نه به جنگ و آری به آتش بس در غزه، برای برقراری صلح پایدار در خاورمیانه تلاش کنیم!

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

بیانیه تحلیلی

حزب جمهوری خواه سوسیال دموکرات و لائیک ایران

                  همسازی ملی جمهوریخواهان:

دست کم سه دهه است که استراتژی حاکم بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر حول محور دفاع از فلسطینیان می‌چرخد. در این رابطه با راهکار شعار مرگ بر آمریکا، عملا مردم‌ ایران به تدریج در مقابل سنگین ترین تحریم ها قرار گرفته‌اند. به جای تولید مواد لازم برای معیشت مردم ایران که در دشوارترین شرایط زندگی می‌کنند، جمهوری اسلامی تبدیل به یکی از تولید کنندگان ابزار آلات جنگی گردیده و آتش بیار معرکه توسعه جنگ افروزی شده است.

سه محور اساسی این استراتژی را می‌توان به شکل زیر خلاصه کرد:

۱- حذف کشور اسرائیل از نقشه جهان و غنی سازی اورانیوم در داخل کشور در راستای این سیاست،

۲- دور زدن تحریم ها که حضور سنگین اختلاس ها را به همراه دارد،

۳- تاسیس سپاه پاسداران قدس و برقراری یک سلسله نیروهای نظامی نیابتی در سوریه، عراق، یمن و لبنان.

در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، طی یک حمله تروریستی حماس به اسرائیل، حدود هزار و دویست تن از شهروندان این کشور کشته و بیش از دویست تن به گروگان گرفته شدند. سپس ارتش اسرائیل به نوار غزه حمله برد و تا به امروز جنگی تمام عیار در منطقه در جریان است و بیش از سی هزار فلسطینی کشته شده اند. خانه ها و شهر ها ویران و کودکان، زنان و به طور کلی، مردم غزه آواره و بی خانمان گشته اند و با گرسنگی و بی آبی در گریبانند.

جمهوری اسلامی با تکیه بر نیروهایی که‌ در منطقه آماده کرده و آن ها را نیروهای مقاومت می نامد، بی پرده استراتژی حماس را تایید کرده و از هیچگونه کمکی به این نیروها مضایقه نمی کند.

ترور رهبر سیاسی حماس در تهران یک حرکت سیاسی ـ تروریستی بسیار حساب شده ای بود که تبعات وحشتبار آن می تواند امنیت کل منطقه را به خطر بیندازد. حزب ما که مخالف آدم کشی و ترور است، این اقدام را، با شفافیت و روشنی محکوم می‌کند. بدیهی است که هرگونه حرکت و عکس العملی از طرف جمهوری اسلامی، چه‌ حمله مستقیم به خاک اسرائیل، چه اقدامات تخریبی عوامل مسلح وابسته به جمهوری اسلامی در منطقه، می تواند جنگ گسترده ای را بر ضد حقوق و منافع مردم ایران در پی داشته باشد.

این ضایعات را می توان چنین‌خلاصه کرد:

۱ – تخریب ساختارهای زیربنایی که شاهرگ‌ها‌ی تولید و توسعه ایران می باشند و با زحمات فراوان و سرمایه ملت ایران ایجاد شده‌اند،

۲ – کشتار هزاران انسان و به جای گذاردن زخمی، از کار افتاده و معلولان بیشماری که اثرات زیانبار آن، نسل‌ها در جامعه و فرهنگ ایران به جای خواهند ماند،

۳ – ایجاد ترس، اضطراب، افسردگی مزمن، خستگی و روان پریشی، تحریم ها، مشکلات اقتصادی و تولیدی، قطع پروازها، قطع تجارت و همچنین چندین برابر شدن خسارت جبران ناپذیر به زندگی مردم که‌ در حال حاضر نیز در جریان است،

۴ – بازگشت فضای جنگ، عزاداری، شهید پروری و …،

۵ – تشدید فضای خفقان و سرکوب در جامعه، افزایش دستگیری ها، شکنجه ها و اعدام ها به نام جاسوسی و خیانت در هنگام‌ جنگ،

۶ – از دست دادن فضای امید به زندگی و سازندگی، فرار بیشتر مغزها و عدم بازگشت ایرانیان به میهن،

۷ – تشدید فضای خشونت و شعار مرگ بر دیگری و اثر مستقیم آن بر فضای روابط اجتماعی‌ و حضور سنگین تر نالایقان، خشونت گران، پوپولیست ها و مافیا بر مدیریت جامعه،

۸ – در یک بازه زمانی میان مدت، کاهش سرمایه گذاری برای توسعه آینده، از دست دادن تمامی ابزار ها و سازماندهی دفاعی در مقابل تهدیدهای بعدی،

۹ ـ افزایش بودجه نظامی در مقابل بودجه توسعه، سازندگی، رفاه، ‌‌سلامت، بیمه های اجتماعی، آموزش و پرورش و تحقیقات و مطالعات علمی و…

