اخبار و گزارشات کارگری (۲۰ خرداد ۱۳۹۶)

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اعتراض به طرح کارورزی وظیفه ای همگانی (کارگران،معلمان،پرستاران،کارمندان،دانشجویان،فارغ التحصیلان دانشگاه ها،دانش آموزان ،جوانان متقاضی کارو….) است
اعتراض به اجرای طرح کارورزی دفاع ازدستاوردهای کارگران، حقوق خود ونسل های آینده است
– طرح کارورزی چیست؟

– این اولین بار نیست که آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی در راه احقاق حقوشان جان می بازند!

– اعتراض مجدد بازنشسته گان مجتمع نیشکرهفت تپه

– طرح کارگری دائم پس از۳سال اعتراضات کارگران پست های فشارقوی برق به امضا رسید!

– پرداخت قطره چکانی مطالبات کارگران کارخانه آذر آب اراک بدنبال اعتراضات دامنه دارشان!

– وعده اجرای تبصره یک ماده ۷ قانون کارپس از۲۷سال!

– به خطر افتادن آینده شغلی هزارکارگر ماشین سازی تبریزدرپی واگذاری به خصوصی سازی

– عدم پرداخت۲ماه حقوق بیش از هزارکارگر معدن زغال سنگ طزره

– کارگرانی که بدون حقوق وبیمه کار می‌کنند

– جان باختن یک کارگر جوان درساوه براثر برق گرفتگی

– مرگ یک کارگر جوان براثر برق گرفتگی در شهرستان آذر‌شهر

طرح کارورزی چیست؟

حسن روحانی یازدهم اردیبهشت همزمان با روز جهانی کارگر در جمع گروهی از کارگران دو وعده کرد: نخست پس گرفتن لایحه‌ی اصلاح قانون کار که از تابستان سال گذشته به مجلس فرستاده شده و به‌رغم همه‌ی مخالفت‌های کارگران و وعده‌های دولتی‌ها مبنی بر پس گرفتن آن، اقدامی از سوی دولت برای استرداد آن صورت نگرفت و در نهایت کمیسیون اجتماعی مجلس رای به رد کلیات آن داد، و دیگری حفظ امنیت شغلی کارگران.

این دو وعده‌ی روحانی اما همزمان بود با رونمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از «سامانه‌ی کارورزی» که قرار است بر اساس آن فارغ‌التحصیلان مقطع کاردانی و بالاتر برای دوره‌های چهار تا شش ماه در اختیار بنگاه‌های اقتصادی و کارگاه‌ها قرار بگیرند.

وزارت کار در آئین‌نامه‌ی اجرایی هدف از اجرای این طرح را «افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانش‌آموختگان از طریق انتقال مهارت و تجربه در محیط کار برای ورود به بازار کار، فراهم ساختن زمینه‌ی انتقال دانش از دانش‌آموخته به بنگاه اقتصادی، ایجاد انگیزه‌ی کارآفرینی و کسب‌وکار در دانش‌آموختگان و ارتقاء اخلاق و صلاحیت حرفه‌ای دانش‌آموختگان» اعلام کرده است.

طرحی که به گفته‌ی مدیرکل هدایت شغلی و کاریابی وزارت کار قرار است امسال و پس از اجرای آزمایشی در چند استان، به صورت سراسری اجرا و در برنامه‌ی ششم توسعه به قانون تبدیل شود.

آئین‌نامه‌ی طرح کارورزی بهمن ۹۵ برای سومین بار اصلاح و به تصویب شورای عالی اشتغال رسیده است. این طرح پیش‌تر در آخرین سال فعالیت دولت محمد خاتمی ارائه و در دولت احمدی‌نژاد با عنوان «افزایش ارتباط صنعت و دانشگاه» به اجرا گذاشته شد اما پس از چند سال به دلیل آنچه که اجرای ناموفق نام گرفت، متوقف شد.

دولت اعتدال اما در همان نخستین روزها از اجرای دقیق‌تر طرح کارورزی خبر داد و حال پس از مشخص شدن نتیجه‌ی انتخابات و اطمینان «اعتدالیون» از حضور دوباره در قوه‌ی مجریه، اجرای آن در دستور کار قرار گرفته است.

فرصت طلایی اعتدال برای سرمایه‌گذاران

برای کشف چرایی اصرار دولت به اجرای این طرح باید به دو سال پیش بازگشت، هنگامی که علی ربیعی وزیر کار ایران در دیدار با هئیت تجاری فرانسه به آن‌ها توصیه کرد که فرصت سرمایه‌گذاری در ایران را به خاطر دسترسی به نیروی کار «تحصیل‌کرده و ارزان» و دستمزد پایین از دست ندهند.

دولت اعتدال در چهار سال نخست همه‌ی تلاش خود را برای اصلاح قوانین در راستای «تامین امنیت سرمایه‌گذاران» و «حذف قوانین مانع سرمایه‌گذاری» به کار گرفت. آنگونه که رییس سازمان سرمایه‌گذاری وزارت اقتصاد گفته است تا سال ۹۵، ۱۳۵ مورد از قوانین و مقررات دست‌وپاگیر برای سرمایه‌گذاری که مانع بهبود فضای کسب‌وکار‌ند، حذف یا اصلاح شده است.

