اخباروگزارشات کارگری15آذر1393

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری15آذر1393

– جلوگیری کارفرمای راک سرامیک از ورود ۳۰۰ کارگر به کارخانه علیرغم صدور حکم بازگشت به کار

– گروکشی یک ماه حقوق85 کارگرپالایشگاه آبادان توسط کارفرمای شرکت پیمانکاری ثمین صنعت فردان برای امضای برگه تسویه حساب وبالاکشیدن 20ماه مزایای شغلیشان!

– کارگران کارخانه یزد باف بدلیل تخلف کارفرما واهمال اداره تامین اجتماعی یزد بازنشسته نمی‌‌شوند

– گزارشی درباره بهره گیری کارفرما از برگه تسویه حساب ازپیش امضاشده جهت پایمال کردن حقوق یک کارگر!

– افزایش۵۰ درصدی بهای آب در زاهدان – زاهدان تشنه است

– رتبه فساد در ایران؛ ۱۳۷ در میان ۱۷۵ کشور

– کشته وزخمی شدن 24کارگر زن مزرعه بدنبال تصادف وانت نیسان حاملشان!

– تظاهرات در ایتالیا در اعتراض به فساد مالی واداری

جلوگیری کارفرمای راک سرامیک از ورود ۳۰۰ کارگر به کارخانه علیرغم صدور حکم بازگشت به کار

کارگران راک سرامیک صبح امروز (شنبه ۱۵ آذر) برای بازگشت به کار به کارخانه مراجعه کرده و مقابل این واحد تولیدی تجمع کردند اما کارفرما آنان را به داخل کارخانه راه نداد.

در حالی که ۳۰۰ کارگر کارخانه راک سرامیک از ابتدای آذر ماه سال ۹۳ و در پی پایان قرارداد کارشان اخراج شده بودند، رئیس اداره کار شهرضا از صدور حکم بازگشت به کار این کارگران اخراجی خبر داد.

به گزارش15آذرایلنا،وی گفت: کارفرما مدعی بود که قرارداد کار کارگران تمام شده و کارخانه تعطیل است اما بعد از تحقیقاتی که انجام شد مشخص شد که نه تنها کارخانه تعطیل نیست بلکه بخش بارگیری آن تا روز پنج شنبه هفته گذشته (۱۳ آذر) فعال بوده و ۷۴ کارگر هم سر کار بوده‌اند.

او با بیان اینکه «دلایل موجهی دال بر تعطیلی کارخانه وجود نداشت»، افزود: کارفرما نمی‌تواند کارگران را اخراج کند چرا که ماهیت کار کارگران راک سرامیک دائمی است و اخراج کارگران بخاطر پایان قرارداد کارشان موضوعیت ندارد و رای بازگشت به کار کارگران اخراجی بنا به این دلایل صادر شد.

وی در ادامه بیان کرد: کارگران راک سرامیک صبح امروز (شنبه ۱۵ آذر) برای بازگشت به کار به کارخانه مراجعه کرده و مقابل این واحد تولیدی تجمع کردند اما کارفرما آنان را به داخل کارخانه راه نداد.

رئیس اداره کار شهرضا گفت: کارگران مجوز ورود به کارخانه را دارند و اگر کارفرما به این موضوع اعتراض دارد می‌تواند اعتراض خود را به صورت کتبی به هیات حل اختلاف اعلام کند تا به سرعت بررسی شود.

او در پایان گفت: هیات حل اختلاف هر نظری که داشته باشد به آن عمل خواهد شد.

به گزارش15آذردرهمین رابطه،بنقل از رئیس اداره کار شهرضا در رای بدوی هیات تشخیص مقرر شداز 15آذر 240نفر از کارگران اخراجی کارخانه راک سرامیک شهرضا که فرم دعاوی را تکمیل کرده اند ، به سر کار خود بازگردند. 38 نفر دیگر از کارگران اخراجی پیش از این فرم دعاوی را تکمیل نکرده اند.

به گفته وی،مقرر شده است از امروز این کارگران به محل کارخود برگردند.

