آنچه که ما در مورد خودمان می پنداریم و انچه دیگران در ما می بینند

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

فرزاد وحید

هرگاه از ما می پرسند اهل کجا هستی مابا افتخار در مورد منشور حقوق بشر کورش و داشتن بزرگانی چون خیام، فردوسی، سعدی و حافظ و ذکریا رازی و پور سینا و … می‌گوییم ایرانی هستیم.

پرسشگر احتمالا هیچکدام از این بزرگان را نمی شناسد و ما را به عنوان یک ملت گروگان گیر و تروریست و یاغی می شناسد و یا به یاد می آورد که ما یک ملت خرافاتی هستیم و از امامزاده های مرده طلب شفا می کنیم و دخیل می بندیم و احتمالا شنیده که ما به معراج و شق القمر و دیدن عکس خمینی در ماه باور داریم و در ته دلش به ما می خندد.

حکومتگران ما هم تصور می کنند که نفوذ داشتن در گروه های جنگ طلب منطقه ای چون‌ حزب الله و حماس و حشد شعبی و حوثی های یمن یک دست آورد و افتخار بزرگ است و هیچ توجهی ندارد به اینکه ما برای حفظ این نفوذ فرامرزی و جنگجویان نیابتی چه بهایی را از نظر اقتصادی و سیاسی می پردازیم و‌ افزون بر مخارج عظیم مالی حفظ این نفوذ چگونه بخاطر عملیات آنها مشمول تحریم های بین المللی شده ایم، تحریم هایی که اقتصاد ما را فلج کرده است. و گروه بزرگی از مردم را به زیر خط فقر برده اند.

حکومتیان به داشتن پهپاد های دقیق و موشک های کروز و بالیستیک افتخار می کنند در حالیکه در مجاورت ما کشورهای همسایه با توسعه اقتصاد و صنعت و همکاری های بین المللی به سازندگی کشورهای خود مشغول بوده اند و سطح در آمدهای مردمشان را چندین برابر مردم در کشور ما کرده اند.

ایکاش ما ایرانیان می توانستیم خود را از زاویه دید دیگران ببینیم و از خواب خرگوشی بیدار شویم و منم منم را را برای همیشه کنار بگذاریم، با دنیای خارج از در آشتی در آییم و مملکت خود را بسازیم.

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

تفکیک قوای سه گانه

فرزاد وحید در زمان برقراری مشروطیت که برای اولین بار قانون اساسی ایران تنظیم شد چون روشنفکران آنروز ایران بیشتر تحصیل کرده در کشورهای فرانسه

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.