دولت برای اطمینان بخشیدن به سرمایه‌گذاران در کنار مشوق‌هایی همانند زمین رایگان، معافیت مالیاتی و تسهیلات بانکی، دو لایحه‌ی مسئله‌ساز که به صورت مستقیم امنیت شغلی و معیشت کارگران را تهدید می‌کند، به مجلس ارائه کرده است.

اولی لایحه‌ی افزایش مناطق آزاد تجاری و اقتصادی که به معنی افزایش مناطقی است که کارگران شاغل در آن مشمول قانون کار موجود نیز نخواهند شد. در صورتی که مجلس شورای اسلامی با این لایحه موافقت کند، آنگاه حداقل هفت منطقه‌ی آزاد دیگر در ایران تاسیس خواهد شد تا سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی با اطمینان خاطر بیشتری در این نقاط حضور یابند و نگران «هزینه‌ی نیروی کار» نباشند.

دومین لایحه‌ی دولت که با فشار تشکل‌های کارگری در مجلس شورای اسلامی متوقف ماند، اصلاح قانون کار است که به حذف حداقل دستمزد، تشکل‌های کارگری و امنیت شغلی کارگران می‌انجامد. این لایحه به رغم وعده‌های مقام‌های دولتی تاکنون نیز از سوی دولت پس گرفته نشده است.

با این حال دولت برای اطمینان‌بخشی به کارفرمایان به موازات لایحه‌ی اصلاح قانون کار که ممکن است به تصویب نرسد، طرح دیگری را به اجرا گذاشته که امکان استفاده از «نیروی کار تحصیل‌کرده‌ی ارزان» را برای کارفرمایان مهیا می‌کند و نرخ بیکاری رسمی را به صورت مقطعی کاهش می‌دهد.

بر اساس آمارهای رسمی نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در پایان سال گذشته ۱۸.۹ درصد بوده و نزدیک به ۵۶ درصد از جمعیت بیکاران رسمی را این گروه تشکیل می‌دهند. نرخ بیکاری واقعی دانش‌آموختگان دانشگاهی اما ۳۰ تا ۵۰ درصد نیز برآورد می‌شود.

غلامرضا کاتب یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران اردیبهشت امسال نرخ بیکاری این گروه را ۴۰ درصد اعلام کرد. علی ربیعی وزیر کار هم یکی از بحران‌های ایران در سال‌های آینده را ورود حدود ۵ میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی به بازار کار دانسته است.

دولت برای مقابله با آنچه که سونامی بیکاری نامیده شده، چشم به حضور سرمایه‌گذاران دارد. برای همین هم به دنبال آن است که با اصلاح قانون کار «تشکل‌های کارگری» را تضعیف و تشکیل آن را دشوارتر کند و «هزینه‌ی اخراج نیروی کار برای کارفرما وسرمایه‌گذار» را کاهش دهد تا «سرمایه‌گذاران با اطمینان و امنیت» اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

در کنار این دولت با طرح کارورزی در پی آن است که ضعف نظام آموزشی مدرک‌محور، که در سه دهه‌ی گذشته کارکردش تنها به تاخیر انداختن ورود جوانان به بازار کار بوده، را جبران و تحصیل‌کردگان دانشگاهی را با دستمزد کمتر در اختیار بنگاه‌های اقتصادی قرار دهد.

طرح کارورزی چیست؟

بر اساس آئین‌نامه‌ی اجرایی «طرح کارورزی» مصوب بهمن سال گذشته، کلیه‌ی دانش‌آموختگان جویای کار که کمتر از سه سال از تاریخ فارغ‌التحصیلی‌شان گذشته باشد، به شرطی که حداقل ۲۳ سال و حداکثر۳۲ سال سن داشته باشند، از طریق دفاتر کاریابی و مشاوره‌ی شغلی در اختیار کارگاه‌ها قرار خواهند گرفت تا در یک دوره‌ی چهار تا شش ماهه به عنوان کارآموز مشغول به کار شوند.

کارآموزان موظف‌ند که ماهیانه حداقل ۱۰۰ ساعت تحت عنوان آموزش در کارگاه‌ها کار کنند و در ازای کاری که انجام می‌دهند از خدمات بیمه‌ی تامین اجتماعی برخوردار نخواهند بود. کارفرمایان نیز به غیر از کلان‌شهرهای اعلام‌شده در آئین‌نامه‌ی طرح، تعهدی برای پرداخت دستمزد به کارآموزان در دوره‌ی آموزش نخواهند داشت.

دولت در این طرح، که اجرای آن از امسال در دستور کار قرار خواهد گرفت، کارفرما را از پرداخت دستمزد و بیمه‌ی تامین اجتماعی کارآموزان در دوره‌ی آموزش معاف کرده و متعهد شده است که از محل «منابع بودجه‌ی سنواتی» و «کمک‌های بلاعوض مردمی و سازمان‌های حمایتی و موسسات خیریه و نهادهای عمومی غیردولتی» مبلغی را به عنوان کمک‌هزینه‌ی آموزشی به کارآموزان پرداخت کند که معادل یک سوم حداقل دستمزد است و کارآموزان را تنها بیمه‌ی حوادث کند.

در ماده‌ی ۸ این آئین‌نامه پرداخت کمک‌هزینه‌ی آموزشی به موفقیت در آزمون نهایی‌ای که برگزار خواهد شد، مشروط شده است: «کمک‌هزینه‌ی آموزشی کارورزی تا سقف معادل یک سوم حداقل دستمزد کشور می‌باشد که به تناسب حضور در واحد پذیرنده در طول دوره‌ی کارورزی محاسبه و پس از موفقیت در آزمون فنی و حرفه‌ای، توسط دستگاه ناظر به کارورزان مقطع کارشناسی و بالاتر پرداخت می‌شود.»