همچنین کارفرما مکلف است تا در پایان آذرماه 30روز حقوق ومزایای کارگران اخراجی را بپردازد.

گروکشی یک ماه حقوق85 کارگرپالایشگاه آبادان توسط کارفرمای شرکت پیمانکاری ثمین صنعت فردان برای امضای برگه تسویه حساب وبالاکشیدن 20ماه مزایای شغلیشان!

کارفرمای شرکت ثمین صنعت فردان به هر کارگر بخش حمل و نقل پالایشگاه حدود ۵ تا ۸ میلیون تومان بدهی دارد اما پیمانکار سابق ضمن رد ادعای کارگران، برای گرفتن تسویه حساب و رضایت نامه حقوق آبان ماه کارگران را گرو نگه داشته است. «کارفرما می‌گوید تا برگه تسویه حساب را امضاء نکنید حقوق آبان را به شما نمی‌دهم.»

به گزارش15آذرایلنا،منابع خبری در پالایشگاه آبادان از خوداری یکی از پیمانکاران پیشین این مجتمع پتروشیمی (شرکت پیمانکاری ثمین صنعت فردان) از پرداخت یک ماه حقوق و تعویق سایر مزایای شغلی ۸۵ کارگر قراردادی این پالایشگاه طی ۲۰ ماه گذشته خبر دادند.

این کارگران گفته‌اند که از تاریخ یکم فرودین سال ۹۲ تا ۳۰ آبان ماه سال جاری تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری ثمین صنعت فردان در بخش حمل ونقل پالایشگاه آبادان مشغول به کار بوده‌اند اما پس از خاتمه قرارداد پیمانکار، تا کنون نتوانسته‌اند حقوق آبان ماه و سایر مطالبات معوقه خود را از پیمانکار دریافت کنند.

بر اساس این گزارش، علاوه بر تعویق یک ماه حقوق، این کارگران بخشی از حق سنوات خدمت و حق عیدی خود را در طول سال ۹۲ و ۸ ماه سپری شده در سال جاری دریافت نکرده‌اند. همچنین بخشی از حق بیمه، مرخصی، اضافه کاری‌های عادی و جمعه کاری‌ها و همچنین حق خواروبار کارگران بخش حمل و نقل نیز در طول قرار داد با شرکت ثمین صنعت به تاخیر افتاده است.

بر اساس اظهارات کارگران، ۱۸ آبان کارگران در گروه‌های چند نفره از کارفرمای سابق خود در شرکت ثمین صنعت فردان به اداره کار منطقه آزاد اروند شکایت کردند و در‌‌ نهایت امروز (۱۵ آذر) اداره کار اروند حکم محکومیت پیمانکار را صادر کرد و به این ترتیب گروهی از کارگران می‌توانند با توقیف ضمانت نامه شرکت ثمین صنعت فردان در پالایشگاه آبادان به مطالبات خود دست یابند.

بنا بر ادعای کارگران،  کارفرمای شرکت ثمین صنعت فردان به هر کارگر بخش حمل و نقل پالایشگاه حدود ۵ تا ۸ میلیون تومان بدهی دارد اما پیمانکار سابق ضمن رد ادعای کارگران، برای گرفتن تسویه حساب و رضایت نامه حقوق آبان ماه کارگران را گرو نگه داشته است. «کارفرما می‌گوید تا برگه تسویه حساب را امضاء نکنید حقوق آبان را به شما نمی‌دهم.»

طبق اظهارات کارگران، شرکت ثمین صنعت فردان بعد از خروج ار بخش حمل و نقل، قرارداد کار جدیدی در بخش نیروگاه پالایشگاه آبادان امضاء کرده و مجددا فعال شده است.

گفتنی است هم اکنون شرکت «هنر سازان آبادان» مسئولیت بخش حمل و نقل پالایشگاه آبادان را بر عهده دارد.

کارگران کارخانه یزد باف بدلیل تخلف کارفرما واهمال اداره تامین اجتماعی یزد بازنشسته نمی‌‌شوند

بازنشستگی کارگران کارخانه یزد باف در استان یزد به دلیل پرداخت نشدن ۴درصد حق بیمهٔ اضافه کارفرما در مشاغل سخت با مشکلات فراوانی مواجه شده‌ است.

