لائیسیته و رفع تبعیض راهکار رسیدن به اهداف انقلاب مشروطه

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

با تاسیس مجلس شورای ملی، به رسمیت شناختن ملت و حقوق اساسی ملت ایران به مفهوم مدرن، کوشش برای پایان دادن به حکومت فردی سلطنتی، جلوگیری از دخالت دین در امر کشورداری و به ویژه پافشاری بر اصل برابری و رهایی از تبعیض و مشارکت مردم در اداره کشور از دیگر دستاوردهای انقلاب مشروطه بوده است. متاسفانه جمهوری اسلامی، در قرن بیست و یکم با استبداد و دیکتاتوری تمامی این حقوق را زیر پا گذارده و بطور آشکار حقوق انسانی مردمان ایران را پایمال می‌کند. در چنین شرایطی وظیفه بزرگی در برابر ملت ایران قرار می‌گیرد و آن وظیفه گذار از این رژیم در جهت برقراری یک جمهوری بر بنیاد حاکمیت ملی مبتنی بر آزادی، دموکراسی، استقلال وعدالت اجتماعی است.
امروز احزاب و سازمان های مترقی و جمهوریخواه که ریشه در نهضت ملی داشته و انقلاب مشروطه را گامی اساسی به سوی تحول ِ مدرنیته میدانند، علاوه بر سرنگونی جمهوری اسلامی یک چالش بزرگ در برابر خود دارند که اگر در این چالش موفق شوند راه را برای دست یافتن به مدرنیته هموار کرده اند و اگر در این چالش شکست بخورند فردای ایران فاجعه آمیز تر از امروز خواهد شد. آن چالش عبارت از وصل کردن لائیسیته به جامعه شهروندی ایرانیان است. موفقیت در این وصل کردن نه تنها موفقیت برای خنثی کردن حکومت‌های دینی و موروثی ومافیائی و الیگارشی است، بلکه این اصل اساسی در روند دموکراتیک خود قادر خواهد بود در امر کنار زدن تبعیضات مانند، تبعیضات علیه زنان، اقوام، ادیان، طبقات اجتماعی، ساکنان دهات و شهرها و شهرستان‌ها و به ویژه تبعیضات حاصل از تمرکز قدرت و ثروت در مرکز و در برابرپیرامونی،و مشکلات بین شهرها و استان ها را کاهش داده و به مرور زمینه از بین رفتن تبعیض و برقراری حاکمیت ملی بر اساس قانون را فراهم ساخته و دموکراسی، آزادی و اجرای حقوق بشر را تضمین کند.
حزب جمهوریخواه سوسیال دموکرات و لائیک ایران بر این نظر است که کلید واژه رهائی از تبعیض، لائیسیته است. باید کوشید تا برای شهروندان مفهوم اصل رهایی از تبعیض و در برخورداری از حقوق برابر بر اساس حقوق بشر و حقوق شهروندی از خانه، محله و مدرسه شروع شود تا در اعماق جامعه رشد پیدا یابد، به امری روزمره تبدیل گردد تا کلیه تبعیضات از رفتار و کردار و گفتار روزمره شهروندان زدوده شوند. در حقیقت باید توجه کرد که قبول تبعیض در تضاد با لائیسیته است.
نهاد راهبردی حزب سوسیال دموکرات و لائیک ایران

۱۴ مرداد

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.