در ماده‌ی ۱۰ این آئین‌نامه نیز دولت خیال کارفرمایان را بابت تعهدهای بعدی برای به‌کارگیری «کارورزان» راحت کرده است: «طرح کارورزی یک دوره‌ی آموزش عملی است و هیچگونه حقی برای کارورز و تعهدی برای واحد پذیرنده‌ی کارورز جهت استخدام موقت یا دائمی و شمولیت قوانین کار و تامین اجتماعی ایجاد نمی‌کند.»

وزارت کار به عنوان نهاد ناظر و مجری این طرح در ماده‌ی ۹ یک امتیاز ویژه هم برای کارفرمایان در نظر گرفته است: «واحدهای پذیرنده در صورت به کارگیری و جذب کارورزان مقطع کارشناسی و بالاتر از مزایای معافیت حق بیمه‌ی سهم کارفرما به مدت دو سال بهره‌مند می‌شوند.»

در ماده‌ی ۱۴ آئین‌نامه هم پیش‌بینی شده است که در صورت «غیبت بیش از ۵ روز کارورز» و «عدم رعایت مقررات انضباطی توسط کارآموز» قرارداد دوره‌ی کارآموزی فسخ و کارآموز برای یک دوره از حق شرکت در دوره‌های مشابه محروم شود. نهاد رسیدگی‌کننده به تخلف کارآموز نیز متشکل از نماینده‌ی کارفرما و نهاد ناظر – وزارت کار- معرفی شده است.

سامانه‌ی طرح کارورزی در روزهای تبلیغات انتخابات دوازدهمین دوره‌ی ریاست‌جمهوری رونمایی شد، همان روزهایی که حسن روحانی در مقام رییس دولتی که ماموریت اجرای کامل اصل ۴۴ –خصوصی‌سازی در همه‌ی ابعاد– را بر عهده دارد، پس از جان باختن کارگران در معدن یورت آزادشهر به آنجا رفت تا ستاد تبلیغاتی‌اش بیشترین بهره را از این نمایش تبلیغاتی ببرد.

حال اما نتیجه‌ی انتخابات مشخص شده و ماشین رای‌جمع‌کن کارش به انتها رسیده و دولت برای دست‌یابی به «رشد اقتصادی شش درصد» واقعیت خود را نمایان کرده است. نه تنها اقدامی برای پس گرفتن لایحه‌ی اصلاح قانون کار انجام نداده، بلکه طرحی را به موازات آن به اجرا گذاشته تا ناکامی احتمالی در تصویب اصلاح قانون کار را جبران کند.

اگر تا دهه‌ی ۹۰ نظام دانشگاهی «مدرک‌‌محور» و «پولی» ایران نقش‌اش به تاخیر انداختن ورود جوانان به بازار کار بود، حال به روایت آمارهای رسمی حداقل ۱.۸ میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی جویای کار‌ند و طی سال‌های آینده نیز ۵ میلیون نفر دیگر به این جمعیت افزوده خواهد شد تا جمعیت بیکاران دانش‌آموخته به نزدیک هفت میلیون نفر برسد.

دولت با طرح کارورزی همزمان دو هدف را دنبال می‌کند؛ نخست پنهان کردن نرخ بیکاری رسمی به صورت مقطعی که با اشتغال ناقص و ارزان و بدون پوشش بیمه‌ی تامین اجتماعی دانش‌آموختگان محقق خواهد شد. و مهم‌تر از آن تامین «نیروی کار ارزان تحصیل‌کرده» برای کارفرمایان.

حمید مافی

این اولین بار نیست که آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی در راه احقاق حقوشان جان می بازند!

آموزش‌دهنده نهضت سوادآموزی: این اولین بار نیست که نهضتی‌ها هزینه می‌پردازند؛ سال گذشته نیز یک آموزش‌دهنده نهضت که راهی تهران به قصد تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی بود، در تصادف جاده ای جان خود را از دست داد. او می گوید امیدواریم مرگ هانیه آخرین هزینه ای باشد که آموزش‌دهنده ها می‌پردازند.

پس از جان باختن هانیه اکبری آموزش دهنده نهضت سوادآموزی در حادثه تروریستی مجلس، یکی از آموزش‌دهنده ها که او نیز لرستانی است و بارها به همراه هانیه برای پیگیری مطالباتشان به تهران آمده است، به ایلنا گفت: گناه هانیه و هانیه‌ها چیست که در این چند سال بارها به مجلس شورای اسلامی رفت و آمد کردند؛ به هیچ نتیجه ای نرسیدند اما ناخواسته مجبور شدند چنین هزینه جبران ناپذیری بپردازند.

این آموزش‌دهنده در ادامه گفت: نمایندگان مجلس و دولتی‌ها نگذارند کسی برای احقاق حقش مجبور باشد متحمل هزینه‌های سنگین شود؛ این اولین بار نیست که نهضتی‌ها هزینه می‌پردازند؛ سال گذشته نیز یک آموزش‌دهنده نهضت که راهی تهران به قصد تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی بود، در تصادف جاده ای جان خود را از دست داد. او می گوید امیدواریم مرگ هانیه آخرین هزینه ای باشد که آموزش‌دهنده ها می‌پردازند.

آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی می‌گویند تا چه زمان قرار است رفت و آمدهای مکرر به تهران و پرداخت هزینه برای پیگیری مطالباتمان ادامه داشته باشد؟

اعتراض مجدد بازنشسته گان مجتمع نیشکرهفت تپه

بر اساس خبر دریافتی، صبح امروز شنبه ۲۰ خرداد، حدود ۱۰۰نفر از ۳۴۰ بازنشسته اسفندماه شرکت نیشکر هفت تپه مجددن به مدیریت شرکت مراجعه و شدیدن از تاخیر شرکت در پرداخت سهم ۴ درصد کارفرما به سازمان تامین اجتماعی انتقاد کردند. این اعتراض کارگران با صحبت های رئیس امور اداری شرکت مواجه گردید و او اعلام کرد که ظرف چند روز آینده مبلغ مذکور پرداخت خواهدشد.

کارگران بازنشسته نیشکر هفت تپه نیز بصورت مشروط به اعتراض خود پایان دادند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری – ۲۰ خرداد ۱۳۹۶

طرح کارگری دائم پس از۳سال اعتراضات کارگران پست های فشارقوی برق به امضا رسید!

کارکنان و اپراتوهای پست های برق سراسر کشور که پس از چندین سال اعتراض و پافشاری بر مطالبات خود در حال دستیابی به آن هستند.

وزیر نیرو با امضای طرح کارگری دائم در فرصتی سه ماه توانیر را ملزم به اجرای این مصوبه کرده است.

براساس این طرح،حقوق و مزایای کارکنان قرار است بر اساس ضوابط طرح طبقه بندی و ارزشیابی مشاغل شرکت‌های دولتی اعمال شود، ولی تضمینی برای دریافت بقیه حقوق و مزایای کارکنان پیمانی و رسمی داده نشده است. این نیز یکی از مطالبات کلاه زرد‌ها بود که از آن بعنوان طرح یکسان سازی حقوق و مزایا و امتیازات نام برده شده بود.

این سند که به امضای وزیر نیرو رسیده است کلیه کارکنان شاغل در پست‌های فوق توزیع و انتقال برق اعم از اپراتورها، نگهبان، مراقب و مسئول پست را شامل می‌شود.

اعتراضات کارگران پست های فشارقوی برق ایران از سه سال پیش شروع شد و در دو سال گذشته به چندین تجمع اعتراضی مقابل وزارت نیرو ، مجلس و … نیز ختم شد و مستمرا ادامه داشت.

این کارگران طرح کارگری دائم راپیگیری می‌کردند. کارگری دائم هم ویژگی‌های کارگری را دارد مثل عیدی‌های دو برابر کارمندان و… و هم می‌توانند از امتیازات ویژه کارمندان استفاده کنند.

با امضای این بخشنامه شرایط کاری کارکنان اپراتورهای پست‌های برق تغییر محسوسی خواهد کرد به ویژه برای کارکنان شرکتی و تعاونی شاغل در پست‌های برق.

تاکنون هرجا صحبت از تبدیل وضعیت ویا تغییر وضعیت بوده است برای کارکنان قرارداد معین‌ها مطرح شده است و به نظر می‌رسد این بار شامل همه انواع قراردادهای مختلف باشد چراکه اسمی از قراردادمعین ها برده نشده است.

غیرمنطقی است اگر بگوییم دو نفر باهم و در یک چارت کاری و وظیفه کاملا مشابه یکی به دلیل اینکه نوع قرارداد وی از نوع کارمعین است می‌تواند قرارداد دائم کارگری شود، ولی دیگری، چون شرکتی یا تعاونی و … است نمی‌تواند!

اما در این سند چند نکته قابل تامل وجود دارد. یکی اینکه بکارگیری نیروی انسانی تحت هر عنوانی در پست‌های برق منطقه‌ای ممنوع شده است و این می‌تواند جلوی برخی از استخدام‌های بی ضابطه را بگیرد.

ضرب الاجل سه ماه وزیر نیرو به کردی برای پیاده سازی این مهم می‌تواند قبل از تغییرات احتمالی وزیر نیرو در دولت بعدی به این مناقشه پایان دهد.

حقوق و مزایای کارکنان قرار است بر اساس ضوابط طرح طبقه بندی و ارزشیابی مشاغل شرکت‌های دولتی اعمال شود، ولی تضمینی برای دریافت بقیه حقوق و مزایای کارکنان پیمانی و رسمی داده نشده است. این نیز یکی از مطالبات کلاه زرد‌ها بود که از آن بعنوان طرح یکسان سازی حقوق و مزایا و امتیازات نام برده شده بود.

بر همین اساس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی طرح یکسان‌سازی مزایا، حقوق و امتیازات کارکنان قرارداد معین اپراتورهای برق با سایر کارمندان وزارت نیرو را در آبان ماه ۹۴ تصویب کرد، ولی این مصوبه داخلی در پیچ و خم‌های اداری وزارت نیرو و سازمان مدیریت و… ماند.

تصویرنامه امضاشده بنقل از برق نیوز:

امضای وزیر، پایانی بر ۳ سال اعتراض کلاه زردها

امضای وزیر، پایانی بر ۳ سال اعتراض کلاه زردها

پرداخت قطره چکانی مطالبات کارگران کارخانه آذر آب اراک بدنبال اعتراضات دامنه دارشان!

