم محسوب می‌شود و می‌تواند مجازات اعدام برای فرد هتاک در پی داشته باشد.

هادی قائمی، مدیر این کمپین در همین رابطه گفته است: “شگفت‌انگیز است در قرن بیست و یکم، قوه قضاییه ایران می‌خواهد مردی را برای گفتن یک عبارت غیر عمدی در فیلمی که خودش ضبط کرده و به صورت خصوصی نگهداری کرده به دار بیاویزد.”

دستگاه قضایی ایران هنوز از جزئیات حکم آقای توانا گزارشی منتشر نکرده است اما به کلیک گزارش پایگاه خبر رسانی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، حکم اعدام برای روح الله توانا در دادگاه بدوی در شهر مشهد صادر شده و سپس در دادگاه تجدید نظر و دیوان عالی کشور هم تایید شده است.

اواخر ماه ژانویه گذشته هم سازمان های حقوق بشری از تدوام اعدام‌ها در ایران ابراز نگرانی کرده بودند. بنا بر ادعای این نهادها، تنها در دو هفته اول ماه ژانویه گذشته ۴۰ نفر درا یران اعدام شده اند.

در همان زمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در ایران هم “استفاده مداوم مقام‌های ایرانی از مجازات اعدام” را “هولناک” خوانده بود.

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.