https://www.youtube.com/watch?v=r0owoUq4G-o
در این مصاحبه درباره کتاب اخیر آقای بنی صدر به اسم “قران و حقوق بشر” که به زبان فرانسه منتشر شده است و وضعیت عراق و داعش و ایران پرداخته شده است
متن گفتگو:
بازسازی اسلام و با پایان دادن استفاده ابزاری وحشتناک و ایدویولوژیک خصوصا توسط داعش و القاعده موضوع کتابی است که آقای بنی صدر نوشته است. قران و حقوق بشر.
ممنون از شما برای بودن با ما . در سال ۱۹۸۰ شما اولین ریس جمهور منتخب ایران بوده اید که بعد از یکسال و نیم با یک کودتا محبور به ترک ایران شدید و از آن پس تا به حال در فرانسه در تبعید زندکی می کنید.
قبل از صحبت کردن در باره کتاب قران و حقوق بشر شما دوست دارم احساس شما رو درباره آنچه در عراق و در جریان نبرد موصل می گذرد و بخصوص درباره نقش ایران که نقشی بی سر و صدا ولی تاثیر گذار است بدانم. آیا این واقعیت دارد؟
بنی صدر: این طور هست ولی آنچه در عراق می گذرد این است که یک ملت گذاشته که دیگران برایش تصمیم بگیرند. اقای بوش بود که با جنگی که برای دموکراسی راه انداخت در عراق و افغانستان و شاید در سوریه و لیبی ترامپ کفت که این اوبا ما بود که با تخلیه عراق باعث ایجاد داعش شده است ولی این درست نیست.بوجود آمدن داعش نتیجه یک رابطه سلطه که می خواهد قانون خود را به زیر سلطه تحمیل کند. دراین مدار بسته جایی برای خشونت است و این خشونت داعش را ایجاد کرده است.
-ـاما آیا ایرانی ها در این نبرد نقشی دارند؟
– بله نقش دارند. در عراق کمتر و در سوریه بیشتر. در عراق کمتر به این دلیل که امریکایی و اروپایی ها در آنجا هستند و موصل بیشتر سنی هستند . حضور ایرانی ها یک تاثیر کاملا منفی دارد
-ایران تلاش می کند که دوباره عنوان یک قدرت منطقه ایی حضور پیدا کند. اقای بنی صدر شما ایران را ۳۵ سال پیش ترک کرده اید. از نظر شما کشورتان امروزه توانسته است از انزوای بین المللی با استفاده از قرار هسته ایی خارج شود؟ به خصوص با برداشته شدن بخشی از تحریم های بین المللی.
-بنی صدر: انزوا و در انزوا نبودن بستگی دارد که چه رابطه ایی می تواند با جهان داشته باشد. تا الان ایران دررابطه با روسها، چینی ها، هندی ها … این ایران است که می دهد و خیلی کمتر دریافت می کند. این همان چیزی است که در قرارداد هسته ایی هم وجود دارد. ایران ۱۰۵ تعهد را پذیرفته است در حالی که غرب حتی یک تعهد هم نداده است. این همان چیزی است که ما را از انزوا خارج کرده است؟ سوال این است که آیا ما یک رابطه نرمال و عادی با همه داریم به طوری که این ملت از نظر فرهنگی و اقتصادی تحت سلطه نباشد؟
-شما برای دموکراسی در ایران مبارزه کردید و خصوصا در سال ۲۰۰۹ بعد از نتایج مشاجره برانگیز انتخابات آقای احمدی نژاد، شاهد اوج گیری جنبش ایرانیان بودیم که به جنبش سبز معروف شد. آیا شما فکر می کنید که یک جنبش اجتماعی جدیدی در ایران می تواند شکل بگیرد؟
بنی صدر: همیشه احتمالش وجود دارد. به این خاطرکه این نوع جنبش اجتماعی با مشارکت همه مردم ریشه تاریخی در ایران دارد. و همه جنبش های ایران همین مشخصات را دارند. ما کار می کنیم که این بار به صورتی اتفاق بیفتد و این بار یک دموکراسی برای همه شکل بگیرد. و یک دموکراسی واقعی.
