ایران سومین زندان بزرگ جهان برای روزنامه‌نگاران در سال ۲۰۱۵

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

R

بر اساس گزارش سالانه سازمان “گزارش‌گران بدون مرز” درباره خشونت علیه روزنامه‌نگاران در سراسر جهان، اکنون ١۵٣ روزنامه‌نگاران در بازداشت به سر می‌برند که ۱۸ نفر آنها در زندان‌های ایران هستند. به این ترتیب، ایران پس از چین و مصر، در رتبه سوم فهرست بزرگترین زندان‌های جهان برای روزنامه‌نگاران در سال ۲۰۱۵ قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش در چین ٢٣، در مصر ٢٢، در اریتره ١۵، در ترکیه ٩، و در بقیه جهان ۶۶ روزنامه‌نگار زندانی هستند.

همچنین ١۶١ شهروند خبرنگار و ١۴ همکار رسانه‌ها برای انجام وظیفه اطلاع رسانی خود اکنون در زندان بسر می‌برند. این تعداد نسبت به سال گذشته ( ١٧٨ روزنامه‌نگار، ١٧٨ شهروند خبرنگار ) کاهشی محسوس داشته است.

سازمان گزارشگران بدون مرز تأکید می‌کند که در ایران برای چندمین بار موجی از بازداشت روزنامه‌نگاران به اتهام « شبکه جاسوسی» در اوائل ماه نوامبر به راه افتاد.

همچنین ادامه بازداشت یکسال و نیمه جیسون رضاییان، گزارشگر روزنامه واشنگتن پست، نمونه‌ای از رفتار با روزنامه‌نگاران در ایران است.

این گزارش درباره نرگس محمدی، روزنامه‌نگار و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، نوشته که وی در روز ١٣ اردی‌بهشت ١٣٩۴ به شعبه ١۵ دادگاه انقلاب تهران احضار شده بود تا برای اتهاماتی چون « اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلغ علیه نظام» برای فعالیت‌های پس از آزادی و شرکت در کارزارهایی چون « لغو مجازات اعدام» محاکمه شود.

محمدی که در ظاهر برای سپری کردن حکم شش ساله‌ای بازداشت و روانه زندان اوین شد، در زندان اوین هم از حق دسترسی به درمان ضروری محروم است و هم از داشتن ارتباط با فرزندان و همسرش که در تبعید و در فرانسه به سر می‌برند.

۱۱۰ روزنامه‌نگار کشته‌شده در ۲۰۱۵

گزارش‌گران بدون مرز تعداد روزنامه‌نگاران کشته شده به خاطر حرفه‌شان و یا به شکلی شک‌برانگیز درگذشته در طی سال ۲۰۱۵ را ۱۱۰ نفر اعلام کرده است.

در این میان، این سازمان از کشتار عامدانه ۶۷ روزنامه‌نگار به دلیل حرفه و یا برای انجام وظیفه‌شان اطمینان حاصل کرده است.

در فهرست کشورهای مرگبار برای روزنامه‌نگاران در سال ۲۰۱۵، برای نخستین بار نام فرانسه به عنوان یک کشور اروپایی به چشم می‌خورد و پس از هند و عراق در رده‌ سوم قرار گرفته است.

حمله به هفته‌نامه شارلی هبدو در پاریس در ژانویه همین سال، یکی از عوامل و آغاز تغییر مکانی کشتار روزنامه‌نگاران در جهان شد.

این گزارش تأکید می‌کند که اگر در سال ۲۰۱۴ دو سوم خبرنگاران کشته شده در جهان در مناطق جنگ جان ‌باختند، امسال به همین میزان در مناطق غیرجنگی به قتل رسیده‌اند.

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.