چرا شرکت‌ها و بانک‌های بین‌المللی به رغم برجام از همکاری با ایران می‌ترسند: (گزارش کم‌سابقه پاریزین)

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

در ماه‌های اخیر دائم صحبت از این بوده که بسیاری از شرکت‌ها و بانک‌های بین‌المللی پس از برجام هم از همکاری با ایران بیم دارند و همچنان در این زمینه دست به عصا هستند. نگرانی آنها به ویژه به شکاف در حاکمیت آمریکا بر سر برجام برمی‌گردد. کنگره همچنان قسما در هماهنگی با اسرائیل و برخی از کشورهای عربی با برجام و لغو تحریم‌ها علیه ایران مخالف است و در انتخابات آتی آمریکا هم هر کدام از دو نامزد که پیروز شوند می‌توان انتظار داشت که وضعیت  برای اجرای برجام و لغو تحریم‌های آمریکایی و ممانعت از تحرک اقتصادی سایر کشورهای غربی در ایران یا سخت‌تر شود یا دستکم بهتر نشود. در همین راستا تاکیدات و قول و قرارهای مقام‌های دولت کنونی آمریکا )که در خود آن هم شکاف‌هایی بر سر اجرای برجام وجود دارد( در پایبندی به برجام و آرام‌کردن خیال شرکت‌های بین‌امللی در همکاری با ایران که عواقبی از سوی آمریکا برایتان نخواهد داشت هم، کمتر تاثیرگذار شده است. 

گفتن ندارد که آنچه آب به آسیاب این مخالفان برجام می‌ریزد در وهله اول سیاست مخرب مبنی بر نابودی اسرائیل (ولو که در شعار) است که حالا ۴ دهه است از سوی تهران دنبال می‌شود. 

حال روزنامه پاریزین فرانسه شرح مفصل و مستندی به دست داده از تلاش‌ها و تهدیدهای یک نهاد قدر آمریکایی به نام “اتحاد علیه ایران هسته‌ای” که با نامه‌نگاری‌ها و تهدیدات خود دستکم ۴۴ شرکت عمده فرانسوی را بارها نسبت به همکاری با ایران زنهار داده و از عواقبی که می‌تواند این همکاری برای معاملات این شرکت‌ها در عرصه بین‌المملی و به خصوص با آمریکا داشته باشد و تحریم‌هایی که می‌تواند از سوی آمریکا دامن این شرکت‌ها و بانک‌ها را بگیرد زنهار داده است. 

در “اتحاد علیه ایران هسته‌ای” عمدتا چهره‌هایی از عرصه سیاسی آمریکا گرد آمده‌اند که به نزدیکی سیاسی با اسرائیل شناخته می‌شوند. جیمز وولسی ، رئیس پیشین سیا، ریچارد هالبروک، نماینده پیشین آمریکا در بحران بالکان، مارک والاس، نماینده پیشین  آمریکا در  سازمان ملل در دوره جرج دبلیو بوش، دنیس راس، سفیر سابق آمریکا در اسرائیل و عضو پیشین شورای امنیت ملی آمریکا از جمله این چهره‌ها هستند. 

“اتحاد علیه ایران هسته‌ای” می‌گوید که هر معامله و تجارت با ایران می‌تواند به سود افزایش ظرفیت هسته‌ای این کشور و دسترسی این کشور به بمب اتمی منجر شود. 

 گزارش مفصل پاریزین ضمن اشاره به نامه‌های تهدیدآمیز گروه  یادشده به ایرباس، توتال، پژو و … و تاثیرات این نامه‌ها، مجموعا شرح مفصلی از جنگ تجاری آمریکا و فرانسه بر سر ایران هم به دست می‌دهد. و طرفه این که این گروه در باره برخی مذاکرات و معاملات شکل‌گرفته میان شرکت‌های آمریکایی و ایران حساسیت چندانی به خرج نداده است. 

گزارش پاریزین در لینک زیر:

 http://www.leparisien.fr/espace-premium/fait-du-jour/coups-bas-contre-les-societes-francaises-en-iran-04-08-2016-6014317.php 

مطالب مرتبط با این موضوع :

فدرالیسم ساختاری نامناسب برای ایران

ن. هژبری فهرست فدرالیسم وساختار های کلی آن …………………………………………………………………………………………….. 2 فدرالیسم، ساختاری نامناسب برای ایران …………………………………………………………………………………… 8 مقدمه و چند تعریف ……………………………………………………………………………………………………. 8 بررسی فدرالیسم

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.