اخباروگزارشات کارگری20فروردین1394

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری20فروردین1394

– سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:محکومیت کارگران نقش برآب زدن است!

– بازداشت نظام صادقی از اعضای کمیته هماهنگی در سنندج

– تجمع کارگران کارخانه فولادآذربایجان و گیربکس سازی میانه مقابل دفتریکی ازنمایندگان مجلس

-۱۵۰ کارگر قراردادی کارخانه ذوب آهن اردبیل در سال جدید بیکار شدند

– تجمع اعتراضی پذیرفته‌ شدگان آزمون خرداد 91 استانداری ها  مقابل بنیاد شهید خوزستان

– نرخ بیکاری معلولان به  40درصد رسیده است

– شماره هفتم نشریه علیه بیکاری منتشرشد!

– مرگ 4 کارگر در نیروگاه برق شیروان

– کشته وزخمی شدن2کارگردر آبپخش  برازجان

– تظاهرات بیش از300هزارفرانسوی علیه سیاست های ریاضت اقتصادی

– لغو صدها پرواز در دومین روز اعتصاب کارکنان برج مراقبت در فرانسه

– آغاز محاکمه مقصران فاجعه معدنی سوما پس از ۱۱ ماه

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:محکومیت کارگران نقش برآب زدن است!

در حالی که حقوق کارگران طبق اخبار رسمی کشور چندین برابر زیر خط فقر است و کارگران مجبورند برای ادامه زندگی و حفظ سفره ناچیز خود رنج و مشقت بیشتری را به دوش کشند و همزمان با گسترش فاصله طبقاتی در کشور شاهد اختلاس های چند هزار میلیادری می باشیم و فقر و فساد همچنان نفس مردمان زحمت کش و تهی دست را بریده است و گرانی و  فقر بیکاری هر روز در حال سبقت از یکدیگرندو نبود امنیت شغلی برای کارگران روزگار را بر آنان سخت و سخت تر می کند و اما کارفرمایان از این آشفته بازار سو استفاده کرده و حداقل های حقوق کارگری را زیر پا گذاشته و دستمزد کارگران را حتی تا سالها  هنوز نپرداخته اند .از طرفی هم وقتی این کارگران دست به  دادخواهی واعتراض و به ناچاراعتصاب می زنند با احکام ناعادلانه  اخراج و بیکاری ،زندان و شلاق روبرو می شوند ،این احکام از سوی مراکز قضایی علیه کارگران نه تنهاباعث رشد فقر و فساد و نابرابری های اجتماعی است بلکه از نظر هر انسان آزاده ای در دنیا  مردود و محکوم است و جزء تصویر نامطلوب از دستگاه حاکمیتی دستاوردی دیگر نخواهد داشت . برخورد و صدور احکام ظالمانه با کارگران معدن چادر ملو و پتروشیمی رازی نمونه ای از این رفتارضد کارگری علیه کارگران حق طلب است. سندیکای کارگران شرکت واحد ضمن محکوم کردن احکام زندان و شلاق برای کارگران معدن چادر ملو هر گونه سرکوب علیه منافع کارگران را به هر شکلی محکوم می کند و یاد آور می شود که اخراج و بیکاری و صدور احکام  زندان و شلاق هرگز نمی تواند فریاد حق طلبی کارگران معترض را خاموش کند و اعتراض و اعتصاب و آزادی ایجاد تشکیلات کارگری مستقل وسندیکایی رابرای رسیدن به مطالبات کارگران حق مسلم آنها می داند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

فروردین ۹۴

بازداشت نظام صادقی از اعضای کمیته هماهنگی در سنندج

به گزارش رسیده روز چهارشنبه 19 فروردین نظام صادقی فعال کارگری و از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری در شهر سنندج دستگیر شد.

بنا به این گزارش نامبرده در ساعت سه و چهل دقیقه بعد ظهر در میدان فیض آباد شهر سنندج هنگامی که به همراه همسرش در حال سوار شدن به اتوبوسی که عازم شهر سقز بود دستگیر شد. مامورین لباس شخصی هنگام ورود این فعال کارگری به داخل اتوبوس نام وی را پرسیده و بلافاصله در جلوی چشم همسرش و مسافران به وی دستبند زدند. هنوز خبری از علت بازداشت این فعال کارگری در دست نیست.

کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن محکوم نمودن بازداشت نظام صادقی، خواهان آزادی فوری این فعال کارگری و همچنین دیگر کارگران و زندانیان سیاسی دربند می باشد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

20 فروردین 1394

تجمع کارگران کارخانه فولادآذربایجان و گیربکس سازی میانه مقابل دفتریکی ازنمایندگان مجلس

به گزارش20فروردین میانا،صبح امروزصدها تن ازکارگران وکارکنان فولادآذربایجان درراستای پرداخت نشدن حقوق ومطالباتشان درمقابل دفترمحمدعلی مددی یکی ازنمایندگان مجلس تجمع کردند.

همچنین تعدادی ازکارگران گیربکس سازی میانه نیزدراین تجمع اعتراضی شرکت داشتند.

براساس این گزارش، کارخانه گیربکس سازی میانرو توانایی تولید ۴۰۰ گیربکس در روز را دارد که با تولید وانت جدید ایران خودرو به جای وانت پیکان به علت پایین بودن میزان این خودرو (۳۰ عدد در روز) خط تولید کارخانه عملا دچار رکود شده است.

درهمین رابطه:

*کارگران گیربکس سازی میانه هم درآستانه بیکاری قرارگرفتند!

بعد از واگذاری کارخانه فولاد آذربایجان در شهرستان میانه به بخش خصوصی و اعتراض کارکنان و بیکاری طیف عظیمی از کارگران این مجموعه و در تعلیق ماندن دو فاز در حال احداث این کارخانه، اکنون دومین قطب صنعتی میانه یعنی شرکت گیربکس سازی میانرو زیر نظر شرکت نیرو محرکه نیز در معرض رکود و اخراج کارگران قرار گرفته است.

به گزارش 20اسفند میانا ، مدیر عامل شرکت گیربکس سازی میانرو اظهار کرد: پی.یو.وان محصول جدید ایران خودروی تبریز که دیروز با حضور مسئولان کشوری افتتاح ورونمایی شد . طبق توافق با مدیریت شرکت نیرو محرکه و مساعدت مسئولین امر مقرر شده بود گیربکس این خودرو در میانه تولید و برای مونتاژ به کارخانه مربوطه ارسال گردد ولی متاسفانه بر خلاف وعده مسئولین، این وعده محقق نشد و نیرومحرکه ساخت گیربکس را به میانه واگذار نکرد.

علی اصغر چیذری ادامه داد: این درحالی است که ما برای راه اندازی این خط تولید تعداد زیادی دستگاه خریداری کرده و تعدادی نیرو جذب کرده بودیم.

 وی گفت:  تعدادی از نیرو های این مجموعه که برای این امر جذب شده بودند از ماه آینده به صورت تعلیق در خواهند آمد تا در مجموعه تصمیم های نهایی  گرفته شود.

لازم به ذکر است قرارداد کارگران این مجموعه طی هفته های آتی به اتمام خواهد رسید و در صورت محقق نشدن تولید خط گیربکس پی. یو. وان  عده ای از کارگران این مجموعه صنعتی نیز در آستانه عید با مشکل بیکاری مواجه خواهند شد.

یادآوری: شرکت میانرو در سال ۱۳۸۳جهت ساخت قطعات انواع گیربکس با نام  شرکت تولیدی قطعات گیربکس میانرو شروع به کار کرد.

این کارخانه با ۲۰ دستگاه ماشین تراش CNC مدل امکو و تولید سالیانه دو میلیون قطعه آغاز به کار کردو سپس با افزایش ماشین تولید خود را تا مرز یه میلیون و ۲۰۰هزار قطعه افزایش داد و در ماه های پایان سال ۱۳۸۹ مقرر گردید مونتاژ گیربکس وانت باردو از ایران خودرو به میانرو منتقل گردد.

بلافاصله اقدام به جذب نیرو از طریق آزمون و مصاحبه شد و ۵۰ نفر نیرو به همین منظور جذب و جهت آموزش های لازم به ایران خودرو و سپس به شرکت صنعتی نیرو محرکه اعزام شدند و از طرفی با شرکت های تخصصی قرار داد انتقال خط، منعقد و سپس تاسیسات و ابزار آلات مورد نیاز تهیه و خط مذکور در تاریخ ۱/۴/۹۰ راه اندازی و پس از طی دوره آزمایشی و تایید یک روز مونتاژخط توسط شرکت های ایران خودرو و ساپکو تولید انبوه آغاز و تا دی ماه بیش از ۶۰ هزار دستگاه گیربکس مونتاژ و به ایران خودرو تبریز منتقل و برروی وانت ها نصب و روانه بازار شد.

و الان نیز میزان نیروی این مجموعه با گذشت سالها به ۳۰۰ نفر افزایش و به ظرفیت چند برابر دست یافته است.