به گزارش15آذرایلنا،یکی از کارگران این کارخانه درباره دلیل تاخیر پرداخت حق بیمهٔ چهار درصدی از سوی کارفرما، با اشاره به ماده ۱۴ قانون تامین اجتماعی گفت: طبق ماده ۱۴ قانون تامین اجتماعی، کارفرما مکلف است پس از احراز شرایط بازنشستگی بیمه شده شاغل در کارگاه وی، طبق این آیین نامه معادل ۴ درصد میزان مستمری برقراری بیمه شده نسبت به سنوات اشتغال او در مشاغل سخت و زیان آور را که توسط سازمان تامین اجتماعی محاسبه و مطالبه می‌شود به طور یک جا به سازمان پرداخت کند اما به دلیل کمبود نقدینگی و بدهی شرکت به تامین اجتماعی، این پرداخت‌ها انجام نشده است.

وی در این باره توضیح داد: اداره تامین اجتماعی یزد به جریان انداختن پروندهٔ بازنشستگی جمعی از کارگران یزد بافت را موکول به گرفتن حق بیمه از کارفرما کرده است، در صورتی که اهمال در پرداخت ۴درصد حق بیمه اضافه یا تخلف کارفرماست که نپرداخته و یا تخلف تامین اجتماعی که نظارت نکرده است. این تخلف ارتباطی به کارگران ندارد و نباید باعث شود تامین اجتماعی کارگران را سرگردان کند.

گفتنی است طبق ماده ۱۴ آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور (تبصره ۲ماده ۷۶)، قانون تامین اجتماعی مصوب هیئت وزیران، کارفرما مکلف به پرداخت ۴درصد میزان مستمری برقراری بیمه شده نسبت به سنوات اشتغال کارگران در مشاغل سخت و زیان آور جهت بازنشستگی به سازمان تأمین اجتماعی بوده و طبق قانون در مواردی که کارفرما از پرداخت حق بیمه به سازمان تأمین اجتماعی خودداری کند، اعم از اینکه حق بیمه را پرداخت نکند، این مسئله باعث نمی‌شود که سازمان تأمین اجتماعی نسبت به انجام وظیفهٔ قانونی خود در قبال تعهداتی که به کارگران دارد، کوتاهی کند.

این کارگر قدیمی یزد باف همچنین اضافه کرد: کارگری که ۲۰ سال در این شرکت زحمت کشیده حالا که به مرحلهٔ بازنشستگی رسیده، باید در تامین اجتماعی با این جمله مواجه شود که به دلیل عدم پرداخت سهم اضافه حق بیمه از جانب کارفرما بازنشستگی‌اش معلق شده است در حالیکه تامین اجتماعی به جای اینکه پروندهٔ کارگر را معلق نگه دارد، می‌تواند با اهرم‌هایی که در اختیار دارد حق بیمه را از کارفرما بگیرد.

لازم به ذکر است در چنین شرایطی به استناد آیین نامه ماده ۵۰ سازمان تامین اجتماعی، این سازمان می‌تواند نسبت به دریافت مطالبات کارگران بازنشسته از طریق توقیف اموال کارگاه یا واحد تولیدی یا بستن حساب بانکی یا برداشت از آن بدون حکم دادگاه اقدام نماید.

گزارشی درباره بهره گیری کارفرما از برگه تسویه حساب ازپیش امضاشده جهت پایمال کردن حقوق یک کارگر!

قصه پر غصه یکی از کارگران شرکتهای فرش ماشینی آران وبیدگل

من تو یه شرکت فرش ماشینی که دستگاه هزار شونه دارن کار میکردم. بهتره بگم بردگی می کردم. اونجا بوبین پیچ بودم. کارم از بقیه سخت تر بود، حقوقم از همه کمتر بود. کمتر که هیچ، بی وجدان یه دفعه از اردیبهشت حق شیفت برای سه شیفت که 94 هزار تمونه رو 45 هزار تومن به ما می داد، اضافه کاری رو هم که ساعتی 3874 تومن هست رو 2900 تومن قرار داد. بن و مسکن که 100 هزار تومنه رو صفر کرد.