به دنبال تجمعات اعتراضی که کارگران کارخانه آذر آب اراک در روز‌های شانزدهم و هفدهم خرداد ماه مقابل ساختمان اداری این واحد واستانداری استان مرکزی برپا کردند، کارفرما بخشی از معوقات مزدی آنها را پرداخت کرد.

کارگران کارخانه آذر آب اراک به ایلنا گفتند: روز چهارشنبه هفته گذشته (هفدهم خرداد) معادل ۵۰ درصد مزد باقی مانده اسفند ماه سال گذشته (۹۵) را دریافت کرده‌اند.

این کارگران که شمار آن‌ها بیش از هزار و ۵۰۰ نفر است، در توضیح مابقی مطالبات خود می‌گویند: در حال حاضر به غیر از دو ماه معوقات مزدی مربوط به فروردین واردیبهشت ماه سال جاری ، بابت ۷ ماه حق بن ، دو ماه حق بیمه تامین اجتماعی طلبکارند , همچنین وضعیت بیمه تکمیلی کارگران هنوز نامشخص است.

بنا به اظهارات این منابع کارگری در کارخانه آذر آب اراک تقریبا از نیمه دوم سال گذشته بیش از ۱۵۰۰ کارگر کارخانه این واحد سازنده پروژه‌های نیروگاهی برای پیگیر معوقات مزدی خود دست به تجمعات اعتراضی متعدد زده‌اند.

درهمین رابطه:

*تجمع اعتراضی کارگران کارخانه آذراب اراک نسبت به عدم پرداخت ۴ماه حقوق مقابل استانداری مرکزی!

عصر امروز۱۶خرداد، کارگران کارخانه آذراب اراک دراعتراض به عدم پرداخت ۴ماه حقوق دست به تجمع مقابل استانداری مرکزی زدند.

به گزارش منابع خبری محلی،یکی از کارگران تجمع کننده گفت: کارگران شرکت حدود چهارماه است که حقوق خود را دریافت نکرده اند.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون این شرکت ۱۰۰ میلیارد تومان بدهی به امور مالیاتی، تامین اجتماعی، شرکت‌های دولتی، بازار و فروشندگان و تامین کنندگان مواد دارد افزود: همچنین این شرکت ۵۰ میلیارد بدهی به بانک‌ها در حال فعالیت است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر نبود بازار کار برای این شرکت یکی از مهمترین مشکلات است که این موضوع مشکلات شرکت را چندین برابر کرده است.

کارگر شرکت آذراب با بیان اینکه بخشی از فعالیت های شرکت ساخت تجهیزات نفت و گاز، تجهیزات پالایشگاهی و پتروشیمی است افزود: متأسفانه شرایط کشور به گونه ای است که سرمایه گذاری های دولت در پروژه های نفت و گاز و عمرانی به دلیل افت شدید قیمت نفت به شدت کاهش یافته است که به دلیل ارتباط مستقیم فعالیت های آذرآب به وجود چنین پروژه هایی بخش زیادی از ظرفیت های این شرکت بلا استفاده باقی مانده است.

*پایان اعتصاب کارگران کارخانه آذرآب پس از یک هفته بدنبال وعده پرداخت مطالباتشان!

روزگذشته(۲خرداد)،اعتصاب کارگران کارخانه آذر آب پس از یک هفته وآمدنشان به شهر اراک وتجمع در میدان صنعت و وعده پرداخت مطالباتشان طی دوهفته آینده پایان گرفت.

جمعی از کارگران کارخانه آذرآب در استان مرکزی در تماس با ایلنا از خاتمه اعتصاب یک هفته‌ای خود خبر دادند.

این کارگران که تعداد آنها در حدود ۱۵۰۰ نفر است از روز سه شنبه/۲۶ اردیبهشت ماه برای ۳ماه مزد معوقه، ۷ ماه حق بن پرداخت نشده و وضعیت نامعلوم بیمه تکمیلی درمانی و صندوق قرض‌الحسنه این واحد صنعتی تجمع کرده‌بودند.

در روزهای نخست، این اجتماع اعتراضی در محوطه کارخانه آذرآب برپا می‌شد اما در نهایت کارگران معترض به ناچار محل اجتماع خود را از درون کارخانه به محدوده میدان صنعت شهر اراک در حوالی محل کارشان قرار دارد، انتقال دادند.

به نقل از این کارگران گفته می شود که در نتیجه این اقدام سرانجام مدیرعامل و مدیر منابع انسانی این واحد صنعتی با حضور در جمع متعرضان به آنها وعده پرداخت معوقات مزدی را دادند.

طبق این وعده از قرار معلوم طلب مزدی کارگران آذرآب تا دو هفته آینده پرداخت خواهد شد و همین مسئله باعث شد تا کارگران آذرآب از روز گذشته به تجمع اعتراضی یک هفته‌ای خود خاتمه بدهند.

*تجمع کارگران کارخانه آذر آب در میدان صنعت اراک درهفتمین روز اعتصاب!

روزگذشته(۱خرداد)،جمعی از کارگران کارخانه آذر آب درهفتمین روزاعتصابشان دراعتراض به عدم پرداخت۳ماه حقوق ومطالبات دیگرشان،به مرکز شهر اراک آمده ودر میدان صنعت تجمع کردند.

یکی از کارگران حاضر در تجمع امروز به ایلنا گفت: از روز سه شنبه/ ۲۶ اردیبهشت ماه برای معوقات مزدیمان در محوطه کارخانه تجمع کرده‌ایم اما هربار به جز وعده‌، سخن دیگری از زبان کارفرما و مسئولان مربوطه نشنیدیم.