کارخانه گیربکس سازی میانه توانایی تولید ۴۰۰ گیربکس در روز را دارد که با تولید وانت جدید ایران خودرو به جای وانت پیکان به علت پایین بودن میزان این خودرو ( ۳۰ عدد در روز) خط تولید کارخانه میانرو میانه عملا دچار رکود شده است.

*کارگران ازکارمعلق شده کارخانه فولاد آذربایجان  ایام نوروزراباتجمع درکارخانه سرمی کنند

http://etehadbinalmelali.com/HTML_2015/19_Farvardin_94.html

۱۵۰ کارگر قراردادی کارخانه ذوب آهن اردبیل در سال جدید بیکار شدند

قرارداد کار ۱۵۰ کارگر قرار دادی و باسابقه کارخانه ذوب اهن اردبیل با ۵ ماه حقوق معوقه در سال ۹۴ تمدید نشد.

به گزارش20فروردین ایلنا،قرارداد کار حدود ۱۵۰ تن از کارگران قرار دادی و باسابقه کارخانه ذوب آهن اردبیل در سال ۹۴ به دلیل عدم نیاز تمدید نشده است و هم اکنون این تعداد کارگر فقط تواسته‌اند برای پیگیری این موضوع و دریافت مطالبات مزدی معوقه خود به اداره کار اردبیل شکایت کنند.

کارگران کارخانه «ذوب آهن اردبیل» در تشریح جزئیات مشکلاتشان می‌گویند کارفرما اردیبهشت ماه سال گذشته به بهانه اینکه تولید در این واحد صنعتی توجیه اقتصادی ندارد با متوقف کردن تولیدات این کارخانه ۱۹۰ کارگر شاغل در آن را بلاتکلیف کرد، به همین دلیل طی یکسال گذشته کارگران این کارخانه برای پیگیری این موضوع تجمعات گسترده‌ای را در سطح استان و شهرستان مقابل ساختمانهای اداره کار، فرمانداری و استانداری انجام دادند اما نتیجه‌ای حاصل نشده است.

به گفته آنان در حال حاضر تنها حدود ۲۵ کارگر رسمی و ۱۵ کارگر نگهبان در کارخانه حاضر می‌شوند که حقوقشان پرداخت می‌شود. اما در سال جدید (۹۴) کارگران قرار دادی انتظار بازگشت به کار و از سر گیری فعالیت مجدد کارخانه را داشتند که نه تنها فعالیت کارخانه از سر گرفته نشد بلکه ۱۵۰ کارگر با حکم عدم نیاز کارفرما روبرو شدند.

کارگران همچنین درباره مطالبات معوقه‌شان گفتند: کارفرما در حالی یک روز پیش از آغاز سال نو به هر کارگر مبلغ یک میلیون تومان علی الحساب پرداخت کرده است که کارگران ۱۰ ماه حقوق معوقه در ماهای اردیبهشت، خرداد، مرداد، شهریور، مهر، آبان، آذر، دی، بهمن و اسفند به همراه حق عیدی سال ۹۲ و ۹۳ را از کارفرما طلب دارند.

بنا به گفته کارگران؛ میزان مطالبات هر یک از کارگران به بیش از ۲۰ میلیون تومان رسیده است. در این بین کارفرما تلاش می‌کند همه کارگران قرار دادی کارخانه را با سوابق ۱۱ تا ۱۲ سال‌کار  برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به اداره کار اردبیل معرفی کند اما کارگران با این طرح کارفرما مخالفند و خواستار بازگشت به کار هستند.

تجمع اعتراضی پذیرفته‌ شدگان آزمون خرداد 91 استانداری ها  مقابل بنیاد شهید خوزستان

به گزارش 19فروردین هما خوزستان،تجمع اعتراضی پذیرفته‌ شدگان آزمون خرداد 91 استانداری ها  در اداره بنیاد شهید خوزستان به دلیل لغو استخدام پس از سه سال انتظار و علیرغم طی نمودن کلیه مراحل قانونی استخدام  روز 19فروردین برگزار گردید.

نرخ بیکاری معلولان به  40درصد رسیده است

رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان ایران، ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر نرخ بیکاری در بین معلولان به 40درصد رسیده است، گفت: برای رفع مشکلات و موانع معلولان باید بودجه و اختیارات سازمان بهزیستی افزایش یابد.