-اما چه چیزی مانع اصلاحات در ایران می شود؟ آیا این قدرت رهبر معظم است؟
-بنی صدر: این درست است. ولایت فقیه محور قدرت در ایران است و این محور تمامیت قدرت در ایران است و بقیه قدرتها اعم از مجلس و دولت و قوه قضاییه عناصری هستند در دست این رهبر. جدیدا یک متنی را منتشر کرده اند که قابل تصور نیست. از این به بعد بر اساس این متن مجلس باید همیشه مورد کنترل قرار بگیرد و بر اساس این متن اگر نماینده ای اگر یکی از شرایط را از دست بدهد از مجلس اخراج خواهد شد.
-برگردیم به کتابتان. آیا به نظر شما اسلام در ایران مورد استفاده ابزاری قرار گرفته است؟
-بنی صدر: متاسفانه نه تنها در ایران بلکه در همه جایی که دین ایدئولوژی قدرت است. قدرت و رابطه قدرت- ایدیولوژی و قدرت -دین نمی تواند چیزی جز ابزار قدرت نباشد. به همین خاطر است که دین نباید هیچ جا خود را آلوده به قدرت کند واگر نه آلوده می شود به قدرت تا جایی که از همه چیزی که داشته است خالی می شود. دلیل این امر این است که در طول قرنها قران متنی بوده است در دست مسلمانها اما مسلمانان نمی دانستند در این متن جامعترین حقوق انسان وجود دارد.
-بر اساس کتابتان شما معتقدید که بیان قران یک بیان قدرت نیست و بلکه بیان آزادی است. آزادی که نا سازگار است با استبداد و تمامیت خواهی. اما چگونه امکان دارد که این بیان توسط داعش و دیگران به انحراف کشیده شود؟
-بنی صدر: اول اینکه داعش توسط دین ساخته نشده است. داعش ساخته شده است …
-اما داعش بر اساس دین عمل می کند.
– بنی صدر: به خاطر اینکه آنها نیاز دارند تا به این بهانه خود را توجیه کنند. ایدئولوژی های گذشته دیگر جوابگو نیستند. داعش دیگر نمی تواند خود را مثلا بر اساس مارکسیسم-لنینیسم و یا لیبرالیسم توجیه کند زیرا این ایدئولوژی ها پایان یافته اند. پس چگونه خود را باید توجیه کند؟ بسیاری از اعضای داعش بعثیست هستند. بعثیست هایی که اسلامیست شده اند. این یعنی که از اسلام استفاده می کنند برای اعمال خشونت. و در کتاب دیگری که درباره کرامت انسانی به زبان انگلیسی انتشار خواهم داد توضیح داده ام. در آن کتاب نشان داده ام ۲۵ قانون خشونت زدایی در قران ذکر شده است. در اسلام خشونت وجود ندارد بلکه صلح وجود داد.
-ایا مانند سایر ادیان در اسلام مشکل تفسیر نیست.
-بنی صدر: مشکل تفسیر نیست بلکه مشکل رابطه است. این مشکل هم تنها درباره دین نیست. به مارکسیسم لنینیسم نگاه کنید. به چه چیزی تبدیل شد در نهایت؟ کاملا خالی شده بود از آنچه مارکس گفته بود و حتی لنین. یک قدرت محض بود که ایدئولوژی را از خود خالی می کرد برای ثابت کردن خودش. به همین دلیل سوال این است که آیا دین از قدرت جدا می شود؟ یک تعریف دیگری از لایسیته. کاملا جدا از قدرت. حتی از قدرت دموکراتیک.
-آیا بیان قران با بیان اعلامیه جهانی حقوق بشر همخوانی کامل دارد به نظر شما؟
– بنی صدر: یک فیلسوفی که استاد دانشگاه است این دو را با هم مقایسه کرده است. آنچه را که من در این کتاب آورده ام با اعلامیه جهانی حقوق بشر. او گفت که آنچه در این کتاب است خیلی کاملتر است. در اعلامیه جهانی ۳۰ ماده وجود دارد در حالی که اینجا ۴۶ ماده وجود دارد. با تفاوتهای بسیار زیاد. زیرا در اعلامیه جهانی حقوق بشر حقوق موضوعه وجود دارد. اما در اینجا شما حقوق ذاتی زندگی را دارید. این یک تفاوت بزرگ است.