او ادامه داد: در نتیجه ادامه همین وضعیت به ناچار روز گذشته در محدوده میدان صنعت اراک که در حوالی محل استقرار کارخانه قرار دارد، جمع شدیم تا بلکه این بار وعده‌هایی تکراری رنگ اجرایی به خود بگیرد.

براساس اظهارات این کارگر آذرآب دلیل اعتراض او و همکارانش پرداخت نشدن دست کم ۳ماه مزد معوقه و۷ ماه حق بن از سوی کارفرماست.

کارگران این واحد سازنده پروژه‌های نیروگاهی، در ادامه گفتند: هر یک از ما کارگران دست‌کم دارای سه سر عائله هستیم و تامین مخارج زندگی بسیار برایمان سخت شده است.

*ششمین روز اعتصاب کارگران کارخانه آذرآب دراعترض به عدم پرداخت ۳ماه حقوق ومطالبات دیگر!

جمعی از کارگران کارخانه آذر آب واقع در شهر اراک در استان مرکزی از روز سه شنبه( ۲۶ اردیبهشت ماه ) در اعتراض به عدم پرداخت۳ماه حقوق ومطالبات دیگرشان، دست از کار کشیده ودر محوطه کارخانه تجمع کردند.

کارگران کارخانه آذر آب اراک که در زمینه اجرای پروژه‌های نیروگاهی و پالایشگاهی فعالیت دارند، با اعلام این خبر به ایلنا گفتند: ما حدود ۱۵۰۰کارگر هستیم که جدا از ۳ماه مزد معوقه بابت ۷ ماه حق بن نیز طلبکاریم.

این کارگران افزودند: ۳ ماه است مزد پرداخت نشده طلبکاریم و تا این لحظه با وجود برپایی چند نوبت اجتماع اعتراضی و مراجعه به مسئولان مربوطه هنوز هیچ تغییری در شرایط ما ایجاد نشده است.

به گفته آنها در نتیجه همین وضعیت از روز سه شنبه/۲۶ اردیبهشت‌ماه در محل این واحد صنعتی برپایی تجمعات اعتراضی آغاز می‌شود و برای روزهای چهارشنبه و شنبه نیز ادامه می‌یابد.

طبق اظهارات کارگران آذر آب ، در پی این اتفاق، کارفرمای آنها برای روز چهارشنبه/۲۷ اردیبهشت ماه به صورت علی‌الحساب مبلغ یک میلیون تومان به حساب هر کارگر پرداخت می کند.

به گفته آنان مشکلات شرکت صنایع آذرآب اراک طی دو سال گذشته به مرور بیشتر شده تا جایی که هر ماه حقوق کارگران با تاخیر ۱۵تا ۲۰ روزه پرداخت می شد و در حال حاضر نیز مطالبات مزدی پرداخت نشده کارگران به سه ماه رسیده است.

وعده اجرای تبصره یک ماده ۷ قانون کارپس از۲۷سال!

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تهیه آیین نامه تعیین «حداکثر مدت موقت» برای کارهای با ماهیت غیر مستمر در راستای اجرای تبصره یک ماده ۷ قانون کار خبرداد.

احمد مشیریان در گفتگو با مهر، از اجرای تبصره یک ماده ۷ قانون کار که طی حدود ۲۷ سال گذشته از تصویب قانون کار معطل مانده، خبرداد و گفت: یکی از این برنامه‌ها در راستای تامین امنیت شغلی نیروی، اجرای این تبصره است که یک اقدام مثبت در این زمینه خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا لایحه اصلاح قانون کار به دولت بازگشت داده شد یا خیر گفت: بدون تردید بررسی این لایحه متوقف شده است و نگرانی از بابت ادامه بررسی آن نباید وجود داشته باشد. ضمن اینکه فرایند بازگشت آن در حال انجام است.

بنا به گزارش همین منبع، بر اساس تبصره یک ماده ۷ قانون کار مصوب آبان ماه ۱۳۶۹ مقرر شد تا حداکثر مدت موقت برای کارهایی که طبیعت آنها جنبه غیر مستمر دارد توسط وزارت کار و امور اجتماعی تهیه و پس از تصویب هیأت وزیران نهایی شود که نه تنها طی حدود۲۷ سال گذشته این تبصره مهم اجرایی نشد بلکه در لایحه اصلاح قانون کار این تبصره حذف شده بود.

به خطر افتادن آینده شغلی هزارکارگر ماشین سازی تبریزدرپی واگذاری به خصوصی سازی

با قوت گرفتن احتمال واگذاری مالکیت و مدیریت گروه ماشین سازی تبریز به بخش خصوصی، نزدیک به هزار کارگر شاغل در این گروه صنعتی از بابت آینده شغلی خود، احساس نگرانی کردند.

کارگران ماشین‌سازی تبریز به ایلنا گفتند:گروه ماشین سازی تبریز متشکل از دو واحد صنعتی ماشین سازی وصنایع ریخته گری ماشین سازی است که با داشتن نزدیک به هزار کارگر تا قبل از اسفند ماه سال ۹۴ تحت مسئولیت سازمان گسترش نوسازی مشغول فعالیت معمول خود بوده‌ و در نهایت مدیریت و مالکیت آن مطابق سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی به صندوق بازنشستگی فولاد واگذار شدند.