به گزارش20فروردین فارس، وی گفت: هم‌اکنون 3میلیون معلول در کشور وجود دارند که از این تعداد تنها 270هزار نفر تحت پوشش بهزیستی قرار دارند و از مستمری ماهیانه 52هزار تومانی که معادل پول یک کیلو و نیم گوشت است استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه دولت از اجرای هدفمندی یارانه‌ها ثروت عظیمی را به دست می‌آورد، گفت:‌ مسئولان دولتی می‌توانند با یک برنامه دقیق و مدون چاله‌های اقتصادی معلولان و مشکلات آنها را برطرف کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر مرکزی تحت عنوان مرکز جامع توانبخشی در کشور فعالیت نمی‌کند، گفت:‌ برای رفع مشکلات معلولان در بخش‌های مختلف نیازمند به راه‌اندازی مرکز جامع توانبخشی هستیم چرا که هزینه‌های توانبخشی بار سنگینی را به دوش معلولان انداخته است.

وی اضافه کرد: تمامی دستگاه‌ها موظف هستند قانون حمایت حقوق معلولان را که مصوبه مجلس شورای اسلامی است رعایت و انجام دهند که متأسفانه به دلیل اینکه بهزیستی قدرت کافی را برای مجاب کردن دستگاه‌ها جهت اجرا شدن این قانون را ندارد بخش قابل توجهی از این قانون به فراموشی سپرده شده است.

رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان ایران، گفت: یکی دیگر از مشکلات معلولان بالا بودن نرخ بیکاری بین این افراد است که نرخ بیکاری در بین معلولان حدود 40درصد است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مستمری معلولان طبق قانون باید یک سوم حقوق کارگران باشد، گفت: انجمن جامعه حمایت از حقوق معلولان پیشنهاد داده که به جای مستمری به معلولان کارت هوشمند داده شود تا آنها بتوانند نیازهای خود را برطرف کنند.

شماره هفتم نشریه علیه بیکاری منتشرشد!

این شماره نشریه علیه بیکاری اساسا به بررسی انتقادی آمار منتشر شده اداره آمار ایران درباره وضعیت نیروی کار ایران در سال 1392 اختصاص دارد.

رئوس مندرجات این شماره:

در انتظار اسپارتاکوس – بجای مقدمه

زنان زنده بگور کارگر در ایران

زنده باد دیوانگی، زنده باد سی ساعت کار هفتگی!

بیمه بیکاری فقط با زور!

کارگر ایرانی، هم گرگ و هم بره!

طنز: اندر وصف بورژوای ما!

طنز: دعای بیمه بیکاری

http://a-bikari.com/

مرگ 4 کارگر در نیروگاه برق شیروان

معاون سیاسی، اجتماعی فرماندار شیروان از مرگ چهار تن از کارگران نیروگاه برق سیکل ترکیبی این شهرستان خراسان شمالی در بعد از ظهر روز پنجشنبه خبر داد.

به گزارش20فروردین ایرنا،محمد عوض زاده عصر پنجشنبه اظهار کرد: این حادثه حدود ساعت 14 امروز زمانی روی داد که کارگران سرگرم کار بر روی قسمت برج خنک کننده نیروگاه که ارتفاع آن به 50 متر می رسد، بودند.

وی افزود: ظاهرا هنگامی که حدود 40 کارگر مشغول جابه جایی قالب های بدنه بتن ریزی بودند، چند تن از آنان سقوط می کنند که چهار تن جان باخته و یک نفر دیگر نیز مصدوم شده که به بیمارستان خمینی شیروان منتقل شده است.

وی گفت: دو نفر از جان باختگان این حادثه شیروانی و دو تن دیگر غیربومی هستند.

عوض زاده با بیان اینکه علت بروز این حادثه هنوز نامشخص و در دست بررسی است افزود: نماینده پیمانکار تا روشن شدن علت بروز حادثه بازداشت و کار در این نیروگاه موقتا تعطیل شده است.

نیروگاه در دست تکمیل سیکل ترکیبی شیروان در 10 کیلومتری جنوب شرقی شیروان واقع است و فاز نخست آن در آستانه بهره برداری است.

مرکز شهرستان 157 هزار نفری شیروان در 60 کیلومتری شرق بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی قرار دارد.

کشته وزخمی شدن2کارگردر آبپخش  برازجان

اتحادجنوب طی گزارشی بتاریخ19فروردین ازکشته وزخمی شدن 2کارگردرحین کاربدنبال سقوط بالابر،خبرداد.

براساس این گزارش،این کارگران که مشغول کار در یک ساختمان در حال ساخت در محله بهرام آباد آبپخش بودند، در حین کار دچار حادثه می شوند.