 کل شیفت راه می رفتم و خم و راست می شدم. آخر شیفت با درد کمر و پا می رفتم خونه. اون کارفرمای بی وجدان هم اصلا این چیزها رو نمی دید. چندبار اعتراضم رو رسوندم که چرا از حداقل قانون کار هم حقم رو می زنید؟

تا اینکه وقتی مهر ماه اعتراض کردم، حقوق مهر رو که به همه دادن به من ندادن. وقتی رفتم علت رو جویا بشم با بدرفتاری برخورد کردن و کاری کردن که از اونجا بیام بیرون. هفته پیش به اداره کار شکایت کردم و کارفرما رو فراخوندن، حسابدارش به عنوان نماینده کارفرما اومد و برگه تسویه حسابی رو که در ابتدای کار به زور از ما امضا میگیرن رو پر کرده بود و آورده بود. گفت همه حقش رو طبق قانون کار بهش دادیم!!!!

ببینید چقدر بی وجدان هستند که به خاطر اینکه حدود 950 هزار تومن از حق من رو ضایع کنن، با بی وجدانی کامل دروغ میگن. این 950 هزار تومن کجای سرمایه بی حد و اندازه اش رو جابه جا میکنه که به خاطر ندادن حقم با بی وجدانی کامل دروغ میگه و قیامت خودش رو خراب می کنه. تازه خیلی هم ادعای درست کاریش میشه و پیشوند حاجی رو به اسمش چسبونده و موقع محرم در شرکتش پرده مشکی و پرچم نصب می کنه!!!!!!

سرشیفتش هم که واقعیت ها رو دیده بود و اعتراف داشت که من بهتر و کاری تر از بقیه هستم، با بی وجدانی همه این حقایق رو نادیده گرفت و برای جلب رضایت اربابش از اون حمایت میکنه و حتی پشت سر من تو شرکت راه اوفتاده و برای اینکه از ارباب حق کارگر خورش قهرمان بسازه کلی دروغ و بلوف برای من گفته. بدونید که قیامت چه خبر خواهد بود. عجب قیامتی بشه!

منبع:پرتال خبری آران وبیدگل-15آذر- بخشی ازگزارش

افزایش۵۰ درصدی بهای آب در زاهدان – زاهدان تشنه است

ایستگاه های تصفیه آب شیرین در زاهدان نرخ بهای آب شرب تصفیه شده را ۵۰ درصد افزایش دادند.

پروژه احداث خط دوم انتقال آب از چاه نیمه‌های سیستان به شهر زاهدان که بنا بر تعهدات قرارگاه خاتم الانبیاء به عنوان پیمانکار مقرر بود در ۱۵ خرداد ۱۳۹۳ به تشنگی شهروندان زاهدانی پایان دهد متاسفانه کمتر از ۳۰ درصد پیشرفت دارد و بنا به گفته کارشناسان آبفا با سرعت لاک پشتی در حال انجام است.

به گزارش15آذر مهر، بسیاری از مردم شهر زاهدان که به دلیل محرومیت از آب شرب و یا جریان آب شور در منازل خود مجبور به خرید آب از ایستگاه های تصفیه در کنار خیابان ها هستند ازهفته گذشته با افزایش ۵۰ درصدی نرخ آب بها متعجب شدند.

شهر زاهدان با جمعیت قریب به ۸۰۰ هزار نفر از سال های دور تا کنون با بحران کم آبی روبرو بوده است و از آنجا که آب برداشت شده از چاه های اطراف و داخل شهر شور بوده و غیر قابل شرب است مردم این شهرستان را وادار کرده تا با مراجعه به ایستگاه های آب شیرین آب مصرفی خود را توسط گالن تهیه و برای شرب به مصرف برسانند.