کارگران این واحد صنعتی که تنها دغدغه آنها نگرانی از بابت آینده شغلی است، می‌گویند تا به امروز صندوق بازنشستگی فولاد در مقام مالک و مدیر غیر دولتی گروه ماشین سازی تبریز از قبول تمام وظایف خودداری کرده است تا جایی که در نتیجه مشکلات به وجود آمده این روزها زمزمه تغییر مالک این واحد صنعتی مجددا مطرح شده و همین مسئله به دغدغه تازه‌ای برای نیروهای انسانی شاغل در این واحد صنعتی تبدیل شده است.

به نقل از این کارگران گفته می‌شود که تصمیم به تغییر به مالک خصوصی ماشین سازی تبریز تا به این لحظه با موافقت سازمان خصوصی سازی همراه بوده است.

این کارگران می‌گویند: درست است که از شروع سال جاری تاکنون بدون هیچ مشکلی به فعالیت روزانه خود مشغولیم و مطالبات مزدی خود را دریافت می‌کنیم اما صحبت برسر این مسئله است که با جابجا شدن مالک ممکن است سرنوشت هزاران خانواده کارگری که تنها محل ارتزاقشان فعالیت این گروه صنعتی است، به چالش کشیده شود.

عدم پرداخت۲ماه حقوق بیش از هزارکارگر معدن زغال سنگ طزره

۲ماه حقوق بیش از هزار نفر از کارگران معدن زغال سنگ طزره پرداخت نشده است.

برخی کارگران طزره که به‌صورت رسمی و قراردادی در این واحد معدنی مشغول کارند با بیان اینکه مهم‌ترین عامل پرداخت نشدن مزد آنها کمبود نقدینگی و نبود منابع مالی است،به ایلنا گفتند: با وجود آنکه از حدود سه ماه قبل وضعیت استخراج و مالی معدن روندی رو به بهبود داشته است، اما مشکلات معیشتی ما همچنان باقیمانده است.

این گروه از کارگران با بیان اینکه کارفرما مدعی‌ست هر ماه به همه کارگران دستمزد پرداخت می‌کند، در ادامه افزودند: اگرچه کارگران به صورت ماهانه مزد خود را دریافت می‌کنند اما در عمل در فرآیند پرداخت دستمزد آنها دو ماه تاخیر وجود دارد.

به گفته کارگران معدن زغال سنگ طزره که در شهرستان شاهرود واقع شده است، آخرین حقوقی که کارگران این واحد دریافت کرده‌اند مربوط به دستمزد اسفند ماه است که کارفرما آن را پنجشنبه هفته گذشته (یازدهم خرداد ماه) به حساب کارگران واریز کرده است.

طبق اظهارات کارگران معدن البرز شرقی؛ پیش از این مطالبات معوقه کارگران این واحد معدنی به پنج ماه می‌رسید که با تغییرات مدیریتی که از چند ماه پیش اتفاق افتاد هر ماه بخشی از مطالبات معوقه کارگران به حسابسان پرداخت شد بطوری که هم اکنون دستمزد فروردین و اردیبهشت ماه را از کارفرما طلبکارند.

کارگرانی که بدون حقوق وبیمه کار می‌کنند

در تهران کارگرانی هستند که در بهترین حالت با حقوق ماهانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان و بدون داشتن بیمه مشغول کار هستند و در برخی موارد بدون حقوق کار می کنند و تنها امیدشان انعام است.

کارواش ها از جمله مکان هایی هستند که می توان گفت اکثر خودروها در ماه حداقل یک بار گذرشان به آنجا می افتد.این مکان یکی از پردرآمدترین مشاغل سطح شهر محسوب می شود . اما کارگران آن نیازی به تخصص و حرفه خاصی ندارد.

برای راه اندازی یک کارواش تنها چند دستگاه شستشو و چند کارگر کاربلد کافی است تا با حداقل هزینه بهترین درآمد را کسب کنند. به طور مثال هزینه شستشوی داخلی و بیرونی یک خودرو معمولی در کارواش حداقل از ۱۰ هزار تومان شروع می‌شود و متناسب با مدل خودروها تعرفه شستشوی آن نیز تغییر می‌کند و تا ۱۰۰ هزار تومان نیز می‌رسد.

با یک محاسبه سرانگشتی می توان به این نتیجه رسید که اگر در طول روز حدود ۳۰ خودرو به یک کارواش مراجعه کنند درآمد روزانه معادل یک میلیون و پانصد هزار تومان خواهد داشت که مجموع این درآمد در ماه به ۵۰ میلیون تومان می رسد که این رقم معادل چند سال حقوق یک کارگر معمولی است.

یک کارگر برای فعالیت در کارواش نیازمند تخصص خاصی نیست در حالی که اگر بخواهد در یک شغل دیگر مشغول کار باشد باید حداقل مدرک ، کارت پایان خدمت داشته باشد.

یکی از مسئولان کارواش درباره نحوه کارکرد کارگران کارواش می گوید: راه اندازی کارواش نیازمند سرمایه ۱۰ میلیونی است. اگر هزینه های مواد شوینده را کسر کنیم. این کار افراد حداقل ۳۵ میلیون برای هر فرد سود دارد.