۱۰ – خروج بیش از پیش از روابط متعادل و معمول بین المللی، افزایش مشکلات ارزی،

۱۱ – اتحاد بیشتر همسایگان برای تقابل با ایران و خطر مناقشات مرزی و لطمه به تمامیت ارضی ایران،

۱۲- آمادگی بیشتر جناح های مسلح در مرزها و بالطبع آغاز جنگ‌های داخلی و احتمال پاره پاره شدن ایران،

۱۳- جمهوری اسلامی در اثر ندانم‌کاری‌ها، بی‌کفایتی‌ها و با گسترش چپاول، فساد، فقر و غارت منابع ملی توسط عمال داخلی و خارجی‌اش، امروز در شرایطی نیست که بتواند از عهده اسرائیل، آمریکا، اروپا و کشورهای منطقه برآید.

۱۴ ـ نابودی بیش از پیش زیستگاه در ایران و منطقه،

۱۵ – رژیم جمهوری اسلامی به نام دروغین دفاع از شهروندان فلسطینی، فضای کشور را در شرایط جنگی نگه داشته تا بتواند جنبش‌های اجتماعی و مطالباتی و سندیکایی کارگران، آموزگاران، بازنشستگان و پرستاران، به ویژه جنبش سیاسی زن – زندگی – آزادی را سرکوب کند.

هم میهنان عزیز!

همان طوری که در بالا برشمردیم و شما به خوبی بر آن ها واقفید، اگر جنگی صورت بگیرد، غیر از تخریب، گسترش دشمنی و مخاطرات گوناگون، هیچ اثر مفیدی از خود به جای نخواهد گذاشت. اگر بر فرض محال جمهوری اسلامی به شهرهای اسرائیل حمله کند و مردمان آنجا را بکشد و ساختارهایش را تخریب نماید، هیچ امتیازی برای ما، ملت ایران، حاصل نخواهد شد بلکه ساختارهای زیربنایی ایران نیز در معرض تخریب، توسط قوای نظامی اسرائیل و شرکایش، امریکا و اروپا قرار خواهند گرفت. وضعیت معیشتی مردم ایران و کشورهای درگیر جنگ، بدتر خواهد شد و در عوض جیب سرمایه داران و تولید کنندگان تسلیحات پر تر خواهد شد. برای یادآوری باید در نظر داشت که بر اساس قیمت گذاری ۲۷ اکتبر ۲۰۲۳، قیمت یک گلوله ۱۵۵ میلیمتری ۴۰۰۰ یورو، یک پوسته هوشمند از نوع بونوس ۳۰  هزار یورو، یک موشک میسترال ۳۰۰ هزار یورو، یک موشک آستر دو میلیون یورو و هزینه تولید یک موشک مافوق صوت حدود ۱۰میلیون دلار برآورد شده است. این در حالی است که حداقل دستمزد یک مزدبگیر فلسطینی یک یورو در ساعت، یک عراقی، یمنی و لبنانی کمی بیشتر از یک یورو می‌باشد.

در چنین شرایطی چه می توان کرد؟

مناسب است، در مسیر صلحی پایدار در منطقه گام برداریم. به سهم خود در ایجاد دو کشور مستقل اسرائیل و فلسطین کوشا باشیم. تلاش کنیم شرایط جنگی و بحرانی که نیاز مبرم هر دو رژیم خشونت طلب است، به فضایی صلح‌آمیز تبدیل شود. سیاستی که در آن احترام به حقوق ملت‌ها در سرلوحه  امور کشورداری قرار گیرد.

ضرورت دارد، ورای موقعیت‌ها، سلیقه‌ها و باورهایمان، با تمام توان ‌و با استفاده از همه‌ی مسیرهای ارتباطی در داخل و خارج، هموطنانمان را به پیام « نه به جنگ و آری به آتش بس برای برقراری صلح در غزه » فرا بخوانیم. ما باید مانند همه صلح طلبان جهان خواستار رسیدگی به حوادث یک ساله اخیر در منطقه، از طریق دادگاه های بین‌المللی باشیم.

امید ما بر آنست‌که کلیه انسان ها و نیروهایی که به امروز ایران و به نسل های آینده آن می‌اندیشند، با استواری بکوشند تا رژیم جمهوری اسلامی را از سر راه خود بردارند تا این ماجراجویی‌ها و بی عدالتی ها پایان یابند.

باید در راه آزادی کشور از چنگال جمهوری اسلامی و جایگزینی آن با یک نظام مبتنی بر آزادی و استقلال، دموکراسی و عدالت اجتماعی، حاکمیت ملی و لائیسیته و احترام به حقوق انسانی، قوانین بین المللی و دوستی با ملل جهان گام برداریم.

فرهنگ قاسمی،

رئیس حزب جمهوری خواه سوسیال دموکرات و لائیک ایران

همسازی ملی جمهوری خواهان

۲۵ اوت ۲۰۲۴ برابر با ۴ شهریور ۱۴۰۳

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.