با بهره برداری از خط انتقال آب شیرین از شهرستان زابل به زاهدان با وجود اینکه تصور می شد آب شیرین و قابل شرب برای همگان در دسترس قرار گیرد اما به واسطه رشد بی رویه جمعیت این امکان میسر نشد و تنها بخشی از مشترکان زاهدانی موفق شدند تا از نعمت آب شرب و بهداشتی در داخل منازل خود بهره مند شوند.

در حال حاضر بسیاری بیش از ۲۶ هزار مشترک شرکت آب و فاضلاب از داشتن آب شرب محروم هستند و بیش از ۲۰ هزار خانوار و جمعیتی بالغ بر ۱۵۰ هزار نفر در حاشیه شهر زاهدان حتی از همین آب شور و غیر قابل شرب نیز محروم هستند.

مردم زاهدان به منظور تامین آب شرب باید با صف ایستادن در مقابل ایستگاه های تصفیه آب با گالن های ۲۰ لیتری مایحتاج روزانه خود را تامین کنند و لذا از آنجا که بسیاری از این مردم توان مالی برای خرید دستگاه آب شیرین کن ندارند، افزایش ۵۰ درصدی آب بها موجب اعتراض بسیاری از اقشار آسیب پذیر شده است.

در این رابطه علی سرگزی یکی از شهروندان زاهدانی در صف برداشت آب از ایستگاه تصفیه خیابان شریعتی گفت: متاسفانه هنوز با گذشت ۳۰ سال مشکل کمبود و تامین آب زاهدان حل نشده است و برای آب خوردن مردم باید در صف بایستند.

وی بیان داشت: پیش از این یک گالن ۲۰ لیتری آب ۲۰۰ تومان قیمت داشت اما به یکباره این قیمت به ۳۰۰ تومان افزایش یافته است.

وی ادامه داد: افرادی که دارای انشعاب آب شیرین هستند نه دردسری برای خرید آب دارند و نه به اندازه مردم محروم، هزینه آب پرداخت می کنند و لذا تامین حداقل نیازهای مردم و آب شرب کمترین کار ممکن از طرف مسئولان برای مردم این شهر است.

۱۵۰ هزار نفر در مناطق حاشیه ای شهر زاهدان از جمله ساکنان بلوار رسالت، کشاورز و همچنین شهرک های جهاد، برق و شهرک گاوداران  از آب شرب بهداشتی محروم هستند و به ناچار باید آب مصرفی خود را به وسیله تانکر و یا گالن های ۲۰ لیتری از کنار خیابان تامین کنند.

متاسفانه با وجود این جمعیت چشمگیر و تشنه، تنها ۱۱ ایستگاه آب شیرین کن در شهر زاهدان برای برداشت آب فعال است و لذا صف های طولانی، ازدحام، درگیری های لفظی و خدشه دار شدن کرامت انسانی به جزء لاینفک زندگی مردم این شهر تبدیل شده است.

از تعداد ۱۲۷ هزار مشترک شرکت آب و فاضلاب زاهدان ۲۷ هزار مشترک دارای آب شور و غیر قابل آشامیدن هستند که این جمعیت نیز به اضافه ۱۵۰ هزار نفر شهروند فاقد اشتراک آب و شهروندانی که طی روز با قطعی آب مواجه هستند باید از همین ۱۱ ایستگاه آب شیرین برداشت کنند و برای تامین نیاز اولیه حیات خود مورد آزار قرار بگیرند.

در این رابطه معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان اظهار داشت: این شرکت برای واگذاری اشتراک هیچ گونه محدودیتی ندارد و از واگذاری اشتراک و ارائه خدمات استقبال می کند اما واقعیت این است که آبی برای واگذاری به مشترکان جدید وجود ندارد و تا اتمام انتقال خط دوم زابل به زاهدان باید صبر کرد.

محمد رضا لکزایی بیان داشت:  شهر زاهدان در زمان اوج مصرف به ویژه در تابستان با کمبود ۴۵۰ لیتر آب در ثانیه  روبه رو است.

