jungle_03

سهم کارهای نابخردانه انسانی در خشکسالی و گرمای بی سابقه هوا در ایران

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

jungle_03

jungle_03بنا به خبر های رسیده گرمای بی سابقه ای که همه نقاط ایران را فرا گرفته منطقه خوش آب وهوای زاگرس را هم در امان نگذاشته است. گرمائی که هر روز بر شدت آن افزوده می شود.

پایگاه مدیریت خشکسالی کشاورزی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان در گزارش خود می نویسد : خشکسالی با روند ماههای گذشته و حتی با شدتی بیشتر بر بخش اعظم ایران سیطره یافته و همانطور که انتظار می رفت افزایش دمای تابستان به همراه خشکسالی هایی که بر اقصی نقاط کشور حاکم شده بر وخامت اوضاع افزوده است.

کارشناسان به طور کلی سه عامل اصلی را در این زمینه موثر می دانند که عبارتند از عوامل جغرافیایی، پدیده های اقلیمی و “گرمایش جهانی” .

یک کارشناس می گوید در محیط زیست طبیعی وضعیت به شدت حاد خواهد شد. چرا که در ایران در زمینه پارک داری و مدیریت مناطق حفاظت شده و عرصه های جنگلی و مرتعی با مشکلات بسیاری روبروست و آتش سوزی های گسترده دهه ۹۰ یکی از چالش برانگیزترین مسائل پیش روی مدیریت این مناطق در ایران به حساب می آید. در نتیجه مدیریت زیستگاه در این مناطق به شدت مشکل می شود چون تامین منابع آبی و غذایی برای حیات وحش مشکل خواهد بود.

یک فعال محیط زیست می گوید ۳۳ درصد جنگلهای زاگرس در حال نابودی است

محیط زیست این منطقه در سال های اخیر با مشکلات بسیاری دست به گریبان بوده است. آتش سوزی های گاه و بی گاه همه ساله بر پیکر زاگرس زخم می زنند و کمبود نیرو و امکانات و نیز ناآگاهی برخی از جوامع محلی را پر رنگ تر می کند.

از محمد درویش، فعال محیط زیست و عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و منابع طبیعی پرسیدم با در نظر گرفتن نظرات گوناگون تا چه حد این گرمای روز افزون و خشکسالی را می توان به تغییرات جوی و اقلیمی نسبت داد و انسانها چه سهمی در افزایش آنها با نابخردیها و مدیریت نادرست خود دارند ؟

محمد درویش بر مدیریت منابع آب و تدوین برنامه های جامع مقابله با خشکسالی تکیه کرده این گونه اقدامات را در کاهش تأثیرات دمای زیاد و خشکسالی موثر می داند.

منبع : رادیو بین المللی فرانسه، شهلا رستمی

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.