isd 01

بوی بنزین را می شنوید؟

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

isd 01

isd 01…براستی این بنزین را کدام جرقه به آتش خواهد کشید؟؛ آتشی که نه در پی ویران کردن و نابود کردن، که برای گرم کردن هوای مبارزه و روشن کردن افق های آن آینده ای است که در تاریکی شب ِ حکومت اسلامی نگاه نسل جوان و آرزومند و بی گناه به آن دوخته است…


 

بیانیهء برخی از سازمان های سکولار دموکرات ایران

هموطنان گرامی؛

زمان و زمانه به بنزینی آغشته است که از تحقیر و سرکوب و اهانت ساخته شده و با چاشنی فقر و بی کاری و نابسامانی وتبعیض آمادهء انفجار است. دیروز این حکومت بحران آفرین موسوم به جمهوری اسلامی به هموطنان آذربایجانی ما اهانت می کند و امروز می کوشد تا چهرهء فاتح تهران عصر مشروطیت، سردار اسعد بختیاری، را مخدوش سازد. در بلوچستان قبرهای دسته جمعی کشف می شوند، در کردستان کولبران زحمت کش را به تیر می بندند، اهواز از چوبه های دار دلچرکین است، و در سراسر شهرهای ایران اعدام شدگان در بغضی فرو خورده در هوا چرخ می خورند. دختران و پسران از زندگی عادی محرومند، اعتیاد بیداد می کند و فحشا گذران مشروع زندگی تلقی می شود. دایناسورهای عمامه به سر ایمان مردم را نابود می کنند و به غارت ثروت های ملتی بزرگ و کهن دست زده اند.

براستی این بنزین را کدام جرقه به آتش خواهد کشید؟؛ آتشی که نه در پی ویران کردن و نابود کردن، که برای گرم کردن هوای مبارزه و روشن کردن افق های آن آینده ای است که در تاریکی شب ِ حکومت اسلامی نگاه نسل جوان و آرزومند و بی گناه به آن دوخته است.

اما این مبارزه نیازمند حمایت و هدایت است. در ایران سنگ را بسته و سگ را رها کرده اند و در خارج کشور  موفق شده اند تا ما را به تفرقه و دشمنی و علیه هم زدن بکشانند.

 

همرزمان گرامی در سراسر دنیا!

از نظر ما، هم اکنون وقت بیداری است؛ وقت بازبینی عمل خویش و تأثیر و نتایج آن در مسیر ایجاد اتحاد یا تفرقه. باید با چشم باز ببینیم که مردم ایران، زخم خورده و نومید از آنچه چهار سال پیش گذشت، همچنان آماده اند تا خشم و انرژی و اشتیاق خود را در مسیر حفظ یکپارچگی کشور، شکستن ماشین بازتولید استبداد متمرکز، و برقراری حکومتی سکولار دموکرات بکار گیرند و به این فاجعهء تاریخی که در کمتر جامعه ای رخ داده است پایان دهند.

از هر گوشهء ایران شعله های کوچک آتش، لرزان در مسیر توفان ها، قد کشیده اند و به سوی هم دست دراز می کنند. بیائید خودخواهی های کوچک، خود بزرگ بینی های بیهوده، و تفرقه افکنی های دشمن شاد کن را کنار بگذاریم. بیائید، بی آنکه خود را میداندار بدانیم، زیر یک سقف عمومی بنشینیم و با هم گفتگو کنیم، همدلانه به ایران بیاندیشیم و به مردم مان نوید آن را دهیم که می توان «یک ملت» ماند و حق مردمان آفرینندهء فرهنگ ها و زبان ها و ادیان گوناگون را برسمیت شناخت.

امروز هموطنان بختیاری ما، آتش گرفته از اهانت های بزرگ حکومتی که صدا و سیمایش سخنگوی مستقیم ولی فقیه غاصب و ستمگر است، فریاد اعتراض برداشته اند. اینک نوبت همه است:لرها، آذری ها، کردها، بلوچ ها، ترکمن ها، اعراب، گیلکی ها، مازندرانی ها، مسلمانان و مسیحیان و زرتشتیان و بهائیان و پیروان صدها آئین بزرگ و کوچک دیگر ایران زمین، بخصوص تهران و اصفهان و شیراز که بیشترین جمعیت های کشور را در خود متمرکز کرده اند. همه باید نشان دهند که در برابر بیداد و تحقیر و سلب حقوق تک تک شان به مدد یکدیگر بر می خیزند تا آسمانی را بیافرینند که زیر سقف بلند اش همگی ما ایرانی و آزاده و صاحب فرهنگیم.

آری، تنها از دیدگاه یک نگاه ملی و سراسری است که می توان به وحدتی دشمن شکن رسید و این نگاه تنها از همدلی با یکدیگر ساخته می شود. اگر بلوچ و کرد، بقول سعدی، از یک گوهرند آنگاه هنگامی که یکی از آنان به دردی دچار می آید، جهان باید فریاد اش را از حلقوم آن دیگری بشنود. چرا که ما دارای سرنوشت های چندگانه نیستیم، هرچند که دارای زندگی ها و زبان ها و فرهنگ ها و ادیان چندگانه ایم و افتخار می کنیم که، در متن این گوناگونی شگفت، هزاره ها را با هم زیسته و پیموده اید.

باید به این حکومت غاصب و تاراجگر نشان داد که دست ما در دست همدیگر بافته شده و به ریسمانی مبدل گشته که می تواند گلوی استبداد را بفشارد و از مصرف هوای پاک کشور مان محروم اش کند.

ما همه میراث دار و میراث بر سردار اسعد بختیاری و ستارخان تبریزی و سردار تنکابنی و میرزا آقاخان کرمانی و قهرمانان و روشنفکران کرد و بلوچ و عرب و ترکمن خویش هستیم و در این میراث شگرف است که سرنوشت مشترک ما رقم خورده است.

آری، ایران زمانی قد راست خواهد کرد که مردمان رنگارنگ اش درد یکدیگر را درد خود بدانند.

هموطن!

زمین و  زمانه به بنزینی آتش گیر آغشته است و دیری نخواهد پائید که انفجار بزرگ رخ دهد.

چرا ما برای آن روز در قامت بلند وحدت برای حفظ کشور و سعادت ملت آماده نباشیم؟

نام سازمان های امضاء کننده، به ترتیب الفبا:

اتحاد عشایر و اقوام جنوب ایران

جبههء مردم بلوچستان

جبههء ملی ایران

جنبش سکولار دموکراسی ایران

حزب پان ایرانیست ایران (برون مرز)

سازمان دفاع از حقوق ملی خلق ترکمن

سازمان سیاسی ـ فرهنگی ایران پاد

شبکهء سکولارهای سبز ایران

کانون فرهنگی پارس لر بختیاری ایرانبان

گروه ایران امید

گروه رایزنی برای اتحاد

مرکز مطالعات سیاسی و تحقیقات استراتژیک اپوزیسیون

نهاد مردمی

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.