وی افزود: مصرف روزانه شهر زاهدان در هر ثانیه یک هزار و ۹۰۰ لیتر است که متاسفانه امکان تامین آب به میزان یک هزار و ۵۵۰ لیتر بر ثانیه با وجود بهره گیری از چاه های آب شور امکان پذیر نیست.

وی ابراز داشت: برای رفع نیاز تشنگی مردم زاهدان ۹۲۰ لیتر بر ثانیه آب از طریق خط نخست انتقال آب زابل-زاهدان و ۶۰۰ لیتر بر ثانیه آب از چاه های شور برداشت می شود که ۳۳۰ لیتر توسط آب شیرین کن ها به آب شیرین تبدیل می شود.

وی با اشاره به اینکه تا سال گذشته به میزان ۳۰۰ لیتر در ثانیه با کمبود آب روبه رو بودیم اظهار داشت: با توجه به رشد جمعیت متاسفانه هر ساله به این رقم افزوده شده و در حال حاضر کمبود آب در این شهر به ۴۵۰ لیتر در ثانیه رسیده است.

وی بیان داشت: تعداد ۵۲ حلقه چاه آب در شهر زاهدان و حاشیه آن به منظور تامین بخشی از نیازهای این شهر حفر شده است که متاسفانه به دلیل خشکسالی های مستمر ۲۱ حلقه چاه امکان برداشت آب را نداشته و تنها ۳۱ حلقه چاه فعال است.

خط دوم انتقال آب از چاه نیمه‌های سیستان به شهر زاهدان به عنوان تنها راهکار رفع عطش شهروندان زاهدانی از جمله طرح‌هایی بود که عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۸۹ با اعتبار ۲۴۲ میلیارد تومان با سرمایه گذاری قرارگاه خاتم الانبیاء در دستور کار قرار گرفت.

پروژه احداث خط دوم انتقال آب از چاه نیمه‌های سیستان به شهر زاهدان که بنا بر تعهدات قرارگاه خاتم الانبیاء به عنوان پیمانکار مقرر بود در ۱۵ خرداد ۱۳۹۳ به تشنگی شهروندان زاهدانی پایان دهد متاسفانه کمتر از ۳۰ درصد پیشرفت دارد و بنا به گفته کارشناسان آبفا با سرعت لاک پشتی در حال انجام است.

با وجود اینکه این پروژه می بایست خرداد ماه سال جاری به پایان می‌رسید اما تا کنون از ۲۰۰ کیلومتر خط انتقال تنها ۶۰ کیلومتر لوله گذاری شده و هیچ تجهیزاتی از جمله ایستگاه های پمپاژ و تاسیسات جانبی در طول خط انتقال احداث نشده است.

رتبه فساد در ایران؛ ۱۳۷ در میان ۱۷۵ کشور

سازمان شفافیت بین الملل که مقر آن در برلین قرار دارد در تازه‌ترین گزارش خود، شاخص ادراک فساد برای ۱۷۵ کشور جهان را بررسی کرده است. در این رده بندی، ایران با نمره ۲۷، رتبه ۱۳۷ را کسب کرد. نمره شاخص ادراک فساد عددی بین ۰ تا ۱۰۰ است که هر چه عدد پایین تری را نشان دهد به معنای فساد بیشتر در آن کشور است.

شاخص ادراک فساد (Corruption Perceptions Index) که با علامت اختصاری(CPI) نشان داده می‌شود، شاخصی است که میزان فساد در هر کشور را نشان می‌دهد و هر ساله توسط سازمان شفافیت بین المل (Transparency International) برای کشورهای مختلف جهان گزارش می‌شود.

شاخص ادراک فساد حاصل نظر سنجی‌ها و پیمایش‌های گوناگون و یک شاخص ترکیبی است که بر مبنای داده‌هایی در ارتباط با فساد محاسبه می‌شود و توسط آمارگیری از کارآفرینان و کار‌شناسان برجسته در سازمان‌های مختلف انجام می‌گیرد.

ابن شاخص منعکس کننده نظرات کارآفرینان و تحلیل گران در سراسر جهان است که شامل نظرات افرادی در دورن کشور مورد ارزیابی نیز است.