آنان با کمک یک بالابر، به طبقه دوم یک ساختمان در حال ساخت منتقل می شدند که بر اثر غیر استاندارد بودن بالابر، از بالا سقوط می کنند.

متأسفانه در اثر این سقوط، جمجمه یکی از کارگران خرد می شود و در دم جان می دهد.

کارگر دوم نیز به شدت زخمی می شود و جهت مداوا به درمانگاه آبپخش و بعد از آن بیمارستان شهید گنجی برازجان منتقل می گردد.

تظاهرات بیش از300هزارفرانسوی علیه سیاست های ریاضت اقتصادی

اخباروگزارشات کارگری-9آوریل2015:به گزارش9آوریل سندیکای ث.ژ.ت،بدنبال فراخوان 4سندیکای فرانسوی ث.ژ.ت،اف.او،اف.اس.یو و سولیدربیش از300000کارکنان بخش دولتی وخصوصی،بازنشستگان،بیکاران وجوانان در86تجمع وتظاهرات درسراسرفرانسه علیه سیاست های ریاضت اقتصادی شرکت کردند.

درتظاهرات پاریس بمثابه اقدام اعتراضی مرکزی 120000نفرشرکت کردند.همچنین درمارسی 45000،دربوردو10000،نانسی ونیم5000نفرو….درتظاهرات خیابانی امروزحضور داشتند.

تظاهرات خیابانی وتجمعات اعتراضی امروزبا اعتصاب سراسری وگسترده همراه بود.

تجمعات،تظاهرات واعتصابات امروزبرای افزایش دستمزد،مستمری بازنشستگان،برای کار،شرایط کاری بهتر،تامین اجتماعی،دفاع ازخدمات عمومی – دولتی وعلیه تمامی سیاست های ریاضت اقتصادی دولت ازجمله تغییراتی درقانون کار بنفع کارفرمایان،برپاشد.

استقبال گسترده ازاعتصاب وتظاهرات سراسری امروزبرنامه ریزی برای برگزاری هرچه گسترده تر تظاهرات اول ماه مه امسال را گوشزد می کند.

لغو صدها پرواز در دومین روز اعتصاب کارکنان برج مراقبت در فرانسه

صدها پرواز در دومین روز از اعتصاب کارکنان برج مراقبت فرودگاههای فرانسه لغو شدند.

به گزارش9آوریل یورونیوز،بنا بر اعلام هواپیمایی ایرفرانس، اگرچه این شرکت انجام پرواز در مسافتهای طولانی و بین قاره ای را متعهد شده اما این اعتصاب اختلال بسیار شدیدی در دیگر برنامه های پرواز ایجاد کرده و نیمی از پروازهای مسافتهای کوتاه و متوسط لغو شده اند.

به دلیل این اعتصاب، تنها در روز پنجشنبه بیش از ۲۰۰ پرواز شرکت هواپیمایی ارزان قیمت ایزی جت و ۲۵۰ پرواز شرکت هواپیمایی رایان ایر لغو شدند.

اعتصاب کنندگان خواهان مذاکره برای بهبود شرایط کار و عدم تغییر قانون مربوط به سن بازنشستگی هستند.

آغاز محاکمه مقصران فاجعه معدنی سوما پس از ۱۱ ماه

محاکمه مقصران فاجعه معدن زغال سنگ سومای ترکیه که در ماه مه سال 2014 اتفاق افتاد و 301 کشته و تعدادی مجروح بر جای گذاشت، پس از گذشت 11 ماه پس از این تراژدی برگزار می شود.

به گزارش20فروردین ماین نیوز، وقوع آتش سوزی در این معدن اکسیژن هوا را به سرعت گرفت و باعث شد صدها معدنچی بر اثر استنشاق مونوکسیدکربن جانشان را از دست دهند.

نخستین جلسه محاکمه 85 متهم این پرونده در شهر مانیسا برگزار خواهد شد. هشت نفر از متهمان از جمله مدیرعامل شرکت سوما ماینینگ که در حال حاضر در بازداشت بسر می برند به دلایل امنیتی در دادگاه حضور نخواهند داشت و از طریق سیستم صوتی و تصویری به بیان اظهاراتشان خواهند پرداخت.

دادستانهای ترکیه بدنبال محکوم کردن رییس هیات مدیره سوما هولدینگ بورد و هفت مقام ارشد دیگر به قتل درجه یک هستند و برای هشت کارمند دیگر این شرکت مجازات زندان از 32 ماه تا 20 سال را به اتهام آدم کشی و قصور عمدی درخواست کرده اند.

بیستم فروردین ماه1394

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.