-یک مثال لطفا.
-بنی صدر: برای مثال حق مالکیت. در قران مالکیت بر کار وجود دارد در اعلامیه حهانی حقوق بشر حقوق خصوصی وجود دارد. چیزی که امروز در جهان وجود دارد و کار در خدمت حقوق خصوصی که همان سرمایه است.
-آخرین سوال: در سال ۲۰۱۴ نظر سنجی انجام شده توسط موسسه امریکایی پیوریسرچ در کشورهای اروپایی نشان می دهد بیش از نیمی از اروپایی ها دید منفی نسبت به اسلام دارند. چطور شما توضیح می دهید؟
-بنی صدر : در ابتدا وجود پروپاگاندا شبانه روزی علیه اسلام و اینکه غرب به دنبال یک دشمن می گردد و اینکه دیگر کمونیسم بین الملل وجود ندارد.
-دقیقا به خاطر اینکه در دهه۷۰ کشورهای اسلامی ایجاد مشکل نمی کردند.
-بنی صدر: اما خود آنها داعش و القاعده و طالبان را ایجاد کردند و به اسم این گروههایی که هیچ ربطی به اسلام ندارند یک پروپاگاندایی علیه اسلام ایجاد کردند. بهتر است درباره اسلام به عنوان بیان ازادی و حقوق صحبت شود تا بتوان جهان دیگری که جهان صلح و پیشرفت است را برای همه انسانها ایجاد کرد.
-و این همان چیزی است که شما در کتابتان “قران و حقوق بشر” به دنبال آن بوده اید. ممنون از پذیرش دعوت ما
3 پاسخ
آقای بنی صدر شما میتوانید سر آنها را کلاه بگذارید. اما اگر این پیامبر شما حقوق بشر سرش می شد٬ اگر به اندازه ی یک ارزن شرف داشت که به یک دختر بچه ی نی نی کوچو.لوی سه ساله آویزان نمی شد تا در شش سالگی بر دخولی یعنی تجاوز کند. اگر قرآن شما حقوق بشر سرش می شده که دستوالعمل قتل و آدمکشی نبود. بروید قرآن را بخوانید صرف و نحو فعلی قتل و جهاد سرتاسر قرآن را به خون آغشته است. امروز اگر در جهان یک کشور ضد قرآن و ضد اسلام وجود داشته باشد همانا ایران است. شعار مرگ بر اسلام نه در انگلس داده می شود و نه در نیویورک و پاریش و واشنگتن. واقعاذ باعث تاسف است اما در جنوب شهر تهران چندین بار قرآن را به نجاست آلوپدند و کسی را حتا ناراضی نکرد. حتا امام جمعه سه یا چهار بار اول را لای ریشی و لای سبیلی رد کرد. اما ماجرا از اینها بسیار عمیق تر است. آقای بنی صدر در ایران بهایی کشی بیداد می کند چرا یک کلام راجع به بهایی ها صحبت نمی کنید. ضدیت با بهایی و بهایی کشی و تجاوز به پسران و دختران بهایی خوب است اما این بد است که ما بگوییم اسلامیون تروریست هستند. این بدست که بگوییم تروریست ها دشمن آزادی و دموکراسی غربی هستند. قای بنی صدر ایکاش شما گفتگوتان را به زبان فرانسه در اینجا بگذاذرید تا ما ببینیم اصلا این سخنان شما ست و یا دشمنانتان اینرا ویراستاری و کرده اند.
آقای بنی صدر این سخنان گههربار شما را کجا می شود شنید و دید بنده بیر ذره فرانسه بیلمیرم. خیلی دوست دارم شما به نلم زبان فرانسه بشنوم. آقا جون سر تا سر قرآن فتوای قتل و خونخواری ست. حالا شما ا.مدی خروار افتاده رو سوار شغال کنی؟؟؟ بابا جون نمیشه.
سخنان ایشون به لسان العربیه بوده و دخترشون همسر سابق حاج دکتر ایت الله امام مسعود خان رجوی امام غایب ترجمه شده بوده. شما جمشید خان عرقت و بخور