شاخص ادراک فساد بر روی فساد در بخش عمومی (شامل دولت) متمرکز شده است و فساد را در سوء استفاده بخش عمومی و دستگاه‌های دولتی از منافع افراد جامعه تعریف می‌کند.

در تازه‌ترین گزارش سازمان شفافیت بین الملل، دانمارک با نمره ۹۲ مقام اول را کسب کرده و پس آن از به ترتیب کشورهای نیوزیلند، فنلاند، سوئد، نروژ، سوئیس، سنگاپور و هلند قرار دارند.

از سوی دیگر کشورهای سومالی، کره شمالی، سودان، افغانستان و عراق در پایین‌ترین رتبه این رده بندی و جزو فاسد‌ترین کشورهای جهان هستند.

جایگاه ایران

در گزارش سازمان شفافیت بین المللی در مورد شاخص ادراک فساد در سال ۲۰۱۴، ایران با نمره ۲۷، رتبه ۱۳۷ را در میان ۱۷۵ کشور کسب کرده است.

بر اساس این محاسبات در میان کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، کشورهای لبنان، سوریه، یمن، لیبی، عراق و سودان وضعیت بدتری نسبت به ایران دارند اما بقیه کشورهای این منطقه رتبه و نمره بهتری را نسبت به ایران کسب کرده‌اند.

از آنجایی که در در گزارش سال ۲۰۱۳، ایران با نمره ۲۵، رتبه ۱۴۴ را کسب کرده بود، وضعیت ایران در سال ۲۰۱۴، حاکی از این دارد علی رغم اینکه رتبه ادراک فساد در ایران ۷ رتبه بهبود یافته است اما همچنان بسیاری از کشورهای منطقه وضعیت بهتری را نسبت به ایران دارند.

پیشینه محاسبه شاخص

در سال ۲۰۰۴ این شاخص از مجموع ۱۸ پیمایش انجام شده در جهان به دست آمده بود در حالی که در سال ۲۰۰۶ تعداد این پیمایش‌ها به ۱۲ مورد تقلیل یافت.

شاخص ادراک فساد یک شاخص ترکیبی است و تا سال ۲۰۰۱ در میان پیمایش‌هایی که مبنای محاسبه این شاخص قرار می‌گرفتند، پیمایش نظرات مردم عادی درباره اینکه فکر می‌کنند تا چه اندازه فساد در کشورشان رایج است نیز وجود داشت.

اما از این سال به بعد با توجه به این استدلال که انتشار نتایج این شاخص بر اساس نظرات مردم درباره رواج فساد در کشورشان تاثیر دارد، پیمایش نظرات مردم از فهرست منابع مورد استفاده برای محاسبه این شاخص حذف شد و این شاخص، تنها بر مبنای اظهار نظر فعالان و تحلیل گران اقتصادی که درباره اوضاع اقتصادی و سیاسی کشورهای تخصص دارند محاسبه می‌شود.

معیار ارزیابی شاخص فساد

تعریف شاخص فساد به مثابه «استفاده از مقام دولتی برای رسیده به منفعت شخصی»، مبنای سنجش فساد در شاخص ادراک فساد قرار می‌گیرد.

در پیمایش‌هایی که از آن‌ها برای محاسبه این شاخص استفاده می‌شود، سوالاتی درباره رشوه گیری مقام‌های دولتی، کلاهبرداری در خریدهای دولتی، اختلاس و میزان قوت و تداوم سیاست‌های ضد فساد (فساد بوروکراتیک و فساد سیاسی) در کشورهای پرسیده می‌شود و رتبه هر کشور در شاخص ادراک فساد بر اساس میانگین رتبه کشور در سایر پیمایش‌ها و با استفاده از یک روال آماری خاص برای محاسبه میانگین، تعیین می‌شود.

