شکایت کارگران از سازمان تامین اجتماعی

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

شکایت کارگران از سازمان تامین اجتماعی: عملی تاثیر گذار یا تنها ثبت تاریخی

نزدیک به ۱۵۰۰ کارگر شاغل و بازنشسته از کارخانه های مختلف مثل ایران خودرو، شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه ، کیان تایر، کارخانجات صنایع فلزی، پتروشیمی های منطقه ماهشهر، کارگران نساجی کردستان، فولاد زاگرس، شاهو، پرریس، کارگران بیمارستانی، کارگران ساختمانی، هماهنگ کننده طومارچهل هزار نفری کارگران برای اعتراض به تخلفات و حیف و میل در سازمان تامین اجتماعی شده اند.  کارگران شاکی در قدم اول ۶ نفررا به نمایندگی از خود انتخاب کرده اند. دکتر خلیل بهرامیان وکالت آنان را بعهده گرفته و قرار است شکایتی را در ده روز آینده تنظیم کند. خواست کارگران این است که نه تنها به حیف و میل سرمایه های اقتصادی کارگران در زمان ریاست سعید مرتضوی بر سازمان تامین اجتماعی رسیدگی شود،   بلکه اتهامات اختلاس این سازمان در سالهای قبل و دولتهای پیشین نیزمورد بررسی  قرار گیرد.

کمیته تحقیق و تفحص مجلس در دو نوبت به تخلفات این سازمان رسیدگی کرده که دومی آن در سال ۹۲ است. بر اساس این گزارش سازمان تامین اجتماعی ۱۳۸ شرکت انحصاری به ارزش ۴ میلیارد یورو را به شرکت هولدینگ سورینت قشم به مدیریت  بابک زنجانی واگذار کرده.

افزون بر آن این سازمان پرداخت کارت هدایای میلیاردی به ۳۷ نفر از نمایندگان مجلس و برخی مقامات دولتی از جمله معاون اول رئیس جمهور سابق پرداخته است. این هدایا برای مثال ۵۰ میلیون تومان کارت هدیه به رحیمی معاون اول رئیس جمهور، ۱۰۰ میلیون تومان به عباسی سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ۱۰۰ میلیون تومان به شیخ الاسلام معاون وقت اجتماعی رئیس جمهور بوده است.

همه اطلاعات کارگران از گزارش کمیته تحقیق و تفحص مجلس است که به تخلفات این سازمان در زمان ریاست سعید مرتضوی رسیدگی بر می گردد. برخی از نمایندگان کارگران می گویند که این گزارشات با جهت گیری سیاسی و جناحی ارتباط دارد و به این دلیل به اتهامات اختلاس و تخلفات قبل از سال ۹۰ و دولتهای قبل اشاره نشده است.

سازمان تامین اجتماعی از بزرگترین سازمان های اقتصادی کشور محسوب می شود. این سازمان ۹ شرکت و سازمان را در زیر مجموعه خود دارد که شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی موسوم به شستا تنها یکی از آنهاست. سازمان تامین اجتماعی ۱۲ میلیون نفر را زیر پوشش خود دارد که با احتساب خانواده هایشان برای خدمات درمانی ۳۷ میلیون نفر را دربر می گیرد.

در مورد طرح شکایت دو دیدگاه وجود دارد: برخی طرح شکایت را در چارچوب قضایی کشور بی ثمر می دانند و به تغییرات ساختاری معتقدند ولی آنرا برای ثبت تاریخ مفید می دانند. بعضی  از کارگران بر این باورند که باید طرح شکایت را مستقل مطرح کرد ودر مقابل این تخلفات و غارت سرمایه های اقتصادی کارگران در چارچوب همین نظام نیز نباید ساکت نشست.

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.