تحریم صادق لاریجانی و تمدید رفع تحریم ایران برای بار آخر

تحریم صادق لاریجانی و تمدید رفع تحریم ایران برای بار آخر

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

تحریم صادق لاریجانی و تمدید رفع تحریم ایران برای بار آخر

دونالد ترامپ رفع تحریم‌های ایران را تا ۱۲۰ روز دیگر تمدید کرده است، اما گفته این می‌تواند آخرین باری باشد که این کار را می‌کند، مگر آن که شرایط مورد نظرش برآورده شود. وزارت دارایی آمریکا هم صادق لاریجانی را تحریم کرده است.

یک مقام کاخ سفید به خبرنگاران گفته است که آقای ترامپ می‌خواهد اقدامات سختگیرانه‌ تازه‌ای در توافق هسته‌ای گنجانده شود، و در صورت تخطی ایران از تعهداتش، آمریکا بتواند بلافاصله تحریم‌ها را برگرداند. او می‌خواهد برنامه موشکی ایران به مذاکره گذاشته شود. ایران همواره گفته است که برنامه موشکی‌اش دفاعی است و قابل مذاکره نیست. آقای ترامپ همچنین می‌خواهد طرف‌های اروپایی توافق هسته‌ای محدودیت‌ غنی‌سازی اورانیوم برای ایران را، که قرار بوده ده ساله باشند، به عنوان محدودیت‌هایی دائمی به رسمیت بشناسند. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، گفته است سیاست دونالد ترامپ و آنچه امروز اعلام کرده است، حاکی از “تلاش‌های از سر استیصال برای بر هم زدن یک توافق مستحکم چندجانبه” است.

آقای ظریف می‌گوید مذاکره مجدد بر سر توافق هسته‌ای انجام نخواهد شد و آمریکا باید مانند ایران کاملا به تعهدات خود عمل کند. همزمان با اعلام تمدید رفع تحریم‌ها، اعلام شده است که آمریکا صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران را تحریم می‌کند.

شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی ایران، زندان رجایی‌شهر و غلامرضا ضیایی، رئیس این زندان هم به فهرست تحریم‌ها اضافه شده‌اند. مرتضی رضوی، که به گفته ایسنا رییس شرکت ارتباطات موج سبز و فناموج (وابسته به سپاه) است هم تحریم شده است. پیش از این قدرت‌های اروپایی و روسیه و چین، بارها از دونالد ترامپ خواسته‌اند که اقدامی نکند که توافق هسته‌ای با ایران را به خطر بیندازد. آقای ترامپ در بیانیه‌ای تاکید کرده است که تصمیم امروزش هنوز به منزله خروج آمریکا از توافق هسته‌ای نیست، اما از نظر او دو راه پیش رو وجود دارد، یا “اصلاح کاستی‌های فجیع توافق” و یا خروج آمریکا از آن.

او گفته با کنگره آمریکا برای تصویب قانونی جدید در زمینه توافق با ایران همکاری می‌کند و در این قانون چهار شرط باید برای حفظ توافق با ایران برآورده شود:

  • بازرسان بین‌المللی بتوانند از هر محلی به طور فوری بازرسی کنند.
  • ایران هرگز نتواند به قابلیت ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک شود.
  • توافق و محدودیت‌های آن دائمی باشند، نه ده ساله و آمریکا بتواند بلافاصله تحریم‌ها را بازگرداند.
  • برنامه هسته‌ای و برنامه موشکی ایران باید در نظام حقوقی آمریکا تفکیک‌ناپذیر باشند.

دونالد ترامپ در بیانیه خود گفته است تمدید رفع تحریم‌ها “شانس آخر” است و تنها به این منظور انجام شده که متحدان اروپایی آمریکا برای رفع اشکالات برجام اقدام کنند.

منبع: بی بی سی فارسی

تحریم صادق لاریجانی و تمدید رفع تحریم ایران برای بار آخر

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.