منابع اطلاعاتی

تعداد ۱۴ منبع، منشعب از ۱۴ منبع اطلاعاتی مستقل، برای تهیه شاخص ادراک فساد مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ۱۴ منبع اطلاعات عبارت‌اند از:

بانک توسعه آسیایی (ADB)، بانک توسعه آفریقایی (AFDB)، موسسه برتلزمان (BTI)، بانک جهانی (بانک بین المللی نوسازی و انجمن توسعه بین المللی) (CPIA)، واحد بینش اطلاعاتی (EIU)، خانه آزادی (FH)، مرکز پژوهش بازارهای جهانی (GI)، مرکز رقابت جهانی (IMD)، گروه بازرگانان بین المللی (MIG)، مشاور ریسک سیاسی و اقتصادی (PERC)، کمیسیون اقتصادی ملل متحد برای آفریقا (UNECA)، مجمع جهانی اقتصاد (WEF).

روش مقایسه شاخص در سال‌های متفاوت

بر اساس این شاخص، رتبه هر کشور در بین بقیه کشور‌ها که تعداد آن‌ها لزوما ثابت نیست، هر ساله تغییر می‌کند. از این رو، رتبه هر کشور تا حدودی تابع وارد یا خارج شدن برخی کشور‌ها از جدول رتبه ندی نیز می‌باشد.

بنابراین نمی‌توان بالا و پایین رفتن هر کشور در جدول رتبه بندی در سال‌های مختلف را مبنای داوری درباره فساد در آن کشور قرار داد. ولی می‌توان نمره محاسبه شده برای هر کشور را در سال‌های مختلف مقایسه کرد.

مرجع: تأمین ۲۴ -15آذر- خسرو صادقی بروجنی

کشته وزخمی شدن 24کارگر زن مزرعه بدنبال تصادف وانت نیسان حاملشان!

فرمانده انتظامی چناران گفت: براثر واژگونی یک دستگاه وانت نیسان در جاده  روستای سرآسیاب یک تن کشته و ۲۳نفر مجروح شدند.

به گزارش15آذرخراسان، سرهنگ قربان صنعتی افزود: در این حادثه ۲۴نفر مجروح می شوند که پس از انتقال به بیمارستان طالقانی یک بانوی ۴۰ساله فوت کرد و ۱۱ مجروح سرپایی مرخص شدند و ۱۲نفر دیگر تحت درمان قرار گرفتند. وی افزود: این وانت که حامل کارگران زن یک مزرعه بود به علت ترکیدگی لاستیک از جاده منحرف و واژگون شده است . وی افزود: تحقیقات برای علت اصلی حادثه ادامه دارد.

تظاهرات در ایتالیا در اعتراض به فساد مالی واداری

در پی کشف یک شبکه مافیایی در شهر رم ایتالیا، صدها نفر در اعتراض به فساد اداری دست به تظاهرات زدند.

به گزارش6دسابریورونیوز،پیش تر پلیس ایتالیا سی و هفت نفر، از جمله چندین مقام دولتی را به اتهام فساد مالی و اختلاس بازداشت کرده بود.

همزمان، شهردار رم در واکنش به انتشار تصویری از وی با یکی از متهمان گفت: «هیچ گفتگوی کاری با این فرد پیش یا پس از این عکس نداشته ام.»

در میان بازداشت شدگان افراد سرشناسی مانند شهردار پیشین رم و وزیر سابق کشاورزی نیز حضور دارند.

آنها متهم به دستکاری مناقصه ها، اختلاس و فساد گسترده مالی و اداری از شهرداری رم هستند. پلیس دویست میلیون یورو اموال متهمان را توقیف کرده است.

ماریو رنتزی، نخست وزیر ایتالیا، ابعاد این فساد را «بهت آور» خوانده است.

پلیس ایتالیا از طریق شنود مکالمه های تعدادی از مقامات دولتی موفق به کشف این شبکه شده است.

تعدادی از متهمان در محل کار بازداشت شدند و سرکرده گروه نیز هنگام فرار از محل اقامتش توسط نیروهای ویژه دستگیر شد.

یکی از متهمان در پاسخ به دادستان ایتالیا گفته است درآمد این شبکه از گروههای قاچاق مواد مخدر نیز بیشتر بوده است.

پانزدهم آذرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.