اما در کنار مسئولان اگر به سراغ کارگران برویم حرف های جالبی برای گفتن دارند، کارگرانی که حقوق و مزایای ثابتی ندارند و تمام درآمد آنها از انعام است. البته هستند کارگرانی که از حقوق ناچیز برخوردارند. اما برخی از کارگران کارواش حقوق ندارند و درآمدشان از راه دریافت انعام از مشتریان تأمین می شود. زمانی که میزان درآمدشان را می‌پرسیم می‌گویند مبلغ درآمد ما بسته به شانس و روز کاری دارد که اگر مشتری خوب و دست به جیبی داشته باشیم تا روزی ۱۰۰ هزار تومان و در بدترین شرایط حداقل روزی ۵۰ هزار تومان را در میاوریم ولی در این بین اگر خسارتی هم به خودرو کسی وارد کنیم باید خودمان هزینه‌اش را پرداخت کنیم.

ابراهیم، یک کارگر کارواش که به قول خودش «همیشه چشم به دست مشتری‌ها دوخته تا انعامی بگیرد»، می‌گوید: «مجبور شدم از فرط بیکاری از شهر خودمان به تهران مهاجرت کنم. پس از مدتی بیکار ماندن از طریق یکی از دوستانی که در تهران پیدا کرده بودم مشغول فعالیت در کارواش شدم. مشکل اصلی ما این است که حقوق اصلی ما ماهانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است و باقی هزینه‌های جاری زندگی‌مان باید از طریق انعام‌های مردم جبران شود.»

وی ادامه می‌دهد: «تعداد زیادی از مردم با اکراه انعام پرداخت می‌کنند و در واقع نمی‌دانند که سیر یا گرسنه ماندن ما به همین انعام‌های اندک وابسته است.»

در هنگام صحبت با ابراهیم، یکی دیگر از کارگرها هم وارد بحث می‌شود و به خبرنگار تسنیم می‌گوید: «اگر حقوق کافی می‌گرفتیم هیچ‌وقت به این شکل دنبال انعام نبودیم و خاطر خودمان و مشتری‌ها را ناراحت نمی‌کردیم.»

این کارگر در ادامه، در پاسخ به سوالم مبنی بر این‌که آیا این پرداخت کم در همه کارواش‌ها اتفاق می‌افتد یا خیر، می‌گوید: «تقریباً همه جا همین‌طور است. من در سه جای دیگر هم کار کردم و باید باقی حقوق را از طریق انعام‌ها جبران می‌کردم. صاحبان کارواش‌ها می‌گویند هزینه‌های جاری یک کارواش آن‌قدر بالاست که دیگر نمی‌شود به تمام کارگران حقوق و مزایای کامل را پرداخت کرد.»

علی کارگر دیگری است که از این شغل گلایه دارد و می گوید: کارگران کارواش از مسئول کارواش هیچ حقوقی دریافت نمی‌کند و حقوق کارگرها انعامی است که از مشتری‌ها دریافت می‌کنند و پرداخت انعام هم اجباری نیست ولی به طور رایج مشتریان یک انعامی به کارگران می‌دهند.

این کارگر بیان می کند: کارگران در کارواش‌ها بیمه نیستند و اگر دچار مشکل و آسیبی در کارواش بشوند هزینه درمان بر عهده خود کارگر است و مسئول کارواش هیچ مسوولیتی را بر عهده خود نگرفته و قبول نمی‌کند. اگر کارگران کارواش روز خوبی را پشت سر بگذارند در آمد روزانه‌شان مبلغی بالغ بر ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزارتومان می‌شود و در بدترین شرایط روزی ۵۰ هزار تومان کسب درآمد می‌کنند.

یکی دیگر از کارگران مشغول در کارواش در مورد روزهای پر رفت و آمد کارواش و همچنین روزهای سوت و کور این شغل گفت: بازار کارواش از شب عید تا اواخر تابستان رونق خوبی دارد و مردم برای شست‌وشو خودرو به کارواش زیاد مراجعه می‌کنند اما در فصل زمستان به علت بارش برف و باران مردم میل و رغبت زیادی ندارد که خودروهای خود را به کارواش بیاورند. به همین دلیل بازار خوبی نداریم.

جان باختن یک کارگر جوان درساوه براثر برق گرفتگی

فرمانده انتظامی ساوه گفت: روزگذشته(۱۹خرداد)کارگر ۲۳ ساله ای حین کار با چکش برقی درساوه جان خود را از دست داد.

به گزارش ۲۰خرداد پایگاه خبری پلیس، سرهنگ پرویز اسدی افزود: این کارگر درحال حفر چاه فاضلاب در یک منزل مسکونی بود که دچار برق گرفتگی شد و جان خود را از دست داد.

مرگ یک کارگر جوان براثر برق گرفتگی در شهرستان آذر‌شهر

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان آذربایجان‌شرقی گفت: عصرامروز۲۰خرداد،برق‌گرفتگی در شهرستان آذرشهر به زندگی کارگر جوان پایان داد.

روزبه رجایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگاری اظهار داشت: عصر امروز با اعلام فوت این جوان گفت:پس از رسیدن کارشناسان اورژانس وقتی با پیکر بیهوش مردجوان مواجه شدند بلافاصله اقدامات درمانی پیش بیمارستانی و احیاء قلبی ریوی را آغاز کردند.

رجایی تصریح کرد: با وجود تلاش اورژانس پیش بیمارستانی و ادامه آن در بیمارستان متاسفانه مرگ این کارگر۲۳ساله تایید شد.

بیستم خردادماه۱۳۹۶

akhbarkargari۲۴۶۸@gmail.com

اخبار و گزارشات کارگری (۲۰ خرداد ۱۳۹۶)

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.