حکم اعدام بشریت را جریحه دار می سازد

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

در نظر قاضی دادگاههای جمهوری اسلامی زندانی که در انتظار مرگ ایستاده است یک انسان بی توان نیست، یک انسان خطرناک نیست، یک انسان پست نیست، یک انسان ددمنش نیست، یک انسان قابل اصلاح نیست، یک انسان قابل نگهداری در قفس نیست، یک انسان که باید شکنجه شود نیست، همینطور یک انسان که باید کشته شود نیست . او برای خامنه ای و احمدی نژاد و تمامی دست اندرکاران جمهوری اسلامی فقط  و فقط انسان  نیست . در زندان های ایران هزاران نفر فقط به علت دگراندیشی نا انسان تشخیص داده شده اند .

 

با همین منطق است که احکام اعدام صادر میشود نیچه درست دیده بود که میگوید قرن بیستم صحنه جنگ تسلط بر جهان به نام اصول فلسفی است . این پیش بینی تا حد زیادی در قرن بیستم مورد تایید قرار گرفت،  اما در همین قرن و در ادامه آن یعنی قرن بیست و یکم حد اقل تا به امروز یک چیز دیگر نیز، علی رغم تمامی کوشش ها برای دفاع از حقوق بشر، جامعه مدرن یک شاخصه ی آن قبول لائیسیته است -معلوم شد که تبعیض تا حدی می تواند پیشرفت کند که انسان دگراندیش تبدیل به  نا انسان شود، نا انسانی که باید با حکم مجازات اعدام نابود شود.

سایت رنگین کمان و بنیاد آزادی اندیشه و بیان در اصول و عقاید و برنامه اجتماعی، سیاسی خود از لغو مجازات اعدام دفاع  می کند و معتقد است که این مجازات به حیثیت انسان ضربه میزند وهیچ کس به هیچ دلیل و علتی نمی تواند جان انسان دیگری را بگیرد حتی اگر انسان محکوم شده قاتل باشد . گسترش اعدام بالا ترین درجه شکنجه و خشونت است . خشونت و قتل اثراتی غیر از خشونت در جامعه برجای نخواهد گذاشت. عدالت با کشتن دیگران برقرار نمی شود. کشتن انسان دیگر امری است غیر انسانی که در جامعه اثرات منفی خواهد گذاشت .

در روز یکشنبه ۱۸ / مهر / ۱۳۸۹ به مناسبت دهمین سالگرد روز جهانی  مبارزه علیه حکم اعدام تظاهراتی در پاریس در میدان ژرژ پمپیدوو  برگزار شد در این تظاهرات رقص دستجمعیی اعدام توسط عده ای از طرفداران لغو مجازات اعدام در روی سنگ فرشهای این میدان اجراء گردید .
جنبش همه با هم علیه حکم اعدام ( ECPM )  برگزار کننده این تظاهرات بود از روز ۴ تا ۱۰ اکتبر را به حساس کردن افکار عمومی به ویژه علیه مجازات اعدام در مدارس و دانشگاهها اختصاص داده بود .

از جمله اقداماتی که در این رابطه انجام شد عبارت بودند از :
۱.    نمایشگاه آموزشی ” در مسیر لغو جهانی حکم اعدام ” در دانشگاه  nanterre نانتر که در آن ۱۵ تابلو بزرگ تاریخ لغو حکم اعدام را در جهان و دلائل حمایت از این اقدام را به نمایش گذارد.
۲.    نمایش تابلو بزرگی تحت عنوان ” پوستر برای فردا ” در موزه هنر های تزئینی )  دکوراتیو (  .
۳.    گردهمائی برای دفاع از  ” مومیا ابوجمال ”   MUMIA ABU-JAMAL  در میدان کن کورد .
۴.    نمایش فیلم ” آخرین کلمات فرانس نیوتن ” اثر توماس جی فر که با یک جلسه بحث آزاد با شرکت توماس جی فر کارگردان فیلم، گلوریا کی لیان محکوم به اعدام پیشین توسط دادگاه کالیفرنیا، ساندرین آژورژ اسکی نر، همسر هانس اسکی نر، محکوم به اعدام در ایالت تگزاس و روبرت بریان وکیل مدافع مومیا ابو جمال  محکوم به اعدام در سال ۱۹۸۲ ادامه پیدا کرد .
۵.    میزگرد درباره مخاطرات موفقیت یا عدم موفقیت و چشم انداز های مبارزه برای لغو حکم اعدام در دانشگاه نانتر که به ایالات متحده آمریکا اختصاص داده شده بود .
۶.    کنفرانس درباره ” حکم اعدام بشریت را جریحه دار می کند “
   در این کنفرانس که در روز جمعه در دفتر همه با هم علیه حکم اعدام ECPM در پاریس برقرار شد شخصیت هائی از قبیل روبرت بدانتر، سناتور و وزیر اسبق دادگستری، که قانون لغو حکم اعدام را در فرانسه به تصویب مجلس رسانید، فرانسوا زی مری سفیر فرانسه برای دفاع از حقوق بشر، ژان ایو لوبورین  معاون کانون وکلای پاریس، رافائل شه نوئل هازان رئیس ECPM ، محمد مصطفایی وکیل مدافع سکینه محمدی آشتیانی که در رژیم جمهوری اسلامی به سنگسار محکوم گردید، اما حکم سنگسار را در تاریخ ۸ سپتامبر در اثر فعالیت های بین المللی معلق شده است، خانم ساندرین آژوژ اسکی نیر ( که در بالا از او نام برده شد ) خانم گلوریا کی لیلان، آنتوان شاهین متهم به قتل یک کشیش که به فرانسه پناهنده شد و معلوم شد که گناهکار نیست اما ۵ سال زندانی کشیده است، آقای ریشارد سی دی لو یکی از مسئولین همه با هم علیه حکم اعدام ECPM  که خود وکیل مدافع چندین محکوم به اعدام است و نیکولا بورسیه روزنامه نگار روزنامه لوموند که جلسه را اداره میکرد شرکت داشتند . پیشنهاد می شود گزارش تصویری رنگین کمان را ملاحظه کنید. افراد شرکت کننده ایرانی، تقریباً تمامی اعضای جنبش جمهوری خواهان دمکرات و لائیک ، سازمان مجاهدین خلق، حزب دمکرات کردستان و برخی از افراد اپوزیسیون ایرانی حاضر بودند.

تعداد به دار آویختگان در سال ۲۰۰۹ بر اساس آمار رسمی‌ در ایران حداقل ۳۸۸ نفر،که با  توجه به نسبت جمعیت چین ،ایران در ردیف اول قرار می‌گیرد.

ما خوانندگان گرامی را به سرمقاله ایسه دلیل روان شناختی‌ اجتماعی برای لغومجازات اعدام در ایران که در این زمینه در تاریخ  یازدهم خرداد ۱۳۸۹ در رنگین کمان به نوشته فرهنگ قاسمی ,به مناسبت قتل پنج مبارز ایرانی بدست دژخیمان جمهوری اسلامی انجام گرفت جلب می کنم و از هم میهنان عزیز می خواهم پرچم مبارزه علیه حکم اعدام را در هر کجا که هستند به اهتزاز در آورند .


                                                                                           جامعه رنگین کمان

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.